:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
ثبات نسبی دلار در هفته‌ای که گذشت

مقاومت دلار در مقابل افزایش در کانال ۲۴ هزار تومانی / سکه 10 میلیون و 610 هزار تومان معامله شد

روز جمعه نرخ اونس جهانی طلا به 1892 دلار رسید. قیمت دلار نیز به 23800 رسید و طبق نظر کارشناسان برای افزایش مقاومت می کند و در کانال 23 هزار تومان باقی مانده است. نرخ سکه نیز به 10 میلیون و 610 هزار تومان رسید. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی پنجشنبه، ۲۰ خردادماه با ۲۵ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۳ هزار و ۵۹۶ تومان رسید.قیمت فروش یورو نیز با ۷۲ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۸ هزار و ۹۱۷ تومان رسید
کد خبر: ۱۷۴۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۱
خبراقتصادی – محسن شمشیری

روز جمعه نرخ اونس جهانی طلا به 1892 دلار رسید. قیمت دلار نیز به 23800 رسید و طبق نظر کارشناسان برای افزایش مقاومت می کند و در کانال 23 هزار تومان باقی مانده است. نرخ سکه نیز به 10 میلیون و 610 هزار تومان رسید.  نرخ دلار در صرافی‌های بانکی پنجشنبه، ۲۰ خردادماه با ۲۵ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۳ هزار و ۵۹۶ تومان رسید.قیمت فروش یورو نیز   با ۷۲ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۸ هزار و ۹۱۷ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۱۲۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۴۴ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۱۶۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۳۷۵ تومان اعلام شد.  نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۲۲۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۴۸۳ تومان اعلام شد.
همچنین در سامانه نیما در معاملات ، حواله یورو به قیمت ۲۴ هزار و ۸۴۶ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۰ هزار و ۳۹۰ تومان معامله شد.دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و تاکنون در این محدوده نوسان داشته است.
فعالان بازار ارز طی هفته گذشته در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، با ابهام درباره نحوه احیای برجام در معاملات خود احتیاط به خرج دادند و به همین دلیل بازار با مقاومت در برابر افزایش یا کاهش قیمت‌ها مواجه بود.
بازار ارز در هفته‌ای که گذشت روند کم نوسانی را تجربه کرد، به نحوی که احتیاط فعالان این بازار در انجام معاملات و انتظار آنان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و سپس مشخص شدن تکلیف مذاکرات هسته‌ای مشهود بود.
بازار ارز با توجه به تعطیلی دو روز ابتدایی هفته، کار خود را روز دوشنبه در حالی آغاز کرد که قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۳۰۰ تومان گرانتر از پنج شنبه پیشین در محدوده قیمتی ۲۴ هزار تومان خرید و فروش شد. به گفته گروهی از کارشناسان اقتصادی، این افزایش قیمت در ادامه روند افزایشی که هفته گذشته بازار ارز تحت تاثیر خبرهایی مبنی بر کندی روند مذاکرات،  قرار داده بود، قابل تفسیر است. از سوی دیگر برخی دیگر از کارشناسان دلایلی دیگر از جمله افزایش تقاضا به دلیل تعطیلی بازار در روزهای ابتدایی هفته و همچنین واکنش بازار به مناظره اقتصادی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را نیز از دیگر دلایل افزایش قیمت ارز در شروع به کار این هفته بازار مطرح کرده‌اند.
مقاومت دلار در مقابل افزایش در کانال ۲۴ هزار تومانی
قیمت دلار و یورو در این هفته نوسان محدودی را تجربه کرد و علاوه بر این قیمت ارز در صرافی ملی و بازار آزاد به حداقل میزان خود طی دو ماه گذشته رسید. این روند در حالی است که قیمت ارز در سامانه نیما همچنان پس از کاهش قیمت ارز در اواخر فروردین ماه، در کانال ۲۰ هزار تومان باقی مانده است و اطلاعیه‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد، طبق روال هفته‌های گذشته در این سامانه میزان عرضه ارز بیشتر از تقاضا است.
به گفته تحلیلگران، فعالان بازار ارز علی‌رغم انتشار اخبار ضد و نقیض از وین، انتظار به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای را تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ندارند و به همین دلیل در انجام معاملات خود احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند. این احتیاط البته با برگزاری دو نوبت مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری در این هفته نیز تشدید شد، چرا که در این مناظرات موضع‌گیری شفافی از سوی کاندیداها نسبت به موضوع برجام و احتمال احیای آن مطرح نشد.
به نظر می رسد به دلیل این تعلیق ایجاد شده در روند مذاکرات، بازار ارز حالت ایستای خود را حفظ کرده است و قیمت دلار توان افزایش از قیمت ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان و کاهش از کف قیمتی ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی را ندارد. این محدوده برای بهای یورو در بازار آزاد در سقف ۲۹ هزار و ۴۰۰ و کف ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان برآورد می‌شود و به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، بسته به این که بازار در هفته‌های آتی بتواند این کف یا سقف قیمتی را بشکند، می‌توان مسیر آینده بازار را پیش‌بینی کرد.
البته در این هفته اخباری مانند غیر واقعی بودن قیمت فعلی دلار و تعیین نرخ واقعی آن در محدوده ۱۱ تا ۱۷ هزار تومان توانستند برای ساعاتی نوساناتی را در بازار ارز این هفته ایجاد کنند.

قیمت سکه ۹۰ هزار تومان کاهش یافت
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  پنجشنبه، ۲۰ خردادماه در بازار تهران با کاهش ۹۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین  نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۷۶ هزار و ۴۵۳ تومان رسید.قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۶۶۳ هزار تومان شد.همچنین هر اونس جهانی طلا نیز  یک‌هزار و ۸۸۱ دلار و ۶۱ سنت فروخته شد.
قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به تدریج، روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. اما از نیمه اردیبهشت‌ماه، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است.
بهای ارز در چهار روز کاری هفته گذشته با نوسان محدودی همراه بود و این در شرایطی است که پاسخ به نیاز ارزی متقاضیان، همچنان در دستور کار بازارساز ارزی قرار دارد.
بازار ارز در طول هفته ای که گذشت شاهد تغییرات محدود دلار و سایر ارزها بود. به گونه ای که قیمت دلار آمریکا در این مدت از نرخ ۲۳۵۹۰ تومان در معاملات روز دوشنبه به رقم ۲۳۵۹۶ تومانی در آخرین روز هفته رسید. بنابراین تغییر نرخ دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور در چهار روز فعالیت هفتگی بازار ارز، با رشد اندک ۶ تومانی همراه بود.
نرخ فروش دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور در اولین روز کاری هفته، ۲۳۵۹۰ تومان و در معاملات روز سه شنبه نیز به رقم ۲۳۵۴۹ تومان رسید.
همچنین نرخ فروش دلار آمریکا در سومین روز کاری هفته یعنی روز چهارشنبه، با افزایش نسبت به روز سه شنبه، به قیمت ۲۳۵۸۰ تومان و در نهایت در پایان معاملات روز گذشته، نرخ فروش دلار آمریکا به رقم ۲۳۵۹۶ تومان رسید.یورو دیگر ارز پرطرفدار بازار در هفته گذشته نیز با رشد ۱۶۷ تومانی مواجه بود و از رقم ۲۸۷۵۰ تومانی در معاملات روز دوشنبه به رقم ۲۸۹۱۷ تومانی در معاملات روز پنج شنبه رسیده است.
بر اساس این گزارش، نوسانات کوچک در بازار دلار در شرایطی است که به باور فعالان بازار ارز، سایه احتیاط در بازار و حضور پرقدرت بازارساز ارزی در سمت عرضه و تقاضا، از مهم ترین عوامل موثر در ثبات نسبی شاخص ارزی در هفته گذشته بوده است.
تراکنش ارزهای دیجیتال بین دو بانک اروپایی

قرار است نخستین تراکنش رسمی با استفاده از ارزهای دیجیتالی بین دو بانک اروپایی انجام شود؛ این عملیات به صورت استقراض و بین بانک‎های ملی فرانسه و سوییس خواهد بود.
برخی از دیگر بانک های بزرگ دو کشور نظیر یو بی اس، کردیت سوییس و ناتیکسیس نیز در این پروژه درگیر خواهند بود. سیلوی گولارد- قائم مقام بانک ملی فرانسه- گفت این مساله بیانگر افزایش مقبولیت ارزهای دیجیتالی و روش های نوین پرداخت در نظام بانکی اروپا است.  

تحلیل گران موسسات اواندا، اور کور و تال بکن کپیتال ادوایزرز در گزارشی مشترک با بررسی روند قیمتی و میانگین متحرک بیت کوین نتیجه گرفته اند که بیت کوین در معرض ریسک شدید از دست دادن حمایت ۳۰ هزار دلاری و ورود به کانال ۲۰ هزار دلاری قرار دارد به ویژه اگر فشارهای چین روی فعالیت ارزهای دیجیتالی شدت گیرد و مقامات ناظر آمریکایی نیز تصمیم نظارت بیشتر بر روی بازارهای مالی را وارد فاز اجرایی کنند.  

وزارت دادگستری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که اف بی ای با نفوذ به کیف پول یک گروه هکری، موفق شده است بیت کوین هایی به ارزش ۲.۳ میلیون دلار را باز پس بگیرد. اگرچه کمی بعد مشخص شد اف بی آی موفق به در اختیار گرفتن کنترل سرور شده و خود شبکه بلاک چین کماکان نفوذناپذیر باقی مانده است، بازار ارزهای دیجیتالی تحت تاثیر این خبر به شدت ریزش کرد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۵۹۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۴.۸۳ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  

السالوادور ساعاتی پس از تصویب قطعنامه به رسمیت شناختن بیت‌کوین به‌عنوان پول قانونی اعلام کرد که برای استخراج رمزنگاری از انرژی گرمایی زمین و آتشفشان استفاده خواهد کرد.
به نقل از کریپتونیوز، السالوادور اولین کشور جهان محسوب می‌شود که بیت‌کوین را به‌عنوان پول قانونی در نظر گرفته است. رئیس‌جمهور این کشور آمریکای لاتین، نایب بوکله اظهار کرد: من به رئیس LaGeoSV  (شرکت دولتی برق وابسته به گرمای زمین) دستور داده‌ام که طرحی را برای استخراج بیت‌کوین ارزان، ۱۰۰درصد پاک و تجدیدپذیر با استفاده از انرژی آتشفشان‌های ما ارائه کند (در این کشور حدود ۲۰ آتشفشان فعال وجود دارد و آتشفشان چاپاراستیک در ۵۰۰ سال گذشته ۲۵ بار فوران داشته است).
السالوادور روزچهارشنبه در اقدامی تاریخی، به اولین کشوری تبدیل شد که به‌طور رسمی بیت‌کوین را به‌عنوان پول قانونی برگزید. کنگره ملت با ۶۲ رأی از ۸۴ رأی ممکن، پیشنهاد بوکله برای پذیرش ارز رمزنگاری شده را تایید کرد.
السالوادور از معدود کشورهای جهان است که پول اختصاصی ندارد و از دلار آمریکا به‌عنوان پول قانونی استفاده می‌کند.
بوکله روز پنج‌شنبه در توئیت دیگری گفت: مهندسان این کشور چاه جدیدی حفر کرده‌اند که حدود ۹۵ مگاوات انرژی ۱۰۰درصد خالص و زمین گرمایی با انتشار صفر از آتشفشان را فراهم می‌کند.
وی گفت: شروع به طراحی یک مرکز استخراج کامل بیت‌کوین در اطراف آن کرده است. این توئیت به همراه یک ویدیو منتشر شد که نشان می‌دهد، بخار آب از یک چاه بیرون می‌آید.
حرکت السالوادور برای استخراج بیت‌کوین با استفاده از انرژی سبز در میان انتقادات به تاثیرات زیست‌محیطی رمزنگاری صورت گرفته است. طبق شاخص مصرف برق بیت‌کوین کمبریج، بزرگ‌ترین دارایی دیجیتال جهان نسبت به کشورهایی مانند سوئد و مالزی انرژی بیشتری مصرف می‌کند.
در میان نگرانی‌ها در مورد افزایش سریع استفاده از سوخت‌های فسیلی برای استخراج بیت کوین، ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا، ماه گذشته خرید وسایل نقلیه با بیت‌کوین را متوقف کرد.
ماهیت بالای انرژی بیت‌کوین به دلیل پروتکل استفاده شده در فرآیند استخراج است. ارزهای رمزنگاری شده عمده مانند بیت‌کوین و اتریوم برای تایید معاملات در بلاکچین از اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند. در این فرایند از یک فرم پیشرفته ریاضیات استفاده شده  که فقط رایانه‌های قدرتمند می توانند آن را حل کنند  و در نتیجه موجب استفاده قابل‌توجهی از برق می‌شود.
این اقدام ماسک و تعطیلی عملیات استخراج بیت‌کوین توسط چین به دلیل نگرانی در مورد مصرف انرژی، بازار رمزنگاری را تحت تاثیر قرار داده است.

طی سه ماه گذشته، بیت کوین از نظر بازدهی از S&P ۵۰۰ و طلا عقب مانده است. علاوه بر این، این دارایی دیجیتال حدود ۴۴ درصد از بالاترین رقم ۶۴۸۰۴.۷۲ دلار در ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ سقوط کرده است.


دستگیری ۱۱۰۰ نفر در چین

دستگیری ۱۱۰۰ نفر در چین به دلیل سو استفاده از ارزهای دیجیتالی کمی بعد از ممنوع اعلام شدن فعالیت های مرتبط با ارزهای دیجیتالی انجام شد.
وزارت امنیت ملی چین با صدور بیانیه ای اعلام کرد که پلیس این کشور ۱۱۰۰ نفر را به دلیل پولشویی با استفاده از ارزهای دیجیتالی بازداشت کرده است. این افراد متعلق به ۱۷۰ گروه مختلف بوده اند.  
محبوبیت ارزهای دیجیتالی با توجه به قابلیت مخفی باقی ماندن هویت معامله گران برای اهداف غیرقانونی افزایش پیدا رده است. نتیجه یک بررسی صورت گرفته نشان می دهد که اکنون حدود ۱۳ درصد سایت های شرط بندی و قمار در جهان از ارزهای دیجیتالی استفاده می کنند.

روزهای آرام دلار ادامه دارد

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم جهانی تغییرات کمی را تجربه کرد.به گزارش رویترز، با بهبود وضعیت استخدام ها، در نخستین هفته از ماه ژوین شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا با کاهش ۱۶ هزارنفری به ۳۷۶ هزار  نفر رسیده که کمی فعالان بازار را نسبت به بهتر شدن وضعیت، حداقل در بازار کار امیدوار کرده است. این کاهش در حالی ثبت شد که انتظار می رود روند متقاضیان صعودی باشد و به ۴۰۰ هزار نفر برسد. بیشترین کاهش در شمار متقاضیان در ایالت های نیویورک، میشیگان، ورمونت و فلوریدا به ثبت رسیده است. از طرف دیگر اما در جورجیا، واشنگتن و ایلینوی روند صعودی حفظ شده است.  
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات  با ۰.۰۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۰۷۸ واحد بسته شد.
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۳۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۴۱۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۲ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۲۱ به ۱.۲۱۷ دلار رسید.

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۴ درصد کاهش به ۱۰۹.۴۳۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۸۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۳۹۳ یوان چین اعلام شد.