انجام ۹۰ درصد تراکنشهای شاپرکی از طریق کارتخوانها
بیش از ۹.۶ میلیون کارتخوان فروشگاهی، ۱.۴ میلیون ابزار موبایلی و ۱.۶ میلیون ابزار پذیرش اینترنتی در تیرماه مورد استفاده قرار گرفته و حدود ۹۰ درصد تراکنشهای شاپرکی از طریق کارتخوانها انجام شده است
خبراقتصادی - درشرایطی که طبق اعلام شرکت شاپرک، در تیرماه سال جاری بیش از ۳ میلیارد و ۳۷۶ میلیون تراکنش انجام شده که حدود ۹۰ درصد از کل این تراکنشها از طریق کارتخوانهای فروشگاهی بوده است، بررسی جدیدترین گزارش شاپرک از سهم ابزارهای پذیرش از تعداد تراکنشها در تیرماه ۱۴۰۰ نشان می دهد، کارتخوان فروشگاهی با ۹۰.۳۸ درصد بیشترین سهم را داشته و پس از آن ابزار پذیرش اینترنتی با ۶.۱۵درصد و در نهایت ابزار پذیرش موبایلی با ۳.۴۷ درصد، در رتبه های بعدی قرار دارند.
همچنین مقایسه تعداد هر یک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی در تیرماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته، نشان می دهد تعداد ابزارهای فعال سیستمی پذیرش اینترنتی، موبایلی و کارتخوان فروشگاهی نسبت به خرداد ماه با رشد همراه بوده است؛ به گونه ای که تعداد کارتخوان فروشگاهی در تیرماه با رشد ۱.۴۴ درصدی نسبت به خرداد ماه ۱۴۰۰ به رقم ۹.۶۸۰.۹۶۰ رسیده است.
بنابراین مجموع تعداد این ابزارها (اینترنتی، موبایلی و فروشگاهی) در چهارمین ماه سال به رقم ۱۲.۷۶۰.۱۵۹ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۱.۴۱ درصد بیشتر شده است.
همچنین مقایسه سهم تعداد هر یک از این ابزارهای پذیرش فعال سیستمی از کل ابزارهای بازار در تیرماه ۱۴۰۰، نشان می دهد سهم کارتخوان های فروشگاهی از بازار ۷۵.۸۷ درصد بوده است که این میزان در خرداد ماه امسال، ۷۵.۸۴ درصد تعیین شده بود و سهم ابزار پذیرش موبایلی از بازار در چهارمین ماه سال، به ۱۱.۳۸ درصد رسیده است که نسبت به خردادماه، اندکی کاهش یافته است.
با بررسی شاخص میزان کارمزد پرداخت شده بانک پذیرنده به ازای هر ۱۰۰ هزار ریال مبلغ تراکنش پذیرش شده در تیرماه ۱۴۰۰ میتوان بانکهای موفق در بازاریابی و نصب ابزارهای پرداخت را رتبهبندی کرد.
، از آنجا که برای تراکنشهای خرید، کارمزد توسط بانک پذیرنده پرداخت میگردد، شاپرک گزارش شاخص "میزان کارمزد پرداخت شده بانک پذیرنده به ازای هر ۱۰۰ هزار ریال مبلغ تراکنش پذیرش شده" را منتشر کرده است، در این بخش به منظور دقیقتر بودن محاسبه، با تاکید بر روی تراکنشهای خرید که کارمزد آن به طور مستقیم توسط بانک پذیرنده پرداخت میشود، تمرکز شده است.
به طور متوسط در تیرماه بانکها ۹۷ ریال از هر صدهزار ریال مبلغ جذب شده را به عنوان کارمزد پرداخت کردهاند. در میان بانکهای پذیرنده بانک "مشترک ایران-ونزوئلا" با مبلغ ۲ ریال از هر ۱۰۰ ریال مبالغ جذب شده کمترین و بانک "پارسیان" با مبلغ ۱۹۸ ریال بیشترین مبلغ جذب شده را به ازای هر ۱۰۰ هزار ریال مبلغ جذب شده، پرداخت کردهاند.
با توجه به اینکه عامل موثر در پرداخت کارمزد تراکنشهای خرید، هم تعداد تراکنش ها و هم بازه مبلغی تراکنشها هستند، به نظر می رسد که بانکهایی که نسبتِ کمترِ کارمزد به ازای هر ۱۰۰ هزار ریال تراکنش داشتهاند، متوسطِ مبلغیِ بالاتری به ازای هر تراکنش نسبت به سایر بانکها را تجربه کردهاند یا به عبارتی مبلغ تراکنش بیشتری به ازای تعداد تراکنش مشابه با سایر بانکها، از پذیرندگان خود دریافت کردهاند.
به استناد جدول فوق، اختلاف متوسط کارمزد پرداختی بین بانک با کمترین و بیشترین متوسط (بانک "پارسیان" و بانک "مشترک ایران-ونزوئلا")، ۹۴.۱۳ برابر است. این اختلاف بالا به دلیل خیلی پایین بودن مبلغ کارمزد پرداختی بانک "مشترک ایران-ونزوئلا نسبت به سایر بانک های کشور میباشد.
در صورتی که ملاک برای پایین ترین مبلغ کارمزد پذیرندگی را بانک دوم دارای کمترین مبلغ پرداختی کارمزد پذیرنگی قرار دهیم، اختلاف متوسط کارمزد پرداختی بین بانک با کمترین و بیشترین متوسط (بانک "پارسیان" و بانک "توسعه صادرات ایرا ن") ، ۹.۸۵ برابر است. یعنی بانک "پارسیان" به نسبت هر ۱۰۰،۰۰۰ ریال مبلغ تراکنش خرید جذب شده ۹.۸۵ برابر بانک "توسعه صادرات ایران" کارمزد پرداخت کرده است. اختلاف متوسط کارمزد نشان میدهد که بانکهایی مثل "مشترک ایران-ونزوئلا"، "توسعه صادرات ایران" و "صنعت و معدن" در فرآیند بازاریابی و نصب ابزار برای صاحبان حساب، اثربخش تر عمل نموده اند.