:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان ایران و قزاقستان با امضای تفاهم نامه همکاری

تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان در راستای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان به امضا رسید.
کد خبر: ۱۷۲۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
اقتصادگردان- طی مراسمی تفاهم نامه همکاری میان مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان با هدف توسعه صادرات محصولات دانش بنیان و ارتباط صنعت با نخبگان به امضا رسید. ایجاد سالن نمایش کالا، ارائه خدمات مشاوره و بازاریابی، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، رتبه‌بندی شرکت‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی، بررسی بازارهای هدف از مسائلی است که در این تفاهم‌نامه به آنها پرداخته شده است.

در این مراسم مهدی اقتصادی، سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران با بیان اینکه این تفاهم‌نامه که با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها منعقد می‌شود، گفت: در پی رسیدن به الگویی مناسب هستیم تا بتوانیم مسائل مورد نیاز کشور را در حوزه صادرات دانش‌بنیان مرتفع کنیم و در این مسیر قطعا به تعامل با پارک‌های علم و فناوری نیاز داریم تا بتوانیم از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآوری که  محصول تولید کرده و نیاز به تجاری‌سازی محصول خود دارند، حمایت کنیم.

وی جامعه هدف برای صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی را کشورهای همسایه‌ای دانست که حتی با وجود تحریم‌ها می‌توان با آنها ارتباط برقرار کرد و ادامه داد: اگر در این میان دست‌اندرکاران وزارت خارجه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با ما همراه باشند، می‌توانیم این مهم را محقق کنیم.

اقتصادی افزود: حلقه گمشده در این میان برقراری تعامل و ارتباط مناطق با یکدیگر است. به این منظور برگزاری نمایشگاه‌هایی با همکاری اتاق‌های مشترک بازرگانی، همسو کردن کمیسیون‌های مختلف اتاق ایران و در ادامه شناسایی فرصت‌ها در قزاقستان برای بازرگانی در ایران از اقداماتی است که می‌تواند موثر باشد.

در ادامه این مراسم سحر بنکدارپور، دبیرکل مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان نیز با بیان اینکه مرکز شتابدهی صادرات باید به‌عنوان حلقه واسط میان کسب‌وکارهای سنتی و مدرن عمل کند، گفت: در این میان صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز همراه ما هستند و می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود بهره ببریم.

وی با تاکید بر اینکه از حدود ۶هزار شرکت دانش‌بنیانی که در صندوق نوآوری و شکوفایی به  ثبت رسیده، نزدیک ۲۰۰ شرکت قابلیت صادراتی دارند، خاطر نشان کرد: در صددیم با شناسایی این شرکت‌ها و حمایت از آنها گام بزرگی در جهت صادرات محصولات دانش‌بنیان کشور برداریم. در این میان اقداماتی همچون ثبت برند بین‌المللی، برگزاری دوره‌های آموزشی، نیازسنجی در بازار هدف، برگزاری جلسات B۲B و... از اقداماتی است که می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان نیز در مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه با ابراز امیدواری از اینکه این اقدام منجر به ورود جریان نوآورانه به اتاق‌های مشترک بازرگانی شود،  گفت: مطالبات اقتصاد نوین بازآفرینی نظام کسب و کار است و بر ما لازم است که با این نوآوری‌ها که در منطقه و جهان در حال وقوع است، همسو شویم.

وی ادامه داد: باید متوجه باشیم که حتی اگر درها هم بسته باشد، نوآوری و تکنولوژی از پنجره وارد می‌شود. چنانچه اکنون شاهد آن هستیم که بسیاری از کسب‌وکارها در بستر هوش مصنوعی تغییر کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه برای تسهیل فعالیت‌های فعالان بخش خصوصی در حوزه تجارت لازم است، به شرطی که منجر به اقدامات اجرایی شود. ضمن اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی برای شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان در حوزه روابط خارجی و فعالیت‌های اقتصادی موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

عابدی با بیان اینکه در این میان نقش واسطه‌گری باید به سلامت انجام گیرد، گفت: تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور تکمیل‌کننده بخش صنعت هستند، اما باید موانع را به درستی شناسایی کنیم تا منجر به شتابدهی در مسیری که نادرست است، نشویم.