:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

هشت هزار میلیارد ریال برای جبران آسیب خشکسالی به عشایر لحاظ شد

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: امسال هشت هزار میلیارد ریال با همکاری سازمان مدیریت بحران کشور برای مدیریت مسایل مرتبط با خشکسالی عشایر کشور لحاظ شد.
کد خبر: ۱۷۴۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
اقتصادگردان- شاهپور علایی مقدم با اشاره به برنامه های مختلف سازمان امور عشایر ایران در حمایت از عشایر در برابر خشکسالی، افزود: خرید تضمینی یک میلیون راس دام عشایر از هفدهم خرداد برای استانهای گروه یک خشکسالی به ازای هر کیلوگرم ۴۵۰ هزار ریال آغاز شد.

وی ادامه داد: دیگر حمایت سازمان امور عشایر ایران تامین چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره بود تا بتوان برای تامین علوفه در جلوگیری از تنش آب آشامیدنی و آب دام عشایر اقدام کرد.

علایی مقدم افزود: ۲ هزار میلیارد ریال بلاعوض برای تامین یارانه و ۲ هزار میلیارد ریال برای تامین آب آشامیدنی عشایر نیز امسال برای حمایت از عشایر در برابر آسیب های خشکسالی درنظرگرفته شد.

وی گفت: استمهال وام های عشایر مرتبط با آسیب های خشکسالی ماده ۱۰ و ۱۲ از دیگر اقدام ها بود تا عشایر با آسودگی خاطر بیشتری به تولید اقدام کنند.

۳.۷ هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های زیربنایی آب عشایر

رییس سازمان امور عشایر ایران تاکید کرد: امسال در کشور سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال پروژه زیربنایی در حوزه آب در بخش عشایری اجرا می شود که ۹۲ میلیارد ریال از این مبلغ ویژه استان سمنان است.

وی ادامه داد: امسال برای کمک به عشایر به خاطر مساله خشکسالی، علوفه مدت‌دار از طریق ارایه تسهیلات به تعاونی ها و با تامین علوفه از سوی آنان، به عشایر در قبال بازپرداخت پنج ماهه تحویل می شود.

وی با تاکید بر اینکه تولید دام عشایر در کشور کاهش نداشته است یادآور شد: از سال ۱۳۹۶ با آغاز طرح ملی زنجیره تولید گوشت قرمز عشایر، تولید گوشت قرمز از ۱۶۲ هزارتن به ۲۰۰ هزار تن رسید و رکورد ۲۰۰ هزارتن در بهمن ۹۹ ثبت شد.

علایی مقدم گفت: افزایش تولید گوشت قرمز عشایر از محل روش های اصلاح تغذیه و اصلاح نژاد، انتقال یافته های تحقیقاتی به عشایر، کاهش مصرف علوفه و پشتیبانی با تسهیلات کم‌بهره محقق شد.

رییس سازمان امویر عشایر ایران بیان کرد: ظرفیت تولید گوشت قرمز در عشایر تا ۳۰۰ هزارتن وجود دارد که تامین منابع حمایتی، استفاده بهینه از عوامل تولید و روش های اصلاحی، دوقلو و چند قلوزایی، و بهبود ضریب علوفه نسبت به دام زنده، از پیش‌شرط های افزایش تولید گوشت قرمز عشایر است.

علایی مقدم امروز نشست با تشکل های عشایری، دیدار با نماینده ولی در استان و امام جمعه سمنان، دیدار با استاندار و بازدید از چند طرح اجرایی در استان سمنان را در برنامه دارد.

عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، ۱.۰۷ درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند، این عشایر که هشت و ۲ دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می‌دهند، بیش از یک میلیون و ۷۴ هزار رأس دام سبک و چهار هزار و ۷۰۰ رأس دام سنگین دارند.

نژاد گوسفند سنگسری از نژادهای مشهور دامی در کشور است و عشایر سنگسر از طایفه‌های ریشه‌دار و قطب تولید انواع محصولات در کشور محسوب می‌شوند.