:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
روند قیمتی طلا و سکه در هفته منتهی به انتخابات

دلار روز انتخابات 24450 تومان معامله شد / اونس جهانی طلا به 1787 دلار سقوط کرد / سکه 10.760 میلیون

در روز انتخابات ریاست جمهوری، نرخ دلار به کانال 24 هزار تومان وارد شد و با 24450 تومان معامله شد. اما با کاهش اونس جهانی طلا به 1787 دلار، قیمت سکه طلا نیز به 10.760 میلیون تومان افزایش یافت. روز پنج‌شنبه، ۲۷ خردادماه نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۶ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۳ هزار و ۶۲۷ تومان رسید.قیمت فروش یورو با ۶۶ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۸ هزار و ۳۷۱ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۱۵۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۱۱۶ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۴۷۵ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۷۰۹ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۵۵۶ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۸۴۱ تومان اعلام شد
کد خبر: ۱۷۴۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱
خبراقتصادی – محسن شمشیری
در روز انتخابات ریاست جمهوری، نرخ دلار به کانال 24 هزار تومان وارد شد و با 24450 تومان معامله شد. اما با کاهش اونس جهانی طلا به 1787 دلار، قیمت سکه طلا نیز به 10.760 میلیون تومان افزایش یافت. روز پنج‌شنبه، ۲۷ خردادماه نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۶ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۳ هزار و ۶۲۷ تومان رسید.قیمت فروش یورو با ۶۶ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۸ هزار و ۳۷۱ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۱۵۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۱۱۶ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۴۷۵ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۷۰۹ تومان اعلام شد.   نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۵۵۶ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۸۴۱ تومان اعلام شد.
همچنین در سامانه نیما در معاملات دیروز، حواله یورو به قیمت ۲۵ هزار و ۸۸ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۰ هزار و ۷۰۴ تومان معامله شد.دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و تاکنون در این محدوده نوسان داشته است.

رشد ۶۰ هزار تومانی نرخ سکه

ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۶۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته (چهارشنبه، ۲۶ خرداد) به رقم ۱۰ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین  نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۷۵ هزار تومان رسید.قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۶۵۷ هزار تومان شد.همچنین هر اونس جهانی طلا نیز  یک‌هزار و ۸۰۸ دلار و ۱۳ سنت فروخته شد.  
قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹میلیون تومان رسید. اما از نیمه اردیبهشت‌ماه، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده و حرکت آرام و رو به جلویی برای ورود به کانال ۱۱ میلیون تومانی در پیش گرفته است. 

رشد آرام قیمت‌ها در بازار ارز در روزهای پایانی خردادماه

در هفته منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، به دلیل مشخص نشدن نتیجه مذاکرات وین، سقف‌های قیمتی شکل گرفته در بازار شکسته شد و دلار و یورو در مسیر صعود قرار گرفتند.روند نوسانات قیمت بازار ارز در هفته منتهی به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، مسیری صعودی به خود گرفت.
این مسئله در حالی رخ داد که بازار ارز در روز ابتدایی هفته‌ای که گذشت، شاهد کاهش محسوس قیمت‌ها بود به نحوی که کف کانال قیمتی ایجاد شده برای دلار شکسته شد و امیدها را برای کاهشی شدن قیمت ارز تقویت کرد. قیمت دلار طی دو هفته پیشین در محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان و ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان در نوسان بود و به همین دلیل تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌کردند با شکسته شدن مقاومت کف یا سقف این کانال قیمتی، می‌توان به ترتیب روند نزولی یا صعودی را برای آینده بازار انتظار داشت.
با این وجود شکسته شدن کف قیمتی دلار در روز اول هفته که به اعتقاد برخی کارشناسان بیش از هر چیز تحت تاثیر خبر شروع دور جدید مذاکرات هسته ای در وین از روز یکشنبه و امید به انجام توافق در این نشست رخ داده بود، از روز یکشنبه روندی معکوس پیدا کرد و برخلاف انتظارها بازار روندی صعودی به خود گرفت. روندی که تا پایان هفته نیز تداوم یافت.

معامله گران بازار ارز معتقدند تحولات این بازار در ماه‌های اخیر، با وجود در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، بیش از هر چیز تحت تاثیر سرنوشت برجام تعیین می‌شود. همچنین به اعتقاد این افراد، به علت وجود تحریم‌های نفتی و بانکی، در این شرایط تقاضاهای بلند مدت در بازار ارز وجود ندارد و به همین دلیل اخبار سیاسی به سرعت در روند بازار تاثیرگذار است. در همین راستا مصاحبه شنبه شب سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد تیم هسته‌ای ایران، مبنی بر دشوار بودن احتمال حصول به توافق در دور جدید مذاکرات، موجب شد تا بازار در ساعات ابتدایی رو یکشنبه شاهد افزایش حدود ۳۰۰ تومانی در قیمت دلار و حدود ۲۰۰ تومانی در قیمت یورو باشد.
روند افزایشی بازار البته با مقاومت در مرز ۲۴ هزار تومان برای دلار تا روز چهارشنبه متوقف ماند اما، از میانه این روز با شکسته شدن این حد مقاومتی، مجددا قیمت‌ها با سرعت درمسیر رشد قرار گرفتند و در ساعات پایانی معاملات روز پنج شنبه قیمت دلار به محدوده ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. این سیر افزایشی قیمت برای یورو نیز در بازار آزاد حاکم بود و در آخرین معاملات یورو در این هفته بهای آن در محدوده ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان ارزش‌گذاری شد.
با پیش رفتن بازار، فاصله قیمت ارز در بازار آزاد نسبت به قیمت ارز در صرافی‌های‌بانکی در حال افزایش است. امری که نشان‌دهنده تلاش بازارساز برای کنترل روند افزایش بازار است. از سوی دیگر نمودار قیمت ارز در سامانه نیما نیز سرانجام پس از هفته‌ها روندی صعودی به خود گرفت. در این هفته معاملات حواله دلار و یورو شاهد افزایش قمیت ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی بود.

کارشناسان اقتصادی شکسته شدن سقف قیمتی ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای دلار طی دو روز پایانی هفته را به صورت عمده به دو عامل ناامیدی معامله‌گران بر حصول توافق هسته‌ای تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری و همچنین تقویت شایعات نوسان‌گیران بازار در خصوص افزایش قیمت ارز در روزهای آتی نسبت می‌دهند.

به هر ترتیب در هفته‌ای که گذشت بازار ارز یک بار کف قیمتی شکل گرفته برای دلار را شکست، با این وجود روند نزولی به خود نگرفت. حال باید دید آیا شکسته شدن سقف قیمتی این کانال، می‌تواند روند صعودی را برای مدتی در بازار ارز حاکم سازد؟

به نظر می‌رسد، مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و موضع‌گیری فرد منتخب در این انتخابات در خصوص موضوع برجام، مهمتیرین عاملی است که می‌تواند بر تصمیم معامله‌گران بازار ارز موثر باشد و مسیر این بازار را در هفته‌های آتی مشخص سازد.

دلار در آخرین هفته خرداد روی کانال ۲۴ هزار تومان ایستاد

بازار ارز در هفته‌ای که گذشت دستخوش تغییراتی بود و در واقع نوسان قیمت دلار اندکی بیش از هفته گذشته رقم خورد که از ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومانی با اندکی رفت و برگشت نهایت به حدود ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.
بررسی شش روز فعالیت بازار ارز در هفته چهارم خردادماه نشان می دهد، نرخ خرید و فروش دلار آمریکا و یورو با نوسانات زیادی همراه بود. صبح روز شنبه اولین قیمت دلار در بازار آزاد و سامانه سنا کاهشی اعلام  و اولین قیمت معاملاتی دلار در بازار آزاد ۲۳ هزار ۶۰۰ تومان گزارش شد.

نرخ اسکناس آمریکایی در سامانه سنا که پایان معاملات روز پنج‌شنبه هفته گذشته ۲۳ هزار و ۶۰۸ تومان بود نیز صبح شنبه ۲۲ خرداد ماه ۲۳ هزار و ۳۳۵ تومان اعلام شد. قیمت یورو نیز در این سامانه ۲۸ هزار و ۹۰ تومان ثبت شد. در پایان روز شنبه اما قیمت دلار در بازار آزاد، ۲۳ هزار و ۷۷۵ تومان‌ معامله شد و قیمت یورو هم که نسبت به روز پنج‌شنبه هفته قبل از خود کاهش یافت به ۲۸ هزار و ۸۷ تومان رسید.

صبح روز یک‌شنبه ۲۳ خرداد، اولین قیمت معاملاتی دلار در بازار آزاد با افزایش همراه بود و ۲۳ هزار ۹۵۰ تومان گزارش شد اما ساعاتی بعد مرز ۲۴ هزار تومان را رد کرد و روی رقم ۲۴ هزار و ۱۰۳ تومان ایستاد.  قیمت یورو در بازار آزاد نیز نسبت به روز قبل، افزایش یافت و با رقم ۲۸ هزار و ۵۳۵ تومان معامله شد. در سامانه سنا نیز قیمت دلار ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان و یورو ۲۸ هزار و ۵۴۲ تومان اعلام شده بود.

در سومین روز هفته، دلار نتوانست خود را بالای مرز حساس ۲۴ هزار تومانی نگه دارد و با رقم ۲۳ هزار و ۹۷۳ تومان‌ معامله شد. قیمت یورو در بازار آزاد دوشنبه ۲۴ خرداد نیز نسبت به یکشنبه کاهش یافت و در رقم ۲۸ هزار و ۴۸۳ تومان معامله شد. در این روز، نرخ اسکناس آمریکایی در سامانه سنا  نیز ۲۳ هزار و ۵۷۴ تومان و قیمت یورو ۲۸ هزار و ۴۸۲ تومان اعلام شد.

در حالی روز یکشنبه دلار رشد قابل توجه ۳۵۰ تومانی را تجربه کرد و پا به کانال ۲۴ هزار تومانی گذاشت که این اتفاق موجب شد که انتظارات افزایشی تازه‌ای در بازار پس از ۲ افت متوالی ایجاد شود. اما در نهایت افت روز دوشنبه موجب شد که این انتظارات بار دیگر کمرنگ‌تر شوند.

۲۵ خرداد سه شنبه اما بار دیگر دلار پا به کانال ۲۴ هزار تومانی گذاشت و با نرخ ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان‌ معامله شد. قیمت یورو در بازار آزاد سه شنبه اما کاهش یافت و در رقم ۲۹ هزار و ۱۵۰ تومان معامله شد. دلار در سامانه سنا ۲۳ هزار و ۵۷۸ تومان و یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۰۵ تومان قیمت خورد.

و اما دلار چهارشنبه ۲۶ خرداد با احتیاط عقب‌نشینی کرد و قیمت آن در بازار آزاد به ۲۴ هزار تومان کاهش یافت. یورو نیز با رشد ۵۰تومانی به ۲۹۲۰۰تومان رسید. همچنین قیمت دلار در سامانه سنا ۲۳ هزار و ۶۳۳ تومان و یورو ۲۸ هزار و ۳۰۵ تومان اعلام شد.

در آخرین روز معاملات این هفته، قیمت دلار در بازار آزاد با اندکی  افزایش به ۲۴۳۰۰ و یورو با افت  به ۲۹۱۵۰تومان رسید. همچنین قیمت فروش دلار در سامانه سنا ۲۳ هزار و ۶۲۷ تومان و یورو نیز ۲۸ هزار و ۶۷۲ تومان اعلام شد.


سقوط طلا به کانال ۱۷۰۰ دلاری

    قیمت هر اونس طلا  با نیم درصد افزایش به ۱۷۸۲ دلار و ۸۰ سنت رسید، اما در مجموع معاملات هفتگی با ۵ درصد کاهش مواجه بود.پس از آنکه لحن حمایت گرایانه فدرال رزرو از انقباضی شدن سیاست های مالی سبب افزایش ارزش دلار و کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بازار طلا شد، قیمت فلز زرد علیرغم افزایش اندکی که  داشت در مسیر ثبت بدترین عملکرد هفتگی از مارس 2020 قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا  با نیم درصد افزایش به 1782 دلار و 80 سنت رسید، اما در مجموع معاملات هفتگی با 5 درصد کاهش مواجه بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی  هم با 0.6 درصد افزایش به 1785 دلار و 20 سنت رسید.

ادواردمیر تحلیلگر موسسه کپیتال مارکتس در این باره گفت، چشم انداز ترسیم شده از سوی فدرال رزرو سبب کاهش قابل توجه قیمت طلا شده است. وی افزود: «واکنش ها در بازار طلا تا حدودی بیش از اندازه بوده است.»

این تحلیلگر بازارهای مالی در ادامه گفت: «به رغم رشد قابل توجه نرخ تورم، بعید است نرخ بهره نزدیک به صفر درصدی در آمریکا تا حداقل 18 ماه آینده تغییر کند. بنابراین پس از اندکی کاهش بیشتر، قیمت طلا احتمالا بالا خواهد رفت.»

فدرال رزرو روز چهارشنبه این سیگنال را به بازارها ارسال کرد که در هر یک از نشست های ماه های آینده این گزینه را بررسی خواهد کرد که آیا زمان انقباضی کردن سیاست پولی فرا رسیده است یا نه.

به دنبال انتشار گزارش فدرال رزرو ارزش دلار به بالاترین رقم 2 ماه گذشته رسید و در مسیر ثبت بهترین عملکرد هفتگی طی 9 ماه گذشته قرار گرفت.

هرچند طلا در وضعیت تورمی محل امنی برای سرمایه گذاری به شمار می رود، اما افزایش نرخ بهره با بالا بردن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار فلز زرد سبب کاهش جذابیت این بازار خواهد شد.


روند قیمتی طلا و سکه در هفته منتهی به انتخابات


زیر سایه انتخابات ریاست جمهوری، قیمت طلا و سکه در هفته جاری روند آرامی را سپری کرد و نوسان شدیدی را تجربه نکرد.
بررسی تغییرات قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هفته جاری نشان می‌دهد که قیمت اونس در هفته جاری با تغییر محسوسی همراه نبود و به نظر می‌رسید مردم به نوعی در انتظار نتیجه انتخابات پایان هفته هستند و در نتیجه، دادوستدها با کاهش همراه شد.

شنبه، 22 خردادماه

در آغاز هفته‌ آخر خردادماه، هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱ میلیون ۶۰ هزار تومان فروخته شد.

بدین ترتیب، قیمت سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، نیم سکه, ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

یکشنبه، 23 خردادماه

در روز یکشنبه که انس جهانی ۱۸۷۸ دلار قیمت‌گذاری شد، هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۴۳ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱ میلیون ۷۱ هزار و ۸۵۰ تومان فروخته شد.

در این روز، هر قطعه سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

دوشنبه، 24 خردادماه

روز دوشنبه، با افت ۲۰ دلاری هر اونس طلا در بازار جهانی و رسیدن به رقم ۱۸۵۷ دلار، در ایران نیز، شاهد افت نسبی قیمت انواع سکه در بازار شد. از طرف دیگر، سطح معاملات کاهش پیدا کرد و به نظر می‌رسید مردم به نوعی در انتظار نتیجه انتخابات پایان هفته هستند و در نتیجه، دادوستدها با کاهش همراه شد.

بر این اساس نرخ های بازار طلا و سکه در معاملات دوشنبه 24 خردادماه به این شرح بود که هر مثقال طلای آب شده در بازار به رقم  ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رسید و یک گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۷۱ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به نرخ ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز به افت ۱۰۰ هزار تومانی، به نرخ ۱۰ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان معامله شد.

هر قطعه نیم سکه نیز به رقم ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و هر ربع سکه نیز به نرخ ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید و در نهایت، هر سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز دو میلیون و ۳۰۰ تومان قیمت گذاری شد.

همچنین، در این روز، حباب سکه امامی در بازار ، ۱۸۰ هزار تومان اعلام شد.

سه‌شنبه، 25 خردادماه

در روز میانی هفته، انس جهانی طلا  هزار و ۸۶۱ دلار قیمت گذاری شد و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۳۴ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۷۰ هزار تومان فروخته شد.

در این روز، قیمت سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

چهارشنبه، 26 خردادماه

روز چهارشنبه انس جهانی طلا به ۱۸۶۰ دلار کاهش یافت و  قیمت طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۷۰ هزار تومان رسید و سکه طرح جدید به قیمت ۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

پنج شنبه، 27 خردادماه

روز پنج شنبه هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۷۸ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان  فروخته شد و قیمت سکه طرح جدید به ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید و همچنین حباب سکه ۳۰۰ هزار تومان اعلام شد.