:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اعلام جزییات پرداخت مالیات خریداران سکه بانک مرکزی

دلار 24 هزار تومان و سکه 10.7 میلیون تومان شد / 31 خرداد 1400 آخرین مهلت پرداخت مالیات سکه است

در بازار ارز آزاد، قیمت دلار 24 هزار تومان، قیمت یورو 28 هزار و 900 تومان و درهم امارات 6 هزار و 580 تومان اعلام شده است.قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۷۷ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار تومان است.قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 600 هزار تومان است.نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 850 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 750 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان وهر مثقال طلا 4 میلیون و 667 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است
کد خبر: ۱۷۴۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
خبراقتصادی – محسن شمشیری

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، شرایط و جزئیات پرداخت مالیات مقطوع دریافت‌کنندگان سکه در سال ۱۳۹۹ را اعلام کرد که بر اساس آن تا ۵ قطعه سکه مشمول مالیات نمی‌شود.«محمد مسیحی» با اشاره به دستورالعمل ابلاغی تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم گفت: همه اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی ایران که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دریافت حداکثر  ۱۵۵ قطعه سکه اقدام کرده‌اند، تا پایان خردادماه جاری مهلت دارند از تسهیلات مالیات مقطوع برخوردار شوند.
وی این گروه خریداران سکه را از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مزبور و نیز تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف دانست و  افزود: با استناد به بخش اخیر تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴، مالیات اشخاص موضوع این گروه از مودیان که اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر ارایه کنند، براساس رسیدگی به اسناد و مدارک ارایه شده تعیین خواهد شد.
به گفته مسیحی، براساس دستورالعمل های ابلاغی، خریداران سکه مکلفند با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی به نشانی  my.tax.gov.ir  نسبت به پرداخت مالیات متعلق به شرح بند (۲) این دستورالعمل اقدام کنند تا مشمول جریمه دیرکرد موضوع ماده (۱۹۰) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴ نشوند.
معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی به میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت کننده سکه بر اساس تعداد سکه تحویلی طی سال۱۳۹۹ نیز اشاره کرد و گفت: تا ۵ قطعه سکه مشمول مالیات نمی شود، نسبت به مازاد ۵ سکه تا میزان ۱۵ سکه به ازای هر قطعه سکه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزارریال مالیات مقطوع، نسبت به مازاد ۱۵ تا  ۲۵ سکه به ازای هر قطعه سکه، ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع و در نهایت نسبت به مازاد ۲۵ تا ۱۵۵ سکه به ازای هر قطعه ۱۶ میلیون ریال، مالیات مقطوع تعلق می گیرد.
وی در خصوص مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع را به صورت کامل تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ ندارند نیز گفت: مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می شود.
مسیحی یادآور شد:‌ افرادی که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دریافت بیش از ۱۵۵ قطعه سکه از بانک مرکزی اقدام و همچنین مشاغلی که حسب سوابق پرونده با مجوز صادره از سوی مراجع ذی ربط به شغل خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول این دستورالعمل نبوده و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر (پایان خردادماه ۱۴۰۰) هستند.
از آنجا که مطابق حکم تبصره ماده (۱۰۰) قانون مذکور، مالیات مقطوع تعیین شده طبق بند (۲) دستورالعمل، در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قطعی و وفق مقررات قابل وصول است بنابراین اوراق قطعی همه مشمولان موضوع بند (۱) این دستورالعمل، یک ماه پس از سررسید پرداخت مالیات صادر و به مؤدیان ذیربط ابلاغ خواهد شد.
معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: آن دسته از مشمولان این دستورالعمل که به مالیات قطعی شده اعتراض داشته باشند، اعتراض آنها برابر مقررات در هیات حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره (۱) ماده ۲۱۶ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴  قابل رسیدگی خواهد بود.
مسیحی آخرین مهلت پرداخت مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۳۹۹ دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی را روز دوشنبه (۳۱ خردادماه جاری) اعلام کرد و  افزود:‌ در صورت عدم پرداخت مالیات و یا حسب مورد عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر، مشمول جرایم خواهند شد.

دلار بازهم ۲۴ هزاری شد

در بازار ارز آزاد، قیمت دلار 24 هزار تومان، قیمت یورو 28 هزار و 900 تومان و درهم امارات  6 هزار و  580 تومان اعلام شده است.قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۷۷ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار تومان است.قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 600 هزار تومان است.نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 850 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 750 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان وهر مثقال طلا 4 میلیون و 667 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.
در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 514 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 49 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 342 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 781 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.
علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۳۵۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۵۹۰ تومان اعلام شد.   نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۵۵۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۸۳۵ تومان اعلام شد.
همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۴ هزار و ۷۰۵ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۰ هزار و ۴۱۸ تومان معامله شد.دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و تاکنون در این محدوده نوسان داشته است.
۱۰۳ میلیون دلار در سامانه نیما معامله شد
بانک مرکزی اعلام کرد:  شنبه (۲۲ خرداد) در سامانه نیما ۱۰۳ میلیون دلار و با میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۰ هزار و ۴۶۷ تومان معامله شد.سامانه نیما  شاهد عرضه حدود ۱۷۲ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است.  
این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ فوق الذکر بوده است.سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.
نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.
 سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرایند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد.
نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.
بیت‌کوین دوباره ریخت

بیت‌کوین با کاهش ۵.۷۱ درصدی به ۳۵۲۱۰ دلار رسید.بیت کوین در ساعت ۰۶:۰۰ به وقت گرینویچ روز شنبه با ۵.۷۱ درصد کاهش به ۳۵۲۱۰ دلار رسید. بیت کوین، بزرگترین و شناخته شده ترین ارز رمزنگاری شده در جهان، با ۴۵.۷ درصد کاهش نسبت به بالاترین قیمت خود در ۱۴ آوریل سال ۲۰۲۱ یعنی ۶۴۸۹۵.۲۲ دلار، کاهش یافته است. روز شنبه اتر، ۲.۵۴ درصد افت کرد و به ۲۲۹۳.۲۶ دلار رسید.
روزهای بد ارزهای دیجیتالی ادامه دارد

بیشتر ارزهای دیجیتالی مجددا قرمزپوش شدند.دولت تایلند با هدف مقابله با تخلفات مالی، معامله میم کوین ها و توکن های غیرقابل تعویض(یا همان NFT) را در این کشور ممنوع اعلام کرد. میم کوین ها به ارزهای دیجیتالی اطلاق می شود که بیش از آن که دارای پشتوانه فنی باشند، به پشتوانه طرفداران خود و بیشتر با هدف سرگرمی عرضه می شوند. دوج کوین و شیبا از معروف ترین میم کوین های حال حاضر بازار محسوب می شوند.  

اختلاف دیدگاه بین کشورها بر سر ارزهای دیجیتالی باعث اتخاذ رویکردهای کاملا متفاوتی در برابر آن ها شده است. در هلند یکی از مقامات ارشد مالیاتی این کشور خواستار ممنوعیت کامل هرگونه فعالیت مرتبط با ارزهای دیجیتالی شده است. در آمریکا، الیزابت وارن- سناتور دموکرات- بیتکوین را یک ابزار تخلف برای پولشویی و سایر ارزهای مجرمانه دانسته است. در هند اما برخی منابع خبر از بازبینی احتمالی دولت در ممنوعیت مبادلات ارزهای دیجیتالی داده اند.

قرار است نخستین تراکنش رسمی با استفاده از ارزهای دیجیتالی بین دو بانک اروپایی انجام شود. این عملیات به صورت استقراض و بین بانک های ملی فرانسه و سوئیس خواهد بود و برخی از دیگر بانک های بزرگ دو کشور نظیر یو بی اس، کردیت سوئیس و ناتیکسیس در این پروژه درگیر خواهند بود. سیلوی گولارد- قائم مقام بانک ملی فرانسه- گفت این مساله بیانگر افزایش مقبولیت ارزهای دیجیتالی و روش های نوین پرداخت در نظام بانکی اروپا است.  

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۵۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۴۴ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  


افزایش فروش الماس در آلروسای روسیه

با افزایش تقاضای هند، فروش الماس شرکت آلروسای روسیه افزایش ده برابری داشت.به گزارش راشاتودی، در ماه می، آلروسا، جواهری برتر روسیه، افزایش سالانه بیش از ۹ برابر در فروش الماس نتراشیده را تجربه کرد. به گفته این تولید کننده، فروش الماس های صیقلی تقریباً ۵ برابر افزایش یافته است. از نظر پولی، این شرکت پیشروی استخراج الماس در جهان، ۳۴۶ میلیون دلار الماس نتراشیده و ۱۹ میلیون دلار صیقل داده شده فروخته است. میزان فروش کلی در ماه می که بالغ بر ۳۶۵ میلیون دلار بود، ۹ درصد کاهش نسبت به ماه قبل را نشان می دهد.

گزارش شده که این شرکت در پنج ماه اول سال جاری به ارزش ۱۹۲۶ میلیون دلار الماس نتراشیده و صیقلی در مقایسه با درآمد ۹۶۰ میلیون دلاری ثبت شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ فروخته است. معاون مدیرعامل این شرکت گفت: نتایج فروش ماه می، تقاضای زیادی را از هند نشان می دهد. وی افزود که برش دهنده ها و صیقل دهنده های آنها کاملاً سازگار بوده و قادر به فرآوری تمام الماس های نتراشیده موجود با وجود این شرایط اپیدمی هستند.

در چهار ماه اول سال جاری، فروش جواهرات در ایالات متحده ۳۰ درصد و در چین ۱۰ درصد از سطح قبل از Covid ۲۰۱۹ فراتر رفت. آلروسا جز سه الماس برتر جهان است، در حالی که سهم آن در تولید جهانی الماس حدود ۲۵ درصد است. شرکت آنگولایی کاتوکا که ۴۱ درصد آن متعلق به آلروسا است، ۶ درصد تولید جهان را استخراج می کند. سرمایه این بازار تقریباً ۹.۵ میلیارد دلار است و یاکوتیا ۳۳ درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد.
دلار عقب رفت

دلار نتوانست به روند صعودی خود ادامه دهد.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات  با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۵۰۵ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۴۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۹ درصد بالا رفت و با ورود به کانال ۱.۲۱ به ۱.۲۱ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۱ درصد کاهش به ۱۰۹.۶۷۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۹۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۳۹۸ یوان چین اعلام شد.
. با وجود گذشت بیش از سه سال از رای شهروندان انگلیسی به خروج از اتحادیه اروپا و حصول توافق بین لندن و بروکسل بر سر چگونگی روابط در آینده، اختلاف نظر بین دو طرف به ویژه در خصوص ایرلند به میزان قابل توجهی باقی مانده اند. ایرلند شمالی جز خاک انگلیس و ایرلند جنوبی جز اتحادیه اروپا هستند اما هنوز اجرای توافقات گمرکی و تجاری در مرز این دو ناحیه محقق نشده است. با توجه به احتمال کشیده شدن درگیری طرفین به روابط بانکی، این مساله می تواند فشار روی ارزهای اروپایی را بیشتر کند.