:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
از حذف بازار ارز و سکه تا وضع مالیات بر ثروت‌های بادآورده

پیشنهادهای مسعود درخشان به دولت آینده

استاد ممتاز اقتصاد با ارائه پیشنهادهای به دولت آینده خواستار وضع مالیات بر اموال و ثروت های بادآورده و درآمدهای نجومی، حذف بازار ارز و سکه و ایجاد صندوقی ویژه برای درآمدهای حاصل از مبارزه با فساد شد
کد خبر: ۱۷۶۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
خبراقتصادی - استاد ممتاز اقتصاد پروفسور مسعود درخشان شرایط بوجود آمده برای همسویی و همکاری قوا را برای آینده اقتصاد کشور بسیار مفید و مهم دانست و گفت: در حال حاضر برای اولین بار پس از جنگ تحمیلی با همسویی و هماهنگی قوا فرصت بسیار خوبی بوجود آمده تا با اتخاذ سیاست های صحیح، اقتصاد کشور احیاء شود و به شکوفایی و رشد اقتصادی دست یابیم.

وی افزود: در شرایطی که قدرت های استکباری همه توان خود را برای دشمنی با جمهوری اسلامی ایران به کار بسته اند ، همسویی، هماهنگی و همکاری نزدیک قوا و همه ارکان حکومت موجب خواهد شد از هدر رفت انرژی جلوگیری و تصمیمات درست برای پیشرفت و توسعه کشور اتخاذ شود.

این استاد برجسته علم اقتصاد کشورمان در خصوص راهکارهای رفع مشکلات اقتصادی کشور، اظهار داشت: یکی از مشکلات حال حاضر این است که درصدی از مردم نسبت به تحولات سیاسی بی تفاوت شده اند و بخاطر عملکرد ضعیف و غیرشفاف دولت فعلی دچار دلسردی شده اند و پیش از هر چیز دولت منتخب باید با عملکرد خود از طریق ایجاد شفافیت و ایجاد رابطه صمیمی دولتمردان با مردم، دلسردی را از بین ببرد و رابطه مردم را با دولت احیاء نماید.

وی با اشاره به فداکاری های ملت ایران در همه مقاطع تاریخی، گفت: تنها مسئله مردم فقدان شفافیت و نبود صمیمیت و صداقت در دولت بوده مثلا در موضوع خاموشی ها بیان مطالب متفاوت و متناقض و کتمان حقایق از سوی دولت موجب بی تفاوتی مردم شده است و بنابراین راهکار شفافیت و صمیمیت و مبارزه با مفسدان اقتصادی می تواند بسیار راهگشا باشد.

مسعود درخشان از آیت الله رئیسی بعنوان فردی توانمند، آگاه و امانتدار یاد کرد و اظهار داشت: اقدامات شجاعانه و بسیار خوب آقای رئیسی در قوه قضاییه از جمله دستگیری و محکومیت مفسدان اقتصادی و حتی نزدیکان رییس جمهور و معاونانش بسیار خوب و امیدوار کننده بوده اما این اقدامات کافی نیست و باید در خصوص سرنوشت اموال و ثروت های غارت شده به دست مفسدان به مردم گزارش داده شود.

وی افزود: مردم باید بدانند که اموال غارت شده چه شده و کجاست، حتی من که استاد دانشگاه هستم نمیدانم این اموال کجاست آیا خرج تزئینات و ساختمان های دولتی شده و یا در مسیر خدمت به مردم قرار گرفته است.

استاد برجسته علم اقتصاد کشورمان تاسیس صندوق ویژه اموال بازگردانده به بیت المال را ضروری دانست و گفت: دولت می تواند با ایجاد صندوق ویژه از جمله برای توسعه روستاها و محرومان به صورت شفاف میزان ورودی و هزینه کرد این صندوق را به مردم اعلام نماید و با گزارش مستمر ورودی و هزینه های انجام شده به صورت شفاف مردم از سرنوشت ثروت های بازگردانده شده به بیت المال آگاهی یابند.

وی مالیات بر اموال و ثروت های بادآورده و درآمدهای نجومی را از راهبردها و راهکارهای مهم دولت منتخب دانست و اظهار داشت: در حال حاضر عده زیادی با ذخیره طلا، ارز، املاک، کالاها و دیگر اموال و سرمایه گذاری در بورس و کسب درآمدهای نجومی به ثروت های بادآورده زیادی دست پیدا کرده اند که در نتیجه کوچک شدن سفره مردم محروم و اقشار کم درآمد بدست آمده است و دولت باید با اخذ مالیات های سنگین از ثروت های بادآورده و درآمدهای نجومی و توزیع عادلانه ثروت، زمینه تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی را ایجاد نماید. مسعود درخشان افزود: حداقل کار دولت عدالت محور وضع مالیات بر ثروت های بادآورده است و مکانیزم آن بسیار روشن می باشد و سالها در کشورهای پیشرفته به کار گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته بازار سکه و ارز وجود ندارد، گفت: ارز مربوط به مبادلات خارجی است و بوجود آمدن بازار های غیر مفید مانند بازار سکه و ارز را نباید تنظیم کرد بلکه باید حذف کرد زیرا وجود چنین بازار هایی موجب اختلال در نظام اقتصادی کشور می شود.

استاد برجسته علم اقتصاد کشورمان، وضع مالیات بر درآمدهای بورس را ضروری دانست و اظهار داشت: سودهای بورس در تمام دنیا مشمول مالیات می شود و سرمایه داران باید سود حاصل از بورس را دائم گزارش بدهند و همه سرمایه ها باید تحت پوشش، نظارت و کنترل حساب شده دولت باشد.

وی استفاده از دانش روز برای مدیریت و اداره کشور را بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: فقدان دانش بلای این کشور شده و آسیب های زیادی وارد کرده است. من نخستین کتاب در معاملات بازارهای کاغذی را نگارش و منتشر کردم و به مسئولان و دست اندرکاران توصیه کردم قوانین و شورای نظارت بر بورس ها مطالعه شود اما تا الان این کار آنگونه که باید انجام نشده و بحران های اقتصادی بوجود آمده ناشی از عدم استفاده درست از د انش های لازم بوده است.

وی در ادامه گفت: درآمد دولت باید از مالیات بر درآمدها و غیرمستقیم باشد و سایر درآمدها باید به صندوق ویژه حمایت از محرومان و روستاها برود چون ثروت ثروتمندان از سفره محرومان بدست آمده و علت تنگناهای اقتصادی مردم دارندگان ثروت های باد آورده است.

استاد مسعود درخشان با انتقاد شدید از ترویج تجمل گرایی و اشرافیت در دوران دولت سازندگی، اظهار داشت: بسیاری از مشکلات حال حاضر حاصل راهبردهای غلط از زمان دولت سازندگی است و اینها باید شفاف شود و با ذکر اسامی برای مردم بیان شود، مثلا هاشمی رفسنجانی در آغاز دولت سازندگی در اظهاراتی عجیب بیان کرد که بعد از جنگ باید مانور تجمل داد این در حالیست که بزرگترین برکت و دستاورد انقلاب اسلامی از بین بردن تجمل و اشرافیت بوده است.

وی افزود: در آن دوران در شرایطی که مردم در اوضاع سخت اقتصادی به سر می بردند برخی مسئولان در تلویزیون و منظر عمومی بر صندلی های تجملاتی و گرانقیمت تکیه می زدند و اکنون نیز حتی در منزل برخی مدیران ارشد و میانی زندگی تجملی و اشرافی مشاهده می شود و این مسائل باید با شفافیت برای مردم بیان شود و خودسانسوری باید از بین برود.

استاد مسعود درخشان با بیان اینکه دولت منتخب باید دولت بصیرت باشد، اظهار داشت: داشتن راهبرد، آینده نگری و بصیرت در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و بویژه ابعاد مختلف موضوعات اقتصادی در دولت آینده اهمیت زیادی دارد تا بتواند در مقابل فضای جنگ اقتصادی دولت های سلطه گر ایستادگی کند.

وی با انتقاد از سیاست خارجی دولت در سال های گذشته، گفت: سیاست خارجی دولت در سالهای گذشته به قدری مغشوش و مبهم بود که همه امور کشور را به برجام وابسته و گره زده بود و اقتصاد فراموش شده بود و این امر موجب کوچک شدن سفره ها و افزایش بیکاری و ناامیدی مردم شده است.

این استاد برجسته علم اقتصاد کشورمان با توصیه مسئولان به رعایت و ترویج ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی و اشرافیت، اظهار داشت: متاسفانه رسانه ها و صدا و سیما با نمایش و ترویج تجمل گرایی و اشرافیت برخلاف واقعیت های موجود جامعه حرکت می کنند و این امر باید به سرعت اصلاح شود.

وی در خصوص انتخاب وزرا و مدیران دستگاه های دولتی، گفت: رییس جمهور باید علاوه بر انتخاب و انتصاب ورزا و مدیران مردمی و فساد ستیز، از آنها بخواهد برنامه و راهبرد صحیح رفع مشکلات را ارائه نمایند به گونه ای که این راهبردها و برنامه ها همسو با سیاست های ابلاغ شده از سوی رهبری و مطابق با واقعیت های موجود در کشور باشد.

استاد مسعود درخشان، افزود: متاسفانه دولت تاکنون فاقد راهبردهای صحیح بوده و راهبرد کاملا غلط و متعارض و همسو نبودن با سیاست های رهبری مشکلات زیادی را بوجود آورده است که از جمله می توان به مشکلات زیست محیطی مانند خشک شدن بخش زیادی از دریاچه ارومیه و سیاست های غلط وزیر نفت در حوزه نفت و گاز در نتیجه نبود تفکر راهبردی و صحیح در مسئولان اشاره کرد.

 مسعود درخشان آیت الله رییسی را امید همه دلسوزان کشور دانست و اظهار داشت: رییس جمهور منتخب باید با برگزاری جلسات خصوصی با مسئولان اقتصادی و کسب اطلاعات محرمانه و مهم از عمق مسائل کشور اطلاع یابد و دولت بصیرت دولتی است که راهبرد داشته باشد و این راهبرد باید اجرایی و عملی باشد و نخستین مسئله مهم در حکومت داری داشتن اطلاعات صحیح است.

وی با بیان اینکه وزرا و مدیران باید مسئولیت پذیر باشند، گفت: در جریان بحران ها و مشکلات مسئولان باید دلایل مشکلات بوجود آمده را شفاف اعلام کنند تا ضمن آشکار شدن علل و عوامل بروز مشکلات، مسئولان خاطی مورد پیگرد و محاکمه قرار گیرند و در این زمینه مجلس و دستگاه قضایی باید بصورت فعال و جدی پیگیر مسائل باشند.

دکتر مسعود درخشان در خصوص بحران برق و انرژی به مسئولان هشدار داد و گفت: کمبود گاز مورد نیاز نیروگاه ها ناشی از کاهش تولید گاز پارس جنوبی این بحران را تشدید کرده و مسئولان باید هرچه سریعتر چاره اندیشی کنند.

استاد برجسته علم اقتصاد کشورمان با انتقاد از وابسته کردن اقتصاد کشور به برجام و درآمدهای نفتی، اظهار امیدواری کرد: دولت جدید با اتخاذ سیاست های صحیح اقتصادی و استفاده از ظرفیت های فراوان داخلی و کاهش وابستگی اقتصاد به فروش نفت زمینه رشد و شکوفایی کشور را فراهم سازد و جهش اقتصادی را ایجاد نماید.