:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

جریمه یک بانک رومانیایی برای نقض تحریم‌های ایران

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا اعلام کرد: فرست بنک رومانی برای ۹۸ تراکنش‌ مالی به ارزش ۳.۵ میلیون دلار از طریق بانک‌های آمریکایی به نفع اشخاص و نهادهای مستقر در ایران و سوریه جریمه شد
کد خبر: ۱۷۹۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
خبراقتصادی - بانک «فرست بنک» رومانی و شرکت «جی سی فلاورز» توافق کردند تا ۸۶۲ هزار و ۳۱۸ دلار به دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا، اوفک (OFAC)، برای مصالحه بر سر نقض تحریم‌های ایران و سوریه بپردازند.
شرکت «جی سی فلاورز»، یک شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی ست که مالکلیت بانک «فرست بنک» رومانی را در اختیار دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۸، بخش اعظمی از سهام این بانک را خریداری کرده است.
بر اساس این گزارش، در اوایل سال ۲۰۱۹، بانک ملی رومانی، ناظر فرست بنک، یک معامله دلاری آمریکا را که فرست بنک برای حمل الوار از رومانی به سوریه انجام داده بود ، مطرح کرد. فرست بنک، در ابتدا یک بازنگری پنج ساله برای جلوگیری از انجام هرگونه معامله ممنوع دیگر را آغاز کرد. پس پایان این بازنگری، فرست بنک داوطلبانه مراودات خود را به OFAC اعلام و با تحقیقات همکاری کرد.
در بازه زمانی مارس ۲۰۱۶ تا دسامبر ۲۰۱۸، فرست بنک، ۳۴ پرداخت خروجی را از طریق بانک‌های آمریکایی پردازش کرد که در آنها کاربر نهایی معامله در ایران مستقر بود. این پرداخت‌ها به نفع مشتریان ایرانی فرست بنک انجام شده بود.
از جولای ۲۰۱۶ تا دسامبر ۲۰۱۸، فرست بنک ۳۶ پرداخت خروجی را از طریق بانک های آمریکایی پردازش کرد که اسناد مالی تجاری نشان می‌دهد، واردکنندگان در سوریه مستقر بودند. همچنین بین اکتبر ۲۰۱۸ و مارس ۲۰۱۹، این بانک، ۲۸ پرداخت به یورو انجام داده است که شامل طرف‌های ایرانی می‌شود، در حالی که فرست بنک می‌دانست یا دلیل داشت که پرداخت‌ها برای طرف های ایرانی انجام می‌شود.
در مجموع، فرست بنک ۹۸ تراکنش مالی به ارزش ۳.۵ میلیون دلار از طریق بانک‌های آمریکایی به نفع اشخاص و نهادهای مستقر در ایران و سوریه انجام داده است. روز گذشته نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال جریمه علیه یک شرکت مستقر در تگزاس به اتهام عدم رعایت قوانین مربوط به تحریم‌های ایران خبر داد.
این شرکت مستقر در تگزاس که در زمینه ساخت تجهیزات سخت ‌افزاری و نرم‌ افزاری انیمیشن‌های سه بعدی فعالیت می‌کند، به دلیل نقض تحریم‌ها علیه ایران جریمه شد. دفتر کنترل دارایی ‌های خارجی وزارت خزانه‌ داری آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شرکت «نیوتک» با پرداخت بیش از ۱۸۹ هزار دلار برای حل و فصل ادعاهای مبنی بر نقض آگاهانه تحریم‌ها علیه ایران موافقت کرده است.
دولت آمریکا در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران و پیشبرد جنگ اقتصادی علیه این کشور تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف وضع کرده است. واشنگتن شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های مستقر در کشورهای ثالث را به تبعیت از این تحریم‌ها ملزم می‌کند.
«دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری یا «FTI» که در سال ۲۰۰۴ به عنوان یکی از نهادهای وزارت خزانه‌داری آمریکا ایجاد شده مرکز طراحی جنگ اقتصادی این کشور علیه کشورهای مخالف با سیاست‌های کلان واشنگتن به شمار می‌رود.
«دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» ماموریت ادعایی خود را «اجرای راهبردهای دولت آمریکا برای مبارزه با تامین مالی تروریسم در سطح داخلی و بین‌المللی، تدوین و اجرای راهبردهای ملی در خصوص مبارزه با شبکه‌های پولشویی و تامین مالی تروریسم» اعلام می‌کند.
این دفتر شامل چهار زیرمجموعه ۱-دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) ۲- دستیار وزیر در امور اطلاعات و تحلیل ۳- دستیار وزیر در امور تامین مالی تروریسم و ۴- شبکه اجرای قوانین مربوط به جرائم مالی است.