:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بازار طلا در انتظار نشست این هفته بانک مرکزی اروپا

راه‌اندازی سررسید جدید در قرارداد آتی واحدهای صندوق طلا / قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۶۵ هزار تومان، دلار 27100

روز سه شنبه، در بازار آزاد ارز ‌ قیمت دلار 27 هزار و 75 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 579 تومان، پوند انگلیس 37 هزار و 757 تومان و درهم امارات 7 هزار و 374 تومان اعلام شده است. اونس جهانی طلا به 1818 دلار معامله شد و در نتیجه قیمت سکه 12 میلیون و 65 هزار تومان معامله شد.
کد خبر: ۱۷۹۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹
خبراقتصادی – محسن شمشیری
روز سه شنبه، در بازار آزاد ارز ‌ قیمت دلار 27 هزار و 75 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 579 تومان، پوند انگلیس 37 هزار و 757 تومان و درهم امارات 7 هزار و 374 تومان اعلام شده است. اونس جهانی طلا به 1818 دلار معامله شد و در نتیجه قیمت سکه 12 میلیون و 65 هزار تومان معامله شد.

آرامش نسبی در بازار سکه و طلا

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: قیمت سکه و دلار  ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ در مقایسه با قبل تغییر چندانی نکرده است. ضمن اینکه در ۷ روز گذشته نیز قیمت‌ها در بازار از ثبات نسبی برخوردار بود. محمد کشتی آرای با بیان اینکه  انس جهانی طلا بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۱۸۲۴ دلار قیمت گذاری شده افزود: هم اکنون قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۶۵ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان، ربع سکه  ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۵۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۱۶۷ هزار تومان فروخته می‌شود.نرخ ارز  در بازار با کاهش اندک همراه است. قیمت دلار آمریکا  ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته می‌شود.
همچنین قیمت هر دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان و هر یورو ۳۱ هزار تومان به فروش می‌رسد. دلار  در صرافی ملی ایران نیز ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان و هر یورو ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود.
نرخ ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومانی دلار در صرافی بانکی
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی  (سه‌شنبه، ۱۶ شهریور ماه) با ۵۱ تومان افزایش به ۲۶ هزار و ۷۳۷ تومان رسید.قیمت فروش یورو در مقایسه با روز  گذشته (دوشنبه، ۱۵ شهریور ماه)  با ۱۵۲ تومان افزایش به ۳۱ هزار و ۵۰۹ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۲۰۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۸۸۵ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۱۵۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۳۸۹ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۱ هزار و ۳۱ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۳۱۳ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز دوشنبه (۱۵ شهریور ماه)، حواله یورو به ۲۷ هزار و ۳۱۲ تومان فروخته و حواله دلار به ۲۳ هزار و ۱۷ تومان معامله شد.
قیمت دلار از خردادماه حرکت آرامی به سوی کانال ۲۵ هزار تومان شروع کرد و بیش از دو هفته در این کانال نوسان داشت و وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و سپس در صرافی بانکی به قیمت ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شد و طی هفته گذشته روند نزولی  قیمت را شروع کرده وارد کانال ۲۶ هزار تومان شده و چند روزی است در این کانال قیمتی تثبیت شده است.

تثبیت سکه در کانال ۱۲ میلیون تومان با وجود کاهش نرخ جهانی طلا
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  (سه شنبه، ۱۶ شهریورماه) در بازار تهران با افزایش ۴۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید.ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۴۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته (۱۵ شهریور ماه) به رقم ۱۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین  نیم‌ سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۶۵ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج میلیون و ۴۷ هزار تومان شد.همچنین هر انس جهانی طلا نیز  یک هزار و ۸۱۸ دلار و ۴۵ سنت قیمت خورد.  
مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن دلار و انس جهانی است. بر این اساس قیمت دلار طی هفته گذشته روند نزولی داشته و چند روزی است در صرافی بانکی در کانال ۲۶ هزار تومان آرام گرفته است و انس جهانی  تقریبا با ۸ دلار کاهش قیمت یک هزار و ۸۱۸ دلار و ۴۵ سنت معامله می‌شد.

راه‌اندازی سررسید جدید در قرارداد آتی واحدهای صندوق طلا

بازار قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق پشتوانه طلای لوتوس در بورس کالای ایران از روز یکشنبه ۲۱ شهریور ماه میزبان راه‌اندازی سررسید جدید برای تحویل آذر ماه است.
به گزارش سنا؛ معاملات این سررسید جدید تا تاریخ ۲۴ آذر ماه قابل معامله خواهد بود. قراردادهای آتی در نخستین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی، با دوره پیش گشایش به مدت ٣٠ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی راس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد.
قیمت پایه قرارداد آتی، همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت. بدیهی است در صورت انجام نشدن معامله در حراج تک قیمتی، قرارداد آتی متوقف و مجدداً همین فرآیند، روز کاری بعد تکرار خواهد شد.

مشخصات قراردادهای آتی واحدهای صندوق طلا

براساس این گزارش، قراردادهای آتی واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلا از روز شنبه ۱۲ تیر ماه امسال در بورس کالای ایران راه اندازی شد. دارایی پایه این قراردادها، واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس (طلا) اعلام شده و همچنین اندازه هر قرارداد نیز ۱۰۰۰ واحد سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری طلا در نظر گرفته شده است.
حد نوسان قیمت روزانه این قراردادها حداکثر مثبت و منفی ۵ درصد با توجه به قیمت تسویه روزانه روز قبل و حداکثر حجم هر سفارش ۲۵ قرارداد خواهد بود. درخصوص سقف مجاز موقعیت‌های تعهدی باز و معاملات نیز باید گفت که سقف مجاز موقعیت های تعهدی باز مشتریان برای اشخاص حقیقی و حقوقی ۲۰۰ موقعیت در هر نماد معاملاتی و برای بازارگردانان ۴۰۰ موقعیت در هر نماد معاملاتی و قابل افزایش تا ۱۰ درصد موقعیت‌های تعهدی باز در آن نماد در بازار است. از سوی دیگر تعداد موقعیت های باز کل بازار در هر نماد معاملاتی حداکثر معادل یک هزارم سقف واحدهای معاملاتی قابل صدور صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس (طلا) اعلام شده اس
تحولات طلای جهانی

قیمت هر اونس طلا  با ۰.۱۳ درصد افت به ۱۸۲۰ دلار و ۹۹ سنت رسید.به گزارش رویترز، به دنبال تقویت احتمال تعویق انقباضی شدن سیاست پولی فدرال رزرو و در حالی که سرمایه گذاران منتظر نشست این هفته بانک مرکزی اروپا هستند، قیمت طلا  نوسان محدودی را شاهد بود و قیمت بالای 1820 دلار را حفظ کرد.
بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا  با 0.13 درصد افت به 1820 دلار و 99 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی  برای تحویل در ماه دسامبر با 0.56 درصد کاهش به 1823 دلار و 50 سنت رسید.هفته گذشته و پس از آنکه افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا سبب تضعیف بازار کار آمریکا شد قیمت طلا به بالاترین رقم 2 ماه و نیم گذشته رسید.
مایکل لانگفورد تحلیلگر موسسه مشورتی ایر گاید در این باره گفت: «هر چه ویروس کرونا بیشتر گسترش می یابد، احتمال افزایش قیمت طلا بالاتر می رود... بازار طلا از خبرهای بد و افزایش نرخ تورم منتفع می شود.»

السالوادور بیت کوین را به رسمیت می شناسد

  السالوادور بیت کوین را به عنوان یک ارز قانونی به رسمیت می شناسد. السالوادور  اولین کشوری خواهد بود که بیت کوین را به عنوان یک ارز قانونی به رسمیت می شناسد. السالوادور  اولین کشوری خواهد بود که بیت کوین را به عنوان یک ارز قانونی به رسمیت می شناسد. نایب بوکله، رئیس جمهور این کشور عقیده دارد این اقدام می‌تواند میلیون‌ها دلار پول وارد کشورش کند.علی رغم محبوبیت بوکله، این اقدام وی با انتقادهای فراوانی روبرو شده است چون بسیاری نگران بی‌ثباتی این ارز مجازی و عملکرد آن هستند.
 السالوادوری های خارج از کشور در سال گذشته میلادی حدود 6 میلیارد دلار به کشور فرستاده اند که بیشتر از آمریکا بوده است. این رقم برابر با 23 درصد تولید ناخالص داخلی السالوادور است.بوکله ماه گذشته گفت بیت کوین می‌تواند مدارک بسیاری داشته باشد چون به السالوادوری ها این امکان را می دهد تا 400 میلیون دلار کارمزد پول انتقال یافته را حفظ کنند.
ولی بسیاری از افرادی که به کشور دلار می فرستند یا دلار ها را در داخل کشور دریافت می‌کنند اطمینان چندانی به بیت کوین نداردند.تصمیم السالوادور برای به رسمیت شناختن بیت کوین تأثیرات محیط زیستی ارزهای مجازی را تشدید میکند که یکی از نگرانی های بانک جهانی در مورد تأثیرات منفی استفاده از ارزهای مجازی است.
استخراج ارزهای مجازی نیاز به انرژی فراوانی دارد و تولید دی اکسید کربن صنعت بیت کوین تا 60 میلیون تن افزایش یافته است یعنی معادل گاز تولید شده توسط 9 میلیون خودرو.بوکله در ماه ژوئن اعلام کرد قصد دارد از انرژی تجدیدپذیر آتشفشان‌های کشور برای تولید بیت کوین استفاده کند.
در حالی که طرفداران بیت کویین آن را یک نوآوری مستقل از تصمیمات دولتی می‌دانند ولی این نگرانی وجود دارد که استفاده از بیت کوین خطرات قانونی، مالی و عملکردی برای موسسات مالی داشته باشد.آژانس اعتبارسنجی فیچ در ماه ژوئن اعلام کرد:« به سود سرمایه مالیات تعلق نمی‌گیرد و مالیات را می توان با بیت کوین پرداخت کرد بنابراین جریان سرمایه خارجی جذب السالوادور خواهد شد. یعنی خطر عبور فعالیت‌های غیر قانونی از سیستم مالی السالوادور وجود دارد».
صندوق بین المللی پول هم ضمن گفتگو با مقامات السالوادور بر سر یک قرارداد مالی یک میلیارد دلاری، نگرانی های قانونی خود را در مورد استفاده از بیت کوین در السالوادور اعلام کرده است.بوکله یک صندوق 150 میلیون دلاری برای تبدیل بیت کوین به دلار تشکیل داده است ولی بسیاری نگرانند چطور دولت باید از خطرات مربوط به نوسانات شدید این ارز دیجیتال دوری کند. ارزش بیت کوین گاهی صدها دلار طی یک روز تغییر می‌کند.


بیت‌کوین در یک قدمی ۵۲ هزار دلار

بیت‌کوین موفق شد خود را بالای ۵۰ هزار دلار نگه دارد. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا با صدور بیانیه تازه ای نسبت به کلاهبرداری های موجود در بازار ارزهای دیجیتالی هشدار داده است. این کمیسیون به سرمایه گذاران هشدار داده است که وارد شدن در پروژه ها و فعالیت های مشکوک در بازار رمزارزها به طمع کسب سود هنگفت می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به سرمایه آن ها وارد کند. این هشدار به ویژه خطاب به کسانی بوده است که در ارزهای مشکوک تازه عرضه شده سرمایه گذاری می کنند.
با شدت گرفتن روند خروج بیت کوین از صرافی های اصلی، قیمت این رمزارز در ساعت های اخیر تقویت شده و این مساله به سایر ارزها نیز در قرار گرفتن بر روی ریل صعودی کمک زیادی کرده است. یک استراتژیست ارشد شبکه بلومبرگ از احتمال بالای رسیدن قیمت بیت کوین به ۱۰۰ هزار دلار تا پایان سال خبر داده است در حالی که شمار دیگری از کارشناسان از روزهای سخت پیش رو خبر می دهند.
رمزارز سولانا پس از صعودهای پی در پی و سنگین خود به شدت مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است. با این حال این رمزارز، یکی از سه رمزارزی در کنار کاردانو و باینانس کوین است که تحلیل گران بانک جی پی مورگان- بزرگ ترین بانک امریکا- در گزارش خود به آن اشاره کرده و نسبت به سرریز بیش از حد سرمایه به طرف آن ها و حبابی شدن قیمتشان هشدار داده اند.
مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۳۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۶۸ درصد بیشتر شده است.در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  



صعود دلار در معاملات خارجی

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزها افزایش یافت.به گزارش رویترز، انتظار می رود که رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری، یکی از بالاترین ارقام ثبت شده دو دهه اخیر باشد. با این حال این رشد احتمالا به نیرومندی رشدی که پیشتر تصور می شد نخواهد بود: بانک گلدمن ساکس در گزارش جدید خود اعلام کرد پیش بینی رشد اقتصادی امسال آمریکا را به ۵.۷ درصد کاهش داده که این رشد نسبت به برآورد قبل ۰.۲ درصد کمتر شده است. از چند هفته دیگر آمریکا تزریق دوز سوم واکسن به گروه های حساس نظیر سالمندان را آغاز خواهد کرد.

شاخص اطمینان فعالان بخش خدمات آمریکا به کمترین سطح دو سال اخیر رسیده و این مساله آن هم پس از اوج گیری تورم، باعث نگرانی فعالان بازار شده است. در ماه جولای، این شاخص به ۵۵.۱۱ واحد رسید که نسبت به ماه قبل ۴.۸ واحد کمتر شده است. با وجود آنکه تقاضای خارجی برای دریافت کالا و خدمات آمریکایی به بالاترین سطح خود در سال جاری رسیده است، به نظر می رسد کرونا و تورم کماکان مایه نگرانی فعالان باشد به ویژه آن که شمار قربانیان کووید-۱۹ در آمریکا مجددا رو به افزایش است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات  با ۰.۱۸ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۲۱۵ واحد بسته شد.