:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تغییر سکاندار تجارت ایران، زادبوم رفت، پیمان پاک آمد

سیدرضا فاطمی امین – وزیر صنعت معدن و تجارت – در یکی از نخستین انتصاب‌های خود، رییس سازمان توسعه تجارت را تغییر داد.
کد خبر: ۱۷۹۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
اقتصادگردان- سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی اصلی تجارت خارجی ایران در طول سال‌های گذشته از سویی تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و از سوی دیگر اختلاف نظرهایی که میان بخش خصوصی و دولت در سیاست‌های ارزی وجود داشت، تلاش کرد با اتکا به گزینه‌های موجود راهبردهای کلان تجاری را تعریف کند.

یکی از اصلی‌ترین سیاست‌هایی که از سوی این سازمان در طول دوره ریاست حمید زادبوم پیگیری شد، افزایش تجارت با کشورهای منطقه و همسایه و البته فعال شدن در اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود تا جایی که در آخرین گزارش ارائه شده از سوی زادبوم، اعلام شده پنج کشور نخست هدف صادراتی در مجموع ۷۳ درصد از کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده اند.

او خود تاکید کرده کشورهای چین، امارات، عراق، ترکیه، افغانستان پنج بازار اول صادراتی ایران هستند که ۷۳ درصد صادرات کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند که نشانددهنده ضرورت در متنوع کردن بازارهای صادراتی است.

با پایان یافتن دوره ریاست زادبوم، حالا با حکم وزیر صمت، علی رضا پیمان پاک رییس جدید سازمان توسعه تجارت خواهد بود.

رییس کل جدید سازمان توسعه تجارت متولد ۱۳۵۹ است. مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی فرآیند صنعت نفت و مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته مدیریت بازرگانی اخذ کرده است و همانطور که در سوابق تحصیلی اش هم پیداست در حوزه بازرگانی، نفت، گاز و پتروشیمی اقدامات ارزشمندی انجام داده است.

پیمان پاک در کسوت مشاور بین الملل و بازرگانی سازمان اقتصادی رضوی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت مدیریت زنجیره تامین رضوی، دبیر هیات عامل راهبر تجارت آستان قدس و نماینده سازمان اقتصادی رضوی در حوزه تامین کالاهای اساسی  اقدامات موثری در بازاریابی گشایش بازار، صادرات محصولات و واردات محصولات و تجهیزات مورد نیاز کشور انجام داده است.

معاون جدید وزیر صمت در سال های اخیر در قالب یاد شده نسبت به بازاریابی و صادرات محصولات غذایی، کشاورزی، مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی، محصولات فلزی و فولادی، ماهی و میگو و تولیدات دریایی و ... به کشورهایی نظیر روسیه، تاجیکستان، عربستان، آذربایجان، کشورهای GIS، عراق، هند، ایتالیا، آلمان، چین، پاکستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و جنوب شرق آسیا اقدامات مبتکرانه ای انجام داده است که این تجربیات در مسیر هدایت سازمان توسعه و تجارت بسیار بکار او خواهد آمد.

وی همچنین با حضور در جایگاه مدیریت نفت و گاز مرکز همکاریهای فناوری ریاست جمهوری در دولت دهم، تجارب ارزنده ای در خصوص انتقال فناوری، صادرات محصولات دانش بنیان و نیز تامین مالی و تجارت نفت و گاز را در شرلیط دشوار داراست.

پیمان پاک، نماینده وزارت صنایع و عضو کارگروه تدوین سند دیپلماسی انرژی(معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه)، نماینده وزارت صنایع در کارگروه انرژی تدوین برنامه پنجم توسعه کشور، نماینده وزارت صنایع و مسئول دبیرخانه کمیسیون انرژی شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری کشور و مشاور ستاد تحول صنایع و معادن وزارت صنایع بوده است.

رییس کل جدید سازمان توسعه تجارت همچنین عضویت در کارگروه تدوین سیاست های کلان نظام در خصوصوص دیپلماسی انرژی(کمیسیون امنیتی و دفاعی مجمع تشخیص مصلحت نظام)، مدیریت پروژه تدوین بسترها و الزامات قانونی تحقق سند چشم انداز کشور در حوزه انرژی(مرکز پژوهش های مجلس)، مدیریت طرح ترسیم شبکه تحقیقاتی صنعت گاز کشور(شرکت ملی گاز)، مدیریت پروژه طرح تدوین استراتژی توسعه صنعت گاز کشور (دفتر همکارهای فناوری ریاست جمهوری) را در کارنامه دارد.