:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
رشد قیمت سکه در نخستین روز هفته دوم مرداد / دلار صرافی وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد

افزایش یک میلیون تومانی قیمت سکه در یک هفته همزمان با افزایش تقاضا در بازار

روز شنبه 9 مرداد 1400 قیمت دلار بین 25680 تا 25940 تومان نوسان داشت. براین اساس با اعلام هر دلار در بازار آزاد به قیمت 25680 تومان، وافزایش قیمت دلار صرافی ها به کانال ۲۵ هزار تومان و اونس جهانی طلا به 1813 دلار، قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافت و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (شنبه، ۹ مردادماه) در بازار تهران با افزایش ۴۶۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته (چهارشنبه، ۶ مردادماه) به رقم ۱۱ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسید. در ساعات عصر نیز سکه جدید 11 میلیون و 410 هزار، طرح قدیم 11 میلیون، نیم سکه 5 میلیون و 980 هزار، ربع سکه 3 میلیون و 820 هزار، سکه گرمی 2 میلیون و 350 هزار تومان، مثقال طلا 4 میلیون و 805 هزار، هر گرم طلا 1 میلیون و 109 هزار، معامله شد
کد خبر: ۱۷۷۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
خبراقتصادی  – محسن شمشیری
روز شنبه 9 مرداد 1400 قیمت دلار بین 25680 تا 25940 تومان نوسان داشت. براین اساس با اعلام هر دلار در بازار آزاد به قیمت 25680 تومان،  وافزایش قیمت دلار صرافی ها به  کانال ۲۵ هزار تومان و  اونس جهانی طلا به 1813 دلار، قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافت و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  (شنبه، ۹ مردادماه) در بازار تهران با افزایش ۴۶۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته (چهارشنبه، ۶ مردادماه) به رقم ۱۱ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسید. در ساعات عصر نیز سکه جدید 11 میلیون و 410 هزار، طرح قدیم 11 میلیون، نیم سکه 5 میلیون و 980 هزار، ربع سکه 3 میلیون و 820 هزار، سکه گرمی 2 میلیون و 350 هزار تومان،  مثقال طلا 4 میلیون و 805 هزار، هر گرم طلا 1 میلیون و 109 هزار، معامله شد.
مهم ترین علت رشد قیمت طلا و سکه در یک هفته گذشته، بالا رفتن قیمت دلار و اونس جهانی بوده است. قیمت دلار از حدود ۲۴ هزار تومان در اوایل هفته گذشته اکنون به ۲۵ هزار و ۵۰ تومان در صرافی های بانکی رسیده است. بهای اونس جهانی نیز که در حدود یک هزار و ۷۹۵ دلار بوده، اکنون به بالای یک هزار و ۸۰۰ دلار صعود کرده است.
تنرخ دلار در صرافی‌های بانکی  (شنبه، ۹ مردادماه) با ۶۳۹ تومان افزایش در مقایسه با روز کاری گذشته (چهارشنبه، ۶ مرداد) به ۲۵ هزار و ۵۴ تومان رسید.قیمت فروش یورو در مقایسه با روز کاری گذشته (چهارشنبه، ۶ مرداد) با ۶۱۳ تومان افزایش قیمت به ۲۹ هزار و ۳۹۱ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۵۵۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۸۰۹ تومان بود.
علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۸۹۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۱۰۹ تومان اعلام شد.
نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۳۴۸ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۶۰۶ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز چهارشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۴۸۴ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۳۲۱ تومان معامله شد.
دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود و طی هفته گذشته دوباره در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان داشت و  وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد.
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  (شنبه، ۹ مردادماه) در بازار تهران با افزایش ۴۶۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته (چهارشنبه، ۶ مردادماه) به رقم ۱۱ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسید.ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۴۶۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته (چهارشنبه، ۶ مردادماه) به رقم ۱۱ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین  نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۲۲ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۸۶۳ هزار تومان شد.همچنین هر اونس جهانی طلا نیز  یک‌هزار و ۸۱۴ دلار و ۶۲ سنت قیمت خورد.
قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت همواره در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است و از روز گذشته پس از تعطیلات ۶ روزه پایتخت افزایش قیمت داشت و چهارشنبه گذشته وارد کانال ۱۱ میلیون تومان شد.  
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت:  قیمت انواع سکه به دلیل رشد نرخ ارز، با روند صعودی مواجه شده است.محمد کشتی آرای نائب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر با اشاره به رسیدن بهای جهانی اونس طلا به نرخ ۱۸۱۴ دلار اظهار داشت: در معاملات  (شنبه نهم مردادماه) بازار طلا و سکه، شاهد رشد نرخ ها هستیم؛ روندی که به دلیل افزایش قیمت دلار به رقم ۲۵۹۰۰ تومان اتفاق افتاه است.
کشتی آرای تاکید کرد در شرایط کنونی شاهد افزایش تقاضا در بازار طلا و سکه هستیم؛ موضوعی که دلایلی همچون نزدیک شدن به ایام محرم و پایان مراسمات عروسی و همچنین تحریک پذیری بازار نسبت به افزایش قیمت ها را در بر دارد.
نائب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر در ادامه به آخرین نرخ های بازار  اشاره داشت و افزود: هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز  با افزایش یک میلیون تومانی نسبت به هفته قبل، به نرخ ۱۱ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان معامله می‌شود.
هر نیم سکه نیز  به رقم ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و هر ربع سکه به رقم ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده است. همچنین هر سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز، دو میلیون و ۳۵۰ تومان قیمت گذاری شده است. هر مثقال طلای آب شده در بازار  با افزایش به رقم  ۴ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان رسیده است و یک گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۱۲۴ هزار تومان قیمت گذاری شده است.
نائب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر در پایان افزود: حباب سکه امامی در بازار،  به دلیل افزایش تقاضا با رشد حدود ۱۳۰ هزار تومانی نسبت به هفته قبل به رقم ۴۹۰ هزار تومان رسیده است.
قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات با ۰.۷۶ درصد کاهش به ۱۸۱۴ دلار و ۱۹ سنت رسید.در حالی که تقویت دلار مانع از رشد قیمت طلا شده و با وجود اظهارات رئیس فدرال رزرو مبنی بر اینکه نرخ بهره فعلا افزایش نخواهد یافت، قیمت طلا روز جمعه شاهد کاهش بود.روز پنجشنبه پس از آنکه جرومی پاول رئیس فدرال رزرو گفت که بازار کار آمریکا همچنان فضا برای ترمیم دارد و فدرال رزرو فعلا قصد توقف سیاست های حمایتی خود را ندارد، قیمت طلا به بالاترین رقم 2 هفته گذشته رسید.
باب هابرکورن تحلیلگر ارشد موسسه آر جی او فیوچرز در این باره گفت، آمارهایی که نشان دهنده افزایش نرخ تورم در آمریکاست، اندکی کندتر از حد انتظار بوده و این عامل در کنار تقویت دلار سبب افت قیمت طلا شده است.طلا به صورت سنتی محل امنی جهت سرمایه گذاری در هنگام افزایش نرخ تورم به شمار می رود.
هابرکورن افزود، قیمت طلا همچنان بالاست و این واقعیت که فدرال رزرو فعلا قصدی برای تغییر سیاست پولی خود از جمله نرخ بهره و خرید اوراق قرضه ندارد سبب شده تا بازار طلا از وضعیت مطلوبی برخوردار باشد.پایین بودن سوددهی اوراق قرضه دولت آمریکا نیز سبب کاهش هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا شده است.
شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی که پیشتر به پایین ترین رقم یک ماه گذشته رسیده بود، دیروز 0.3 درصد افزایش یافت و موجب کاهش جذابیت بازار طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.

ضربه باینانس به ارزهای دیجیتالی

انتشار چندین خبر منفی از صرافی باینانس باعث ریزش بیتکوین و دیگر ارزهای دیجیتالی شد.صرافی باینانس به عنوان بزرگ ترین صرافی ارزهای دیجیتالی جهان پس از اعلام محدودیت جدید در برداشت ها، حالا اعلام کرده است امکان استفاده از اهرم در معاملات را برای کشورهای حوزه اتحادیه اروپا غیرفعال خواهد کرد. از سوی دیگر کمیسیون بورس و اوراق بهادار مالزی با اشاره به اینکه باینانس هیچ مجوزی برای فعالیت در این کشور ندارد، ۱۴ روز به این صرافی و مشتریانش مهلت داده است تا اقدام به خارج کردن سرمایه های خود کنند.  
بررسی آمارهای درون شبکه ای حاکی از بهبود تدریجی ضریب سختی استخراج به عنوان یکی از عوامل کلیدی تعیین قیمت بیتکوین است. ضریب سختی استخراج بیتکوین که زمانی قله تاریخی ۱۸۰ اگزا هش بر ثانیه را ثبت کرد، پس از ممنوعیت استخراج توسط دولت چین تنها طی سه هفته به ۸۴ اگزا هش بر ثانیه سقوط کرد اما پس از نقل مکان ماینرهای چینی به دیگر نقاط، شاهد افزایش پیوسته ضریب سختی در روزهای اخیر بوده ایم.  صورت دارایی منتشرشده شرکت تسلا در سه ماهه دوم نشان می دهد که با وجود کاهش یک میلیارد دلاری ارزش بیت کوین های در اختیار این شرکت، تغییری در تعداد آن ها به نسبت سه ماهه نخست امسال اتفاق نیفتاده و تسلا کماکان بیت کوین های خود را نگه داشته است. این کاهش ارزش دارایی به دلیل افت قیمتی بیت کوین بوده و در صورت بالا رفتن قیمت بیت کوین این زیان قابل جبران است.  

افزایش سهم یوآن و حذف دلار آمریکا در تجارت بین چین و روسیه
سفیر چین در روسیه عنوان کرد: روسیه و چین سهم یوان خود را در تجارت با یکدیگر افزایش داده و دلار آمریکا را کنار گذاشتند.
به گفته یک دیپلمات ارشد چینی، با توجه به افزایش تلاش های چین و روسیه برای حذف دلار آمریکا در واکنش به سیاست های تحریمی واشنگتن، سهم پول چین در تجارت بین این دو کشور افزایش یافته است. ژانگ هانهویی سفیر چین در روسیه به خبرگزاری اینترفاکس گفت که سهم یوان در تجارت دوجانبه کشورها از ۳.۱ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۱۷.۵ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.
به گفته وی، روسیه به طور مداوم سیاست دلارزدایی تجارت خارجی را دنبال می کند، کاربرد ارز چینی را برای خرید محصولات مالی به یوآن گسترش داده و از آن به عنوان ارز ذخیره در سال های اخیر استفاده کرده است.
وی افزود که یوان از طرف دولت روسیه، شرکت ها و سرمایه گذاران مورد توجه قرار گرفته است. این تغییرات مزیت ذاتی یوآن و پتانسیل استفاده از آن در بازار روسیه را نشان می دهد و پیشرفت چشمگیری را نشان می دهد که چین و روسیه در توافق تجاری دوجانبه شان انجام داده اند.
ژانگ تاکید کرد که تسویه حساب های ارزی یکی از جنبه های کلیدی مشارکت های مالی بین چین و روسیه است و به نظر می رسد که برای شکل دهی به سیستم ارزی بین المللی انعطاف پذیرتر است. سفیر گفت: یوان چین ۳۰.۴ درصد از دارایی های صندوق ثروت ملی روسیه و ۱۲.۸ درصد از دارایی های ذخیره روسیه را به خود اختصاص داده است.
در نیمه اول سال ۲۰۲۱، گردش تجاری روسیه و چین بالغ بر ۶۳.۰۸ میلیارد دلار بود که نسبت به سال گذشته تقریباً ۳۰ درصد رشد را نشان می دهد. طی سه سال گذشته، تجارت سالانه دو جانبه از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد. سفیر گفت انتظار دارد تجارت روسیه و چین رکورد جدیدی را در سال ۲۰۲۱ ثبت کند.

صعود دلار به کانال جدید

شاخص دلار وارد کانال ۹۲ واحدی شد.طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، تا پایان ماه ژوئن نرخ بیکاری در منطقه یورو با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۷.۷ درصد رسید. این نرخ در سطح اتحادیه اروپا با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۷.۱ درصد رسید. این نرخ بیکاری کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پنج ماه اخیر بوده است. تخمین زده می‌شود تا پایان این ماه ۱۴ میلیون و ۹۱۶ هزار مرد و زن در سطح اتحادیه اروپا بیکار باشند که از این تعداد، ۱۲ میلیون و ۵۱۷ هزار نفر ساکن کشورهای عضو منطقه یورو بوده‌اند.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات  با ۰.۳۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۱۳۶ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۵۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۳ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۵ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۳۰ درصد افزایش به ۱۰۹.۸۱۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۶۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۶۲ یوان چین اعلام شد.


روسیه و چین به دنبال کاهش وابستگی به دلار

سفیر چین در روسیه از تلاش دو کشور برای حذف دلار از مناسبات دوجانبه تا حد امکان خبر داد.سفیر چین در روسیه با اشاره به افزایش سهم یوان از مبادلات تجاری با روسیه گفت: در پاسخ به سیاست های تحریمی آمریکا، کشورها در تلاش برای فاصله گرفتن از دلار هستند. سهم یوان از تجارت با روسیه در سال ۲۰۱۴ معادل ۳.۱ درصد بود که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۱۷.۵ درصد افزایش پیدا کرد.  چین اصلی ترین شریک تجاری روسیه است و در سال ۲۰۱۹ حجم مبادلات دو طرف به ۱۰۰ میلیارد دلار رسید که طبق توافق طرفین قرار است این رقم تا سال ۲۰۲۴ به ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.