:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
نماینده مردم زابل در مجلس:

مراحل تصویب منطقه آزاد سیستان گذر از هفت خان رستم بود

نماینده مردم حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان یک شبه رخ نداد بلکه ۶ سال انرژی صرف آن شد و می‌توان گفت مراحل تصویب این منطقه آزاد گذر از هفت خان رستم بود.
کد خبر: ۱۷۲۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
اقتصادگردان- حبیب‌الله دهمرده روز پنجشنبه اظهار داشت: با تصویب منطقه آزاد سیستان در مجمع تشخیص مصلحت با حضور سران سه قوه، از روز گذشته منطقه آزاد سیستان دارای شناسنامه شد.

وی تصریح کرد: منطقه آزاد تجاری – صنعتی سیستان تازه متولد و دارای شناسنامه شد و از این پس ایران و جهان از مزیت ها، ظرفیت ها و توانمندی‌های آن می توانند استفاده کنند.

نماینده مردم زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: مناطق آزاد چابهار و سیستان مکمل یکدیگر هستند و علاوه برآن کشور افغانستان نیز علاقه‌مند به راه اندازی منطقه آزاد در ولایت نیمروز آن کشور است که یک اتفاق تاریخی در شرق کشور رخ می دهد.

وی در رابطه با چگونگی تصویب منطقه آزاد سیستان گفت: منطقه آزاد سیستان در ورود به مجلس نهم رد و در بدو ورود به مجلس دهم این موضوع را با جدیت دنبال کردم و در آنجا کارگروهی شکل گرفت اما به سبب ایراداتی این لایحه به مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت داده شد.

دهمرده ادامه داد: در اردیبهشت سال گذشته و پایان کار مجلس دهم از رئیس مجلس خواسته شد تا دوباره رای گیری شود و این لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شود که مجلس به آن رای داد و در خرداد ۹۹ جلسه مجمع تشکیل و اعضا متاسفانه آن را رد کردند که در آن جلسه از اعضا فرصت چند دقیقه ای درخواست شد و در آنجا از لایحه منطقه آزاد دفاع و پیشنهاد جدیدی ارائه شد.

وی تصریح کرد: در آن جلسه درخواست شد که لوایح پیشنهادی مناطق آزاد کشور به صورت جداگانه بررسی و هر کدام که شرایطش را داشت تصویب شود نه اینکه همه را قبول و یا همه را رد کنید که این پیشنهاد پذیرفته شد.

نماینده مردم شهرستانهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز گفت: آقای هاشم بیگی از طرف مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی لوایح مناطق آزاد کشور را بر عهده داشت که در آنجا گفت که همه مناطق آزاد ایران به دکتر دهمرده مدیون هستند چرا که اگر ایشان نبودند مجمع جمع بندی می کرد و اولین بار است که مجمع از مصوبه عدول می کند.

دهمرده به سوال خبرنگار ایرنا در رابطه با وحدت ۲ نماینده سیستان در پیگیری مسائل و مشکلات مردم منطقه سیستان اظهارداشت: با هیچ عنصری در کره زمین مشکل ندارم و با هر کسی که بخواهد خدمت کند کنارش هستم.

با رأی اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام  ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی مهران در استان ایلام، سیستان در استان سیستان و بلوچستان، بانه ـ مریوان در استان کردستان، بوشهر در استان بوشهر، قصر شیرین در استان کرمانشاه، اردبیل در استان اردبیل و اینچه برون در استان گلستان به تصویب رسید.