:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
انتشارات نهادگرا منتشر می‌کند:

مالیه روح مشروطه است《بازخوانی نقش مستشاران آمریکایی در اصلاح نظام مالی ایران》

کتاب مالیه روح مشروطه است《بازخوانی نقش مستشاران آمریکایی در اصلاح نظام مالی ایران》نوشته دکتر میکائیل عظیمی توسط انتشارات نهادگرا منتشر شد
کد خبر: ۱۷۷۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
خبراقتصادی – کتاب مالیه روح مشروطه است《بازخوانی نقش مستشاران آمریکایی در اصلاح نظام مالی ایران》نوشته  دکتر میکائیل عظیمی توسط انتشارات نهادگرا منتشر شد.
▪️معرفی کتاب:
نویسنده: دکتر میکائیل عظیمی
این کتاب تلاشی است به قصد بازخوانی تجربه ایران پسامشروطه برای «اصلاح و انتظام مالیه عمومی» که بر تجربه «مورگان شوستر» و «آرتور میلسپو» تمرکز دارد؛ دو مستشار امریکایی که به یک هدف استخدام شدند. شوستر در سال ۱۲۹۰ به ایران آمد و تنها مجال آن را یافت که هشت ماه در ایران باشد. اما میلسپو دوبار به استخدام دولت ایران درآمد. بار نخست در سال ۱۳۰۱ به مدت حدود 4 سال و بار دوم اما در سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۳ در ایران به سر برد. هم شوستر و هم میلسپو در هر دو سفر، خاطرات و تجربه خود را نگاشته و هر سه کتاب به فارسی ترجمه شده‌اند. اما با وجود گذشت بیش از یک قرن از آمدن و رفتن شوستر، هنوز آن تجربه واکاوی نشده و به هیچ ترتیبی جای گلایه نیست که هنوز دو سفر و دو مأموریت میلسپو به ایران، نزد بسیاری از علاقه‌مندان تاریخ اقتصادی ایران و صاحبنظران بودجه، به شدت نادیده باقی مانده است.