:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
ثبات قیمت دلار در میانه کانال ۲۳ هزار تومانی

کاهش قیمت سکه به دنبال افت اونس جهانی طلا

در بازار آزاد ارز قیمت دلار 23 هزار و 950 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 900 تومان و درهم امارات 6 هزار و 600 تومان اعلام شده است. با کاهش اونس جهانی طلا به 1855 دلار، قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافت و سکه 10.6 میلیون تومان معامله شد.نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۶۹ هزار تومان رسید. قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۶۳۱ هزار تومان شد
کد خبر: ۱۷۴۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
خبراقتصادی – محسن شمشیری
در بازار آزاد ارز قیمت دلار 23 هزار و 950 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 900 تومان و درهم امارات  6 هزار و  600 تومان اعلام شده است. با کاهش اونس جهانی طلا به 1855 دلار، قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافت و سکه 10.6 میلیون تومان معامله شد.
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی  (دوشنبه، ۲۴ خردادماه) با ۶۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۳ هزار و ۵۷۴ تومان رسید.قیمت فروش یورو نیز با ۲۶۸ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۸ هزار و ۶۱۰ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۱۰۷ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۴۴ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۷۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۲۸۲ تومان اعلام شد.   نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۹۳۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۱۹۱ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات دیروز، حواله یورو به قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۶ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۰ هزار و ۵۶۹ تومان معامله شد.دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و تاکنون در این محدوده نوسان داشته است.

۱۰۰ میلیون دلار در سامانه نیما معامله شد

بانک مرکزی اعلام کرد که روز یک شنبه (۲۳ خرداد) در سامانه نیما ۱۰۰ میلیون دلار و با میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۰ هزار و ۴۲۲ تومان معامله شد.سامانه نیما  شاهد عرضه حدود ۱۶۴ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است.  بر این اساس ، نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ یادشده است.سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.

افت ۶۰ هزار تومانی قیمت سکه

در بازار طلا نیز  هر اونس جهانی طلا نیز  یک‌هزار و ۸۵۷ دلار و ۸۳ سنت فروخته شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  (دوشنبه، ۲۴ خردادماه) در بازار تهران با کاهش ۶۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد.نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۶۹ هزار تومان رسید. قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۶۳۱ هزار تومان شد.
قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به تدریج،  روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. اما از نیمه اردیبهشت‌ماه، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است.  
نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.
به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.
نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.



قیمت جهانی طلا
قیمت هر اونس طلا  با ۰.۷۱ درصد کاهش به ۱۸۶۴ دلار و ۱۱ سنت رسید.به گزارش رویترز، به دنبال تقویت دلار و در حالی که تمرکز سرمایه گذاران متوجه نشست این هفته فدرال رزرو است و افزایش اخیر قیمت های مصرف کننده در این کشور احتمال انقباضی شدن سیاست های پولی را تقویت کرده است، قیمت طلا روز دوشنبه کاهش داشت و به پایین ترین رقم بیش از یک هفته اخیر رسید.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا  با 0.71 درصد کاهش به 1864 دلار و 11 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی  برای تحویل در ماه اوت با 0.73 درصد کاهش به 1865 دلار و 80 سنت رسید.

شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای جهانی  شاهد 0.1 درصد افزایش بود و به نزدیکی بالاترین رقم یک هفته گذشته رسید. این وضعیت سبب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی شده که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.

هفته گذشته آمارها نشان داد که قیمت های مصرف کننده در آمریکا طی ماه می شاهد رشد قابل توجهی بوده و در مسیر ثبت بیشترین افزایش سالانه در حدود 13 سال اخیر قرار دارد. اکنون تمام توجهات معطوف نشست این هفته فدرال رزرو است تا سرنخ های بیشتری از نظرات سیاست گذاران در مورد افزایش نرخ تورم و ترمیم اقتصادی به دست آید.

هفته گذشته تقاضا برای خرید طلای فیزیکی در قطب های مهم آسیا یعنی هند و چین افزایش داشت، اما با توجه به تبعات بحران کرونا دلالان همچنان ناگزیر به ارائه تخفیف های بیشتری بودند.
بیت‌کوین با افزایش ۹.۸درصدی به ۳۹۰۳۵ دلار رسید
توییت جدید الون ماسک مبنی بر استفاده از بیت‌کوین در معاملات شرکت تسلا در صورت استخراج آن با انرژی‌های پاک، ارزش این ارز مجازی را ۹.۸درصد بالا برده است.
ارزش بیت‌کوین 9.8 درصد در روز یکشنبه افزایش یافت و به 39035.47 دلار رسید یعنی 3492.71 دلار بالاتر از قیمت قبلی آن.
 بزرگترین و محبوب‌ترین ارز مجازی دنیا 40.7 درصد نسبت به پایین‌ترین ارزش آن در چهارم ژانویه (27734 دلار)، افزایش یافته است.
ارز مجازی اتر هم که وابسته به شبکه بلاک‌چین اتریوم است، با 7 درصد افزایش قیمت معادل 165.77 دلار در روز یکشنبه، به 2532.77 دلار رسیده است.
الون ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا در روز یکشنبه اعلام کرد در صورت استفاده استخراج‌کنندگان بیت‌کوین از انرژی‌های تجدیدپذیر، دوباره اجازه خواهد داد محصولات شرکتش با این ارز مجازی معامله شوند.

ماسک یکی از از طرفداران اصلی ارزهای مجازی است ولی به‌خاطر نگرانی‌های محیط زیستی و مصرف بالای انرژی برای استخراج ارزهای مجازی، تبدیل به یکی از منتقدان آن شده و طرح‌های شرکت تسلا را برای خرید و فروش خودروهایش با بیت‌کوین متوقف کرده است.

وی در آخرین توییت خود اعلام کرده است در صورت استفاده منطقی از انرژی پاک توسط استخراج‌کنندگان بیت‌کوین، دوباره اجازه معامله با این ارز مجازی را صادر خواهد کرد.

حذف دلار آمریکا از ۶ میلیارد دلار تجارت دوجانبه ترکیه و چین
رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد یک قرارداد سوآپ ارزی دیگر به ارزش ۳.۶ میلیارد دلار با چین امضا کرده است که مجموع رقم حذف دلار از مبادلات دو کشور به ۶ میلیارد دلار می رسد.
 به گزارش بلومبرگ، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در روز یکشنبه اعلام کرد کشورش یک قرارداد ‏سواپ یا معاوضه‌ای به ارزش 3.6 میلیارد دلار با چین امضا کرده است. به این ترتیب ارزش معاملات با ارزهای دو کشور بین چین و ترکیه به 6 میلیارد دلار می‌رسد.
 این قرارداد با یکی از بزرگترین شرکای تجاری ترکیه باعث تقویت تجارت با ارز داخلی و دوری از دلار می‌شود، بنابراین از ذخایر بانک مرکزی این کشور هم پشتیبانی خواهد شد.
 اردوغان این خبر را قبل از سفر به بروکسل برای اجلاس ناتو اعلام کرد ولی زمان امضای آن را ذکر نکرد. ترکیه اولین بار در 2012 یک قرارداد سوآپ ارزی با چین امضا کرد و قراردادهای بعدی این امکان را به شرکت‌های ترکیه داد تا واردات خودرو از چین را با یوان پرداخت کنند. .
کامبک بیتکوین با ایلان ماسک

بیتکوین پس از توییت ایلان ماسک مجددا کانال ۳۷ هزار دلاری را باز پس گرفت.به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، ایلان ماسک که پیشتر با اعلام خبر توقف پذیرش بیتکوین توسط تسلا به دلیل نگرانی های محیط زیستی باعث آغاز ریزش بزرگ و گسترده بازار ارزهای دیجیتالی شد، این بار در توییتی مجددا از بیتکوین حمایت کرده است! وی با اشاره به اینکه تسلا تنها ۱۰ درصد بیتکوین در اختیار خود را با هدف اثبات نقدشوندگی این رمزارز به فروش رسانده، از پذیرش مجدد استفاده از بیتکوین در تراکنش های تسلا در صورت استفاده از انرژی های پاک برای استخراج آن خبر داده است.

دولت تایلند با هدف مقابله با تخلفات مالی، معامله میم کوین ها و توکن های غیرقابل تعویض (یا همان NFT) را در این کشور ممنوع اعلام کرد. میم کوین ها به ارزهای دیجیتالی اطلاق می شود که بیش از آن که دارای پشتوانه فنی باشند، به پشتوانه طرفداران خود و بیشتر با هدف سرگرمی عرضه می شوند. دوج کوین و شیبا از معروف ترین میم کوین های حال حاضر بازار محسوب می شوند.  

اختلاف دیدگاه بین کشورها بر سر ارزهای دیجیتالی باعث اتخاذ رویکردهای کاملا متفاوتی در برابر آن ها شده است. در هلند یکی از مقامات ارشد مالیاتی این کشور خواستار ممنوعیت کامل هرگونه فعالیت مرتبط با ارزهای دیجیتالی شده است. در آمریکا، الیزابت وارن- سناتور دموکرات- بیتکوین را یک ابزار تخلف برای پولشویی و سایر ارزهای مجرمانه دانسته است. در هند اما برخی منابع خبر از بازبینی احتمالی دولت در ممنوعیت مبادلات ارزهای دیجیتالی داده اند.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۵۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۶۵ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.