:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری مطمئن در صندوق های سرمایه گذاری کمتر از انتظار است

جذب ۱۰۰ هزار میلیارد ریال منابع در صندوق‌های سرمایه‌گذاری / منابع اندک صندوق های سرمایه گذاری را با رشد فرهنگ سرمایه گذاری افزایش دهیم

بیشترین حجم سرمایه گذاری شده توسط صندوق های سرمایه گذاری را «سهام» تشکیل می دهد که حدود ۳۶ درصد است. «اوراق بهادار با درآمد ثابت» نیز حدود ۳۲ درصد از سرمایه های صندوق ها را تشکیل می دهند و سپرده های بانکی به میزان ۲۹ درصد در رتبه بعدی سرمایه‌گذاری این صندوق ها قرار دارند
کد خبر: ۱۷۸۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
خبراقتصادی - 
بررسی‌های انجام شده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد طی ماه گذشته، خالص منابع جذب شده این صندوق‌ها به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال رسید.
به گزارش سنا؛ فاطمه پزشک زاده، کارشناس مسئول اداره بازرسی صندوق‌های سرمایه‌گذار سازمان بورس با اعلام این مطلب گفت: بررسی وضعیت ترکیب دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در تاریخ ۲۰ تیر ۱۴۰۰، حاکی از این است که دارایی‌های تحت مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، به میزان ۵ هزار و ۱۳۷ هزار میلیارد ریال رسیده است.
در میان صندوق های سرمایه گذاری، صندوق های با درآمد ثابت، بالاترین ارزش دارایی ها را به میزان ۳ هزار و ۶۵۸ هزار میلیارد ریال به خود اختصاص دادند؛ همچنین صندوق های بازارگردانی با ارزش دارایی ۸۷۱ هزار میلیارد ریال در رتبه دوم قرار دارند. صندوق های سهامی، مختلط و کالایی نیز به ترتیب با ارزش ۵۶۳، ۲۸ و ۱۴  هزار میلیارد ریال در رتبه های بعدی قرار دارند.
پزشک زاده در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز بیان کرد: بیشترین حجم سرمایه گذاری شده توسط صندوق های سرمایه گذاری را «سهام» تشکیل می دهد که حدود ۳۶ درصد است. «اوراق بهادار با درآمد ثابت» نیز حدود ۳۲ درصد از سرمایه های صندوق ها را تشکیل می دهند و سپرده های بانکی به میزان ۲۹ درصد در رتبه بعدی سرمایه‌گذاری این صندوق ها قرار دارند.
این ترکیب سرمایه گذاری ها نشان می دهد که سهام در مقام اول و اولویت اصلی بوده و به خاطر رشد قیمت سهام در دو سال اخیر، بیشتر مورد توجه بوده است. اما از آنجا که سهام با ریسک همراه است در نتیجه صندوق های سرمایه گذاری تلاش دارند که دارایی های بدون ریسک نیز داشته باشند و لذا  اوراق بهادار با نرخ ثابت و سپرده ها نیز عملا نوعی درآمد ثابت را برای صندوق ها تضمین کرده است و در نتیجه ریسک صندوق های سرمایه گذاری را کاهش داده است و حدود 61 درصد سرمایه گذاری ها را درآمد ثابت و بدون ریسک همراه کرده است تا درصورت ریسک سهام، زیان نصیب صندوق ها و سرمایه گذاران نشود.
اگرچه جذب 10 هزار میلیارد تومان منابع در این صندوق ها رقم قابل توجهی برای سال های اخیر است اما نسبت به کل نقدینگی 3800 هزار میلیارد تومانی کشور رقم اندکی است و نسبت به منابع حاصل در شرکت های بورسی و بازار سرمایه نیز اندک است. در نتیجه باید این صندوق ها به مردم بیشتر معرفی شود تا سود نسبی معقول و منطقی را نصیب مردم کند و در عین حال ریسک و خطر کمتری داشته باشد. در عین حال از سود بالاتر نسبت به دارایی های ثابت برخوردار است و همچنین بخش بزرگی از این منابع یاری دهنده، بازار سرمایه، بانک ها و طرح های عمرانی کشور است که در خدمت تولید و کارهای مولد موثر خواهد بود.
 
در صورت رشد فرهنگ سهام داری و سرمایه گذاری، افراد ریسک پذیر، ریسک گریز و با در آمد ثابت و افراد با میانگین ریسک کم باید جذب صندوق های مختلف شوند و افراد خبره با حضور خود در این صندوق ها، عملا به مردم و سهامداران کمک کنند و اجازه ندهند که دارایی و مال و منابع مردم در خطر قرار گیرد و مانند یکی دو سال اخیر در معرض خطرات بازارهای مختلف باشند.
اگر فرهنگ سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری رشد کند و افراد مدیر و خبره و کارشناس در آن ها حضور داشته باشند مردم بهتر می توانند از نقدینگی و پول خود سود ببرند و سرمایه گذاری بهتری داشته باشند و در شرایط تورمی قدرت خرید خود را به صورت نسبی حفظ کنند و یا حداقل کمتر زیان کنند.
براین اساس، باید فرهنگ و تبلیغ صندوق های سرمایه گذاری رشد کند و رقم 10 هزار میلیارد تومانی کنونی حداقل به 500 تا 1000 همت افزایش یابد.