:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

صعود قیمت مس خیال توقف ندارد

قیمت مس با خوش بینی به بهبود اقتصاد جهانی از رکود ناشی از پاندمی که بازارهای کالا را تقویت کرد، به رکورد بالای جدیدی صعود کرده است.
کد خبر: ۱۷۲۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
اقتصادگردان- این فلز که معیاری برای سنجش رشد اقتصادی است، پیشتاز روند صعودی قیمت کالاها و مواد خام شده است. تدابیر محرک اقتصادی و برنامه های واکسیناسیون چشم انداز افزایش دوباره تقاضا و محدودیت عرضه را پیش رو قرار داده است. از سوی دیگر نقش مهمی که مس در زیرساخت انرژی پاک دارد، باعث شده انتظارات برای روند صعودی بلندمدت این فلز صنعتی تحکیم شود.

همزمان عدم سرمایه گذاری معدنی ممکن است بازار را با کمبود عرضه برای تامین تقاضا روبرو کند. بانکهای بزرگ و گروه بازرگانی ترافیگورا پیش بینیهای قیمت بالایی برای مس مطرح کرده اند که نشان می دهد این فلز فضای بیشتری برای افزایش قیمت دارد. گروه ترافیگورا انتظار دارد قیمت هر تن مس در یک دهه آینده به ۱۵ هزار تن افزایش پیدا کند.

بهای معاملات مس در بازار لندن رکورد سال ۲۰۱۱ را شکست و حتی پس از انتشار گزارش اشتغال ماهانه ضعیف آمریکا در روز جمعه، تا مرز ۱۰ هزار و ۴۴۰ دلار در هر تن پیش رفت.

قیمت هر تن مس در بازار لندن روز جمعه با ۳.۲ درصد افزایش، در ۱۰ هزار و ۴۱۷ دلار بسته شد. قیمت این فلز از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۳۰ درصد رشد کرده و نسبت به رکورد قیمت پایینی که مارس سال گذشته به ثبت رساند، بیش از دو برابر شده است.

تنها قیمت مس نیست که روند افزایشی پیدا کرده است. قیمت فولاد در آسیا و آمریکای شمالی بالا رفته و سنگ آهن به رکورد بالای ۲۰۰ دلار در هر تن رسیده است. قیمت قلع هم برای نخستین بار در یک دهه گذشته به بالای ۳۰ هزار دلار در هر تن رسیده است. شاخص کامادیتی اسپات بلومبرگ به بالاترین حد از سال ۲۰۱۱ صعود کرده است.

با این حال ریسکهایی برای این روند صعودی وجود دارند. به خصوص اگر دوره های رشد قوی تولید که آغاز شده است ضعیف شوند. در چین که بزرگترین مصرف کننده مس است، نشانه هایی از تاثیر قیمت بالای مس بر تقاضا دیده می شود. مقامات چینی وعده داده اند قیمتهای مواد خام را تثبیت کنند.

طبق آمار گمرکی چین، واردات سنگ و کنسانتره مس در آوریل نسبت به رکورد ماه پیش از آن کاهش پیدا کرد. بازار فلزات شانگهای اعلام کرده است بعضی از تولیدکنندگان و کاربران نهایی پس از افزایش قیمتها، تولیدشان را کاهش داده یا زمان تحویل را عقب انداخته اند.

تحلیلگران بانک امریکا در یادداشتی پیش بینی کردند قیمتهای بالاتر ممکن است جایگزینی را تسریع کند. این امر ممکن است با کاهش استفاده از مس در دستگاهها و کنار گذاشتن مس در محصولات اتفاق بیافتد. بانک امریکا پیش بینی کرد بازار جهانی مس امسال با رشد شش درصدی تقاضا، دچار کمبود عرضه می شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، افزایش قیمت مس به صعود ارزش سهام معدنکاران مس کمک کرده است. ارزش سهام شرکت فریپورت مک موران که بزرگترین شرکت معدنی مس سهامی عام است، به بالاترین حد در یک دهه اخیر صعود کرده و ارزش سهام گروه ریوتینتو تحت تاثیر افزایش قیمتهای سنگ آهن و مس در رکورد بالایی معامله می شود.