:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مهندس رضا راجی کرمانی مدیرعامل شرکت پیرامون سیستم قشم با تاکید بر ساخت داخل کردن تولید دستگاه های آنالایزر مطرح کرد؛

دستاوردهای شرکت پیرامون سیستم قشم؛ نخستین طراح و سازنده سیستمهای آنالایزر فرآیندی / راجی: دستگاه های آنالایزر ایرانی با تحقیق و توسعه در شرکت های دانش بنیان به بازار عرضه شد

شرکت پیرامون سیستم قشم؛ اولین و بزرگ ترین تولید کننده سیستم های آنالایزر ایران با بیش از 100 پروژه پایان یافته سیستم های آنالایزر گاز، آب و زیست محیطی است. / درحال حاضر شرکت پیرامون سیستم قشم بیش از 50 درصد سهم بازار سیستمهای آنالیز فرآیندی را در دست دارد و یکی از شرکت های اصلی کشور در زمینه تامین دستگاه ها و سیستمهای آنالیز فرآیندی است
کد خبر: ۱۸۱۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
اقتصاد گردان -
در جهت رشد واحدهای تحقیق و توسعه و افزایش ساخت داخل در شرایط تحریم، دولت باید از ساخت داخل کردن قطعات و محصولات حمایت کند و تجربه  ثابت کرده که با رشد تحقیق و توسعه  تامین قطعات و محصولات در داخل کشور و افزایش عمق ساخت داخل و کاهش وابستگی به واردات و حتی کاهش قیمت محصول نیز امکان پذیر است.
 مهندس رضا راجی کرمانی مدیرعامل شرکت پیرامون سیستم قشم با تاکید بر ساخت داخل کردن تولید دستگاه های آنالایزر گفت: این شرکت سازنده دستگاه های آنالایزر برای بخش های انرژی، برق، فولاد و سایر واحدهای صنعتی است که از سال 1378 کار خود را آغاز کرده و در شرایط تحریم، از طریق گسترش طرح های تحقیق و توسعه و مهندسان جوان و با استعداد ایرانی، توانست قطعاتی که در جهان تنها سه شرکت تولید می کنند، را در ایران بسازد و نه تنها خودکفایی در این زمینه را محقق کرده بلکه در تامین دستگاه های مورد نیاز واحدهای صنعتی داخلی نیز مشکلات موجود در زمینه واردات را تاحدودی برطرف کرده است.
درحال حاضر شرکت پیرامون سیستم قشم بیش از 50 درصد سهم بازار سیستمهای آنالیز فرآیندی را در دست دارد و یکی از شرکت های اصلی کشور در زمینه تامین دستگاه ها و سیستمهای آنالیز فرآیندی است.
مهندس راجی مدیرعامل شرکت پیرامون سیستم قشم، تولید کننده دستگاه های آنالایزر، در گفت وگویی با خبرنگار ما، به روند رشد فناوری اطلاعات در صنایع مختلف از جمله بخش انرژی اشاره و تصریح کرد: روند استفاده از فناوری های مختلف در صنعت نفت و گاز  و پتروشیمی و برق و فولاد، و بکار گیری فناوری هایی  مانند دستگاه های آنالایزر، که به تولید کالاها و محصولات و خدمات مختلف با کیفیت بهتر و کاهش هزینه های تولید و  بهینه سازی مصرف انرژی می انجامد به سرعت در حال رشد است.، شرکت های دانش بنیان، مانند پیرامون سیستم قشم در این زمینه دستاوردهای مهندسی و فنی متکی به اقتصاد و صنعت و دانش داخلی داشته اند و امروز در ایران به مدد مهندسان جوان و با استعداد ایرانی و با گسترش طرح های تحقیق و توسعه قطعات اصلی تولید می شود و نیاز کشور را تامین می کند و به کاهش وابستگی منجر شده و حتی زمینه رشد صادرات را فراهم کرده است.


جناب مهندس راجی،  با تشکر از حضور شما در این گفت و گو،  لطفا بفرمایید که شرکت شما از چه سالی آغاز به کار کرده و در چه زمینه هایی فعالیت می کند و در حال حاضر مهمترین خدمات و کالاها و دستگاه هایی که عرضه می کنید شامل چه مواردی است؟

مجموعه پیرامون از سال 1378 با افتتاح شرکت مهندسی پیرامون پالای کار خود را در تهران آغاز کرد. در سال 1386 نیز بازوی تولیدی مجموعه با نام شرکت پیرامون سیستم قشم کار خود را در منطقه آزاد قشم شروع کرده است. در حال حاضر این شرکت بزرگترین تولید کننده سیستمهای آنالیز آنلاین جهت صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و برق است.

در چند سال اخیر مهمترین طرح های عمرانی که شما در آن مشارکت داشته اید شامل چه مواردی است و در نفت، پتروشیمی و برق  و سایر بخش ها، در کدام بخش اوضاع بهتر بوده است؟

این شرکت پرچمدار اجرای بزرگترین پروژه های بخش انرژی در ایران بوده و لذا طراحی و ساخت بزرگترین پروژه های کشور نفت وگاز کشور همچون پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس، پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، فاز 14 پارس جنوبی، بخشهایی از فازهای 12، 16-15، 18-17 پارس جنوبی، پتروشیمی های لرستان، مهاباد، میاندوآب، پارس گلایکول، ... و در بخش برق نیز پروژه های نیروگاهی سمنگان، کاشان، توس (فردوسی)، عسلویه، خرم آباد، قشم، رمیله عراق، .... به شرکت پیرامون سیستم قشم سپرده شده است.

در مورد دریافت پول و هزینه انجام کار طرح ها و فروش کالا و خدمات، چه مشکلاتی دارید و چقدر تاخیر داشته اند؟ آیا می توان همچنان کار کرد و با این وضعیت ادامه داد؟

طی یکی دو سال گذشته، وضعیت پرداختهای صورت وضعیت پروژه ها با تاخیر بسیاری روبرو بوده است. این تاخیر بخصوص در بخش برق بارزتر است، بصورتی که گاها پرداختها با 9-6 ماه تاخیر صورت میپذیرد. بارها از ما خواسته شده بجای مبلغ مطالباتمان، ضایعات آهن و کابل و یا شمش فولاد و آلومینیوم دریافت کنیم که این برای یک شرکت تولیدی مثل ما، مشکلات بیشتری را ایجاد میکند و باید برای فروش این مواد کلی وقت و انرژی صرف کنیم و بازاریابی داشته باشیم تا بتوانیم بخشی از طلب خود را دریافت کنیم . با تمام این شرایط ما همچنان به کار و تولید ادامه میدهیم و در طرح های مختلف عمرانی کشور و شرکت ها و طرح های توسعه ای مشارکت فعال داریم.

خدمات پس از فروش شما به شرکت های خریدار را شما انجام می دهید یا شرکت های همکار انجام می دهند؟ به نظر می رسد که دستگاه های شما منحصر به فرد است و ممکن است دیگران نداشته باشند.

با توجه به تخصصی بودن حوزه فعالیت این شرکت، خدمات پس از فروش توسط تیمی خبره و آموزش دیده از نفرات  همین  شرکت انجام میپذیرد. این خدمات نه تنها برای محصولات شرکت پیرامون سیستم قشم، بلکه برای محصولات شرکتهای خارجی که در حال حاضر بدلیل تحریم از ارائه خدمات به شرکتهای ایرانی خودداری میکنند نیز ارائه  می شود.

چند شرکت مثل شما در ایران کار می کنند و سهم شما از بازار چقدر است. آیا شرکت های خارجی که در زمینه کار شما فعال باشند در ایران داریم و در حال حاضر فعال هستند؟

با توجه به گسترده بودن تنوع محصولات این شرکت، رقبای داخلی ما، هریک تنها در یک یا دو فیلد کاری با این شرکت رقابت می کنند، درحال حاضر شرکت پیرامون سیستم قشم بیش از 50 درصد سهم بازار سیستمهای آنالیز فرآیندی را در دست دارد و یکی از شرکت های اصلی کشور در زمینه تامین دستگاه ها و سیستمهای آنالیز فرآیندی است.

آیا در حال حاضر در بازار صادراتی مانند کویت، عراق، کشورهای شمال ایران و... فعال هستید؟ آیا آمادگی برای حضور در کشورهای منطقه را دارید؟ و در سال های اخیر چه نوع فعالیتی در بازارهای صادراتی داشته اید؟


این شرکت کار بر روی بازارهای صادراتی را از سه سال پیش آغاز کرد و در حال برنامه ریزی در زمینه های مختلف هستیم.  در حال حاضر در بازار عراق و الجزایر حضور داریم و بخشی از سهم بازار را در اختیار داریم.

با توجه به تورم و رشد هزینه های ارزی و ریالی در سه سال اخیر، افزایش هزینه تولید برای شما تا چه حد مشکل ایجاد کرده و تا چه حد به توان ساخت داخل و تامین مواد و قطعات در داخل کمک کرده است. در حال حاضرمواد اولیه چقدر از داخل تهیه می شود و چقدر وارد می شود قیمت ها چه تغییراتی داشته در این سه سال اخیر و آیا امکان تامین هزینه ها و پیشبرد کارها وجود داشته یا موانع بیشتر شده است؟

یکی از مشکلات دو سه سال گذشته، افزایش قیمت مواد اولیه داخلی بوده که موجب کندی و حتی توقف خطوط تولید بسیاری از شرکتها شده است. این افزایش با هیچ معیاری قابل پذیرش و مقایسه نیست و حتی از میزان رشد قیمت ارز و دلار نیز فراتر رفته است. یعنی حتی متناسب با تورم و چند برابر شدن قیمت دلار نبوده و رشد هزینه ها بالاتر بوده و به مرور شاهد رشد هزینه ها و قیمت مواد اولیه و قطعات بوده ایم.
با این که انتظار می رود تولید  و هزینه تامین مواد و قطعات در داخل از واردات ارزانتر باشد اما عملا گران تر بوده است و فرض پایین تر بودن محصول داخلی نسبت به محصول خارجی در شرایط رشد قیمت ارز را زیر سوال برده است. بعنوان مثال قیمت فولاد تولید داخل از قیمت جهانی آن بیشتر شده است. این درحالی است که کارخانجات فولاد از برق و گاز یارانه ای و حمایت دولت در تامین سوخت و انرژی و مواد اولیه برخوردار هستند و قیمت انرژی مصرف شده در بسیاری از شرکت های فولاد و سایر شرکت های داخلی،  با بهایی کمتر از یک دهم بهای جهانی تامین شده و شرکت های داخلی  از نیروی کار ارزان با حقوق کمتر از 20 درصد نرخ دستمزد در اروپا استفاده میکنند.
براین اساس یکی از مشکلات اساسی تولید، رشد دائمی قیمت مواد اولیه در داخل کشور است که باعث بی ثباتی در برنامه  تولید و هزینه های قراردادها می شود. دولت باید نرخ مواد اولیه، قیمت ارز و سایر شاخص ها را تثبیت کند تا تولید بتواند در شرایط با ثبات بهتر کار کند.

قیمت دستگاه های آنالایزر تقریبا چقدر است؟ هزینه  تولید داخل با قیمت تمام شده واردات چقدر فرق دارد؟ آیا صرفه اقتصادی به ساخت داخل است یا واردات؟

درحال حاضر بدلیل تحریم های بانکی و هزینه بالای انتقال پول به خارج از کشور جهت خرید مواد اولیه خارجی و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه داخلی، قیمت تمام شده محصولات داخلی، تفاوت چندانی با قیمت مشابه خارجی ندارد. اما درصورت اصلاح موارد  لازم در فضای کسب وکار کشور و کنترل قیمت مواد اولیه ساخت داخل، میتوان به 15 تا 30 درصد صرفه جویی ارزی در این زمینه دست یافت و هزینه ساخت داخل را نسبت به واردات کاهش داد.

تعداد پرسنل و اشتغال شما چند نفر است ماهانه مستقیم و غیر مستقیم چند نفر با شما کار می کنند؟

در حال حاضر 85 نفر پرسنل تمام وقت در بخشهای طراحی، خرید، کنترل پروژه، ساخت و بخش های ستادی مشغول بکار هستند که این تعداد درصورت رفع مشکلات موجود و رشد تولید و قراردادها، میتواند به 120 نفر افزایش یابد.

معمولا پس از بستن قرارداد، چه مدت طول می کشد که بتوانید ماشین آلات و قطعات را تحویل مشتری بدهید؟ در کدام پروژه های کار سخت تر است و در کجا کار بهتر انجام می شود
؟

باتوجه به اینکه هریک از پروژه های این شرکت بصورت انحصاری برای مصرف کننده طراحی و ساخته میشود، لذا از زمان عقد قرارداد تا تحویل محصول زمانی بین 8 تا 16 ماه (بسته به پیچیدگی و ابعاد پروژه) طول میکشد. معمولا پروژه های گازی و بخصوص پروژه هایی با گوگرد بالا، سختی و پیچیدگی خاص خود را دارد و پروژه های بخش نیروگاهی برق از پیچیدگی کمتری برخوردار است. شرکت پیرامون سیستم قشم، یکی از شرکت هایی است که در مسیر صنایع انرژی، نفت و گاز و پتروشیمی، برق و آب و فولاد، دستاوردهای قابل توجهی داشته و در جایگاهی قرار گرفته که با طراحی، تولید و نصب ماشین آلات پیشرفته آنالایزر، کمک زیادی به شرکت های موفق ایرانی کرده و در رشد تولید، کاهش هزینه های مصرف انرژی، افزایش سود شرکت ها و ارتقای جایگاه شرکت های ایرانی در تراز جهانی نقش قابل توجهی داشته است.

مدیر روابط عمومی شرکت پیرامون سیستم قشم    میترا فتحی  m.fathi@piramoonco.com      09393104050