:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
چشم انداز بازار ارز پس از انتخابات ایران/ ۲ عامل تاثیرگذار موجب کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه است

ادامه ریزش قیمت در بازارهای مختلف پس از انتخابات و خبر آمادگی کشورها برای توافق نهایی برجام / افت قیمت طلا، ارز، خودرو و مسکن / ریزش نیم میلیونی سکه طرح جدید

بازارها در روز دوم بعد از انتخابات نیز واکنش مثبت نشان دادند و قیمت ها در حال کاهش است و شاخص بورس نیز به افزایش خود ادامه می دهد. بازار سهام روز یکشنبه نیز واکنش مثبت نشان داد و با 1684 واحد افزایش به 1 میلیون و 163 هزار واحد رسید. قیمت طلا و سکه نیز متاثر از انتخابات و کاهش قیمت اونس جهانی با کاهش قابل توجه مواجه شد و قیمت دلار نیز با کاهش به 23770 تومان رسید و قیمت سکه نیز 10 میلیون و 210 هزار تومان اعلام شد
کد خبر: ۱۷۴۹۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶
اقتصاد گردان – نازنین شمشیری

بازارها در روز دوم بعد از انتخابات نیز واکنش مثبت نشان دادند و قیمت ها در حال کاهش است و شاخص بورس نیز به افزایش خود ادامه می دهد. بازار سهام روز یکشنبه نیز واکنش مثبت نشان داد و با 1684 واحد افزایش به 1 میلیون و 163 هزار واحد رسید.  قیمت طلا و سکه نیز متاثر از انتخابات و کاهش قیمت اونس جهانی با کاهش قابل توجه مواجه شد و قیمت دلار نیز با کاهش به 23770 تومان رسید و قیمت سکه نیز 10 میلیون و 210 هزار تومان اعلام شد.
در بازار خودرو نیز بخشی از قیمت ها کاهش یافته اما برخی  مدل ها اعلام نشده و یا همان قیمت های چند روز پیش است اما انتظار می رود که قیمت های جدید با کاهش مواجه باشد. در روزی که سمند EF۷، پژو پارس و ۲۰۶ تغییر قیمتی نداشتند، پژو ۴۰۵ و تندر ۹۰ ارزان شدند و در بین خودرو‌های سایپا شاهد کاهش قیمت تیبا، ساینا و برخی از  مدل‌های پراید بودیم. همچنین مدل‌های مونتاژشده بازار مثل چانگان، سیتروئن و سوزوکی ویتارا هم  با کاهش قیمت در بازار حضور دارند.
کارشناسان می گویند که بازگشت مذاکرات کنندگان به پایتخت ها برای گفت وگوی نهایی و آماده شدن متن توافق ها، مهمترین عامل کاهش قیمت ها در روزهای اخیر است و دیپلمات ها گفته اند که از همیشه به توافق نهایی نزدیک تر هستند و تعدادی از اختلاف های باقی مانده نیز در حال حل شدن و نهایی شدن است.
ارزش ریال در صورت احیای برجام مستعد صعود قابل توجهی خواهد بود.انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی برگزار شد که مذاکرات بین ایران و سایر اعضای برجام برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و رفع تحریم ها کماکان ادامه دارد. انتظار می رود که بازار نفت جهانی و بازار ارز در داخل ایران بیشترین واکنش را به حصول توافق مجدد از خود نشان دهند.
در رابطه با وقایع اخیر، ادوارد مویا- تحلیلگر ارشد ارزی بازارهای مالی موسسه اواندا و کارشناس دعو بلومبرگ و رویترز- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: احیای اقتصاد ایران بستگی به پایبندی این کشور به توافق احیاشده هسته ای خواهد داشت. این که یک احیای بسیار سریع را شاهد باشیم خیلی محتمل نیست اما (در صورت احیای برجام) شاهد بهبود قابل توجه فعالیت های اقتصادی در ایران در سه ماهه پایانی سال خواهیم بود.  
مویا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به احتمال ورود مجدد نفت ایران به بازارهای جهانی پس از برداشته شدن تحریم ها گفت: با افزایش عرضه نفت شاهد کاهش بهای نفت خام در بازارهای جهانی خواهیم بود. خوشبینی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت خیلی طول کشید و اکنون انتظار کاهش قیمت ها را داریم.
به گفته وی، در نیمه دوم امسال تقاضا برای نفت شدت خواهد یافت اما کمبود در عرضه این محصول در مقایسه با دیگر کالاهای اساسی نظیر سویا، تخته چوب و فولاد کمتر خواهد بود. در بلندمدت اما با توجه به کم بودن سرمایه گذاری در میادین نفتی جدید و حرکت بسیاری از کشورها به سمت استفاده از انرژی های پاک چشم انداز قیمت نفت صعودی است.
به گفته این تحلیلگر آمریکایی، اگر ایران به توافق هسته ای بازگردد، ارزش ریال می تواند شاهد یک تقویت چشمگیر باشد. وی معتقد است که بازارهای مالی منتظر رییس جمهور شدن اقای رییسی هستند و معتقدند که در روند مذاکرات اخلالی ایجاد نخواهد شد. بعداز اینکه دونالد ترامپ از توافق هسته ای خارج شد، احیای مجدد توافق باعث خواهد شد سرمایه های خارجی جدید وارد ایران شده و ارزش ریال افزایش پیدا کند.  
دلار ۲۳ هزاری شد
‌ در بازار ارز قیمت دلار 23 هزار و 650 تومان، قیمت یورو 28 هزار تومان و درهم امارات  6 هزار و  520 تومان اعلام شده است.
کاهش ۴۰۰ تومانی نرخ دلار در صرافی‌های بانکی

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی  (یکشنبه، ۳۰ خردادماه) نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۴۱۰ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۳ هزار و ۴۰۶ تومان رسید.قیمت فروش یورو در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه  با ۴۱۲ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به  ۲۸ هزار و ۱۲۸ تومان رسید.  قیمت خرید هر دلار ۲ هزار و ۹۴۳ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۵۷۱ تومان بود.
علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۳۱۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۵۲۶ تومان اعلام شد.   نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۶۷۸ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۹۲۹ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات دیروز، حواله یورو به قیمت ۲۴ هزار و ۸۰۲ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۰ هزار و ۸۹۱ تومان معامله شد.دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت،  اما دوباره کاهش داشته و همچنان در کانال ۲۳ هزار تومانی نوسان داشته است.  


ریزش نیم میلیونی سکه طرح جدید

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: بهای انواع سکه در بازار  نسبت به پایان هفته قبل، کاهش معناداری دارد و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نسبت به پایان هفته گذشته، ۵۰۰ هزار تومان کاهش دارد.
محمد کشتی آرای نائب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر با اشاره به افت بهای جهانی طلا به رقم ۱۷۶۵ دلار برای هر اونس اظهار داشت: در معاملات دومین روز هفته، علاوه بر کاهش نرخ جهانی طلا، شاهد افت نرخ ارز به ویژه دلار در بازار نیز بودیم. روندی که در مجموع به کاهش نسبی بهای انواع طلا و سکه در بازار تهران منجر شده است.
به گفته این فعال صنفی، شرایط فعلی بازار طلا و سکه به گونه ای نیست که بتوان برای روزهای آینده، پیش بینی قابل تاملی داشت، اما آنچه مسلم است در یکی دو روز اخیر، شاهد ثبات نسبی در سمت عرضه و تقاضا در بازار هستیم. وی همچنین خاطر نشان کرد اونس جهانی طلا نسبت به پایان هفته قبل، حدود ۱۰۰ دلار کاهش یافته است.
کشتی آرای در ادامه به آخرین نرخ های بازار اشاره داشت و افزود: هر قطعه سکه تمام طرح قدیم در بازار  به نرخ ۱۰ میلیون و ۵۰ هزار تومان و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی نسبت به آخرین نرخ هفته قبل، به قیمت ۱۰ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان معامله می شود.
هر نیم سکه نیز  به رقم ۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و هر ربع سکه به رقم ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسیده که بهای نیم سکه نسبت به پایان هفته گذشته، ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.
همچنین هر سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز دو میلیون و ۲۵۰ تومان قیمت گذاری شده است. هر مثقال طلای آب شده در بازار  به رقم  ۴ میلیون و ۴۱۷ هزار تومان رسیده و یک گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۳۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.
حباب سکه امامی در بازار ، ۲۲۰ هزار تومان است.عامل نخست کاهش قیمت‌ها، افت قیمت انس جهانی و عامل دیگر کاهش قیمت ارز در داخل کشور است.
محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت بازار سکه و طلا در روزهای آینده، اظهار داشت: اکنون فرصت مناسبی برای تحلیل بازار نبوده و زود است در این مورد صحبت کنیم.وی با بیان اینکه کاهش قیمت طلا و سکه در روز گذشته ناشی از دو عامل  بوده است، اضافه‌کرد: عامل نخست، افت قیمت انس جهانی و عامل دیگر کاهش قیمت ارز در داخل کشور است.
  کاهش قیمت ارز به دلیل تحولات سیاسی داخلی و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بوده و افت حدود ۱۰۰ دلاری قیمت انس جهانی نیز به سبب شرایط اقتصاد جهانی است که باعث شده بازار طلا با کاهش قیمت همراه شود.هیچ پیش‌بینی در مورد بازار سکه و طلا نمی‌توان کرد اما انتظار داریم از اواسط هفته، قیمت تغییر کند.به نظر می‌رسد که به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی، قیمت‌ها اکنون ثابت بماند و از روز دوشنبه دوباره تغییر کند.
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (شنبه) در بازار تهران با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۲۷ خردادماه) به رقم ۱۰ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۶ هزار تومان رسید.قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۴۹۰ هزار تومان شد.همچنین هر اونس جهانی طلا نیز  یک‌هزار و ۷۶۴ دلار و ۷۸ سنت فروخته شد.


افت ۲۶۰ هزار تومانی قیمت سکه  
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  (یکشنبه، ۳۰ خردادماه) در بازار تهران با کاهش ۲۶۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته (شنبه، ۲۹ خردادماه) به رقم ۱۰ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین  نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز دو میلیون و ۲۷۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۱ هزار تومان رسید.قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۴۲۳ هزار تومان شد.همچنین هر اونس جهانی طلا نیز  یک‌هزار و ۷۶۴ دلار و ۷۸ سنت فروخته شد.  
قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید.از نیمه اردیبهشت‌ماه، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است.
طی دو روز اخیر نیز شاهد کاهش قیمت سکه بودیم که به گفته نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران این افت بها به دلیل کاهش نرخ انس جهانی طلا و کاهش قیمت ارز است.

۸۰ میلیون دلار در سامانه نیما معامله شد

بانک مرکزی اعلام کرد که سامانه نیما  ( شنبه، ۲۹ خرداد) شاهد عرضه حدود ۸۰.۷ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است.
از عرضه های مذکور حدود ۴۹.۷ میلیون دلار معامله شده است. بر اساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۳۱ هزار و ۳۰ تومان بوده است. این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.
سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.
سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرایند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد.

واکنش های روز شنبه بعد از انتخابات

بازارهای مختلف دارایی شامل بورس، سکه و طلا، ارز و خودرو نسبت به نتایج انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری واکنش نشان دادند و به دنبال اعلام نتایج انتخابات و مشارکت نزدیک به 29 میلیون نفر در انتخابات و پیروزی آقای رئیسی با حدود 62 درصد رای دهندگان  نزدیک به 18 میلیون رای، بازارهای مختلف واکنش های مختلفی داشتند و علاوه بر کاهش قیمت در بازارهای طلا و ارز، خودرو و مسکن، شاخص قیمت سهام در بورس افزایش یافت وخروج منابع و نقدینگی از بورس متوقف شده است.
 اابته برخی ناظران معتقدند که کنفرانس محمد جواد ظریف در آنتالیای ترکیه و اعلام  خبر احتمال رسیدن به توافق نهایی و بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم ها تا پایان دولت روحانی، نیز موثر بوده و باعث واکنش بازارها شده و ضمن رشد شاخص سهام بورس، موجب کاهش قیمت های ارز  و طلا و خودرو شده است.
 بنفشه سیفی کارشناس بازار ارز می گوید: در بازار ارز،   قیمت دلار عصر جمعه و روز انتخابات 24430 تومان بود که تا ساعت 12 ظهر روز شنبه نیز در کانال 24 هزار تومان بود و 24230 تومان معامله شد. اما عصر شنبه دلار ابتدا به 23820 تومان و در ساعات 7 عصر به 23590 تومان کاهش یافت . در بازار طلا نیز قیمت سکه نیز بین 10.8 میلیون تا 10.640 میلیون در روزهای جمعه و صبح شنبه در نوسان بوده است اما ظهر شنبه با کاهش قیمت دلار قیمت سکه نیز کاهش یافت و به 10.3 میلیون تومان رسید.  قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز از 1 میلیون و 68 هزار تومان در عصر جمعه به 1 میلیون و 27 هزار تومان در عصر شنبه کاهش یافت. هر مثقال طلای آبشده نیز از 4 میلیون و 628 هزار تومان در عصر جمعه به 4 میلیون و 450 هزار تومان در عصر شنبه رسید.

 کاهش قیمت خودرو

بازار خودرو با کاهش قیمت به استقبال پیروزی حجت الاسلام رئیسی رفت به گونه ای که قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی همچون پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو پارس و تیبا و … از ۲ تا ۵ میلیون تومان کاهش داشته است.با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ روند ریزش قیمت ها در بازار خودرو آغاز شد. فعالان بازار معتقدند قیمت خودرو در هفته های اخیر بدون این که معامله ای انجام شود با حباب مواجه شده بود و اکنون این حباب در حال تخلیه شدن است.
اگر بازار ارز نیز شیب نزولی بگیرد روند کاهشی قیمت خودرو تشدید خواهد شد. تجارت نیوز در گزارشی به قلم سمیه سایش جزئیات بیشتری از آغاز سقوط قیمت ها در بازار خودرو ارائه کرده است.
پرشیا دو میلیون ارزان شد.بعد از اعلام نتایج سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری قیمت برخی خودروهای داخلی ارزان شد. پرشیا با دو میلیون تومان کاهش به قیمت ۲۴۲ میلیون تومان رسید و پژو ۲۰۶ هم با یک میلیون تومان کاهش با قیمت ۲۱۵ میلیون تومان معامله شد. پراید هم سه میلیون تومان ارزان شد و به قیمت ۱۲۱ میلیون تومان رسید.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام این خبر توضیح داد: کاهش قیمت خودرو مقطعی و هیجانی است و احتمالا بازار خودرو در ادامه با افزایش قیمت مواجه می‌شود چرا که خودروسازان قبل از انتخابات به دنبال آزادسازی قیمت خودروها بودند و برای اجرای این برنامه با دولت وارد چالش‌های جدی شدند اما احتمال دارد که در دولت جدید با لابی‌گری موفق به این اقدام شوند.
مهدی دادفر گفت: با وجود این بازار همچنان راکد است و طبق آنچه فروشندگان خودرو می‎‌گویند فعلا با اعلام نتایج ریاست جمهوری مردم در بازار نظاره‌گر هستند.
فیروز نادری، فعال بازار خودرو هم درباره حال و هوای  بازار گفت: خودرو اندکی ارزان شده است و فعالان بازار اعتقاد دارند که روند کاهشی قیمت ادامه دارد.
اما اصغر سارگی از فروشندگان بازار می گوید: با اتمام انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن رییس جهمور آینده، بازار خودرو که با افزایش قیمت به استقبال انتخابات رفته بود  دربازار درجا زد و بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شد.  ظاهرا بازار خودرو منتظر اتفاقات آینده است و همین امر موجب شد تا  خودروهای پرطرفدار داخلی به لاک خود فرو روند و بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شوند.
فعالان بازار خودرو هرچند پیش بینی می کردند که با اتمام انتخابات ریاست جمهوری بازار خودرو تکان خواهد خورد و از رکود خارج خواهد شد، اما ظاهرا این پیش بینی درست از آب در نیامد و باید منتظر روزهای آینده و اتفاقات پشت سر انتخابات بود.
ثبات قیمت در بازار خودرو  و با پایان انتخابات ریاست جمهوری تنها شامل محصولات سایپا نمی شود و ایران خودرویی ها نیز  تغییر قیمتی نداشته اند.
از جمله محصولات سایپا که  مورد ارزیابی قرار گرفته اند، می‌توان به «شاهین»، «کوییکR»، «کوییک معمولی»، «تیبا صندوقدار»، «تیبا2» و «ساینا» اشاره کرد.
رصد بازار خودرو همچنین نشان دهنده آن است که خانواده تیبا نیز روز آرامی را پشت سرگذاشتند و «تیباصندوقدار» با قیمت 129میلیون تومان در بازار عرضه شد و مدل هاچ بک این خودرو «تیبا2» معمولی نیز بدون تغییر در بازار 136 میلیون تومان قیمت رقم خورد.
«ساینا» یکی دیگر از خودروهای پرطرفدار سایپا نیز  در بازار بدون تغییر با قیمت 146میلیون تومان عرضه شد.
«کوییک معمولی» و «کوییکR» نیز  تغییری در بازار نداشتند و  «کوییک معمولی» با قیمت 153 میلیون تومان و «کوییکR» نیز 159 میلیون تومان در بازار عرضه شدند.
از سوی دیگر با رصد بازار خودرو می توان گفت که براساس قیمت های جدید اعلامی از سوی شرکت های خودروساز قیمت شاهین نیز به 291 میلیون تومان رسید. به گفته فعالان بازار خودرو هنوز قیمت بازاری این خودرو مشخص نیست و این افزایش تنها به قیمت کارخانه ای این خودرو باز می گردد.

افزایش شاخص بورس

در بازار سرمایه، شاخص قیمت سهام با رشد 14356 واحد، شاخص سهام با رشد 1.25 درصدی به 1 میلیون و 162 هزار و 32 واحد رسید و کارشناسان می گویند وقتی شاخص سهام رشد می کند در حالی که قیمت دلار کاهش یافته، به این معنی است که به یک عامل و شوک بیرونی و اثر گذار سیاسی واکنش مثبت نشان داده است . زیرا وقتی قیمت دلار کاهش می یابد، ارزش دارایی های بورس و تجدید ارزیابی دارایی شرکت های بورسی کاهش می یابد و ارزش سهام سقوط می کند. در حالی که روز شنبه همزمان با کاهش قیمت دلار، قیمت سهام نیز رشد کرده و این به معنای اثرگذاری عامل سیاسی انتخابات و احتمال اجرای برجام و لغو تحریم ها در ماه های آینده است.
پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، شاخص‌های بورس تهران صعود کردند و شاهد کاهش خروج سهام داران از بازار بودیم. شاخص کل بورس 14 هزار و 310 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 161 هزار واحد رسید.
از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 7 هزار واحد رشد کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 14 هزار و 310 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 161 هزار و 985 واحد رسید. بدین ترتیب در اولین روز هفته شاخص از نیمه کانال 1.1 میلیونی بالا آمد.
شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات  پس از 6 روز کاری رشد کرد و 206 واحد نسبت به روز چهارشنبه بالا آمد و در رقم 370 هزار و 795 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 19 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 313 واحد رسید.
در پایان معاملات ‌روز شنبه، 192 نماد رشد قیمت داشتند که 145 نماد بورسی و 47 نماد فرابورسی بودند. همچنین 230 نماد کاهش قیمت داشتند که 151 نماد بورسی و 79 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 42 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 51 درصد بازار افت قیمت داشتند.
روز شنبه برای هشتمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 31 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز کاری گذشته 86 درصد کاهش یافته است.
بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)  تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 27 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، فولاد (فولاد مبارکه) و وملل (موسسه اعتباری ملل) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. «فارس»، «شستا» و «فولاد» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند و سه نماد «فملی»، «خودرو» و «پاکشو» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.
در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس غکورش صدرنشین است و ولکار و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فتوسا، فگستر و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.
قیمت سهام تمام نمادهای گروه‌ «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» افزایش یافت و نمادهای بزرگ این گروه مثل شپنا، شبریز، شتران، شبهرن، شسپاو شبهرن سبزپوش شدند. همچنین اغلب نمادهای گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» (مثل وتجارت، ونوین، وبصادر، وکار و وبملت) و «محصولات شیمیایی» (مثل پترول، نوری، شفن، شپدیس، بوعلی، جم، تاپیکو، شاراک و فارس) نیز با رشد قیمت مواجه بودند.
ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز چهارشنبه 43 درصد افزایش یافت و در رقم 473 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 17 درصد کاهش یافت و هزار و 364 میلیارد تومان شد. بدین ترتیب رقم مازاد عرضه بازار به 891 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 80 روز کاری گذشته از 26 بهمن ماه سال گذشته به این سو است.
شرکت مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری (با نماد معاملاتی ومدیر) با صف‌ خرید 112 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ومدیر ، نوری (پتروشیمی نوری) و ولکار (لیزینگ کارآفرین) بیشترین صف خرید را داشت.  
بیشترین صف فروش نیز به سنیر (سیمان سفید نی‌ریز) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 55 میلیارد تومانی داشت. پس از سنیر، ثنوسا (نوسازی و ساختمان تهران) و غدام (خوراک دام پارس) بیشترین صف فروش را داشتند.
ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 14 هزار و 895 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌چهارشنبه 17 درصد افزایش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با رشد 27 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 435 میلیارد تومان رسید.
شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 255 میلیارد تومان بود.
پس از شپنا، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و فرابورس رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد خودرو و فملی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.