:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
افت قیمت دلار و یورو در صرافی‌های بانکی

سکه رقم ۱۱ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان را ثبت کرد / نوسان دلار در طول هفته اخیر

قیمت دلار در بازار آزاد 25166 یورو 28683 و پوند 35171 تومان اعلام شده است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (چهار شنبه، ۶ مردادماه) با ۱۴۷ تومان کاهش در مقایسه با روز گذشته به ۲۴ هزار و ۴۱۵ تومان رسید.قیمت فروش یورو در ساعت ۱۳ در مقایسه با روز گذشته با ۱۹ تومان کاهش قیمت به ۲۸ هزار و ۷۷۸ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۹۳۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۰۹ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۹۹۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۲۱۷ تومان اعلام شد. خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۳۸۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۶۴۶ تومان اعلام شد
کد خبر: ۱۷۷۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
خبراقتصادی  – محسن شمشیری
قیمت دلار در بازار آزاد 25166  یورو 28683 و پوند 35171 تومان اعلام شده است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی  (چهار شنبه، ۶ مردادماه) با ۱۴۷ تومان کاهش در مقایسه با روز گذشته به ۲۴ هزار و ۴۱۵ تومان رسید.قیمت فروش یورو در ساعت ۱۳  در مقایسه با روز گذشته با ۱۹ تومان کاهش قیمت به ۲۸ هزار و ۷۷۸ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۹۳۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۰۹ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۹۹۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۲۱۷ تومان اعلام شد.  خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۳۸۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۶۴۶ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز سه شنبه، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۳۷۶ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۲۹۸ تومان معامله شد.
دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود تا اینکه شنبه هفته گذشته وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد. در ادامه رشد آرام قیمتی دلار ادامه یافت و به کانال ۲۵ هزار تومانی نیز وارد شد اما دوباره به قیمت ۲۴ هزار تومان عقب‌نشینی کرد
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  (چهارشنبه، ۶ مردادماه) در بازار تهران با افزایش ۱۴۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد.در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۸۵ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۷۰۴ هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز  یک‌هزار و ۸۰۳ دلار و ۳۴ سنت قیمت خورد.
 قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت همواره در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است و از روز گذشته پس از تعطیلات ۶ روزه پایتخت افزایش قیمت داشته و در آستانه خروج از کانال ۱۰ میلیون تومان است.مهمترین رویداد در خصوص بازار سکه و طلا حذف ابلاغ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده است. براساس این قانون از این پس مالیات بر ارزش افزوده از سود و اجرت طلا اخذ شده و دیگر از اصل طلا کسر نمی‌شود. این قانون قرار است از ۶ ماه آینده اجرا شود.پیش بینی می‌شود با اجرای قانون حذف مالیات برارزش افزوده صنعت طلا مجدد در کشور رونق یابد و در واقع این قانون به مصرف‌کننده برای خرید طلا کمک می‌کند.

تیرماه  و کسادی در بازار طلا و سکه

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر معتقد است در نخستین ماه تابستان، بازار طلا و سکه با رکود و کسادی بسیار بدی همراه بود.
اولین ماه تابستان علی رغم گرمای شدید هوا، برای فعالان بازار سکه، جز سردی و رکود چیزی به همراه نداشت. به گونه ای که با نگاهی با نرخ سکه امامی به عنوان شاخص بهای سکه در بازار، متوجه خواهیم شد که در تیرماه، بازدهی فروش این سکه، تنها ۲.۶ درصد بوده است؛ رقمی کمتر از سایر بازارهای سرمایه گذاری همچون بورس و ارز.
بازار طلا و سکه داخلی همیشه تحت تاثیر دو سیگنال داخلی به نام دلار و سیگنال خارجی به نام اونس طلا قرار دارد. در تیرماه این دو عامل تعیین کننده، با نوسان محدود همراه بودند. به نحوی که نرخ دلار در نخستین ماه تابستان به رشد ۱.۷ درصدی رضایت داد و اونس طلا در بازار جهانی نیز در این مدت، بازدهی اندک ۱.۲ درصدی را به ثبت رسانده است. بنابراین از بعد عوامل فنی و اثرگذار بر نرخ طلا و سکه در بازار داخلی، می‌توان نتیجه گرفت که سیگنال افزایشی قابل توجهی به بازار تیرماه ارسال نشده است.
در دهم تیرماه، همسو با افزایش نرخ دلار در بازار، شاهد بیشترین نرخ سکه امامی (حدود ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان) در این ماه بودیم و کمترین نرخ سکه امامی نیز در اولین روز تیرماه در محدوده ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ثبت رسید.
اما در کنار نرخ ارز و نرخ جهانی طلا، روند عرضه و تقاضا نیز در بازار داخلی طلا و سکه اثرگذار است. به نحوی که در سال‌های اخیر همواره با افزایش و هجوم تقاضا به بازار طلا و سکه، شاهد جهش یکباره نرخ‌ها بوده‌ایم و در مقابل افزایش عرضه از سوی مردم نیز عاملی در جهت کاهش بهای طلا و سکه محسوب شده است.
حال برای پاسخ به این سؤال مهم که در تیرماه جریان عرضه و تقاضا در بازار طلا و سکه چگونه بوده است؛ به سراغ محمد کشتی آرای نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر رفتیم. کشتی آرای با اشاره به اینکه در اولین ماه تابستان، بازار طلا و سکه به شدت به رکود همراه بود، اظهار داشت: دلیل این اتفاق به تعطیلات و محدودیت‌های کرونایی و فضای پس از برگزاری انتخابات برمی گردد. به بیان دیگر می‌توان ادعا کرد که همه صنوف تحت تأثیر این فضا، به نوعی با رکود همراه بودند.
کشتی آرای خاطر نشان کرد در خرداد و تیرماه، اقتصاد کشورمان به انتخابات ریاست جمهوری قفل شده بود و جریان پول در اقتصاد به کندی پیش رفت، در نتیجه بازار طلا و سکه در این مدت، با رکود و کسادی بسیار بدی همراه بود. در حقیقت مردم در این ماه، خرید و فروشی نداشتند. به همین علت هم در تیرماه، ثبات نسبی قیمت طلا و سکه را داشتیم و قیمت‌ها بسیار کم نوسان بودند. وی افزود: حتی مشابه این روند در بازار مسکن نیز اتفاق افتاده بود و در تیرماه بازار مسکن نیز با افت معاملات همراه بود.


حباب سکه ۳۸۰ هزار تومان شد

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به افزایش قیمت انواع سکه در معاملات  چهارشنبه، حباب سکه را در حال حاضر ۳۸۰ هزار تومان اعلام کرد.نادر بذرافشان با اعلام تغییرات قیمت انواع سکه و طلا در آخرین روز کاری هفته گفت: با توجه به نوسانات در بازارهای داخلی و افزایش نرخ ارز طی هفته جاری، شاهد بالا رفتن قیمت طلا و سکه بوده ایم؛ به طوری که هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲۵ هزار تومان، هر مثقال طلا ۱۰۵ هزار تومان، سکه طرح جدید ۳۷۰ هزار تومان، نیم سکه ۲۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۱۰۰ هزار تومان افزایش داشته؛ ضمن اینکه سکه گرمی بدون تغییر بوده است.

ثبات قیمت جهانی طلا در سطح ۱۸۰۰ دلار

در آستانه تصمیم سیاست فدرال رزرو، قیمت طلا نزدیک ۱۸۰۰ دلار ثابت ماند.روز چهارشنبه قیمت طلا ثابت ماند و در سطح ۱۸۰۰ دلار در هر اونس قرار گرفت، در حالی که سرمایه گذاران منتظر نشست فدرال رزرو ایالات متحده در مورد برنامه های سیاست کاهش هستند. هر اونس طلای اسپات با قیمت ۱۷۹۸.۷۵ دلار ثابت بود. معاملات آتی طلای ایالات متحده با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۷۹۸.۲۰ دلار در هر اونس رسید.
بیانیه سیاست فدرال رزرو در اواخر ، به دنبال کنفرانس خبری با رئیس فدرال رزرو جروم پاول منتشر می شود. سرمایه گذاران به دنبال نشانه هایی از زمان شروع بانک مرکزی به کاهش پشتیبانی پولی خود هستند.
اطمینان مصرف کننده ایالات متحده در ماه جولای به بالاترین سطح ۱۷ ماهه خود رسید، حتی با وجود افزایش نگرانی از تورم، برنامه های مصرفی خانوارها نیز افزایش داشت که نشان می دهد اقتصاد رشد قوی خود را در اوایل سه ماهه سوم حفظ کرده است.
صندوق بین المللی پول روز سه شنبه پیش بینی رشد ۶ درصدی جهانی خود را برای سال ۲۰۲۱ حفظ کرد و چشم انداز خود را برای ایالات متحده و سایر اقتصادهای ثروتمند ارتقا داد، اما تخمین برای کشورهای در حال توسعه که با افزایش موارد ابتلای Covid-۱۹ مبارزه می کنند را کاهش داد.دلار آمریکا هفته گذشته در زیر اوج سه و نیم ماهه خود ثابت ماند

کاهش قیمت رمزارزها پس از تکذیب گزارش قبول بیت کوین از سوی آمازون
پس از آنکه غول خرده فروشی آنلاین یعنی آمازون شایعاتی مبنی بر اینکه این شرکت قصد دارد بیت کوین را به عنوان یک روش پرداخت در سایت خود بپذیرد تکذیب کرد، قیمت بیت کوین روز سه شنبه همراه با دیگر رمزارزها روند کاهشی یافت. اما روز چهارشنبه بیت کوین مرز ۴۰ هزار دلار و محدوده قیمت یک ماهه خود را شکست،سخنگوی شرکت آمریکایی آمازون گفت: علی رغم علاقه ما به فضای سایبر، گمانه زنی های پیرامون برنامه های ویژه ما برای ارزهای رمزپایه درست نیست.با این حال وی اذعان کرد که این شرکت در حال بررسی قبول ارزهای رمزپایه از مشتریانی که از آمازون خریداری می کنند می باشد.
شایعات همچنین پس از این که این غول تجارت الکترونیکی اخیراً یک آگهی استخدام برای یک متخصص ارزهای دیجیتال و بلاکچین منتشر کرده بود، افزایش یافت. این اقدام به عنوان نشانه ای از برنامه ریزی این شرکت برای کار با ارزهای رمزپایه محسوب می شد.
هنوز هم علاقه مندان به ارزهای رمزنگاری شده افزایش اخیر به سمت سکه 40 هزار دلاری را چرخشی به سمت بازار صعودی این ارزها می دانند.
به غیر از آمازون، اخیراً تعداد زیادی از شرکت ها به دنبال ارزهای رمزنگاری شده هستند. هفته گذشته، ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا گفت که این خودروساز ممکن است به زودی پس از توقف چنین پرداخت هایی در ماه مه امسال، پذیرش بیت کوین برای خرید خودروهای الکتریکی خود را آغاز کند.

هشدار درباره استفاده از ارز دیجیتال تتر
معامله گران، صرافی های ایرانی، تجار و بازرگانان با اطلاع از مسائل قانونی دلار تتر، نسبت به مدیریت ریسک و تبدیل دارایی های خود دقت عمل لازم را پیشه کرده و نسبت به تبعات احتمالی، آمادگی لازم را کسب کنند.
پیرو گسترش استفاده از رمزارزها برای تبادلات مالی بین‌المللی مخصوصا در بین فعالان اقتصادی و تجار ایرانی به عنوان جایگزین روش های سنتی و روش های بانکی تحت تحریم، طبق روال گذشته وظیفه خود دیدیم نسبت به پرونده دادگاه دلار تتر در ایالات متحده اطلاع رسانی کنیم.  تتر (Tether) با واحد اختصاری USDT یک ارز دیجیتال است که با قیمت ثابت خود از شما در مقابل نوسانات شدید بازار محافظت می‌کند و با آن می‌توان به صورت دیجیتالی دلار منتقل کرد.