:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
تسلا احتمالاً بیت کوین را به عنوان شیوه پرداخت قبول می‌کند / کاهش اونس جهانی طلا به 1800 دلار

تمدید مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان سال ۹۸ / نوسان قیمت سکه در تعطیلی چند روزه تهران

بازگشت دلار به کانال ۲۳ هزار تومانی پس از تعطیلات کرونایی / سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۶۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۵۲ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۵۶۰ هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۸۱۳ دلار و ۹۷ سنت قیمت خورد
کد خبر: ۱۷۶۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
خبراقتصادی  – محسن شمشیری
تعطیلی ۶ روزه پایتخت در حالی بازار ارز را به تعطیلی کشاند که روند کاهش قیمت ارز در روزهای ابتدایی هفته‌ای که گذشت، امیدها را برای بازگشت قیمت دلار به کانال ۲۳ هزار تومان تقویت کرده بود. روز اول مرداد نیز قیمت طلای جهانی به مرز  1800 دلار رسید. روز 29 تیرماه نرخ دلار 24500، سکه 10 میلیون و 540 هزار تومان در بازار آزاد اعلام شد و باید دید که پس از بازگشایی بازارها در هفته آینده نرخ دلار به چه سمتی خواهد رفت. کارشناسان با توجه به کاهش قیمت دلار و قیمت اونس جهانی طلا پیش بینی می کنند که قیمت طلا و سکه در روزهای آینده کاهش یابد.
 روند رو به کاهش قیمت ارز که از اواخر هفته پیشین آغاز شده بود، با آغاز تعطیلی شش روزه تهران از روز سه شنبه، ناتمام ماند.
در نگاه تحلیلگران فنی بازار ارز، پس از ناامیدی بازار ارز در افزایش قیمت دلار از سقف ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان در هفته‌های گذشته و شکسته شدن کف ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومانی برای دلار در هفته پیشین،  این خوش‌بینی ایجاد شده بود که اگر دلار بتواند از سطح ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان هم کاهش قیمت داشته باشد، می‌تواند به کانال ۲۳ هزار تومان بازگردد. پیش‌بینی که هر چند در حال محقق شدن بود، اما تعطیل شدن بازار آن را متوقف کرد.
شروع فعالیت بازار ارز در هفته‌ای که گذشت، همچنان با حفظ روند نزولی قیمت‌ها همراه بود که در هفته پیشین و پس انتشار اخبار امیدوار کننده درخصوص احیای برجام و خصوصا آزاد سازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن ایجاد شده بود. این روند کاهشی تا جایی پیش رفت که در روز دوشنبه قیمت دلار به ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان، یعنی کمترین قیمت در ۲۰ روز گذشته نیز رسید و حتی انتشار خبر مهمی در روز شنبه که نشان می‌داد مذاکرات وین متوقف شده و در آینده،  مذاکرات توسط دولت جدید ایران پیگیری خواهد شد، نتوانست شک افزایشی ایجاد کند و بازار بی‌تفاوت به این خبر، همچنان شیب نزولی خود را تداوم داد.
به گفته کارشناسان اقتصادی رفتار بازار تا پیش از تعطیلی شش روزه تهران، متاثر از عوامل متعددی همچون محدودیت‌های کرونایی برای فعالیت بازار تهران و شهرستان‌های بزرگ، تعطیلی بازارهای کشورهای همجوار به مناسبت عید قربان، کاهش تقاضای حواله‌ای و نزدیکی به فصل پایان مجامع شرکت‌ها بود.
در این میان برخی از معامله‌گران بازار ارز به دخالت بازارساز در کاهش قیمت ارز نیز اشاره می‌کنند. به اعتقاد این گروه از فعالان بازار، در روزهای انتقال قدرت از دولت دوازدهم به سیزدهم، بازارساز با عرضه زیاد تلاش دارد تا قیمت ارز را کاهش دهد.
هرچند بازار آزاد ارز فعالیت کم‌رمقی را در روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه داشت، اما پیش‌بینی واکنش این بازار پس از شروع مجدد فعالیت آن روز دوشنبه هفته آینده پیچیده است. برخی کارشناسان به تداوم روند کاهشی قیمت‌ها اشاره می‌کنند و برخی دیگر نیز معتقد هستند که بازار به روند صعود خود باز خواهد گشت

تمدید مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان سال ۹۸

بر اساس تصمیمات کمیته اقدام ارزی و با هدف تسریع و تسهیل در ایفای تعهدات ارزی، مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان سال ۹۸ تا پایان مردادماه تمدید شد.صادرکنندگان سال ۹۸ تا پایان مردادماه فرصت دارند بر اساس مفاد بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های ۱۴۰۰-۱۳۹۷ و روش‌های مندرج در این بسته، نسبت به رفع تعهدات ارزی صادراتی خود اقدام کنند.
حمید زادبوم معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات، صادرکنندگان سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ موظف هستند ۹۰ درصد ارزش کوتاژهای صادراتی (صد درصد تعهدات ارزی) خود را ایفا کرده تا مشمول محدودیت‌ها نشوند.
رئیس کمیته اقدام ارزی ادامه داد: با توجه به لزوم مساعدت به صادرکنندگان سال ۹۸ جهت رفع تعهدات ارزی و استفاده از ارز حاصل از صادرات برای واردات خود و یا واگذاری پروانه‌های صادراتی به غیر، این تمدید مهلت در نظر گرفته شده است و انتظار می‌رود صادرکنندگان از فرصت مقتضی جهت ایفای تعهدات ارزی خود استفاده کنند.حداقل نسبت ایفای تعهدات ارزی جهت عدم اعمال محدودیت‌ها برای صادرکنندگان سال ۹۸ قبل از پایان مردادماه ۶۰ درصد بوده و این دسته از صادرکنندگان تا پایان مردادماه سال‌جاری فرصت دارند تا کلیه تعهدات ارزی صادراتی خود را ایفا کنند.


نوسان قیمت سکه در تعطیلی چند روزه تهران

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز (سه شنبه، ۲۹ تیرماه) در بازار تهران با افزایش ۶۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید. ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۶۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین  نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۵۲ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۵۶۰ هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز  یک‌هزار و ۸۱۳ دلار و ۹۷ سنت قیمت خورد.
قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت همواره در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است.مهمترین رویداد درخصوص بازار سکه و طلا حذف ابلاغ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده است. براساس این قانون از این پس مالیات بر ارزش افزوده از سود و اجرت طلا اخذ می شود و دیگر از اصل طلا کسر نمی‌شود. این قانون قرار است از ۶ ماه آینده اجرا شود. پیش بینی می‌شود با اجرای قانون حذف مالیات برارزش افزوده صنعت طلا مجدد در کشور رونق یابد و در واقع این قانون به مصرف‌کننده برای خرید طلا کمک می‌کند.

دلار جهانی عقب نشست

دلار پس از شش صعود متوالی، عقب نشست.معامله گران بازار ارز منتظر رونمایی از تصمیمات جدید لندن در قبال مساله ایرلند برای تعیین مسیر بعدی یورو و پوند هستند. با وجود گذشت دو سال از برگزیت، هنوز دو طرف نتوانسته اند اختلافات خود را بر سر طیف گسترده ای از مباحث از جمله امور گمرکی و روابط بانکی حل کنند و در این بین مساله ایرلند یک اختلاف جدی باقی مانده است. ایرلند شمالی جز خاک بریتانیا و ایرلند جنوبی جز اتحادیه اروپا است و دولت انگلیس با برقراری مقررات اتحادیه اروپا در مرزهای دو بخش مخالف است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات  با ۰.۱۹ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۸۰۵ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۶۶ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۷۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۱ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۹ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۴۴ درصد افزایش به ۱۱۰.۳۳۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۵۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۶۸ یوان چین اعلام شد.
قیمت هر اونس طلا اول مرداد با ۰.۲۳ درصد کاهش به ۱۸۰۲ دلار و ۷۸ سنت رسید.
در حالی که تقویت دلار سبب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی شده که از ارزهای دیگر استفاده می کنند و تاثیر افت سوددهی اوراق قرضه آمریکا و آمارهای ضعیف اقتصادی را خنثی نموده است، قیمت طلا روز جمعه شاهد کاهش بود و در مسیر اولین هفته کاهشی 5 هفته اخیر قرار گرفت.
اشتها برای ریسک پذیری در بازارهای مالی در اکثر ایام هفته به دلیل نگرانی از سویه جدید ویروس کرونا حالی شکننده داشته و سرمایه گذاران را ترغیب به حضور در بازار دلار کرده است.
موسسه فیچ سولوشنز در یادداشتی نوشت: «ما انتظار داریم در طی هفته های آتی قیمت طلا نوسان محدودی را شاهد باشد. اما در ماه های آتی نرخ تورم عاملی تعیین کننده برای قیمت طلا خواهد بود و در کوتاه مدت قیمت ها را تقویت خواهد کرد.»
اکنون تمرکز سرمایه گذاران بر روی نشست هفته آینده فدرال رزرو معطوف شده تا سرنخ های بیشتری در مورد سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا کسب کنند. بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه متعهد شد که نرخ بهره را برای مدت طولانی تری پایین نگه دارد. این بانک هشدار داده که سویه دلتای ویروس کرونا که با سرعت بیشتری در حال گسترش است روند ترمیم اقتصادی حوزه یورو را تهدید می کند.

بیتکوین در ۳۲ هزار دلار ماندگار شد

بیتکوین موفق شد جای پای خود را در کانال ۳۲ هزار دلاری تثبیت کند.
صحبت های اخیر جک دورسی- مدیر عامل توییتر- و ایلان ماسک- مدیرعامل تسلا- در خصوص ارزهای دیجیتالی باعث ورود موج تازه ای از تقاضا به بازار شده است. ایلان ماسک گفته احتمال پذیرش مجدد بیتکوین به عنوان ابزار پرداخت برای خرید خودروهای تسلا وجود دارد اما به شرطی که بیشتر انرژی لازم برای استخراج رمزارزها از انرژی های پاک تامین شود. ماسک همچنین گفته است تسلا در بیتکوین و خودش در بیتکوین، اتریوم و دوج کوین سرمایه گذاری کرده اند.  
شرکت های پرداخت بزرگ جهان در حال فراهم کردن زیرساخت های بیشتر برای خرید و فروش ارزهای دیجیتالی هستند. پس از آنکه شرکت مستر کارد اعلام کرد امکان معامله رمزارزها را تسهیل می کند، شرکت ویزاکارد در بیانیه ای مشابه اعلام کرده با تغییراتی که به زودی صورت خواهد گرفت، امکان تبدیل ارزهای دیجیتالی به ارزهای فیات (واحدهای رسمی پول ملی کشورها) و بالعکس آسان تر از گذشته خواهد شد.  
ارزیابی داده های درون شبکه ای نشان می دهد شماری زیادی از سرمایه گذاران خرد بازار با ضرر در حال فروش دارایی های خود هستند چرا که نگران اند تمام دارایی خود را از دست بدهند. از طرف دیگر سرمایه گذاران بزرگ و شرکت ها اگرچه کماکان اقدام به فروش دارایی های در اختیار خود نکرده اند اما تمایل آن ها به خرید جدید کاهش قابل توجهی داشته است و آن ها نیز نظاره گر بازار شده اند.   
مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۳۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۸.۷۸ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  
ارزش بیت کوین تا ۲۹۵۰۰ دلار و ارزش اتر تا ۱۷۳۰.۳۳ دلار کاهش یافته که طی یک ماه گذشته بی‌سابقه است.ارزهای مجازی در روز سه شنبه سقوط کردند و ارزش بیت کوین برای اولین بار طی یک ماه گذشته به کمتر از ۳۰ هزار دلار رسید.ارزش ارزهای ایمن‌تر مثل ین و دلار در برابر ارزهای پرمخاطب‌تر مثل دلار استرالیا و پوند انگلیس به بالاترین رقم طی چند ماه گذشته رسیده چون ترس از تاثیر نوع جدید ویروس کرونا بر روند بهبود اقتصاد جهان افزایش یافته است.

تسلا احتمالاً بیت کوین را به عنوان شیوه پرداخت قبول می‌کند


    الون ماسک گفت به محض اطمینان از روند افزایشی استفاده از بیت کوین در استخراج ارزهای مجازی، بیت کوین را به عنوان یک شیوه پرداخت برای خرید خودروهای برقی تسلا قبول می‌کند . رئیس شرکت تولید کننده خودروهای برقی تسلا گفت به محض ارزیابی وضعیت شرکت در تعیین میزان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای استخراج ارزهای مجازی، بیت کوین را به عنوان یک شیوه پرداخت قبول می‌کند.ارزش بیت کوین 8 درصد افزایش یافته و به 32160.16 دلار رسیده است. اتر هم با 11.6 درصد افزایش، 1993.36 دلار معامله می‌شود. ارزش سهام تسلا 0.8 درصد پایین آمده و به 655.30 دلاررسیده است.
 این اظهارنظرهای ماسک در کنفرانس بی ورد پس از آن اعلام شد که تسلا در ماه مه اعلام کرد دیگر بیت کوین را برای خرید خودروهایش قبول نمی‌کند، آن هم تنها دو ماه  پس از اعلام خبر قبول این ارز مجازی به عنوان یک شیوه پرداخت.
من باید مطمئن شوم درصد استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر برای تولید بیت کوین 50 درصد یا بیشتر از آن است و روند افزایشی آن ادامه دارد. در این صورت تسلا بیت کوین را قبول می‌کند.
استفاده از بیت کوین برای خرید خودروهای برقی تسلا یک دوگانگی بین شهرت ماسک به عنوان یک طرفدار محیط زیست و استفاده از محبوبیتش به عنوان یکی از ثروتمند ترین مردان جهان در حمایت از ارزهای مجازی ایجاد کرده بود. برخی سرمایه گذاران تسلا به همراه حامیان محیط زیست منتقد استفاده از از سوخت های فسیلی برای استخراج بیت کوین هستند.روز به روز استخراج کنندگان بیشتری تلاش می‌کنند از انرژی های تجدید پذیر برای استخراج ارزهای مجازی استفاده کنند تا تاثیر کمتری بر محیط زیست داشته باشد.ماموریت تسلا تسریع ظهور انرژی پایدار است. بیت کوین، اتریوم و دوج کوینی که شخصاً در اختیار دارد، جدا از از دارایی‌های بیت کوین تسلا و اسپیس ایکس است.