:
كمينه:۱۱.۵۱°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

محقق داماد: برای نجات کشور یک اجتهاد قوی و پویا لازم است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: عقیده دارم در بانکداری اسلامی باید بنیادین نگاه کرد تا ظلمی اتفاق نیفتد و اجرای عدالت انجام شود
کد خبر: ۱۷۸۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
خبراقتصادی - آیت الله سید مصطفی محقق داماد استاد حوزه و دانشگاه در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به اینکه پسوند بانکداری چه پیامی دارد و چه می رساند و از ما چه مطالبه می کند؟ اظهار داشت: اگر جمهوری اسلامی می خواهد بر پایه شریعت زندگی ملت ایران را اداره کند، امکان ندارد و موفق نمی شود مگر آنکه در کنار آن اجتهاد قوی و پویا و متحرک و عمیق داشته باشیم. وگرنه خدای ناکرده، کشورمان به دردی مبتلا می شود که کشور همسایه ما افغانستان دچار آن شده است؛ البته خدا نکند کشور ما دچار اندیشه طالبان بگردد. وی تاکید کرد: برای نجات کشور از این وضع، وجود یک اجتهاد قوی و پویا لازم است.
محقق میرداماد گفت: بانکداری برای اجرای عدالت انجام می شود و بر اساس آن بانک‌ها سرمایه‌های خرد مردم را جمع می کنند و در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهند تا چرخ تولید فعال شود و از جانب سود حاصل از آن، به مردم وام و تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی افزود: پیشنهاد می کنم بانک پولی را که از مردم می گیرد، به قصد ضمانت بگیرد و وام گیرنده پس از پس دادن آن پول باید عین آن با مقدار افت پول را پرداخت کند، اگر کسی هم پولی را گرفت و در تاریخ مقرر پس نداد باید زیانی که وارد شده است پرداخت کند و اگر نکند ظلم است.

این مجتهد و حقوقدان گفت: به نظرم آن کسی که پول گرفته، باید هر زیانی که آن پول متحمل شده است را بپردازد که شامل دو بخش است، یکی افت ارزش پول و دیگری عدم نفع است. به عبارت دیگر اگر وجه مدنظر در موعد مقرر پرداخت می شد، بانک چه میزان سود می کرد و حالا که پرداخت نکرده، عدم نفع را اگر ضرر بدانیم که می دانیم، پس وام گیرنده باید میزان ضرر را پرداخت کند.
محقق داماد در ادامه گفت: ما نمی توانیم در زندگی امروز بانک و بانکداری نداشته باشیم. مگر می شود زندگی مردم را بدون بانکداری اداره کرد. فقیه و مجتهد امروز باید با اجتهاد قوی، برای حل آن تلاش کند. وی با اشاره به اینکه در احکام شریعت هر حلال و حرامی ملاکی دارد افزود: یکی از عناصری که در اجتهاد باید جای بدهیم احکام شرعیت است. ما باید پیدا کنیم که چرا ربا حرام شده است؟ چرا در هر گوشه و کناری به بانک ها حمله شود که این حرام است و آن حلال؟

وی یادآور شد: در شیعه مرحوم شیخ صدوق علل قوانین اسلامی را مطرح کرد. همچنین به نظر من امام خمینی از کسانی است که مطرح  کردند که حرمت ربا برای چیست؟ ایشان از آیه قرآن استفاده می کند که می گوید حکمت و مقصد ربا، ظلم است. چون ظلم است پس حرام است. و لذا ایشان بر ظلم ربا تاکید داشتند. اگر این طور است، اساتید اقتصاد، به من بگویید چه کاری در بانکداری ظلم است؟ اینکه هر روز کسی که اطلاعی ندارد بگوید بانکداری ظلم است؟