:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
سکه ۱۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، دلار ۲۷ هزار و ۱۱۰ تومان معامله شد / دو دلیل کاهش قیمت ارز در یک هفته اخیر

کاهش قیمت دلار با رشد معاملات سلیمانیه و هرات و عرضه اسکناس بانک مرکزی

بازار با ثبات قیمت سکه و دلار مواجه شد و عصر روز دوشنبه 15 شهریور 1400، نیز قیمت دلار ۲۷ هزار و ۱۱۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزار و ۲۸۰ تومان معامله شد. در ساعات صبح نیز قیمت دلار 27 هزار و 75 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 579 تومان، پوند انگلیس 37 هزار و 757 تومان و درهم امارات 7 هزار و 374 تومان اعلام شده است
کد خبر: ۱۷۸۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
خبراقتصادی – محسن شمشیری

کارشناسان اقتصادی با توجه به ثبات چند روز اخیر بازار ارز و طلا و کاهش قیمت دلار نسبت به کانال 28 هزار تومانی هفته های گذشته، می گویند که دو عامل موجب کاهش 1000 تومانی قیمت دلار در یک هفته اخیر بوده است. یکی موضوع طالبان است که موجب شد بازار هرات تحت تاثیر قرار گیرد و معاملات متوقف شده بود اما در هفته گذشته معاملات هرات و عرضه ارز رونق داشته است و دوم به تحولات عراق مرتبط است  که در نتیجه آن صرافی‌های سلیمانیه برهمکاری خود افزوده‌اند. درکناراین موارد یک دخالت ارزی نیز توسط بانک مرکزی به صورت اسکناس انجام شده تا هیجان کاذبی که وارد بازار شده را  مدیریت کنند.
در نتیجه بازار با ثبات قیمت سکه و دلار مواجه شد و عصر روز دوشنبه 15 شهریور 1400،  نیز قیمت دلار ۲۷ هزار و ۱۱۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزار و ۲۸۰ تومان معامله شد. در ساعات صبح نیز قیمت دلار 27 هزار و 75 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 579 تومان، پوند انگلیس 37 هزار و 757 تومان و درهم امارات 7 هزار و 374 تومان اعلام شده است.
محمد کشتی آرای  نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه   انس جهانی ۱۸۲۸ دلار قیمت گذاری شده، افزود: قیمت سکه و طلا در بازار در مقایسه با روز گذشته تغییری نداشت. هر قطعه سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بفروش می‌رسد.هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۶۸ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود.
دلار صرافی در کانال ۲۶ هزارتومان برای سومین روز متوالی

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی   (دوشنبه، ۱۵ شهریورماه) با ۲۵ تومان کاهش نسبت به روز گذشته (یکشنبه،  ۱۴ شهریورماه) به ۲۶ هزار و ۶۸۶ تومان رسید.قیمت فروش یورو در مقایسه با روز  گذشته(یکشنبه، ۱۴ شهریورماه)  با ۱۷ تومان کاهش به ۳۱ هزار و ۳۵۷ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۱۵۳ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۷۳۷ تومان بود.نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۱۴۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۳۷۸ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۱ هزار و ۶۶ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۳۴۸ تومان اعلام شد.
همچنین در سامانه نیما در معاملات روز یکشنبه (۱۴ شهریورماه)، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۳۰۸ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۹۷۸ تومان معامله شد.
قیمت دلار از خردادماه حرکت آرامی به سوی کانال ۲۵ هزار تومان شروع کرد و بیش از دو هفته در این کانال نوسان داشت و وارد کانال ۲۶هزارتومان شد و سپس در صرافی بانکی به قیمت ۲۷ هزار تومان  فروخته می‌شد و طی هفته گذشته روند نزولی  قیمت را شروع کرده وارد کانال ۲۶ هزار تومان شده و چند روزی است در این کانال تثبیت شده است.
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید   (دوشنبه، ۱۵ شهریورماه) در بازار تهران با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته (۱۴ شهریور ماه) به رقم ۱۲ میلیون و ۴۰ هزار تومان رسید.

 سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین   نیم‌ سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۶۳ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج میلیون و ۴۱ هزار تومان شد.همچنین هر انس جهانی طلا نیز   یک هزار و ۸۲۶ دلار و ۴۱ سنت قیمت خورد.
مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن دلار و انس جهانی است. بر این اساس قیمت دلار طی هفته گذشته روند نزولی داشته و چند روزی است در صرافی بانکی در کانال ۲۶ هزار تومان آرام گرفته است و انس جهانی   با ۲ دلار کاهش قیمت  یک هزار و ۸۲۶ دلار و ۴۱ سنت معامله می‌شد.

توسعه تجارت با یوآن بین چین و جنوب شرقی آسیا

تجارت خارجی با ارز یوان بین استان هاینان چین و انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا ASEAN در سال ۲۰۲۱ هفت برابر افزایش یافت.

به گزارش راشاتودی، مبادلات ارزی چین بین استان هاینان و انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (ASEAN) در نیمه اول سال ۲۰۲۱ تحت عنوان برنامه آزمایشی تجارت خارجی یوان، هفت برابر افزایش یافت.

معاملات جاری بین کشورهای هاینان و انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا ۱.۶۴ میلیارد یوان (۲۵۴ میلیون دلار) و ۳۸۵ میلیون یوان (۶۰ میلیون دلار) از سرمایه گذاری مستقیم حاصل شد.

یک برنامه آزمایشی برای تجارت خارجی با ارز چینی در سال ۲۰۰۹ آغاز شد و در ابتدا شامل شانگهای و چهار شهر دیگر در استان گوانگدونگ جنوبی چین بود. بعداً پکن تعداد مناطقی را که این برنامه در آنها کار می کرد تا ۲۰ منطقه، از جمله استان هاینان، افزایش داد. این ابتکار با هدف کاهش خطرات ارزی، حصول اطمینان از شفافیت قیمت گذاری و امکان تجارت تأمین کنندگان چینی که به ارزهای خارجی دسترسی ندارند، با شرکت های خارجی را فراهم کرد.

بر اساس این برنامه، شرکای تجارت خارجی چین می توانند یک اعتبارنامه به یوان با یک بانک چینی صادر کرده و سپس معاملات خود را با ارز محلی آزادانه انجام دهند. هاینان جنوبی ترین استان چین است و دارای مزیت جغرافیایی در روابط با کشورهای جنوب شرقی آسیا، یعنی برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام است.

پکن در سال های اخیر تلاش های خود را برای تقویت توسعه اقتصادی هاینان افزایش داده است و در سال ۲۰۱۸ یک منطقه آزمایشی تجاری آزاد و بندر در این جزیره ایجاد کرده است. در جدیدترین توسعه، مقامات این استان مقررات خدمات تجارت فرامرزی را به روز کردند و عملاً به عنوان اولین منطقه چینی به شرکت های خارجی اجازه داد تا فعالیت تجاری خود را تحت قوانین مشابه چینی انجام دهند. وزارت بازرگانی چین هفته گذشته از مقررات جدید رونمایی کرد.


بیت کوین وارد کانال ۵۱ هزار دلاری شد

با ارزش ترین ارز دیجیتالی جهان مقاومت ۵۰ هزار دلاری را موقتا شکست.

به گزارش  سی‌ان‌بی‌سی، با شدت گرفتن روند خروج بیت کوین از صرافی های اصلی، قیمت این رمزارز در ساعت های اخیر تقویت شده و این مساله به سایر ارزها نیز در قرار گرفتن بر روی ریل صعودی کمک زیادی کرده است. یک استراتژیست ارشد شبکه بلومبرگ از احتمال بالای رسیدن قیمت بیت کوین به ۱۰۰ هزار دلار تا پایان سال خبر داده است در حالی که شمار دیگری از کارشناسان از روزهای سخت پیش رو خبر می دهند.

جدال بیت کوین با ابرمقاومت ۵۰ هزار دلاری به یکی از کلیدی ترین عوامل تعیین مسیر حرکت بعدی بازار تبدیل شده است. اختلاف نظر بین معامله گران و تحلیل گران باعث شده تا فشار فروش و خرید، بیت کوین را در روزهای اخیر بین مرز ۴۹ هزار و ۵۰ هزار دلار جابجا کند اما مساله قطعی این است که تثبیت بیت کوین در کانال صعودی یا نزولی، سرنوشت بازار را برای روزهای بعدی رقم خواهد زد و بازار را از بلاتکلیفی خارج خواهد ساخت.

رمزارز سولانا پس از صعودهای پی در پی و سنگین خود به شدت مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است. با این حال این رمزارز، یکی از سه رمزارزی در کنار کاردانو و باینانس کوین است که تحلیل گران بانک جی پی مورگان- بزرگ ترین بانک امریکا- در گزارش خود به آن اشاره کرده و نسبت به سرریز بیش از حد سرمایه به طرف آن ها و حبابی شدن قیمتشان هشدار داده اند.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۳۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۶۶ درصد بیشتر شده است.

در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.