:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

بازگشت ایران به استخراج ارزهای دیجیتال تا ۱ ماه آینده

ممنوعیت استخراج رمزارزها در ایران در تاریخ ۲۲ سپتامبر منقضی خواهد شد و ایران عملا به صنعت استخراج ارزهای دیجیتال بازمی گردد
کد خبر: ۱۷۸۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
خبراقتصادی - به گزارش نشنال نیوز، با پایان ممنوعیت موقت استخراج ارزهای رمزنگاری شده در ایران طی هفته های آتی، کارشناسان به معامله گران ارزهای دیجیتال در جهان هشدار دادند که ممکن است با مبادله ارزهای تولیدشده در ایران، ناخواسته تحریم های آمریکا را نقض کنند و از سوی واشنگتن مجازات شوند.

بر اساس این گزارش، ایران برای دورزدن تحریم های آمریکا به استخراج ارزهای رمزپایه روی آورده است.

ایران 4.5 درصد از کل استخراج ارزهای رمزنگاری شده در سطح جهان را به خود اختصاص می دهد اما دولت استخراج ارزهای دیجیتال را در ماه مه به مدت چهار ماه ممنوع کرد چرا که رایانه های مورد استفاده در این فرآیند بیش از حد برق مصرف می کردند و منجر به قطع برق در تابستان فوق العاده گرم و خشک این کشور می شدند.

   در حالی که تهران به طور موثر ذخایر نفت و گاز خود را به برق و سپس ارزهای رمزنگاری شده تبدیل می کند تا اقتصاد خود را تقویت کند، این ممنوعیت در تاریخ 22 سپتامبر منقضی خواهد شد و استخراج ارزهای دیجیتال از سر گرفته می شود.

تام رابینسون، یک کارشناس برجسته و بنیانگذار موسسه تحلیلی الیپتیک Elliptic، که به جلوگیری از وقوع جرائم مالی کمک می کند، در این باره هشدار داد که پس از بازگشت ایران به بازار ارزهای رمزنگاری شده، فروشندگان باید در آماده باش باشند.

رابینسون به نشریه نشنال گفت: هر کسی که در یک معامله ارز رمزنگاری شده شرکت کند در معرض نقض تحریم ها است.

اگر 4.5 درصد از بیت کوین استخراج شده در ایران تولید شده باشد، بنابراین 4.5 درصد احتمال دارد که هرگونه تراکنش بیت کوین شامل ارسال کارمزد تراکنش برای استخراج کننده این ارز در ایران باشد.

بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده از طریق فرآیندی موسوم به "استخراج" ایجاد می شوند که در آن رایانه های قدرتمند مسائل پیچیده ریاضی را حل می کنند.

بر اساس این گزارش، این فرایند مقادیر زیادی انرژی مصرف می کند و اغلب متکی به برق تولید شده از سوخت های فسیلی است که ایران به وفور در اختیار دارد. تهران به ارزهای رمزپایه استخراج شده در ایران اجازه می دهد تا هزینه واردات کالاهای مجاز را پرداخت کنند.

این گزارش همچنین مدعی است: در سالهای اخیر، ایران به طور رسمی استخراج ارزهای رمزنگاری شده را به عنوان یک صنعت به رسمیت شناخته و به استخراج کنندگان یا معدنچیان انرژی ارزان ارائه کرده و آنها را ملزم به فروش ارز استخراج شده به بانک مرکزی کرده است؛ در طرحی که صدها میلیون دلار خالص ارزش دارد و ضربات تحریم های آمریکا را کاهش می دهد.

تقاضا برای تهویه مطبوع در ایران در ماه مه افزایش یافت و دستگاه های استخراج رمز ارز با مصرف بالای انرژی خود، نیز خاموشی ها را تشدید کردند.

پس از وضع این ممنوعیت، پلیس ایران حملات خود را علیه عملیات استخراج رمزارز غیرقانونی آغاز کرد. از جمله این عملیات توقیف حدود 7000 دستگاه استخراج بیت کوین در یک کارخانه متروکه در خارج از تهران بود.

تا به امروز، نهادهای نظارتی ایالات متحده دو شرکت ارزهای رمزنگاری شده BitPay و BitGo را به دلیل نقض تحریم ها حدود 600000 دلار جریمه کرده اند. در هر دو مورد ، موارد نقض شامل اجازه به ایرانیان برای استفاده از خدمات این شرکت ها بوده است