:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
قیمت سکه به ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید

افزایش ۱۰۰ هزار تومانی سکه با تاثیر تحولات افغانستان بر بازار ارز و طلا / دلار 27591 تومان معامله شد

روز پنجشنبه در بازار آزاد ارز، قیمت دلار 27 هزار و 591 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 481 تومان، پوند انگلیس 38 هزار و 211 تومان و درهم امارات 7 هزار و 510 تومان اعلام شد. قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۱۷۲هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 12 میلیون و 100 هزار تومان است
کد خبر: ۱۷۹۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
خبراقتصادی  – محسن شمشیری
روز پنجشنبه در بازار آزاد ارز، قیمت دلار 27 هزار و 591 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 481 تومان، پوند انگلیس 38 هزار و 211 تومان و درهم امارات 7 هزار و 510 تومان اعلام شد. قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۱۷۲هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 12 میلیون و 100 هزار تومان است.
همچنین نرخ دلار در صرافی‌های بانکی  پنج شنبه ۱۸ شهریور- با ۸۲ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۲۶ هزار و ۸۸۲ تومان رسید.قیمت فروش یورو به ۳۱ هزار و ۶۰۷ تومان رسید.امروز قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۳۵۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۹۸۲ تومان بود.قیمت دلار از خردادماه حرکت آرامی را به سوی کانال ۲۵ هزار تومان شروع کرد و بیش از دو هفته در این کانال نوسان داشت و وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و سپس در صرافی بانکی به قیمت ۲۷ هزار تومان  فروخته می‌شد. در طی هفته گذشته روند نزولی  قیمت دلار شروع شده که وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد، چند روزی است که در این کانال قیمتی تثبیت شده است.
قیمت سکه نیز  با ۸۰ هزار تومان کاهش به ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با رقم  ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین امروز نیم‌ سکه بهار آزادی با کاهش قیمت به رقم ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد.بر اساس این خبر قیمت ربع سکه سه‌ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار با کمی افزایش به رقم یک میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسید.همچنین هر انس جهانی طلا نیز امروز یک هزار و ۷۹۳ دلار و ۸۵ سنت قیمت خورد.
مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن دلار و انس جهانی است. بر این اساس قیمت دلار طی هفته گذشته روند نزولی داشت و چند روزی است در صرافی‌های بانکی در کانال ۲۶ هزار تومان آرام گرفته است.


تاثیر تحولات افغانستان بر بازار طلا و ارز ایران سکه ۱۰۰ هزار تومان گران‌ شد

طبق تحلیل عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، طی یک هفته اخیر برخلاف آنکه پیش‌بینی‌ها در جهت افزایش اونس جهانی طلا بود اما هر اونس طلا با افت روبرو شد. این درحالیست که تحولات سیاسی کشور همسایه تاثیر خود را در نوسانات نرخ ارز در داخل داشت و سبب شد که همچنان روند صعودی قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی ادامه‌دار باشد.
ایوب اکبری‌پور ، با بیان اینکه در هفته‌ای که گذشت شاهد تغییرات چندانی در قیمت‌های داخلی نبوده‌ایم اما در حوزه تحولات و نوسانات جهانی، هر اونس جهانی طلا با افت ۲۹ دلاری روبه رو شده است؛ اظهار کرد: بازارهای جهانی هفته گذشته با قیمت ۱۸۲۹ دلار برای هر اونس طلا هفته را به اتمام رساندند اما امیدواری‌ها برای بالا رفتن قیمت اونس جهانی در روز بازگشایی بازارها در ابتدای هفته (دوشنبه) وجود داشت. دلایلی همچون نگرانی‌ها از بابت کندی رشد اقتصای به سبب شیوع بیشتر ویروس کرونا دلتا و تاثیر آن در بازار کار، نگرانی از بابت آماری که قرار بود سازمان NHD (سازمانی که میزان درآمد اشتغال‌های غیرکشاورزی را ارائه می‌دهد) منتشر کند و همچنین نگرانی از بابت افزایش نرخ بیکاری در آمریکا پیش‌بینی‌ها برای بازارهای جهانی را به این سمت و سو کشانده بود که هر اونس طلا تا ۱۸۵۰ دلار هم بالا خواهد رفت، که اونس طلا به این رقم نرسید.

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: اما با اعلام شاخص مثبت بیکاری آمریکا ضمن اینکه ارزش سهام در آمریکا افت کرده و سبب شده سرمایه‌گذاری در حوزه طلا ارزشمند شود و منجر به امیدواری برای سرمایه‌گذاری در این حوزه شد؛ بنابراین این کاهش ارزش سهام موجب شد هر اونس طلا با کاهش قیمت روبه رو شود. ضمن اینکه تصمیاتی که در حوزه پولی در بانک مرکزی اروپا (از سوی سازمان ECB) اتخاذ شد سبب شد که پیش‌بینی افزایش اونس جهانی طلا محقق نشود. در مجموع برای ماه‌های آینده نیز حتی در صورت بهبود اقتصاد جهانی به سبب اینکه طلا بهترین حوزه برای سرمایه‌گذاری است، پیش‌بینی‌ها برای قیمت اونس جهانی طلا با دیدی مثبت خواهد بود.همانطور که اشاره شد، پیش‌بینی‌ها برای افزایش قیمت جهانی طلا درست نبود و تا این لحظه هر اونس جهانی طلا به ۱۸۰۰ دلار رسیده است که افت ۲۹ دلاری داشته است. این هفته مسائل اقتصادی، تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی و مسائل سیاسی در آمریکا، اروپا و همچنین در ایران به سبب تاثیرات تحولات سیاسی کشورهای همسایه شاهد تحولات بوده‌ایم.
اکبری‌پور با بیان اینکه تغییر و تحولات هر کشور بر اقتصاد کشورهای همسایه بسیار تاثیرگذار خواهد بود، گفت: لذا با توجه به تحولات سیاسی افغانستان، اقتصاد ایران نیز به‌تبع از این تحولات و تغییرات کشور همسایه تاثیر پذیرفته است و سبب نوسانات نرخ ارز و طبیعتا تغییرات قیمت‌ها در بازارهای داخلی شد.
عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در اعلام آخرین قیمت‌های معاملاتی (روز پنجشنبه) در بازار سکه و طلای داخلی و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته به ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز با ۵۰ هزار تومان رشد، در پایان هفته ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است. این در حالیست که در پایان هفته، هر قطعه سکه بین ۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار تومان حباب داشته است.در آخرین معاملات پایان هفته، هر قطعه نیم سکه شش میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند که همگی نسبت به قیمت‌ها در ابتدای هفته، بدون تغییر مانده‌ و ثبات داشته‌اند.  
عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین گفت: در هفته‌ای که گذشت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با رشد ۶۰ هزار تومانی به پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش حدود ۱۲ هزار تومانی به یک میلیون و ۱۷۷ هزار تومان رسیده است. آخرین نرخ اونس جهانی نیز همانطور که اشاره شد ۱۸۰۰ دلار ثبت شده است.
اکبری‌پور در پایان در رابطه با وضعیت تقاضا در بازار و میزان معاملات، اظهار کرد: با توجه به ایام ماه‌های محرم و صفر، همچون روال سابق سال‌های گذشته، حتی در شرایط ایده‌آل (به دور از کرونا یا مسائل سیاسی و اقتصادی) رکود در بازار سکه و طلا در این دو ماه وجود داشته است؛ بنابراین همچنان رکود در بازار وجود دارد و سقف معاملات کمتر از ماه‌های پیش بوده است.

صعود آرام قیمت سکه و طلا؛ متاثر از رشد نرخ دلار

طی یک هفته گذشته قیمت تمامی قطعات سکه و طلا متاثر از کاهش ۳۵ دلاری اونس جهانی و رشد ۵۴۰ تومانی نرخ دلار  سیر صعودی آرامی را در پیش گرفت. قیمت سکه طرح جدید در روز نخست هفته سوم شهریور ماه ۱۱ میلیون و ۹۶۰ هزار  تومان معامله می‌شد و از روز یکشنبه وارد کانال ۱۲ میلیون تومان شد و تا پایان هفته در این محدوده قیمتی حرکت رفت و برگشتی آرامی داشت و پایان هفته در این محدوده قیمتی دفتر معاملات خود را بست.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، گفت: اونس جهانی در روز پنجشنبه در مقایسه با روز نخست ۳۵ کاهش قیمت داشت. محمد کشتی‌آرای ادامه داد: برخلاف کاهش ۳۵ دلاری قیمت اونس جهانی طلا، بهای دلار در بازار آزاد در پایان هفته ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان بود که در مقایسه با اول هفته  ۵۴۰ تومان گران شد بنابراین دوعامل مذکور موجب شد برخی قطعات سکه و طلا طی هفته گذشته رشد قیمت داشته باشند.
وی گفت: روز (پنجشنبه، ۱۸ شهریورماه) سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بود که نسبت به اول هفته ۱۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت. همچنین سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان قیمت خورد که در مقایسه با اول هفته ۱۱۰ هزار تومان گران شد. نیم سکه، ربع سکه و سکه یک گرمی بانک مرکزی به ترتیب ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در پایان هفته تعیین قیمت شد که نسبت به اول هفته بدون تغییر بود.قیمت هر مثقال طلای آب شده با ۶۵ هزار تومان افزایش در روز پنجشنبه، به پنج میلیون و ۱۱۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۵ هزار تومان افزایش هفتگی قیمت در ۱۸ شهریورماه به یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان افزایش یافت. وی با بیان اینکه قیمت اونس جهانی و نرخ ارز بر قیمت سکه و طلا تاثیر مستقیم دارند، افزود: طی هفته گذشته بهای ارز افزایش یافت و قسمتی از این رشد با کاهش نرخ اونس جهانی پوشش داده شد و در نتیجه شاهد رشد اندک ۱۱۰ هزارتومانی سکه در طول هفته بودیم.

حباب سکه ۵۷۰ هزار تومان شد

کشتی آرای گفت: حباب سکه روز پنجشنبه ۵۷۰ هزار تومان بود که نسبت به اول هفته ۳۰ هزار تومان کاهش داشته است و دلیل این کاهش رکود بازار طلا بود. در هفته گذشته عرضه و تقاضا در بازار طلا متعادل بود و چون تقاضایی در بازار وجود نداشت عرضه هم نبود و این رکود به دلیل ایام سوگواری سالار شهیدان است. نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد که در خصوص وضعیت بازار طلا در هفته آینده نمی‌توان پیش‌بینی داشت. وی دلیل کاهش قیمت اونس جهانی طلا را بهبود شاخص‌های اقتصادی آمریکا دانست و گفت: علاوه بر بهبود نرخ بیکاری در آمریکا، ارزش سهام در بازارهای جهانی نیز بالا رفته و در اثر این دو عامل قیمت اونس جهانی طلا ۳۵ دلار کاهش یافت.

دو نیمه متفاوت بازار ارز در هفته‌ای که گذشت

بازار ارز در هفته‌ای که گذشت دو نیمه متفاوت را سپری کرد. در نیمه ابتدایی هفته، دامنه نوسان در بازار محدود بود و نمودار بهای معاملات، جهت صعودی یا نزولی را نشان نمی‌داد، اما در نیمه دوم هفته، بار دیگر قیمت ارز روند صعودی به خود گرفت.
پیش از آغاز به کار معاملات هفته ای که گذشت، تحلیلگران فنی پیش‌بینی کرده بودند، با توجه به محدود شدن دامنه نوسانات بهای دلار در سطح ۲۷ هزار تومان تا ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان، سطوح تعیین کننده ادامه بازار کف ۲۶ هزار ۸۰۰ تومان و سقف ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان باشد و اگر در معاملات ارز، دلار بتواند از یکی از این دو مرز گذر کند، آینده صعودی یا نزولی بازار مشخص خواهد شد و حال در پایان کار معاملات بازار ارز در این هفته بهای دلار در محدوده مرز ۲۷ هزار ۸۰۰ هزار تومان معامله شد و حتی در لحظاتی تا ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان نیز افزایش یافت.
بررسی روند تحولات بازار ارز در هفته‌ای که گذشت، حاکی از آن است که حتی می‌توان تمایل بازار را در روزهای ابتدایی هفته، به سمت کاهش قیمت‌ها ارزیابی کرد. تمایلی که البته چندان جدی نبود و با مقاومت برخی از معامله‌گران در مرز ۲۷ هزار تومان برای سه روز متوقف می‌ماند. البته در معاملات روز دوشنبه حتی برای ساعاتی بهای دلار در کانال ۲۶ هزار تومان نیز معامله شد. به باور کارشناسان اقتصادی، معامله‌گران و فعالان اقتصادی در ابتدای هفته ترجیح می‌دادند، تا در خرید یا فروش ارز احتیاط کنند چرا که آن‌ها برای کاهش بیشتر قیمت‌ها در انتظار روشن شدن سیاست‌های اقتصادی دولت و همچنین تعیین رئیس کل جدید بانک مرکزی بودند.بنابراین در چهار روز ابتدایی هفته، به صورت عمده این اخبار ضد و نقیض در رابطه با مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام بود که نوسانات محدودی را در بازار ارز ایجاد می‌کرد.  
این روند احتیاط و آرامش در بازار ارز تداوم داشت تا آنکه سرانجام از عصر روز سه‌شنبه بازار پس از ده روز آرامش روند صعودی به خود گرفت. در نتیجه این روند افزایشی که شیب نسبتا زیادی هم دارد قیمت ها در بازار آزاد با سرعت به سمت ۲۸ هزار تومان برای دلار و ۳۳ هزار تومان برای یورو حرکت کرد. این درحالی است که قیمت‌ها در صرافی‌های بانکی و همینطور در سامانه نیما، همچنان همان روند ثابت گذشته رو تداوم دادند.
با این وجود معاملات این هفته در محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان برای دلار به پایان رسید و بر اساس پیش‌بینی تحلیل‌گران فنی، بعد از گذر قیمت از این مرز احتمال افزایش تقاضا به بازار ارز است و همین مسئله برخی معامله‌گران کاهشی را امیدوار کرده است که با آغاز به کار معاملات ارز در هفته آینده و ورود با تدبیر بازارساز، این موج افزایشی شکسته شود. به اعتقاد این گروه از فعالان اقتصادی، این موج افزایشی می‌تواند کوتاه‌مدت بوده و به زودی مدیریت شود.



بررسی روند تحولات بازار ارز در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد شاخص ارزی در شش روز فعالیت صرافی‌ها، با نوسان در کانال بیست و شش هزار تومانی همراه بوده است. این در حالی است که در بازار آزاد و معاملات غیررسمی، بهای دلار آمریکا به کانال بیست و هفت هزار تومانی هم رسید.
در این میان، در اولین روز هفته (شنبه سیزدهم شهریورماه ۱۴۰۰) میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا به مردم در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به رقم ۲۶۶۱۰ تومان رسید که نسبت به پایان هفته قبل تر، ۴۰ تومان ارزان تر شده بود.
اما در دومین روز هفته (یکشنبه چهاردهم شهریورماه ۱۴۰۰) این روند در صرافی های بانکی و مجاز تغییر کرد و هر اسکناس دلار آمریکا با رشد ۷۶ تومانی نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت ۲۶۶۸۶ تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته شد.
فعالان بازار ارز در سومین روز هفته (دوشنبه پانزدهم شهریورماه ۱۴۰۰) در حالی که اولین روز کاری بازار جهانی آغاز شده بود، شاهد ثبات بهای دلار در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور بودند و نرخ فروش دلار آمریکا همانند روز یکشنبه به قیمت ۲۶۶۸۶ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد.
اما معامله گران ارز در چهارمین روز هفته، شاهد تغییر مسیر دلار از ثبات نسبی به روند افزایشی بودند. به گونه ای که هم زمان با رشد نرخ دلار بازار آزاد در کانال بیست و هفت هزار تومانی، بهای دلار توسط بازارساز با افزایش همراه شد. این تغییر نرخ گذاری با هدف مدیریت تقاضای کاذب در بازار بود. بر این اساس میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور در معاملات روز سه شنبه شانزدهم شهریورماه ۱۴۰۰ به رقم ۲۶۷۳۷ تومان رسید که نسبت به روز دوشنبه ۵۱ تومان گران تر شده بود.
این روند صعودی در پنجمین روز هفته (چهارشنبه هفدهم شهریورماه ۱۴۰۰) نیز تداوم یافت و این بار بهای فروش دلار آمریکا به متقاضی دریافت ارز در صرافی های بانکی و مجاز با افزایش ۶۳ تومانی نسبت به روز سه شنبه، به رقم ۲۶۸۰۰ تومان رسید.
در نهایت فعالان بازار ارز در ایستگاه پایانی هفته (پنجشنبه هجدهم شهریورماه ۱۴۰۰) نظاره گر رشد بیشتر شاخص ارزی بودند؛ به گونه ای که در پایان معاملات آخرین روز هفته، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به قیمت ۲۶۸۸۲ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز چهارشنبه، ۸۲ تومان افزایش داشت.
بنابراین با پایان شش روز فعالیت بازار ارز در هفته منتهی به هجدهم شهریورماه، میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های یاد شده، با افزایش ۲۳۲ تومانی نسبت به پایان هفته قبل تر، مواجه شد و در کانال بیست و شش هزار تومانی، رشد داشت.


بازگشت طلا به کانال ۱۸۰۰ دلار

    
قیمت هر اونس طلا امروز با نیم درصد افزایش به ۱۸۰۳ دلار و ۵۴ سنت رسید.در حالی که ارزش دلار شاهد کاهش بوده است، قیمت طلا امروز جمعه شاهد افزایش بود، اما گمانه زنی ها در مورد تداوم قصد فدرال رزرو برای کاستن از برنامه ماهانه خرید اوراق قرضه اش سبب شد تا رشد قیمت محدود باشد.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با نیم درصد افزایش به 1803 دلار و 54 سنت رسید. با وجود افزایش قیمت نسبی قیمت طلا در مسیر ثبت کاهش قیمت بیش از یک درصدی قرار گرفته است. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه دسامبر هم با 0.03 درصد رشد به 1800 دلار رسید.
میشله بومن، یکی از اعضای هیئت مدیره فدرال رزرو نیز این هفته به خیل آن دسته از سیاست گذارانی پیوست که معتقدند آمارهای ضعیف بازار کار آمریکا در ماه اوت احتمالا بانک مرکزی این کشور را از قصد خود مبنی بر کاهش سیاست خرید ماهانه اوراق قرضه در اواخر امسال منصرف نخواهد کرد.



ارزهای دیجیتالی به نفس نفس افتادند

اخبار مثبت از پذیرش بیتکوین در کشورهای مختلف هم نتوانسته است رمزارزها را به حرکت درآورد.لایحه به رسمیت شناخته شدن ارزهای دیجیتالی در اوکراین پس از چندین ماه تلاش موافقین طرح با اکثریت آرا در پارلمان این کشور تصویب شد تا بدین ترتیب اوکراین نیز به جمع کشورهایی بپیوندد که ارزهای دیجیتالی را به رسمیت شناخته اند. اخبار رسیده از منابع خبری حاکی از آن است که در پاناما و جمهوری دومینیکن نیز برخی از نمایندگان مجلس در حال تلاش برای تصویب طرح هایی مشابه در کشورهای خود هستند تا به تراکنشات مرتبط با رمزارزها رسمیت ببخشند.
جدال بین دیدگاه های صعودی و نزولی در بازاررمزارز به شدت بالا گرفته و فشار فروش نیرومند باعث شده است تا حتی اخبار بسیار مثبت بازار نظیر آغاز بررسی لایحه قانونی اعلام شدن بیتکوین و ارزهای دیجیتالی دیگر در پاناما نیز نتوانند منجر به یک صعود نیرومند شوند.  برخی از تحلیلگران معتقدند بازار در ماه سپتامبر وارد فاز استراحت و حتی اصلاح خواهد شد پیش از آن که حرکت صعودی اش را از سر گیرد.  بیتکوین به عنوان ارز رسمی السالوادور قابلیت معامله پیدا کرد. مک دونالد اعلام کرد در شعبات این برند در السالوادور امکان پرداخت با بیتکوین وجود خواهد داشت. از سوی دیگر هنوز بسیاری از کشورها از جمله روسیه با تردید به رمزارزها نگاه می کنند. کرملین با صدور بیانیه ای اعلام کرد به دلیل آسیب های احتمالی به نظام مالی روسیه، این کشور هنوز آمادگی پذیرش بیتکوین یا هیچ ارز دیجیتالی دیگری را ندارد.  

عقب رفتن دلار در پی رسیدن تورم چین به زیر یک درصد

افزایش تقاضا برای یوان پس از انتظار آمار تورمی باعث کاهش قیمت دلار شد.تورم چین در ١٢ ماه منتهی به آگوست به مثبت ۰.۸ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۲ درصد کمتر از  تورم ماه قبل و  ۰.۱ درصد بیشتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بوده، بیش از همه تحت تأثیر افزایش تورم حمل و نقل قرار گرفته که تورم آن به مثبت ۵.۹ درصد افزایش پیدا کرده است. این کمترین تورم ثبت شده پنج ماه اخیر در چین بوده است. مواد غذایی با تورم منفی ۰.۸ درصدی اصلی ترین عامل کاهنده تورم بوده است.تورم فرهنگ و آموزش ۳.۰ درصد و آب و برق ۱.۱ درصد اندازه گیری شده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۵۰۷ واحد بسته شد.