:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
صالح آبادی: آرامش را در بازار پیش بینی می‌کنم هیچ گونه کمبود ارز نداریم

پیش‌بینی‌ دلار ۲۸۰ هزار تومانی نظر دولت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی نیست

علی صالح آبادی در خصوص گزارشی مبنی بر افزایش نامتعارف قیمت ارز طی 4 سال آینده، تصریح کرد: این گزارش در دولت قبل تهیه شده و نظرات یک کارشناس بوده و به هیچ وجه نظر دولت سیزدهم نیست. دولت سیزدهم هیچ کدام از مفروضات و مبانی این گزارش را قبول ندارد، ما علی رغم فشار‌های تحریمی توانستیم آرامش را در بازار ایجاد کنیم ...
کد خبر: ۱۸۱۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
خبراقتصادی -
رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که هیچ گونه کمبود ارز نداریم و بازار در آینده هم مثل اکنون در آرامش خواهد بود در مورد موضوع رمزارزها گفت: در آینده رمز ارز ملی را به صورت آزمایشی راه اندازی خواهیم کرد.
علی صالح آبادی در حاشیه نشست  کمیسیون اقتصادی مجلس و در جمع خبرنگاران در خصوص گزارشی مبنی بر افزایش نامتعارف قیمت ارز طی 4 سال آینده، تصریح کرد: این گزارش در دولت قبل تهیه شده و نظرات یک کارشناس بوده و به هیچ وجه نظر دولت سیزدهم نیست.
وی افزود: دولت سیزدهم هیچ کدام از مفروضات و مبانی این گزارش را قبول ندارد، ما علی رغم فشار‌های تحریمی توانستیم آرامش را در بازار ایجاد کنیم و انشاالله تداوم خواهد داشت. منابع ارزی حاصل از صادرات نفتی و غیر نفتی در سامانه نیما عرضه می‌شود و خوشبختانه اکنون هیچ گونه کمبود ارز در سامانه نداریم و حتی بعضا مازاد عرضه ارز را در سامانه‌ها شاهد هستیم. آرامش را در بازار پیش بینی می‌کنم، تمام تلاش ما بر این خواهد بود که این آرامش را در بازار ارز همچنان حفظ کنیم.
وی همچنین در خصوص موضوع حذف ارز ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی تصریح کرد: این موضوع در ستاد اقتصادی دولت در حال رسیدگی است، نتایج آن اعلام خواهد شد منتهی تا زمانی که تخصیص ارز 4200 تومانی به یک سری کالا‌های خاص و اساسی مطرح است، ما اختصاص خواهیم داد.
صالح آبادی با اشاره به بررسی موضوع رمزارز‌ها در کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در آینده رمز ارز ملی را به صورت آزمایشی راه اندازی خواهیم کرد و در حال حاضر بانک مرکزی بررسی‌های خود را روی آن انجام می‌دهد.امیدواریم ضوابط آن در شورای پول و اعتبار نهایی شود تا این موضوع که به صورت محدود از سوی برخی کشور‌ها دنبال شده، در ایران نیز راه اندازی شود.

همچنین در پی انتشار جدولی در شبکه‌های اجتماعی که زمان تهیه آن به دولت قبل (دوازدهم) بر می‌گردد، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که این جدول حاوی پیش‌بینی‌های فردی است و به هیچ عنوان نظر رسمی این سازمان نیست.برنامه‌ها و رویکردهای دولت سیزدهم در بخش اقتصادی متمرکز بر تغییرات بنیادی بوده که نمونه آن را می‌توان در بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ به وضوح مشاهده کرد و پیش‌بینی می‌شود با اجرای این تغییرات کسری بودجه جبران و رشد اقتصادی قابل توجهی در کشور ایجاد شود.گفتنی است گزارش منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در مرحله اولیه یک مطالعه بوده و با فرض ادامه سیاست‌های گذشته تهیه و برای اطلاع و آگاهی از نظرات کارشناسی درون سازمان تهیه شده بود و هیچگونه قابلیت انتشار و استناد ندارد و مورد تایید سازمان برنامه و بودجه نیست.
به گزارش خبرنگار ما، یاد آور می شود که در این پیش بینی که در برخی شبکه های اجتماعی منتشر شده بود، دلار در شرایط رفع تحریم تا ۱۴۰۶ حدود ۵۵ هزار تومان و در صورت ادامه تحریم ها حدود ۲۸۰ هزار تومان برآورد شده بود که دلیل عمده آن کسری بودجه و رشد نقدینگی و تورم است.