:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اونس طلا به دنبال افزایش مخارج دولت بایدن به 1821 دلار افزایش یافت

افزایش قیمت طلای جهانی به 1820 دلار، سکه 9.5 میلیون و دلار 21630 تومان

روز جمعه اعلام شد که قیمت دلار به 21630 تومان رسیده و در نتیجه مظنه مثقال طلا 4 میلیون و 82 هزار، هر گرم طلای 18 عیار 942 هزار، سکه 9 میلیون و 490 هزار، نیم سکه 5 میلیون و 150 هزار، ربع سکه 3.3 میلیون و سکه گرمی 1 میلیون و 850 هزار تومان معامله شده است
کد خبر: ۱۷۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
خبراقتصادی – محسن شمشیری
کارشناسان اقتصادی در آمریکا معتقدند که به دنبال رشد شدید مخارج دولتی آمریکا و اعلام دولت بایدن برای بسته های مالی 6 تریلیون دلاری بازسازی زیر ساخت های آمریکا در برابر دریافت مالیات بیشتر از درآمدهای بالای 400 هزار دلار در آینده  و همچنین کمک 2 تریلیون دلاری قبلی به خانوارهای آمریکایی، نوعی سیاست های سوسیالیستی در حال اجراست که موجب فرار سرمایه از آمریکا، سقوط بورس، کاهش ارزش دلار آمریکا، تورم، فشارهای مالیاتی و در نتیجه افزایش قیمت طلا خواهد شد.
به دنبال اعلام این سیاست های دولت بایدن، شاخص های سهام بورس های مختلف سقوط کرده و قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به 1821 دلار افزایش یافته است.
در بازار ایران، روز جمعه اعلام شد که قیمت دلار به 21630 تومان رسیده و در نتیجه مظنه مثقال طلا 4 میلیون و 82 هزار، هر گرم طلای 18 عیار 942 هزار، سکه 9 میلیون و 490 هزار، نیم سکه 5 میلیون و 150 هزار، ربع سکه 3.3 میلیون و سکه گرمی 1 میلیون و 850 هزار تومان معامله شده است.
روز پنج شنبه نیز با افزایش قیمت دلار به ۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۵۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داد و ستد شد.
به دنبال خبر طولانی شدن روند مذاکرات ایران و کشورهای اروپایی و توافق طرفین در وین، و همچنین درخواست آمریکا برای جمع آوری سانتریفیوژهای نسل جدید ایران، بازار طلا و ارز واکنش نشان داد و با افزایش دلار به 21900 تومان و همچنین افزایش نرخ طلا به 1821، قیمت طلا و سکه افزایش یافت و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 9 میلیون و 600 هزار تومان معامله شد.
در بازار آزاد ارز،  دلار 21 هزار و 900 تومان،  یورو 25 هزار و 300 تومان و درهم امارات  5 هزار و  800 تومان اعلام شده است.
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی پنجشنبه نیز با ۳۰۴ تومان کاهش در مقایسه با روز کاری گذشته به رقم ۲۰ هزار و ۶۴۳ تومان رسید.
قیمت فروش یورو نیز با کاهش ۵۱ تومانی نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۲۵ هزار و ۲۴۹ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۰ هزار و ۲۳۴ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۴ هزار و ۷۴۹ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۰ هزار و ۸۳۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۱ هزار و ۵۹ تومان اعلام شد.  همچنین نرخ خرید یورو در این بازار ۲۴ هزار و ۹۴۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۵ هزار و ۴۸۶ تومان اعلام شد.
همچنین در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته (چهارشنبه)، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۵۲۸ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۴۶۶ تومان معامله شد.
با توجه به تحولات سیاست خارجی و افزایش امیدواری به موفقیت مذاکرات وین، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها و کاهش سفته‌بازی در بازار ارز، قیمت انواع ارز در هفته‌های اخیر روند کاهشی داشته است.

افزایش قیمت سکه
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با افزایش ۲۷۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز کاری گذشته به ۹ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون تومان، ربع سکه سه میلیون تومان و سکه یک گرمی هم یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت خورد. در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۹۴۱ هزار و ۸۶۷ تومان رسید. قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۸۰ هزار تومان شد.
با وجود افزایش اندک قیمت سکه در روز جاری، اما روند نزولی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا در روزهای اخیر تشدید شده است. به نظر می‌رسد به دلیل تحولات سیاست خارجی و چشم‌انداز کاهشی نرخ دلار، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا تمایل به افت بیشتر دارد، به‌طوری که فعالان این بازار کاهش بیشتر قیمت‌ها را انتظار دارند.

روند قیمت دلار

معاملات ارزی در پایان هفته در ادامه روند نزولی روزهای گذشته، بازهم کاهش نرخ دلار و سایر ارزها را تجربه کرده است.
تداوم روند نزولی دلار در ماه های اخیر به گونه ای بوده است که با حضور بازارساز و پاسخ به نیازهای واقعی ارزی متقاضیان، نرخ دلار از قله ۳۲ هزار تومانی در مهرماه سال گذشته به کانال ۲۰ هزار تومانی در اردیبهشت ماه سال جاری رسیده است. ریزش نرخی که نشان از کاهش انتظارات تورمی و تامین نیاز ارزی در بازار است.
هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۰۲۳۴ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۲۰۶۴۳ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که این نرخ نسبت به روز قبل، ۳۰۴ تومان ارزان تر شده است.
کاهش چشمگیر نرخ ارز در هفته گذشته، باعث ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه شد.پس از مدت ها، بهای سکه تمام که تا قبل از شروع سال جاری، در مرز ۱۱ میلیون تومان نوسان داشت، حال با افت قیمت دلار به کانال بیست هزار تومان، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش حدود یک میلیون تومان نسبت به مدت مشابه هفته قبل تر، از کانال ۱۰ میلیون تومانی به کانال ۹ میلیون تومانی ریزش کرده است.
در این مدت، نیم سکه نیز همانند سکه امامی با کاهش همراه بود و با افت حدود ۵۰۰ هزار تومانی در طول هفته، به رقم ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و همچنین ربع سکه با افت ۳۰۰ هزار تومانی در این هفته، به رقم ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی رسیده است.
به گفته فعالان بازار طلا و سکه، کاهش قیمت ارز به ویژه دلار و افت تقاضا برای خرید طلا و سکه در ماه مبارک رمضان، از مهم ترین عوامل در عقب گرد قیمت ها در بازار طلا و سکه بوده و این روند به کاهش هرچه بیشتر حباب سکه منجر شده است.
هرچند نباید از عامل جهانی یعنی نوسان اونس طلا چشم پوشی کرد. زیرا فرار و فرود بهای جهانی طلا همواره عامل اثرگذاری بر قیمت ها در بازار طلا و سکه داخلی بوده است. به گونه ای که در بازار جهانی فلزات گران بها، قیمت طلا در معاملات جمعه بازار آسیا افزایش یافت و به بالاترین رکورد در دو ماه و نیم گذشته رسید. بر این اساس، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۸۱۷ دلار و ۸۵ سنت رسید. همچنین در بازار معاملات آتی آمریکا هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۸۱۹ دلار و ۵۰ سنت رسید.
 گفتنی است،‌ به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 2 هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.
نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.
به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.
عقب‌نشینی گام به گام قیمت‌ها در بازار ارز
بازار ارز در هفته‌ای که گذشت، تحت تاثیر مذاکرات وین روندی کاهشی یافت و به کف قیمتی خود در کانال ۲۰ هزار تومانی برخورد کرد؛ با توجه به نقطه حمایتی قوی در این محدوده قیمتی، افت بیشتر قیمت‌ها به اخبار مثبت در عرصه سیاست خارجی بستگی دارد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، بازار ارز در هفته‌ای که گذشت با از دست دادن پیاپی سطوح حمایتی، نشان داد تمایل زیادی برای کاهش بیش از پیش قیمت‌ها دارد. تمایلی که تمامی کارشناسان و فعالان بازار ارز متفق‌القول ایجاد آن را به موفقیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در مذاکرات وین و احتمال احیای برجام مربوط می‌دانند.

بازار ارز در هفته‌ای که گذشت معاملات روز شنبه خود را در حالی آغاز کرد که بعد از نزدیک به دو هفته تجربه کاهش قیمت، دلار در کانال ۲۳ هزار تومان و یورو درکانال ۲۸ هزار تومان داد و ستد می گشد، اما تشدید شیب نزولی روند کاهش قیمت‌ها، بازار را به سمتی پیش برد که در روز چهارشنبه قیمت دلار بازار آزاد به ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان و یورو نیز بهای ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.
بازار ارز در هفته‌های اخیر، بر خلاف فضای حاکم بر آن در ماه‌های اسفند و فروردین که نسبت به مهمترین اخبار و تحولات سیاسی کاملا بی‌تفاوت عمل می‌کرد، به شدت تحت تاثیر اخبار سیاسی رسانه‌های داخلی و بین‌المللی بود.

از این‌رو تحلیلگران بازار ارز، اظهارات عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، را در روز ابتدایی هفته مبنی بر رو به جلو بودن مذاکرات در دور سوم وین و جمع‌بندی رسیدن پیشنهادات مطرح شده در دور آینده مذاکرات، مهمترین انگیزه برای تقویت شیب کاهشی معاملات دانسته‌اند. در این میان انتشار اخباری در رسانه‌های معتبر بین‌المللی همچون بلومبرگ و آسوشیدپرس که همگی حکایت از ایجاد تفاهم میان مذاکره‌کنندگان هسته‌ای داشت، همانطور که در نمودار تحولات قیمت دلار و یورو نیز مشخص است، موجب کاهش بیش از پیش قیمت‌ها شد. روندی که حتی تعطیلی روز سه‌شنبه نیز بر آن اثر چندانی نداشت و بازار در روز چهارشنبه به کف قیمتی خود رسید.
البته این روند در نیمه دوم روز چهارشنبه و با انتشار اخبار منفی در پایگاه خبری اکسیوس در آمریکا مبنی بر وجود اختلاف میان تیم مذاکره‌کننده آمریکایی و ایرانی، تغییر کرد. این موضوع، برخی معامله‌گران بازار ارز را نگران ساخت و در روز پایانی هفته شیب نمودارها را صعودی کرد.
به هر ترتیب در حالی دور جدید مذاکرات هسته‌ای آغاز می‌شود که رئیس جمهوری، در سخنان روز چهارشنبه خود، بازگشت به برجام را برای طرف مقابل، امری محتوم و ناگزیر توصیف کرد. همچنین عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، نیز از آمادگی بانک مرکزی برای مدیریت و راهبری بازار ارز به سمت تعادل و به دور از هیجانات غیرمنطقی و به‌صورت تدریجی متناسب با عوامل موثر بر عرضه و تقاضای ارز در بازار ثانویه و افزایش قدرت بازارسازی این بانک خبر داد.

فعالان بازار ارز نیز با اشاره به تقویت قدرت بازارساز با توجه به ایجاد گشایش‌های جدید در مراودات بین‌المللی نظام اقتصادی کشور، از تاثیر تعیین‌کننده این بازیگر مهم بازار در روزهای آینده خبر می‌دهند. به اعتقاد این گروه از فعالان بازار، بازارساز طی موج اخیر کاهش قیمت‌ها، همواره مانع از ایجاد نوسانات هیجانی شدید در بازار بوده است. امری که موجب کاهش تدریجی قیمت‌ها شده و از کاهش و افزایش‌های یکباره قیمت‌ها که مطلوب حال نوسان‌گیران و سفته‌بازان این بازار است، جلوگیری می‌کند.

همین رویکرد بازارساز موجب شد که در هفته‌ای که گذشت در چند برهه که معاملات بازار آزاد شاهد کاهش شدید قیمت‌ها بود، قیمت فروش ارز در صرافی‌های بانکی از بهای بازار آزاد بالاتر باشد. نتیجه این پدیده احتیاط بیشتر خریداران و فروشندگان ارز است و موجب شده است که این روزها حضور نوسانگیران در معاملات کف بازار بسیار کمرنگ باشد، تا جایی که به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی این گروه از فعالان بازار ارز حجم قابل توجهی از منابع مالی خود را از بازار ارز خارج کرده و به بازار ارزهای دیجیتال وارد کرده‌اند. روندی که خود منجر به کاهش تقاضا در بازار ارز شده است و بر کاهش قیمت‌ها اثر می‌گذارد.

به هر ترتیب به نظر می‌رسد تا زمانی که اخبار منفی از مذاکرات وین بیرون نیاید، بازار ارز به روند کاهشی خود ادامه دهد. سوال این روزهای فعالان این بازار این است که آیا با احیای برجام، بازار شاهد سقوط شدیدتر قیمت‌ها خواهد بود، یا آنکه برخلاف این انتظار، از آنجا که در این روزها نرخ ارز به ارقام بنیادی خود نزدیک شده است، دیگر نباید انتظار سقوط شدید قیمت‌ها را داشت؟


دلار در بازارهای جهانی ریخت

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم ریزش کرد.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات  با ۰.۳۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۹۶۸ واحد بسته شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۴۱ درصد بالا رفت و با رفتن به کانال ۱.۲۰ به ۱.۲۰۵ دلار رسید.
در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۲ درصد کاهش به ۱۰۹.۱۰۲ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۸۶ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۶۳ یوان چین اعلام شد.

ناکامی بیتکوین در عبور از مرز روانی مهم

بیتکوین هنوز نتوانسته است کانال ۶۰ هزار دلار را بشکند.به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، با افزایش احساس نیاز به آمارها و تحلیل های دقیق از عملکرد بازار ارزهای دیجیتالی قرار است دو شاخص اس اند پی بیتکوین و اس اند پی اتریوم عملکرد ارزهای دیجیتالی اتریوم و بیتکوین و همچنین ارزهای دیجیتالی متکی به آن ها را اندازه گیری کند. قرار است در شاخص های ارایه شده، عملکرد بیش از ۵۵۰ ارز دیجیتالی که بیشترین حجم و میزان معاملات را دارند اندازه گیری و ارایه شوند.  

برآورد ارزش ارزهای دیجیتالی

همه ارزهای مهم دیجیتالی صعودی شدند. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، با افزایش احساس نیاز به آمارها و تحلیل های دقیق از عملکرد بازار ارزهای دیجیتالی قرار است دو شاخص اس اند پی بیتکوین و اس اند پی اتریوم عملکرد ارزهای دیجیتالی اتریوم و بیتکوین و همچنین ارزهای دیجیتالی متکی به آن ها را اندازه گیری کند.

ارز دوج کوین که یکی از پرنوسان ترین ارزهای بازار محسوب می شود با عبور از ۰.۵ دلار و ثبت رکورد تاریخی جدید، به چهارمین ارز دیجیتالی بزرگ جهان تبدیل شد. جامعه معامله گران دوج کوین که به ارتش دوج کوین معروف هستند امیدوارند تا با عبور قیمت این ارز یک دلار، این ارز را وارد فاز جدیدی کنند.  

در حال حاضر ۵۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  
در حالی که دلار تضعیف شده و سوددهی اوراق قرضه دولت آمریکا کاهش یافته است، همزمان با افزایش اشتها برای سرمایه گذاری در بازار طلا، قیمت فلز زرد به بالای 1800 دلار رسیده است.رشد قیمت طلا در حالی است که ادعاهای بیکاری هفتگی در آمریکا به پایین ترین رقم 13 ماه گذشته رسیده و این نشان دهنده تداوم حرکت اقتصاد این کشور در مسیر ترمیم است.