:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
تثبیت قیمت دلار در کانال ۲۶ هزار تومانی

کاهش اندک قیمت‌ها در بازار طلا و ارز / دلار 27340 سکه 11 میلیون و 530 هزار تومان

روز چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰، قیمت ارز در بازار آزاد اندکی کاهش یافت و قیمت دلار 27 هزار و340 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 820 تومان، پوند انگلیس 37هزار و724 تومان و درهم امارات 7 هزار و453472 تومان اعلام شده و به دنبال آن قیمت طلا و سکه نیز اندکی کاهش داشت
کد خبر: ۱۸۱۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
خبراقتصادی – محسن شمشیری
روز چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰، قیمت ارز در بازار آزاد اندکی کاهش یافت و قیمت دلار 27 هزار و340  تومان، قیمت یورو 31 هزار و 820 تومان، پوند انگلیس 37هزار و724 تومان و درهم امارات 7 هزار و453472 تومان اعلام شده و به دنبال آن قیمت طلا و سکه نیز اندکی کاهش داشت.
محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت:  به دلیل بالار رفتن نرخ انس جهانی، شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هستیم. انس جهانی ۱۷۷۵ دلار قیمت گذاری شده است قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بفروش می‌رسد.هر گرم طلای ۱۸ عیار , ۱ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۹۶۲ هزار تومان فروخته می‌شود.
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی  (چهارشنبه، ۲۸ مهرماه) در مقایسه با روز کاری گذشته بدون تغییر، به قیمت ۲۶ هزار و ۷۳۸ تومان داد و ستد شد.  قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته با ۴۵۵ تومان افزایش برابر ۳۰ هزار و ۸۸۸ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۱۶۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۱۲۸ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۲۶۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۴۰۳ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۴۳۵ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۷۱۲ تومان اعلام شد.
همچنین در سامانه نیما در معاملات روز چهارشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۲۳۰ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۴۰۹ تومان معامله شد.
قیمت دلار در خرداد ماه به ۲۶ هزار تومان رسید و  از آن پس، حرکت رفت و برگشتی در این محدوده قیمتی و حرکت به سمت رقم ۲۷ هزار تومان داشت. اما از ابتدای شهریورماه قیمت‌ها در برخی مواقع نزولی بود و یا برای چند روز پیاپی ثبات قیمت را داشتیم البته برای چند روزی در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان نیز معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت.  

براساس این گزارش، از یازدهم مهرماه بهای دلار کاهشی شد و طی هفته گذشته این روند نزولی ادامه داشت و  بهای دلار  در صرافی بانکی بدون تغییر ماند، اما نرخ یورو ۴۵۵ تومان افزایش یافت.

قیمت سکه در بازار تهران  (چهارشنبه، ۲۸ مهرماه) با ۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته به ۱۱ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین  نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۹۸۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۴۱ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۹۴۵ هزار تومان شد.همچنین اُنس جهانی طلا با کاهش ۲ دلاری نسبت به روز گذشته برابر یک‌هزار و ۷۷۸ دلار و ۴۷ سنت شد.
مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است.  نرخ انواع سکه و طلا به دلیل کاهش ۲ دلاری انس جهانی طلا و تثبیت بهای دلار در مقایسه با روز گذشته ۲۰ هزار تومان کاهش یافت.  

دلار کاهشی ماند

ارزش دلار برای دومین روز متوالی کاهش یافت.موسسه رتبه بندی مودیز اعلام کرد در نتیجه همه گیری کرونا و وادار شدن دولت ها به حمایت از بازارهای پولی و مالی، مجموع بدهی دولت های جهان تا پایان سال ۲۰۲۰ از رقم ۱۳ تریلیون دلار عبور کرده که این رشد در یک دهه اخیر بی سابقه بوده است. همچنین مجموع بدهی جهان شامل بدهی خانوارها، بخش دولتی و بخش خصوصی در بازه زمانی فوق به ۸۳ تریلیون دلار رسیده است تا رکورد جدیدی د این زمینه ثبت شود. بدهی جهانی به نسبت بحران ۲۰۰۷ حدود ۲.۵ برابر بیشتر شده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد،  در معاملات  با ۰.۲۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۳.۷۴۳ واحد بسته شد. شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می شود که شاخص دلار شاخص ۱۰ ارزی و در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای یورو،  پوند انگلیس،  روپیه هند،  دلار استرالیا،  دلار کانادا،  دلار سنگاپور،  فرانک سوییس،  رینگت مالزی، ین ژاپن و یوان چین است.

رمزارزها همچنان در مسیر صعود

بیتکوین کماکان پیشتاز صعود در بازار رمزارزهاست.قیمت بیتکوین در دو هفته اخیر از ۴۴ هزار دلار به ۶۳ هزار دلار رسیده و با توجه به ورود سنگین سرمایه جدید انتظار می رود بیتکوین  رکورد قیمتی قبلی را بشکند و وارد کانال ۶۴ هزار دلاری شود. برخی معامله گران از بیتکوین ۸۰ هزار دلاری خبر می دهند و افراد خوش بین تر چشم به بیتکوین ۱۰۰ هزار دلاری دوخته اند.  عده ای نیز معتقدند به دنبال هر صعود سنگین یک ریزش سنگین نیز خواهد آمد.  
سرانجام پس از کش  قوس های فراوان، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا با فعالیت اولین صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر بیتکوین در این کشور موافقت کرد. سهام این صندوق با نماد BITO در بورس نیویورک عرضه خواهد شد. هدف اولیه این صندوق امکان خرید و فروش سهام با استفاده از سرمایه آن دسته از سرمایه گذارانی است که به ارزهای دیجیتالی علاقه مندند اما اطلاعات زیادی از آن ندارند.  
وزارت خزانه داری آمریکا در پیامی از صرافی های ارایه دهنده خدمات ارزهای دیجیتالی خواسته است تا با استفاده از تمامی ابزارهای در اختیار خود جلوی نقض تحریم های این کشور و دسترسی اشخاص حقیقی و حقوقی تحریم شده به نظام دلاری را بگیرند. این وزارت خانه همچنین در اطلاعیه جداگانه ای گفته است تاکنون حدود پنج میلیارد دلار در قالب رمزارز به هکرها از طریق باج افزارها پرداخت شده که بیشتر حجم آن به وسیله بیتکوین بوده است.  
مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۴۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۷۲  درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

روسیه به دلارزدایی ادامه می دهد

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به سابقه طولانی تحریم ها علیه روسیه گفت: شکی نیست که به کاهش وابستگی خود به دلار ادامه می دهیم.
معاون وزیر خارجه روسیه گفت این کشور سیاست رهایی از وابستگی به دلار در اقتصاد خود را برنامه ریزی کرده است و آن را ادامه خواهد داد. الکساندر پنکین با بیان اینکه واشنگتن می تواند هر زمان که دلش بخواهد مانع از انجام تراکنش هایی شود که بر حسب دلار انجام می شوند، از آسیب پذیری اقتصادی در برابر تحریم ها در صورت وابستگی به دلار خبر داد.  
معاون وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سابقه طولانی تحریم ها علیه روسیه گفت: شکی نیست که به کاهش وابستگی خود به دلار ادامه می دهیم و این کار را از راه هایی نظیر کاهش دلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی، کاهش استفاده از دلار در تراکنش های داخلی و خارجی و همچنین امضای توافق نامه های تجاری با دیگر کشورها برای استفاده از ارزهای ملی پیش خواهیم برد.  
پنکین معتقد است که در بلندمدت، ارزهای دیگر و همچنین ارزهای دیجیتالی بخش بزرگی از سلطه بازار را بر روی بازار از بین خواهند برد اما حذف دلار از چرخه مبادلات تجاری برای همه طرف ها از جمله دولت ها و موسسات مالی زمان بر و هزینه بر خواهد بود.  
از سال ۲۰۱۴ و شدت یافتن اختلافات روسیه با آمریکا و اروپا بر سر مساله اوکراین که به اعمال تحریم های گسترده ای ضد روسیه منجر شد، روسیه با هدف کاهش وابستگی خود به غربی ها اقدام به متنوع سازی ذخایر ارزی کرد.

پیش از این وزارت دارایی روسیه در بیانیه ای اعلام کرده بود سهم دلار از ذخایر ارزی صندوق ملی ثروت این کشور به صفر رسیده و از طرف دیگر سهم یورو، یوان و طلا از این ذخایر بیشتر شده است. دلار تا پیش از این سهمی ۳۵ درصدی از این ذخایر داشت که اکنون به صفر رسیده و سهم پوند نیز از کل ذخایر به پنج درصد کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر اما سهم یوان به ۳۹.۷ درصد و سهم یورو به ۳۰.۴ درصد افزایش پیدا کرده است.