:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
وصول ۹۰ درصد چک‌های بانکی

سهم ۷ درصدی چک رمزدار با ۳۸ درصد مبلغ وصول شده

جدیدترین آمار بانک مرکزی بیانگر این است که از مجموع چک‌های مبادله شده بیش از ۷.۱ میلیون فقره وصول شده که از این تعداد حدود ۶.۶ میلیون فقره عادی و بالغ بر ۰.۵ میلیون فقره رمزدار بوده است؛ بنابراین در کل کشور ۹۲.۶ درصد از کل چک‌های وصولی را چک‌های عادی و ۷.۴ درصد را چک‌های رمز دار تشکیل می‌دهند
کد خبر: ۱۸۱۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶
خبراقتصادی  – محسن شمشیری
از ۳۵۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان چک وصول شده در شهریور امسال ۶۱.۹ درصد آن مربوط به چک‌های عادی است که ۳۸.۱ درصد دیگر آن را نیز چک‌های رمزدار تشکیل می‌دهند.
جدیدترین آمار بانک مرکزی بیانگر این است که از مجموع چک‌های مبادله شده بیش از ۷.۱ میلیون فقره وصول شده که از این تعداد حدود ۶.۶ میلیون فقره عادی و بالغ بر ۰.۵ میلیون فقره رمزدار بوده است؛ بنابراین در کل کشور ۹۲.۶ درصد از کل چک‌های وصولی را چک‌های عادی و ۷.۴ درصد را چک‌های رمز دار تشکیل می‌دهند.
از نظر مبلغی نیز، از ۳۵۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان چک‌های وصولی در کل کشور حدود ۲۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای چک‌های عادی و بیش از ۱۳۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خاص چک‌های رمزدار بوده است.بر این اساس، در کل کشور ۶۱.۹ درصد از کل مبلغ چک‌های وصولی را چک‌های عادی و ۳۸.۱ درصد دیگر را چک‌های رمزدار به خود اختصاص داده‌اند.
طبق این گزارش، در شهریور امسال در کـل کشـور بیش از ۵۲۹ هـزار فقـره چـک رمـزدار بـه ارزشـی بالغ بر ۱۳۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان وصول شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۲۵.۷ و ۴۴.۷ درصد افزایش داشته است.
در ماه مورد بررسی، در استان تهران بیش از ۱۷۶ هزار فقـره چـک رمـزدار بـه ارزشـی معادل ۷۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان وصول شد که در این ماه، ۵۰.۳ درصد از تعداد چک‌های رمزدار وصولی در سه استان تهـران (۳۳.۳ درصـد)، اصفهان (۹.۵ درصد) و خراسان رضوی (۷.۵ درصد) وصول شده است که بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.
همچنــین، ۷۰.۱ درصــد از ارزش چــک‌هــای فــوق در اســتان‌هــای تهــران (۵۹.۳ درصــد)، اصفهان ( ۶.۲ درصد) و خراسان رضوی ( ۴.۶ درصد) وصول شده است.

گفتنی است؛ چک‌های عادی به چک‌هایی گفته می‌شود که اشخاص به حساب جاری خود صادر کرده و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده آن ندارد. گیرنده وجه چک ممکن است خود صادرکننده یا حامل آن بوده یا چک در وجه شخصی معین یا به حواله کرد آن صادر شده باشد.
چک‌های رمزدار، چک‌هایی هستند که بنا به درخواست مشتری و به نام اشخاص حقیقی یا حقوقی توسط بانک به عهده همان بانک یا شعب آن و همچنین می‌تواند بر عهده سایر بانک‌ها تحت عنوان چک رمزدار بین بانکی صادر شود.
  این قبیل چک‌ها جهت تسهیل و تسریع در نقل و انتقال وجوه بین بانکی صادر شده و پرداخت وجه آن توسط بانک صادرکننده تضمین می‌شود.

جداول آماری نشان می‌دهد در شهریورماه امسال حدود هفت میلیون فقره چک به ارزش دو هزار و ۴۹۹ هزار میلیارد ریال مبادله و ۹۰.۳ درصد آنها وصول شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در سال‌های اخیر با توسعه تجهیزات پرداخت الکترونیکی و توسعه سامانه‌ها، بسیاری از تراکنش‌ها از طریق این سامانه‌ها انجام می‌شود اما هنوز هم چک به عنوان یکی از ابزارهای نظام پرداخت، نقش قابل توجهی در تسویه مبادلات خرد و کلان در کشور دارد.

طبق آخرین گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی در شهریورماه امسال حدود هفت میلیون فقره چک به ارزش حدود ۲ هزار و ۴۹۹ هزار میلیارد ریال مبادله شد که در مقایسه با ماه قبل از نظر تعداد ۵.۵ درصد و از نظر مبلغ ۲۳.۵ درصد افزایش داشته است.

بیشترین چک مبادله شده در آخرین ماه تابستان مربوط به استان تهران با ۲ میلیون فقره چک بود و استان‌های اصفهان و خراسان در مرتبه‌های بعد قرار داشتند.

۶ میلیون فقره چک در شهریورماه وصول شد

براساس این گزارش در شهریورماه، ۶ میلیون فقره چک به ارزش دو هزار و ۱۸۵ هزار میلیارد ریال وصول شد. میزان چک‌های وصولی در مقایسه با مردادماه ۶.۷ درصد و از نظر ارزش ۲۶.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از کل تعداد چک‌های مبادله شده ۹۰.۳ درصد وصول شده است یعنی ۸۷.۴ درصد مبلغ چک‌های مبادله پرداخت شده است.

میزان چک‌های وصولی در شهریورماه سال ۹۹ برابر ۹۰.۸ درصد بود و ۸۹.۹ درصد مبلغ چک‌های مبادله شده در سال گذشته وصول شده بود.

براساس این گزارش ۹۱ درصد ساکنان تهران در شهریورماه امسال چک‌های وصول کردند. گیلانی‌ها، ‌خوزستانی‌ها و ساکنان استان البرز هر کدام به ترتیب ۹۲.۹ درصد، ۹۱.۷ درصد و ۹۱.۴ درصد چک‌های خود را پاس کردند.

۷۰۹ هزار فقره چک در شهریورماه برگشت داده شده است

در شهریورماه از هفت میلیون فقره چک صادر شده در کشور ۷۰۹ هزار فقره چک به ارزش بیش از ۳۱۴ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است. میزان چک‌های برگشتی در دوره مذکور نسبت به ماه قبل ۴.۴ درصد افزایش داشته است.

از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در شهریور ۱۴۰۰ به ترتیب ۹.۷ درصد و ۱۲.۶ درصد برگشت داده شده است. در شهریور سال گذشته ۹.۲ چک‌های مبادله شده وصول نشده بود.

بیشترین نسبت چک‌های برگشتی در شهریورماه امسال مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۴.۹ درصد و خراسان شمالی با ۱۳.۷ درصد است. در پایتخت نیز ۹ درصد چک‌ها وصول نشد.

مهمترین علت وصول چک‌ها در شهریورماه چه بود؟

در گزارش بانک مرکزی در شهریورماه امسال مهمترین دلیل برگشت چک‌ها، کسری یا فقدان موجودی عنوان شده است. براین اساس ۶۸۶ هزار فقره چک از ۷۰۹ هزار فقره چک برگشتی به دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. مبلغ چک‌های برگشتی به دلیل کسری بودجه ۳۰۲ هزار میلیارد ریال بود.

براساس این گزارش ۹۶.۷ درصد چک‌های برگشتی به دلیل کسری یا فقدان موجودی وصول نشده‌اند.

در استان‌های اصفهان، خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری به ترتیب ۹۸ درصد، ۹۷.۹ درصد و ۹۷.۸ درصد چک‌های برگشتی به دلیل کسری بودجه وصول نشدند.