:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
رئیس اتاق بازرگانی پاسخ داد

تیم اقتصادی رییسی اول به سراغ کدام مشکل برود؟

رئیس اتاق بازرگانی ایران در پیامی به تشریح وضعیت اقتصادی کشور و اولویت‌های پیش‌روی دولت سیزدهم پرداخت.
کد خبر: ۱۷۸۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
اقتصادگردان- با رای اعتماد نمایندگان مجلس، تیم اقتصادی دولت از همان روز نخست بدون مشکل و با ترکیب کامل کار خود را آغاز خواهند کرد. با توجه به مشکلات کلانی که در ماه‌ها و سال‌های گذشته اقتصاد ایران با آنها مواجه بوده، یک سوال مهم این است که تیم جدید برای حل کردن مشکلات باید به سمت کدام اولویت حرکت کند.

اتاق بازرگانی ایران در هفته‌های گذشته بارها در قالب بیانیه یا گزارش تحلیلی اولویت‌های مدنظر خود را تشریح کرده و این بار نیز غلام حسین شافعی – رئیس اتاق بازرگانی ایران – در پیامی به مناسبت هفته دولت و آغاز به کار تیم اقتصادی دولت جدید به بخشی از اولویت‌های مهم در این بخش پرداخته است.

او گفته: کاری که آقای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در چیدن تیم اقتصادی انجام داده، متفاوت از گذشته بوده است. او از دایره بسته دائمی در دولت بیرون آمده و این اقدامی کاملاً مثبت است. برای همین می‌توانیم امیدوار باشیم که گرفتار دور باطل چرخه مشکلات نشویم. مجلس هم با رأی قاطع به تیم اقتصادی و اکثریت کابینه پیشنهادی، همراهی مطلوبی با دولت سیزدهم نشان داد. مهم‌تر از انتخاب افرادی که آقای رئیسی در کابینه خود معرفی کرده و رأی اعتماد گرفته‌اند، اصلاح ساختار اقتصادی در کشور است. اگر ساختار اقتصادی کشور اصلاح نشود، حتی افراد توانمند هم در آینده نمی‌توانند انتظارات اقتصادی را برآورده کنند. ما امیدواریم رئیس‌جمهوری در این حوزه هم اقدامی متفاوت از گذشته انجام دهد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی درباره وزرای اقتصادی دولت سیزدهم معتقد است: وزرایی که برای بخش اقتصادی کشور انتخاب‌شده، تیم خوبی هستند ولی موفقیت این‌ها زمانی می‌تواند کامل شود که هم‌زمان اصلاح ساختاری هم در دستور کار قرار گیرد در آن صورت است که هماهنگی و همدلی باهم سبب موفقیت افراد خواهد بود. همدلی و هماهنگی زمانی می‌تواند رخ دهد که هدف‌های اقتصادی مشخص شود. ما الآن به‌اشتباه بعضی از ابزارهایی که برای رسیدن به هدف لازم‌اند، را هدف قرار داده‌ایم اما خود هدف مشخص نیست. مثلاً نرخ مالیات، نرخ ارز، و غیره ابزاری برای توسعه اقتصادی و در خدمت اقتصاد هستند. این‌ها به ذات خود هدف نیستند. اما به‌اشتباه و خیلی وقت‌ها در کشور ما، سیاست‌گذاران فکر می‌کنند اگر نرخ مالیات پایین باشد، همه مشکلات حل می‌شود و وسیله جای هدف را می‌گیرد.

شافعی تأکید می‌کند: اهداف اقتصاد کشور باید مشخص باشد، ساختارها براساس هدف کلی تغییر کند و درنهایت آدم‌های توانمند و دانایی برای رساندن کشور به آن هدف انتخاب شوند. امیدواریم دولت سیزدهم که شروع کار کابینه آن با هفته دولت همراه شده، بتوانند برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور تلاش کنند. همه ما معتقد هستیم که شرایط کشور کاملاً استثنایی است؛ به لحاظ اقتصادی در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم. دولت با چالش‌های بزرگ روبروست. از طرفی شاید ما فرصت دیگری برای اقتصاد کشور نداشته باشیم. شاید این آخرین فرصت اقتصادی ما باشد. بخش خصوصی و مردم، دولت و حاکمیت برای نجات و توسعه اقتصاد کشور امکان آزمون‌وخطا ندارند و باید برای مناسب‌تر کردن شرایط اقتصاد کشور پای‌کار بیایند. ما معتقد هستیم که اصلاح اقتصاد کشور ممکن است ولی این اصلاح شروطی دارد و آن اینکه در بر پاشنه قبلی نچرخد. باید اصلاح ساختاری انجام شود؛ دیوار اقتصادی فرسوده‌ترمیم شود و رنگ زدن مداوم فرسودگی، چاره کار نیست.

شافعی معتقد است: اگر بخش خصوصی به‌عنوان مشاور امین مورد پذیرش قرار گیرد، خیلی از مشکلات اقتصادی حل خواهد شد. دولت بدون بخش خصوصی قادر به نجات اقتصاد کشور نخواهد بود. باید توجه کرد علی‌رغم همه اهانت‌هایی که در این مدت برای بخش خصوصی به وجود آمد، بخش خصوصی همچنان پای‌کار بود. اقتصاد کشور در این مدت از طریق صادرات غیرنفتی اداره شده و نیازهای اساسی کشور تأمین شد. توفیق کشور ارتباط مستقیمی با اقتصاد و البته با جایگاه بخش خصوصی دارد. همه ارکان اقتصادی و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی باید همسو با هم باشد. از وزارت امور اقتصادی و دارایی، تا وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن کشاورزی ایران همه در خدمت اقتصاد باشند و باید این هماهنگی به‌طور کامل شکل بگیرد. نتیجه این هماهنگی رونق اقتصادی خواهد بود.