:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سکه با 180 هزار تومان افزایش به 12 میلیون و 140 هزار تومان رسید

افزایش قیمت اونس جهانی طلا و سکه / پرونده رمز ارزها روی میز کمیسیون اقتصادی مجلس

روز یکشنبه 14 شهریور 1400، در بازار ارز آزاد، قیمت دلار 27 هزار و 251 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 90 تومان، پوند انگلیس 38 هزار و 47 تومان و درهم امارات 7 هزار و 420 تومان اعلام شده است. در برخی ساعات نیز قیمت ارز با افزایش روبرو بوده است. قیمت دلار ۲۷ هزار ۳۵۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزار ۸۵۰ تومان فروخته شده است.همچنین با افزایش اونس جهانی طلا به 1828 دلار، قیمت سکه نیز 180 هزار تومان افزایش یافت و به رقم ۱۲ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان رسید
کد خبر: ۱۷۸۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
خبراقتصادی – محسن شمشیری

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی  (یکشنبه، ۱۴ شهریورماه) با ۵۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته (شنبه، ۱۳ شهریورماه) به ۲۶ هزار و ۷۱۱ تومان رسید.قیمت فروش یورو در مقایسه با روز  گذشته (شنبه، ۱۳ شهریورماه)  با ۵۰ تومان کاهش به ۳۱ هزار و ۳۷۴ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۱۸۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۷۵۲ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۱۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۳۸۸ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۱ هزار و ۷۸ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۳۶۰ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات ، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۲۹۸ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۹۷۰ تومان معامله شد.
قیمت دلار از خردادماه حرکت آرامی به سوی کانال ۲۵ هزار تومان شروع کرد و بیش از دو هفته در این کانال نوسان داشت و وارد کانال ۲۶هزار تومان شد و سپس در صرافی بانکی به قیمت ۲۷ هزار تومان  فروخته می‌شد و طی هفته گذشته روند نزولی  قیمت را شروع کرده وارد کانال ۲۶ هزار تومان شده است.
افزایش ۱۸۰ هزار تومانی قیمت سکه در بازار
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  (یکشنبه، ۱۴ شهریورماه) در بازار تهران با افزایش ۱۸۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته (۱۳ شهریور ماه) به رقم ۱۲ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین  نیم‌ سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۷۲ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج میلیون و ۷۷ هزار تومان شد.همچنین هر انس جهانی طلا نیز  یک‌هزار و ۸۲۸ دلار و ۳۹ سنت قیمت خورد عصر یکشنبه نیز قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک میلیون و 539 هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون و 35 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.
مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن دلار و انس جهانی است. بر این اساس قیمت دلار در هفته گذشته روند نزولی داشته و چند روزی است در صرافی بانکی در کانال ۲۶ هزار تومان آرام گرفته است و انس جهانی  با وجود تعطیلی بازار جهانی تغییری نداشت و همچون روز گذشته یک‌هزار و ۸۲۸ دلار و ۳۹ سنت معامله شد.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: به دلیل رشد قیمت ارز در بازارهای داخلی  ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ شاهد افزایش قیمت در بازار سکه و دلار هستیم. محمد کشتی آرای افزود: انس جهانی  به ۱۸۲۸ دلار رسیده و به این ترتیب قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون ۱۳۵ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون ۷۵۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون ۳۵۰ هزار تومان.هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون ۱۶۵ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون ۳۵ هزار تومان فروخته شده است.

عرضه ۲۹۵ میلیون دلار در سامانه نیما
بانک مرکزی اعلام کرد: سامانه نیما  (شنبه، ۱۳ شهریورماه) شاهد عرضه حدود ۲۹۵ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. (شنبه، ۱۳ شهریورماه ۱۴۰۰) از عرضه های مذکور حدود ۱۲۵ میلیون دلار معامله شده است.براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۲ هزار و ۹۰۵ تومان بوده است.این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.
سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرایند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد.

پرونده رمز ارزها روی میز کمیسیون اقتصادی مجلس

احکام قانونی پیشنهادی مرتبط با ساماندهی وضعیت رمز ارزها در کارگروه اقتصاد دیجیتال کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود.
کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در روزهای یک شنبه، دو شنبه و سه شنبه (۱۴، ۱۵ و ۱۶ شهریور ماه) تشکیل جلسه می‌دهد.
بر اساس این گزارش انتخاب نمایندگان داوطلب واجد شرایط برای عضویت در هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، در اجرای تبصره (۳) ماده (۵۷) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، عضویت در کمیسیون‌های مشترک طرح‌های الزام به انتشار اطلاعات و شفافیت، عضویت در کمیسیون مشترک طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی به همراه رای گیری تقاضای اعمال ماده (۲۳۴) آیین‌نامه داخلی مجلس در خصوص؛ مغایرت‌های قانونی در اجرای قانون چک ب) اجرای ماده (۱۱) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، رای گیری نهایی در خصوص تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۹ و ادامه بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه دستور کار روز یکشنبه کمیسیون اقتصادی مجلس است.
همچنین کارگروه بازار سرمایه جهت بررسی طرح اصلاح موادی از قانون اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران و کارگروه اقتصاد دیجیتال جهت بررسی احکام قانونی پیشنهادی مرتبط با ساماندهی وضعیت رمز ارزها در کشور روز دوشنبه هفته جاری تشکیل جلسه می‌دهند.
بررسی لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی در مورد کمک و همکاری متقابل در امور گمرکی، انتخاب نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی، رای گیری نهایی در خصوص؛ طرح اصلاح قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران، ارجاعی از صحن علنی مجلس برای بررسی در شور دوم، لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی سرخس- دوغارون و مازندران و لایحه توسعه منطقه آزاد تجاری- صنعتی گیلان (انزلی) اعاده شده از شورای نگهبان دستور کار رو سه شنبه کمیسیون اقتصادی مجلس است.
////////////

جزییات عملکرد ارزی صندوق توسعه ملی
مبلغ ۳۰۰۴۴ میلیون دلار برای ۳۱۳ طرح توسط صندوق توسعه ملی از ابتدای تاسیس در سال ۹۱ تا پایان آذرماه سال گذشته گشایش اعتبار اسنادی شده و به ۳۰۷ طرح نیز مبلغی معادل ۲۱۹۱۴ میلیون دلار پرداخت شد.
صندوق توسعه ملی با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده های نفتی به ثروت های ماندگار، مولد و سرمایه های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده های نفتی و بر اساس بند (۲۲) سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری و ماده (۸۴) قاون برنامه پنجم توسعه در ۱۵ دی ماه سال ۱۳۹۰ تاسیس گردید.
بر اساس این گزارش، اخیرا گزارش عملکرد این صندوق از ابتدای تاسیس تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۹ منتشر شده است. در بخشی از این گزارش به بررسی عملکرد تسهیلات ارزی پرداخته شده است.
بر این مبنا، بخش عمده تسهیلات اعطایی از محل منابع صندوق توسعه ملی تاکنون، به صورت ارزی و بر اساس مفاد بند (خ) اساسنامه و با عاملیت بانک های طرف قرارداد به متقاضیان پرداخت شده است. کل قراردادهای عاملیت ارزی منعقده با بانک های عامل تا پایان آذرماه ۱۳۹۹ مبلغ ۱۱۶۱۴۳ میلیون دلار بوده که در نه ماهه سال ۱۳۹۹ مطابق مصوبه مورخ ۱۳۹۹.۰۲.۲۳ هیات عامل صندوق، مبلغ ۵۸۲۰ میلیون دلار سهمیه برای بانک های عامل تصویب و قرارداد ۱۳ بانک به مبلغ ۴۹۲۰ میلیون دلار منعقد و ابلاغ شده است.
همچنین از محل منابع قراردادهای عاملیت ارزی تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۹، تعداد ۳۱۸ طرح ارزی به مبلغ ۳۴۰۹۶ میلیون دلار تامین مالی شده که از این میزان، تعداد ۳۱۶ طرح با مبلغ مسدودی بالغ بر ۳۳۹۶۰ میلیون دلار فعال بوده و تعداد دو طرح نیز به مبلغ ۱۳۶ میلیون دلار تسهیلات دریافتی خود را تسویه نموده اند.
از این تعداد طرح تامین مالی شده، ۳۱۳ طرح تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۹ موفق به گشایش اعتبار اسنادی به مبلغ ۳۰۰۴۴ میلیون دلار شده و به ۳۰۷ طرح نیز مبلغی معادل ۲۱۹۱۴ میلیون دلار با همکاری بانک های عامل و بانک مرکزی ج.ا.ایران پرداخت قطعی صورت گرفته است.
با توجه به منابع تخصیصی به ۳۱۶ طرح ارزی فعال تامین مالی شده، میزان پیشرفت مالی این طرح ها صرفا از محل منابع صندوق (نسبت مبالغ پرداختی به مسدودی) تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۹، حدود ۶۴ درصد است.
بر اساس این گزارش، بخش دیگری از منابع ارزی صندوق توسعه ملی در راستای اجرای تکالیف بودجه های سنواتی کل کشور و اجرای ماده (۵۷) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، به سپرده گذاری ارزی در بانک های سپرده پذیر اختصاص یافته تا این بانک ها از طریق اعطای تسهیلات در چارچوب این قراردادها، این منابع را به طرح ها و فعالیت های مرتبط (از جمله بخش نفت، گاز، پتروشیمی، صنعت و معدن و ...) تخصیص دهند.
بر اساس این گزارش، مبلغ سپرده گذاری ارزی انجام شده در بانک های سپرده پذیر از سال ۱۳۹۱ تا پایان سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۷۲۳۹ میلیون دلار بوده که از این مقدار معادل مبلغ ۵۵۱۵ میلیون دلار در قالب ۴۶ طرح به مرحله تخصیص ارز رسیده و از مجموع منابع ارزی تخصیصی، حدود ۹۸ درصد به طرح های بخش نفت و گاز و حدود دو درصد نیز به طرح های بخش صنعت و معدن اختصاص یافته است.
از طرف دیگر، حدود ۷۷ درصد از مبلغ تخصیص یافته در مناطق کمتر توسعه یافته و کمتر از ۲۳ درصد در مناطق برخوردار هزینه شده است. ضمنا در سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و نه ماهه سال ۱۳۹۹ به دلیل عدم درخواست بانک ها، هیچگونه قرارداد سپرده گذاری ارزی از محل منابع صندوق با بانک ها منعقد نشده است.


پیش‌بینی تحلیل‌گران در نظرسنجی هفتگی قیمت طلا

۱۵ نفر از تحلیل‌گران وال استریت، در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها ۱۰ نفر معادل ۶۷ درصد به افزایش قیمت طلا و دو نفر معادل ۱۳ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند.
پس از یک تابستان آرام طولانی، بازار طلا اندکی روند صعودی پیدا کرد و هر دو گروه تحلیلگران وال استریت و سرمایه گذاران خُرد در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز صعود بیشتر قیمت طلا در معاملات هفته جاری را پیش بینی کردند.

تحلیل گران می گویند اونس طلا ممکن است روند صعودی به سمت مرز ۱۹۰۰ دلار را شروع کند زیرا سرمایه گذاران منتظرند بانک مرکزی آمریکا برنامه تعدیل خرید ماهانه اوراق قرضه را عقب بیاندازد.

این تغییر ناگهانی پیش بینی های پولی که از قیمت طلا پشتیبانی کرد، پس از انتشار گزارش وزارت کار آمریکا روی داد که نشان داد تنها ۲۳۵ هزار شغل در اوت ایجاد شده است. آمار مذکور به میزان قابل توجهی ضعیف تر از پیش بینی ایجاد ۷۲۰ هزار شغل جدید از سوی اقتصاددانان بود. این میزان اشتغال جدید از بدبینانه ترین برآوردها هم پایین تر بود.

آدام بوتون، استراتژیست ارزی ارشد فارکس به کیتکونیوز گفت: بانک مرکزی آمریکا در سپتامبر به تعدیل خرید ماهانه اوراق قرضه اشاره نخواهد کرد و آنها پیش از نشست نوامبر کمیته بازار آزاد فدرال تنها یک گزارش اشتغال دیگر دریافت خواهند کرد. شکسته شدن مقاومت بازار طلا در سطح ۱۸۳۴ دلار قریب الوقوع است و طلا بالاتر خواهد رفت.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیل گران وال استریت، ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۰ نفر معادل ۶۷ درصد به افزایش قیمت طلا و دو نفر معادل ۱۳ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و سه نفر معادل ۲۰ درصد نظری نداشتند.

در این بین، ۶۳۷ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد شرکت کردند که از میان آنها ۴۱۶ نفر معادل ۶۵ درصد به افزایش قیمت طلا و ۱۱۸ نفر معادل ۱۹ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۱۰۳ نفر معادل ۱۶ درصد نظری نداشتند.

خوش بینی نسبت به هفته پیش افزایش پیدا کرده و هر دو گروه تحلیل گران وال استریت و سرمایه گذاران غیرحرفه ای انتظار دارند قیمت ها به سطح بالاتری صعود کنند. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا با ۲۲ دلار و ۲۰ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش، در ۱۸۳۳ دلار و ۷۰ سنت بسته شد و برای کل هفته حدود ۰.۸ درصد افزایش ثبت کرد.

دیوید میدن، تحلیل گر بازار در شرکت اکوئیتی کپیتال گفت: به دلار آمریکا چشم دوخته است. اگر شاخص دلار آمریکا به پایین ۹۱.۷۵ واحد نزول کند، در این صورت قیمت طلا صعود بیشتری خواهد کرد. با این حال وی خاطرنشان کرد مایل است اول شکسته شدن سطح ۱۸۳۵ دلار را مشاهده کند که سطح مقاومتی کوتاه مدت قابل توجهی است. طلا امسال سه بار در آزمودن و شکستن این سطح مقاومتی ناموفق بوده است.

جیم ویکاف، تحلیل گر فنی ارشد کیتکو گفت: خریداران طلا برتری فنی دارند و وی انتظار دارد قیمتها در کوتاه مدت صعود کنند. رابین بیهار، تحلیلگر مستقل بازار طلا گفت: وی طلا را دوست دارد اما درباره روند قیمت این فلز ارزشمند در کوتاه مدت نظر خنثی دارد.

وی خاطرنشان کرد جدیدترین آمار اشتغال مانع برنامه بانک مرکزی آمریکا برای تعدیل خرید ماهانه اوراق قرضه می‌شود با این حال تعدیل هنوز از دستورکار این بانک مرکزی کاملا خارج  نشده است. بیهار گفت: سرمایه گذاران به جای این که دنبال سود حاصل از سفته بازی کوتاه مدت باشند، باید قیمت فعلی را نقطه ورود خوبی برای یک سرمایه گذاری بلندمدت ببینند.

با این حال همه تحلیل گران نسبت به طلا در کوتاه مدت خوش بین نبودند. مارک چندلر، مدیرکل شرکت بانوک گلوبال فارکس به کیتکونیوز گفت: اگرچه حرکت طلا مثبت به نظر می رسد، اما وی بدبین مانده است زیرا دلار آمریکا تثبیت می‌شود.
درگیری مجدد بیت کوین با ابرمقاومت ۵۰ هزار دلاری

بیت کوین یک بار دیگر در تلاش برای شکستن کانال بسیار مهم ۵۰ هزار دلاری وارد عمل شد.جدال بیت کوین با ابرمقاومت ۵۰ هزار دلاری به یکی از کلیدی ترین عوامل تعیین مسیر حرکت بعدی بازار تبدیل شده است. اختلاف نظر بین معامله گران و تحلیل گران باعث شده تا فشار فروش و خرید، بیت کوین را در روزهای اخیر بین مرز ۴۹ هزار و ۵۰ هزار دلار جابجا کند اما مساله قطعی این است که تثبیت بیت کوین در کانال صعودی یا نزولی، سرنوشت بازار را برای روزهای بعدی رقم خواهد زد و بازار را از بلاتکلیفی خارج خواهد ساخت.
رمزارز سولانا پس از صعودهای پی در پی و سنگین خود به شدت مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است. با این حال این رمزارز، یکی از سه رمزارزی در کنار کاردانو و باینانس کوین است که تحلیل گران بانک جی پی مورگان- بزرگ ترین بانک امریکا- در گزارش خود به آن اشاره کرده و نسبت به سرریز بیش از حد سرمایه به طرف آن ها و حبابی شدن قیمتشان هشدار داده اند.
لوایح ۴۴۷۴ و ۱۵۷۶ که در مجلس نمایندگان و سنای ایالتی تگزاس تصویب و توسط فرماندار این ایالت- گریگ ابوت- امضا شده بود وارد فاز اجرایی شد و از این پس معاملات و تراکنشات ارزهای دیجیتالی در این ایالت، تابع قوانین تجاری خواهد بود. این بدان معنا است که سرمایه گذاران و معامله گران ارزهای دیجیتالی در این ایالت، به شرط رعایت الزامات قانونی، از حمایت های قضایی در زمان بروز اختلافات برخوردار می شوند.  
مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۲۷۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۱ درصد بیشتر شده است.در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  

روسیه و چین به حذف دلار از معاملات خود ادامه می‌دهند

    
مدیرعامل شرکت «گازپروم نِفت» روسیه اعلام کرد که این شرکت به جای دلار آمریکا از یوان چین و روبل روسیه برای پرداخت هزینه سوخت‌گیری هواپیماهای ورودی و خروجی در چین استفاده می‌کند.
الکساندر دیوکوف، مدیرعامل شرکت «گازپروم نِفت» روسیه در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه مجمع اقتصادی شرق اعلام کرد که این شرکت به جای دلار آمریکا از یوان چین و روبل روسیه برای پرداخت هزینه سوخت گیری هواپیماهای ورودی و خروجی در چین استفاده می‌کند.
دیوکوف گفت: ما از ماه سپتامبر شروع می‌کنیم و تا پایان سال تقریبا می‌توانیم تمام هزینه‌ها برای سوخت هواپیما در چین را به یوان پرداخت کنیم. پرداخت‌ها برای سوخت‌رسانی به هواپیماهای چینی در فرودگاه‌های روسیه نیز به روبل صورت خواهد گرفت.
بر اساس این گزارش، پس از مذاکرات طولانی بین گازپروم نفت، که 34 فرودگاه را در چین اداره می‌کند و اپراتور ملی سوخت جت چین، در موردعدم استفاده از دلار آمریکا، این توافق انجام شده است.با این حال، این اولین بار است که روسیه و چین در تجارت سوخت هواپیما، پرداخت‌ها را به ارزهای ملی خود انجام می‌دهند. به گفته دیوکوف، تسویه حساب‌های آزمایشی به یوان و روبل یک اثر اقتصادی مثبت را نشان داده است.
دیوکوف همچنین گفت که شرکت وی و اپراتور چینی قصد دارند حجم کل سوخت‌رسانی به هواپیماها در روسیه و چین را تا سال 2025 به دو برابر یعنی حدود 250 هزار تن برسانند.حجم کل ایستگاه‌های گازپروم نفت برای سوخت‌رسانی به هواپیماها در چین در نیمه اول سال 2021 به 56.5 هزار تن افزایش یافته است که 12 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته و 29 درصد بیشتر از سال 2019 است.مسکو و پکن برای پر رنگ شدن نقش ارزهای خود در بازارهای مالی جهان در حال تلاش هستند و طی چند سال گذشته اقدامات متعددی را برای کاهش دارایی‌های خود در آمریکا اتخاذ کرده اند.