:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
استاندار لرستان خبر داد:

آبگیری سد کمندان تا خرداد امسال، بهره‌برداری از تاج امیر تا قبل از پایان دولت

استاندار لرستان از آبگیری سد کمندان تا خرداد امسال خبر داد.
کد خبر: ۱۷۲۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
اقتصادگردان- سید موسی خادمی در جلسه بررسی وضعیت سد کمندان ازنا آن را از پروژه‌های مهم و اساسی استان برشمرد که در دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفته است و اظهار کرد: تخصیص آب این پروژه ۲۸ میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده و دارای مخزن حدود ۸۸ میلیون مترمکعبی است.

وی تصریح کرد: تاکنون اعتباری قریب به ۱۸۰ میلیارد تومان برای ساخت سد کمندان هزینه شده که از این مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ و سال جاری تأمین شده است.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر سد کمندان بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم تا خرداد امسال آبگیری شود.

خادمی اضافه کرد: سد کمندان با هدف تأمین آب شرب شهرستان‌های ازنا و الیگودرز و ۴۳۰۰ هکتار از اراضی منطقه احداث شده که به نوبه خود از پروژه‌های کلیدی و مهم لرستان به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: عملیات احداث شبکه‌های آبی شماره یک و دو پایین دست سد تا حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته و شبکه‌های ۳ و ۴ نیز به‌سرعت در حال آماده شدن هستند و امیدواریم تأثیر مثبت خود را در رفاه مردم و توسعه لرستان داشته باشد.

استاندار لرستان با اشاره به برنامه زمان‌بندی ساخت این سد، ادامه داد: طبق برنامه خردادماه سال جاری زمان به نتیجه رسیدن پروژه تعیین شده که برای رسیدن به این مهم نوبت کاری شیفت شب نیز فعال شده است.

خادمی پروژه سد کمندان را از نظر تأمین منابع مالی بدون مشکل عنوان کرد و افزود: یکی از موضوعات اصلی اجرای این طرح محل روستای کمندان است که علاوه بر پرداخت هزینه املاک و اراضی اهالی روستا در گام دیگر به دنبال تعیین محلی مناسب برای اسکان آن‌ها نیز هستیم.

وی به خرید اراضی کشاورزی روستای کمندان طی سال‌های اخیر اشاره و اظهار کرد: مناطق مسکونی اهالی نیز پس از توافق نهایی، خریداری و هزینه آن‌ها پرداخت می‌شود.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: در دوره دوم دولت تدبیر و امید اتفاقات بسیار خوبی در حوزه سدسازی استان رخ داده و چندین سد که ردیف اعتبارات آن‌ها در گذشته حذف شده بود را توانستیم در این دوره مجدداً احیا کنیم.

خادمی سد آبسرده، شهید بروجردی، مخمل کوه و زیبا محمد را از جمله این طرح‌ها عنوان کرد که با پیگیری‌های انجام شده اعتبار آن‌ها در پیوست قانون بودجه لحاظ شده است.

وی تصریح کرد: سدهای کمندان و تاج امیر تا قبل از پایان دولت به بهره‌برداری خواهند رسید و مابقی سدها نیز مانندمعشوره با سرعت بیشتری روند ساخت آن‌ها ادامه خواهد یافت.