:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دلار به کانال 26 هزار تومانی وارد شد/ سکه 11 میلیون و 430 هزار تومان معامله شد

پیش‌بینی افزایش نرخ دلار و طلا و سکه در بازار هفته آینده / دلار از مرز 26 هزار عبور کرد

از روز سه‌شنبه حرکت دلار برای پس گرفتن سنگر ۲۵ هزار تومانی قوت گرفت و تا روز جمعه حدود 1000 تومان افزایش داشت و به 25970 تومان رسید. تغییر رویه‌ای که برخی تحلیلگران بازار ارز علت آن را به گزارش روز دوشنبه وال‌استریت ژورنال مرتبط می‌دانند که طی آن از شرط و شروط‌های جدید میان ایران و آمریکا برای احیای برجام سخن رفته بود. همچنین هشدار سازمان بین‌المللی انرژی اتمی درباره تعویق مذاکرات وین عامل دیگری بود که به اعتقاد معامله‌گران بازار، سیگنال‌های منفی به فعالان اقتصادی منتقل کرده است
کد خبر: ۱۷۷۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
خبراقتصادی – محسن شمشیری
 از روز سه‌شنبه حرکت دلار برای پس گرفتن سنگر ۲۵ هزار تومانی قوت گرفت و تا روز جمعه حدود 1000 تومان افزایش داشت و به 25970 تومان رسید. تغییر رویه‌ای که برخی تحلیلگران بازار ارز علت آن را به گزارش روز دوشنبه وال‌استریت ژورنال مرتبط می‌دانند که طی آن از شرط و شروط‌های جدید میان ایران و آمریکا برای احیای برجام سخن رفته بود. همچنین هشدار سازمان بین‌المللی انرژی اتمی درباره تعویق مذاکرات وین عامل دیگری بود که به اعتقاد معامله‌گران بازار، سیگنال‌های منفی به فعالان اقتصادی منتقل کرده است.
با این وجود همچنان بسیاری از کارشناسان بر اثر ضعیف این اخبار تاکید داشتند و معتقد بودند که تمایل جدی برای خرید یا فروش در بازار ارز شکل نگرفته است. اما از صبح روز چهارشنبه مسیر بازار ارز را تغییر محسوسی کرد و شیب نمودار تغییر قیمت‌ها به سمت افزایشی تشدید شد، تا جایی که در تداوم افزایش قیمت‌ها در روز چهارشنبه، در معاملات غیررسمی روز پنج‌شنبه که مصادف با عید غدیر بود، قیمت دلار وارد کانال ۲۶ هزار تومان و یورو نیز وارد کانال ۳۰ هزار تومان شد.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به اینکه بازار سکه و طلا باوجود ثبات تقریبی، از روز (پنجشنبه) افزایش قیمت را تجربه کرده است، وضعیت این بخش اقتصادی در هفته پیش رو را پیش‌بینی کرد و احتمال ثبت رکورد جدید برای آن درنظر گرفت.
محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برای بازار سکه و طلا داخلی در این هفته دو تحلیل وجود دارد، اظهار کرد: تا روز چهارشنبه که پایان فعالیت رسمی بازار بوده است، روند بازار به یک صورت بود اما از روز (پنجشنبه) که بازار رسمی تعطیلی بود، قیمت‌ها به یکباره افزایش قابل توجهی پیدا کرد. از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه، تغییرات اونس جهانی بسیار مختصر بود و حتی پنج دلار کاهش قیمت داشتیم.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: برخلاف اونس جهانی طلا، نرخ ارز حدود ۱۰۰۰ تومان افزایش داشت و در آخرین معاملات روز چهارشنبه تا ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان هم بالا رفت. از همین روی تحت تاثیر افزایش نرخ ارز، قیمت سکه تا ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافت و سایر قطعات سکه هم به همین صورت مشمول افزایش شدند و هر مثقال طلا هم با حدود ۱۸۵ هزار تومان به چهار میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و هر گرم طلا ۱۸ عیار هم به یک میلیون و ۹۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد که افزایش حدودا ۴۰ هزار تومانی برای هر گرم طلا ۱۸ عیار بوده است.
وی اعلام کرد: اما از روز گذشته قیمت جهانی طلا یکباره افزایش پیدا کرد و تا هر اونس ۱۸۳۲ دلار پیش‌ رفت که به نسبت روز شنبه حدود افزایش ۲۶ دلاری داشته است. از سوی دیگر در معاملاتی که روز گذشته شکل گرفته، قیمت ارز نیز از کانال ۲۵ هزار تومان به کانال ۲۶ هزار تومان افزایش پیدا کرد. در آخرین معاملات رسمی روز چهارشنبه، هر دلار تا ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده بود اما روز گذشته یکباره نرخ ارز به ۲۶ هزار تومان افزایش یافت و این در حالی بود که بانک‌ها و بازارها تعطیل بودند.
این مقام صنفی تصریح کرد: بنابراین افزایش نرخ ارز همراه با افزایش قیمت اونس جهانی، یک سیر صعودی را برای قیمت سکه و طلا ایجاد کرد. براین اساس روز گذشته (پنجشنبه)، قیمت سکه تا ۱۱ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و این در حالیست که در آخرین معاملات روز چهارشنبه که بازار بسته شد، قیمت سکه زیر ۱۱ میلیون تومان بوده است. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز بعد از مدت‌ها از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فراتر رفت و به یک میلیون و ۱۸۵ هزار تومان به ازای هر گرم رسید.
کشتی‌آرای خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به تحولات سیاسی و تحولات بازارهای جهانی که منجر به افزایش قیمت اونس طلا شده است، همراه با افزایش نرخ ارز، از روز شنبه قیمت‌های جدیدی را خواهیم داشت و پس از پنج - شش ماه یک رکورد جدیدی قیمتی رقم خواهد خورد.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره آخرین قیمت‌ها نیز گفت: هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۱۱ میلیون تومان و هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید ۱۱ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین هر قطعه نیم سکه به پنج میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و ربع سکه به سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده‌اند. سکه‌های یک گرمی دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان نیز در آخرین معاملات روز گذشته قیمت دارند. به همین ترتیب هر مثقال طلای ۱۷ عیار به چهار میلیون و ۸۶۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۲۲ هزار تومان رسیده است.  

وی افزود: این در حالی است که در آخرین معاملات روز چهارشنبه، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، سکه تمام بهار طرح جدید ۱۱ میلیون تومان، نیم سکه پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت داشته‌اند. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار چهار میلیون و ۶۹۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۸۴ هزار و ۵۰۰ تومان بوده‌اند.

این مقام صنفی در رابطه با وضعیت حباب سکه نیز اظهار کرد: افزایش قیمت سکه، حباب سکه را بزرگتر کرده و در حال حباب سکه تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش داشته است. به سبب نوسانات بسیاری که سکه در روز چهارشنبه داشت، حباب سکه از ۳۸۰ هزار تومان تا ۴۵۰ هزار تومان در نوسان بود که از در روز پنجشنبه با افزایش قیمت سکه، جباب سکه نیز به حدود ۵۰۰ هزار تومان رسید.   


نوسان دلار و یورو در ۱۰ روز اخیر

پس از شش روز تعطیلی صرافی‌های بانکی و مجاز، هفته گذشته فعالیت این صرافی ها دوباره آغاز شد. بازگشایی که با افزایش شاخص ارزی همراه بود.
بازار ارز پیش از تعطیلی یاد شده، در روزهای پایانی تیرماه، روند نسبتا کاهشی را دنبال می کرد، اما پس شروع فعالیت این بازار در روز دوشنبه چهارم مردادماه، فعالان بازار ارز نظاره گر تغییر مسیر شاخص ارزی به روند صعودی بودند.
به گونه ای که هر اسکناس دلار آمریکا در معاملات روز دوشنبه هفته گذشته (۴ مردادماه ۱۴۰۰) توسط صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور، با رشد حدود ۵۰۰ تومانی نسبت به دوشنبه قبل تر (۲۸ تیرماه ۱۴۰۰) به قیمت ۲۴۵۶۲ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد.
فعالان بازار معتقد بودند، رفتار بازارساز در جهت ممانعت از ورود تقاضای کاذب در مقابل صرافی های بانکی همچون ملی، بوده است. به گونه ای که دومین روز کاری هفته (سه شنبه ۵ مردادماه ۱۴۰۰)، با توجه به افت نسبی نرخ دلار در بازار آزاد، بهای این اسکناس آمریکایی در صرافی های بانکی و مجاز نیز با کاهش نسبت به روز قبل، به نرخ ۲۴۴۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد.
در نهایت در آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه ششم مردادماه ۱۴۰۰، شاخص ارزی اندکی افزایش داشت و به رقم ۲۴۴۹۹ تومان رضایت داد که این نرخ نسبت به روز سه شنبه، ۹۹ تومان گران تر شده است.
مروری بر روند شاخص ارزی در ده روز گذشته نشان می دهد در این مدت، نرخ فروش دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور تقریبا در میانه کانال بیست و چهار هزار تومان در نوسان بوده است. هرچند در این مدت ده روز، کمترین نرخ دلار پیش از آغاز تعطیلات شش روزه رقم خورده بود. در حقیقت همان طور که در نمودار زیر مشاهده می شود، قیمت فروش دلار آمریکا در معاملات روز دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ به کمترین سطح روزه به قیمت ۲۴۰۵۹ تومان رسیده بود.

از یورو چه خبر؟

دیگر ارز پرطرفدار بازار ارز یعنی یورو در هفته ای که گذشت، تقریبا روند با ثباتی را در سه روز کاری خود تجربه کرد. به گونه ای که در روز دوشنبه (۴ مردادماه ۱۴۰۰) با رشد اندک نسبت به پیش از تعطیلات شش روزه، به قیمت ۲۸۷۹۷ به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این نرخ در دومین روز هفته دستخوش تغییر شد و با افت ۱۱۳ تومانی به قیمت ۲۸۶۸۴ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. در نهایت در سومین و آخرین روز کاری هفته گذشته نیز، بهای فروش یورو در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به رقم ۲۸۸۳۵ تومان رسید که نسبت به روز سه شنبه، ۱۵۱ تومان گران تر شد.
در ده روز گذشته، بر خلاف دلار، مسیر نسبتا کاهشی برای یورو به ثبت رسیده است. به گونه ای که در این مدت، بیشترین نرخ یورو در تاریخ دوشنبه بیست و یکم تیرماه بود و پس از آن، جریان قیمت گذاری یورو، به طور نسبی کاهشی بوده است.



درخشش هفتگی قیمت طلای جهانی

قیمت طلا در معاملات روز جمعه ثابت بود اما در مسیر ثبت بزرگترین رشد هفتگی در بیش از دو ماه اخیر قرار گرفت.
بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۸۲۷ دلار و ۲۰ سنت ایستاد. بهای معاملات این بازار روز پنج شنبه به ۱۸۳۲ دلار و ۴۰ سنت رسیده بود و از ابتدای هفته جاری تاکنون ۱.۴ درصد رشد داشته که بزرگترین رشد هفتگی از هفته منتهی به ۲۱ مه خواهد بود.
در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۸۳۱ دلار و ۸۰ سنت رسید.
ایلیا اسپیواک، استراتژیست دیلی فارکس گفت: عوامل رشد کوتاه مدتی برای طلا وجود دارند اما روند این فلز ارزشمند تغییری نکرده است حداقل تا زمانی که موفق شود به محدوده معاملاتی ۱۸۷۰ تا ۱۸۸۰ دلار وارد شود. پیام بانک مرکزی آمریکا این بود که ما سیاست انبساطی را به تدریج تعدیل می کنیم و روندی را برای این منظور تدوین می کنیم.
بیتکوین و مقاومت ۴۱ هزار دلاری

بررسی آمارهای درون شبکه ای حاکی از بهبود تدریجی ضریب سختی استخراج به عنوان یکی از عوامل کلیدی تعیین قیمت بیتکوین است. ضریب سختی استخراج بیتکوین که زمانی قله تاریخی ۱۸۰ اگزا هش بر ثانیه را ثبت کرد، پس از ممنوعیت استخراج توسط دولت چین تنها طی سه هفته به ۸۴ اگزا هش بر ثانیه سقوط کرد اما پس از نقل مکان ماینرهای چینی به دیگر نقاط، شاهد افزایش پیوسته ضریب سختی در روزهای اخیر بوده ایم.

صورت دارایی منتشرشده شرکت تسلا در سه ماهه دوم نشان می دهد که با وجود کاهش یک میلیارد دلاری ارزش بیت کوین های در اختیار این شرکت، تغییری در تعداد آن ها به نسبت سه ماهه نخست امسال اتفاق نیفتاده و تسلا کماکان بیت کوین های خود را نگه داشته است. این کاهش ارزش دارایی به دلیل افت قیمتی بیت کوین بوده و در صورت بالا رفتن قیمت بیت کوین این زیان قابل جبران است.

در ادامه فشارهای چین روی فعالان ارزهای دیجیتالی، صرافی هیوبی- بزرگ ترین صرافی ارزهای دیجیتالی چین- اعلام کرد دفتر خود را در چین تعطیل خواهد کرد. پیش از این دولت چین هرگونه استخراج، خرید و فروش ارزهای دیجیتالی و خرید و فروش تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتالی را ممنوع اعلام کرده بود. پس از اعلام این تصمیم ارزش سهام صرافی هیوبی در بورس هنگ کنگ به شدت ریزش کرد که این ریزش روی عملکرد شاخص کل بورس هم موثر بود.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۵۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۷۵ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  
بازار سکه و طلا در آستانه آغاز به کار دولت جدید

یک هفته مانده به پایان دولت دوازدهم، نوسان نرخ ارز و خبرهای اقتصادی و سیاسی باعث افزایش قیمت سکه و طلا در بازارهای مالی ایران شده و حباب سکه را افزایش داد.

بعد از تعطیلی ۶ روزه ادارات و اصناف برای کاهش اثرات شیوع ویروس کرونا، از سوم مرداد بار دیگر معاملات در بازارهای مالی آغاز به کار کرد. در این هفته، بازار سکه و طلا شرایط نسبتاً مشابهی را نسبت به روزهای گذشته تجربه کرد. هرچند به تدریج زمزمه‌های آغاز فعالیت دولت سیزدهم در اواسط مردادماه جاری و حواشی خبری طرح‌های مجلس توانست تاثیر خود را روی بازارهای مالی از جمله بازار سکه و طلا نیز بگذارد تا جایی که تا پایان هفته، سکه رشد ۷۰۰ هزارتومانی را تجربه کند. در ادامه مروری بر بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت خواهیم داشت؛
روز یکشنبه، یک روز مانده به پایان تعطیلات اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، در حالی که هر انس طلای جهانی ۱۸۰۲ دلار قیمت گذاری شده بود، سکه طرح امامی در بازار ۱۰ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان و هر گرم طلا نیز یک میلیون و ۵۲ هزار تومان فروخته شد. در این روز، نسبت به هفته آخر تیرماه، قیمت سکه امامی در بازار افزایش ۷۸ هزار تومانی و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز افزایش ۲۰۰ تومانی را تجربه کرد.
اما در روز پایانی هفته اول مردادماه، افزایش ۲۳ دلاری انس جهانی و رشد قیمت ارز باعث افزایش قیمت ۷۰۰ هزار تومانی سکه شد. به طوری که قیمت انس جهانی ۱۸۲۱ دلار و به این ترتیب هر قطعه سکه طرح جدید ۱۱ میلیون ۴۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون ۸۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون ۸۷۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون ۶۸۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون ۳۰۰ هزار تومان فروخته شد.
از این رو، سرانجام روز پنج‌شنبه و در پایان هفته، هر مثقال طلا امروز ۴ میلیون ۸۴۶ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون ۱۱۸ هزار ۵۰۰ تومان معامله شد.

ترکیه چه قدر ذخایر ارزی دارد؟

ذخایر طلا و ارز ترکیه در آستانه رسیدن به ۱۰۰ میلیارد دلار قرار گرفت.
،  بانک مرکزی ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد حجم ذخایر طلا و ارز این کشور تا پایان ماه ژوئن  به ۹۷.۷ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با میزان ذخایر ارزی این کشور در ماه قبل ۵.۷ میلیارد دلار افزایش یافته است.

طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، ۵۵.۶ میلیارد دلار از ذخایر ارزی این کشور به شکل اسکناس بوده که نسبت به ماه قبل ۸.۹ میلیارد دلار بیشتر شده است. ذخیره طلا نیز با ۲.۳ میلیارد دلار کاهش به ۴۰.۵ میلیارد دلار رسیده است.

رکورد ذخایر طلا و ارز ترکیه در سال های اخیر مربوط به دسامبر سال ۲۰۱۳ بوده است که طی آن این کشور ۱۳۶ میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز شامل ۲۱ میلیارد دلار طلا در اختیار داشت. ماه گذشته و به دنبال بحران ارزی که منجر به سقوط ۱۴ درصدی ارزش پول ملی این کشور شد، بانک مرکزی مجبور شد بخش بزرگی از ذخایر ارزی خود را به بازار تزریق کند اما با بهبود تدریجی وضعیت، روند تقویت ذخایر ارزی مجددا آغاز شده است.

از سوی دیگر بانک مرکزی ترکیه در نشست اخیر خود بر خلاف انتظار اولیه بسیاری از کارشناسان اعلام کرد نرخ بهره را بدون تغییر در سطح ۱۹ درصدی باقی نگه خواهد داشت. اغلب کارشناسان انتظار داشتند این نرخ بین ۰.۵ درصد تا یک درصد کاهش پیدا کند.  

هنوز نسبت به سال قبل ذخایر طلا و ارز ترکیه حدود ۱۲ درصد کمتر است. با توجه به احیای نسبی از کرونا، انتظار می رود رسیدن به سطح ذخایر ۱۰۰ میلیارد دلاری در سال جاری محقق شود.

از سوی دیگر خالص ذخایر طلا و ارز که از کسر کردن تعهدات کوتاه مدت، وام های ارزی، اوراق قرضه و سپرده های ارزی از کل ذخایر به دست می آید تا پایان این ماه به ۲۲.۷۱۳.۶ میلیارد دلار رسیده است. طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، این کشور حدود ۱۷.۱ میلیارد دلار تعهد ارزی کوتاه مدت دارد که نسبت به ماه قبل ۳.۲ درصد افزایش نشان می دهد.