:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶

پایان شهریور؛ آخرین مهلت برای تکمیل فرم تقاضای شرکت‌های اعتبارسنجی

براساس اعلام بانک مرکزی، متقاضیان فعالیت در حوزه اعتبارسنجی تا پایان شهریورماه فرصت دارند نسبت به تکمیل و ارسال فرم‌های مرتبط با تقاضای تأسیس شرکت، اقدام کنند.پیش از این بانک مرکزی در اطلاعیه ۲۱ تیرماه سال جاری و در راستای دستورالعمل های آیین‌نامه شرکت‌های اعتبارسنجی، فرم‌های تقاضای تاسیس برای شرکت‌های متقاضی فعالیت در حوزه اعتبارسنجی را منتشر کرده بود
کد خبر: ۱۷۸۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
خبراقتصادی - در اطلاعیه یاد شده عنوان شده بود که تمام متقاضیان تاسیس شرکت و فعالیت در حوزه اعتبارسنجی می‌توانند درخواست خود را از طریق فرم‌های مربوطه برای بررسی به بانک مرکزی ارسال کنند.
در ادبیات بانکداری، اعتبارسنجی روشی است که حساب‌های اعتباری مشتریان و ریسک اعطای تسهیلات با استفاده از مدل های آماری اندازه گیری می شود. اگرچه اعتبارسنجی مشتریان تا چندی پیش تنها توسط بانک ها انجام می‌شد، اما با گسترش دامنه تسهیلات دهی، شرکت های مختلفی برای اعتبارسنجی مشتریان بانک ها و رتبه بندی اعتباری آنان شکل گرفت. در سال ۱۳۸۶ بود که مجلس شورای اسلامی در ماده ۵ قانون تسهیل اعطای تسهیلات بانکی به دولت نهم ماموریت داد تا مقوله سنجش اعتباری مشتریان موسسات اعتباری را ساماندهی کند. دولت دوازدهم در ابتدای تیرماه ۱۳۹۸ آیین نامه نظام سنجش اعتبار را تصویب کرد. بانک مرکزی هم این آیین نامه را به نظام بانکی ابلاغ کرده و موسسه‌های اعتباری را در اعطای تسهیلات موظف کرده تا از شرکت اعتبارسنجی، گزارش اعتباری دریافت کنند.
طبق آیین نامه نظام سنجش اعتبار، موسسه های اعتباری تنها مجاز به همکاری با شرکت های اعتبارسنجی دارای مجوز از بانک مرکزی هستند و همچنین حداقل مبلغ سرمایه برای تاسیس و فعالیت شرکت اعتبارسنجی۵۰ میلیارد تومان تعیین شده است. همچنین شرکت‌های فعال در زمینه اعتبارسنجی موظفند برای تطبیق وضعیت خود با مفاد آیین نامه تا مهلت مقرر اقدام کنند، در غیر این صورت بانک مرکزی می تواند آنها را تعلیق کرده و از فعالیت آنها در زمینه اعتبارسنجی جلوگیری کند.