:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

مصاحبه با مدیر استانی بانك صنعت و معدن استان سمنان در خصوص اقدامات انجام شده و برنامه های آتی این مدیریت

استان سمنان به دليل دارا بودن شبكه ارتباطی مناسب و راه‌آهن با استان‌های تهران،‌ خراسان، مازندران و جنوب كشور (به ویژه راه جدیدالاحداث استان سمنان به استان اصفهان) و كشف ذخایر معدنی مهم از اهمیت صنعتي ویژه اي برخوردار است.
کد خبر: ۱۷۷۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
اقتصادگردان- اين استان یكی از قطب‌های صنعتی كشور است و در صنايع شيميائي، خودروسازي و قطعه سازي، داروئي، صنایع سلولزی، صنایع نساجی و چرم داراي مزيت اقتصادي مي باشد؛ همچنين از نظر تنوع مواد معدنی یكی از مناطق غنی كشور به شمار می‌آید و معادن فعال استان را ذغال‌سنگ، كرومیت، گچ، نمك، سیلیس، سولفات دوسود، دولومیت،‌ پتاس، خاك‌های صنعتی، مس، سرب، روی، بوكسیت، منگنز، گوگرد، فسفات و غیره تشكیل می‌دهند و از اين نظر داراي ظرفيت مطلوبي براي سرمايه گذاري مي باشد.
بر همين اساس روابط عمومي بانك صنعت و معدن در مصاحبه با مريم شاهي مدیر استاني و رئیس شعبه سمنان در خصوص راهكارهاي استفاده از ظرفيت هاي صنعتي و معدني استان و بهره برداري از فرصت ها و مزيت هاي اقتصادي آن، روند اجراي طرح هاي توليدي اين استان به گفتگو نشسته است كه مشروح آن در ادامه مي آيد؛

1- در راستاي تحقق شعار سال"توليد، پشتيباني ها و مانع زدايي ها" چه برنامه هايي داريد؟
بانك صنعت و معدن در استان همواره در ارائه تسهيلات و خدمات به صنايع و حمايت از توليد در راستاي رونق اقتصادي كشور پيشگام بوده و در سال جاري نيز براي عملياتي شدن منويات رهبر معظم انقلاب و تحقق اين شعار راهبردي با برخورداري از كارشناسان مجرب استان و با شناسائي واحدهاي توليدي و مجموعه هايي كه نياز به حمايت و همراهي بيشتري دارند با در اولويت قراردادن واحدهاي توليدي كه در اشتغال زايي و توليد ناخالص داخلي نقش پر رنگ تري دارند از ابتداي سال اقدامات لازم را با هدف تسهيل در فرآيند هاي اعطاي تسهيلات و ارائه خدمات جهت حمايت بيشتر از آنها برنامه ريزي و اجرا نموده است.

2- مهمترين سياست ها و استراتژيهاي شعبه در سال 1400 چيست؟
مهمترين استراتژي بانك در استان به عنوان تنها بانك تخصصي در حوزه صنعت و معدن ارائه خدمات كامل بانكي و تامين مالي جامع شركت هاي توليدي مولد ، صادراتي و دانش بنيان در كوتاهترين زمان ممكن است. به عبارتي پاسخگويي به نياز واقعي صنعتگران در زمان و مكان مناسب. ضمناً اين بانك تلاش دارد در سال جاري با اجراي كامل امكانات بانكداري شركتي و استفاده از بسترهاي الكترونيك در راستاي بانكداري ديجيتال خدمات مناسب تري را ارائه نمايد.

3- مهمترين اقدامات انجام شده در سال 99 چه بوده است و چه ميزان درتحقق برنامه هاي سال گذشته موفق بوده ايد، دلايل موفقيتتان چه بوده است ؟
در سال گذشته اعتماد ارزشمند هيات مديره، معاونين و مديران محترم ارشد بانك و همچنين تلاش هاي آگاهانه و دلسوزانه تمامي همكاران استان، منجر به رشدي قابل توجه در بسياري از شاخصها و گزينه هاي مورد نظر بانك گرديد كه در ادامه به بخشي از آنها اشاره خواهد شد:
الف : ضمن تسهيل و تسريع در كليه فرآيندهاي اجرايي با تامين و تخصيص منابع ارزان قيمت براي واحدهاي توليدي (استفاده حداكثري از منابع بند الف تبصره 18 در استان ، منابع صندوق توسعه ملي ، ساير منابع ) تمركز ويژه اي بر حفظ اشتغال واحدهاي فعال و راه اندازي طرح هايي كه پيشرفت فيزيكي بالايي دارند صورت گرفته است و خوشبختانه اين بانك موفق به كسب مقام اول در بين بانكهاي استان در پرداخت تسهيلات رونق توليد و بند الف تبصره 18 گرديده است.
ب : با تامين مالي و راه اندازي طرح هاي سرمايه گذاري ثابت در استان همگام با رسالت اصلي بانك صنعت و معدن موفق به كسب جايگاه نخست در بخش سرمايه گذاري ثابت در بين بانكهاي استان گرديد.
ج : در كليه پارامترهاي بانكي به خصوص صدور ضمانتنامه ( رشد 800درصدي ) و افزايش متوسط منابع (رشد 52 درصد ) و پرداخت تسهيلات ، قرارداد و ... موفق به كسب رتبه برتر با توجه به پتانسيل استان گرديده است.
د : ريسك اعتباري استان در سال 1399 به زير %1 كاهش يافته كه ناشي از توجه و دقت ويژة در انتخاب و تعامل با مشتريان استان مي باشد.

4- با توجه به مشكلات ناشي از تحريم هاي ظالمانه و شيوع ويروس كرونا چه اقدامات و راهكارهايي براي حمايت از توليدكنندگان استان خود داريد؟
در شرايط تحريم افزايش توليد راه حل گريز از شرايط موجود مي باشد تا بتوان از فرصت تحريم ها براي خودكفايي در بخش هاي مختلف استفاده كرد. قطعاً بانك صنعت و معدن با گره گشايي از مشكلات واحدهاي توليدي و تسهيل و تسريع در روند تامين سرمايه همگام با سياستهاي كلان كشور نقش مهمي را در اين زمينه داشته است. همچنين با عزم صنعتگران استان در ايجاد خطوط توليد مواد بهداشتي و ضدعفوني و ساير تجهيزات لازم، اين بانك نيز در جايگاه خود با حمايت به موقع نسبت به تامين مالي تعدادي از واحدهاي مزبور براي مقابله با بيماري كرونا اقدام نموده است.
از سوي ديگر تلاش شد تا حداكثر استفاده از خدمات الكترونيكي در بانك صورت گيرد كه اين امر منجر به كاهش مراجعات حضوري مشتريان گرديد و همزمان با رعايت كامل نكات بهداشتي در شعب و اولويت حفظ سلامت مشتريان و همكاران، تاكنون تنها يك نفر از همكاران به بيماري كوويد مبتلا و خوشبختانه %96 از همكاران با مشكلي مواجه نگرديده اند.

5- پس از تدوين سياستهاي اعتباري و راهبردي بانك در سال1400، براي اجراي مؤثر سياست ها و به منظور ايجاد هم افزايي و چابك سازي سازمان، چه اقداماتي را مؤثر مي دانيد؟
خوشبختانه بانك صنعت و معدن در سال هاي اخير موفق به جذب تعداد زيادي از برترين توليد كنندگان در شعب بانك گرديده است. به نظر مي رسد با توسعه روزافزون فناوري تنها با تكيه و تاكيد بر افزايش خدمات نوين بانكداري( متناسب با نياز واحدهاي توليدي )منجر به كسب امتياز ويژه جهت افزايش و جذب سپرده هاي مشتريان فعلي و جديد خواهد شد كه اين بانك را متمايز از ساير بانكها خواهد كرد.
اين بانك در استان سمنان سعي دارد با به كارگيري فناوري مدرن درصنعت بانكداري، اجرائي نمودن طرح مشتري محوري با داشتن مهارت نيروي انساني و با پيروي از سياستهاي اعتباري و راهبردي سال جاري اقدامات موثرتري را در استان به نتيجه برساند.

6- براي اجراي حاكميت شركتي و بانكداري ديجيتال چه اقداماتي در شعبه تحت مديريت شما صورت گرفته است؟
ليستي از بنگاههاي اقتصادي مشمول اين طرح، تهيه و با هماهنگي ادارة بازاريابي و بانكداري شركتي اطلاعات و نيازهاي مشتريان گردآوري شده است و با برگزاري جلسات حضوري با مديران واحدها و شناسايي نياز آنها و ارائه بسته هاي خدماتي ، اعتباري ، تسهيلاتي به مشتريان و متناسب با امكانات موجود در دستور كار مي باشد.

7- از چه روشهايي براي جذب منابع بيشتر در استان استفاده مي كنيد؟
در عصر كنوني عواملي كه منجر به توفيق بانك در جذب سپرده ها در فضاي رقابتي فعلي مي گردد استفاده از فناوري اطلاعات، بازاريابي و مشتري مداري به معناي واقعي آن و پرهيز از شعار زدگي مي باشد. بانك نيز با بهره مندي از نيروهاي انساني تحصيل كرده و با دانش بالا مي تواند ارتباط دائمي با مشتريان و بازار داشته باشد و در نهايت با تسريع در امور و رضايت مشتريان سپرده هاي مازاد در دسترس صنعتگران را به عنوان منابع در اختيار داشته باشد. قطعاً اين مهم با ارائه خدمات بهتر و متنوع تر در بخش IT ، افزايش مهارت نيروي انساني شعب ، تنوع و كيفيت خدمات بانكي مطلوب، محيط داخلي و محل استقرار مكاني بانك، به نحو مطلوب تري تحقق خواهد يافت.

8- طي يكسال گذشته به چند طرح صنعتي و به چه ميزان تسهيلات پرداخت كرده ايد؟
طي سال 99 به 15 طرح ثابت به مبلغ 1.335 ميليارد ريال و 177 طرح تسهيلات سرمايه در گردش به مبلغ 11.027 ميليارد ريال تسهيلات پرداخت گرديده است.

9- در اين مدت چند طرح صنعتي با تسهيلات بانك در استان به بهره برداري رسيده و به چه ميزان اشتغال ايجاد كرده است؟
طي سال 99 تعداد 6 طرح با ميزان سرمايه گذاري 3.500 ميليارد ريال و اشتغال 330 نفر در زمينه طرحهاي فولادي ، پليمري ، شيميائي ، فرآوري معدن و صنايع خودرو سازي ايجاد گرديده است.

10- چه تعداد واحد صنعتي با تسهيلات بانك در استان در حال اجرا است، چه مقدار پيشرفت داشته است و با بهره برداري از آنها چه مقدار شغل ايجاد شده است؟
تعداد 9 طرح با حجم سرمايه گذاري 4.700 ميليارد ريال و ميزان پيشرفت فيزيكي 60 درصد و پيش بيني اشتغال بيش از 450 نفر در دست اجرا مي باشد.

11- وضعيت استان از نظر توسعه صنعتي چگونه است و شما چه پتانسيل هايي را براي توسعه صنعتي و اقتصادي استان مي شناسيد؟
استان سمنان به دليل برخورداري از موقعيت هاي استراتژيك و توانمندي هاي اقتصادي و دسترسي به بازارهاي هدف به يك قطب صنعتي تبديل شده است و با ايجاد و توسعه واحدهاي صنعتي بزرگ و متوسط و كوچك از سهم بالائي در توسعه صنعتي كشور برخوردار گرديده است. به عنوان نمونه در بخش صنعت، سمنان در حوزة قطعه سازي و خودرو سازي يكي از قطب هاي صنعتي كشور محسوب مي شود. در بخش معدن نيز به برخورداري از ذخائر غني و متنوع معدني و وجود 42 كانسار معدني از 72 كانسار موجود در كشور و رتبه ها ي اول در ذخيره و توليد گچ و نمك در كشور مي باشد كه استان سمنان را يكي از قطب هاي اصلي معدن در كشور نموده است . توسعه صنايع كوچك با تاكيد بر پيوند با صنايع بزرگ مادر و شكل گيري خوشه هاي صنعتي در صنايع شيميائي خودروسازي و قطعه سازي و داروئي با توجه به موقعيت مناسب منطقه و همجواري با قطب صنعتي تهران مي تواند از اهداف بلند مدت توسعه استان باشد.

12- براي وصول مطالبات چه برنامه و راهكاري داريد؟
در حال حاضر ريسك مطالبات غيرجاري بانك در استان كمتر از يك درصد مي باشد كه اعتبار سنجي دقيق و انتخاب صحيح مشتريان از مهمترين عوامل موثر در كاهش ريسك اعتباري استان مي باشد. پرداخت حد اعتباري سرمايه در گردش و رصد فعاليت و رضايت مشتريان در طول سال باعث جلوگيري از غيرجاري شدن مطالبات بانك مي باشد.

13- چه برنامه هايي براي ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتريان داريد؟براي افزايش كارمزدها چه راهكارهايي داريد؟
يك عنصر كليدي در استراتژي هاي اخير بانك ، افزايش درآمد از طريق اخذ كارمزدها مي باشد كه همانگونه كه در موارد قبل نيز بيان شد موفقيت كنوني بانك ها در اين مورد صرفاً در گرو ايجاد تعامل و رضايت مشتريان مي باشد كه اميد است بتوان با ارائه خدمات مطلوب، شفاف، بي وقفه و استفاده بهينه از خدمات الكترونيك بتوان به شكل شايسته اي به اين مهم نيز دست يافت.

14- با توجه به افزايش سطح اختيارات شعب، تعامل شما با ستاد بانك چگونه است و چه انتظاري از ستاد داريد؟
با توجه به اينكه متوسط تجربه و سوابق كاري همكاران برخي شعب در برخي موارد بالاتر از ميانگين بانك مي باشد لذا به نظر مي رسد حسن اعتماد هيات مديره محترم بانك در افزايش سطح اختيارات كاملاً منطقي بوده و نتيجة كار نيز مؤيد اين موضوع مي باشد و خوشبختانه با حسن اعتماد موجود به همكاران اين استان در ستاد، تعامل بسيار مطلوبي در انجام كليه امور وجود دارد. تسريع در روند بررسي و پاسخگويي در برخي امور مربوط به اين استان توسط همكاران ستاد مورد درخواست مي باشد.

15- تعامل شما با مقامات ارشد استاني نظير(استانداري، وزارت اموراقتصادي و دارائي و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
آنچه كاملاً مشهود است در سنوات گذشته تعامل بسيار خوبي با مقامات استاني توسط بانك صنعت و معدن برقرار شده به گونه اي كه در خصوص بنگاههاي صنعتي كه در زمره مشتريان بانك نيستند نيز جهت يافتن راهكار از اين بانك مشورت گرفته مي شود. همچنين انتخاب مدير استان به عنوان يكي از اعضاي خبره بانكي و يكي از اعضاي كميته بهره وري استان مؤيد اين موضوع مي باشد.

16- به نظر شما نقش نيروي انساني كارآمد در موفقيت و برتري شعب چيست؟ برنامه شما براي افزايش سطح مهارت و دانش كاركنان مجموعه خود و فرآيند جانشين پروري چيست؟
قطعاً فقدان نيروي انساني كارآمد با انگيزه و داراي دانش روز برابر است با از دست دادن مشتريان بالفعل و بالقوه بانك، زيرا همكاران در صف با نوع برخورد و نگرششان توانايي جذب مشتريان جديد براي كل مجموعه را دارا مي باشند. بديهي است چنانچه عملكرد نيروي صف نادرست، به دور از آگاهي و غير حرفه اي باشد نه تنها مشتري جديد جذب نخواهد شد بلكه مشتريان اعتباري فعلي نيز از بانك مهاجرت خواهند نمود.
لذا بسيار حائز اهميت است كه مديريت ارشد بانك بر افزايش مهارتهاي فني و ارتباطي همكاران و بر فرآيند جانشين پروري تمركز ويژه مبذول نمايد.

17- روشهاي شما براي استفاده از ايده ها و پيشنهادات همكارانتان در جهت بهبود فعاليتهاي شعبه چيست؟
افزايش بهره وري و دسترسي به موفقيت ها در استان صرفاً با همكاري تنگاتنگ تمامي همكاران ميسر گرديده است. بديهي است تصميماتي كه با مشاركت و رضايت همكاران اتخاذ مي شود از حمايت و پشتيباني بيشتري برخوردار بوده و لذا همكاران در تصميم هايي كه خود در آن نقش داشته اند تعهد بيشتري نشان مي دهند كه منجر به اجراي بهتر امور خواهد شد.