:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
قیمت دلار آمریکا بازهم کاهش یافت

ریزش دلار صرافی به کانال ۲۱ هزار تومانی / سکه 9 میلیون و 560 هزار تومان شد

در بازار آزاد ارز قیمت دلار به 22 هزار و 600 تومان، قیمت یورو 27 هزار و 350 تومان و درهم امارات 6 هزار و 230 تومان کاهش یافت. اما در صرافی ها دلار به کانال 21 هزار تومان کاهش یافته است. در بازار طلا نیز اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۷۶۹ دلار و ۴۹ سنت فروخته شد و در نتیجه با کاهش قیمت دلار، قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافته است. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران یکشنبه، دوازدهم اردیبهشت‌ماه با کاهش ۱۸۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز کاری گذشته به ۹ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان رسید.
کد خبر: ۱۷۲۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
خبراقتصادی - در بازار آزاد ارز قیمت دلار به 22 هزار و 600 تومان، قیمت یورو 27 هزار و 350 تومان و درهم امارات  6 هزار و  230 تومان کاهش یافت. اما در صرافی ها  دلار به کانال 21 هزار تومان کاهش یافته است. 
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در مقایسه با روز کاری گذشته با یک هزار و ۷۴ تومان کاهش به رقم ۲۱ هزار و ۹۶۱ تومان رسید.قیمت فروش یورو نیز با کاهش یک هزار و ۵۳۷ تومانی نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۲۶ هزار و ۳۳۳ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۱ هزار و ۵۲۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۶ هزار و ۳۳۳ تومان بود.نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۱ هزار و ۶۹۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۱ هزار و ۹۱۳ تومان اعلام شد.  همچنین نرخ یورو در این بازار ۲۶ هزار و ۵۹۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۶ هزار و ۸۶۴ تومان اعلام شد.
در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (شنبه)  هر یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۷۰۵ تومان و هر دلار ۲۲ هزار و ۹۳۱ تومان به فروش رسید.
همچنین روز کاری گذشته در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۶۰۳ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۷۹۴ تومان معامله شد.
با توجه به تحولات سیاست خارجی و افزایش امیدواری به موفقیت مذاکرات وین، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها و کاهش سفته‌بازی در بازار ارز، قیمت انواع ارز در هفته‌های اخیر روند کاهشی داشته است.
در ادامه روند نزولی نرخ ارز در روزهای اخیر، شاهد افت بیشتر شاخص ارزی و تداوم کاهش قیمت‌ها در بازار ارز هستیم.جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور، نشان از تندتر شدن سرعت کاهش قیمت دلار دارد.

کاهش ۱۸۰ هزار تومانی قیمت سکه

در بازار طلا نیز اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۷۶۹ دلار و ۴۹ سنت فروخته شد و در نتیجه با کاهش قیمت دلار، قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافته است. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران یکشنبه، دوازدهم اردیبهشت‌ماه با کاهش ۱۸۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز کاری گذشته به ۹ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان رسید.
سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت خورد.  در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۹۴۰ هزار تومان رسید. قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۷۵ هزار تومان شد
کاهش قیمت دلار به عنوان مهم‌ترین عامل افت قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر به شمار می‌رود. روند نزولی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا در روزهای اخیر تشدید شده است.به نظر می‌رسد که به دلیل تحولات سیاست خارجی و چشم‌انداز کاهشی نرخ دلار، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا تمایل به افت بیشتر دارد، به‌طوری که فعالان این بازار کاهش بیشتر قیمت‌ها را انتظار دارند.
در ساعات عصر نیز هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی ها، به قیمت ۲۱۸۷۵ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل با کاهش ۵۹۱ تومانی نسبت به نرخ پایانی روز گذشته، به قیمت ۲۲۳۱۷ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود.نرخ دلار در معاملات نسبت به اولین روز اردیبهشت ماه، بیش از هزار تومان ارزان‌تر شده است. روندی که نشان از کاهش انتظارات تورمی و افزایش عرضه در بازار دارد.هر اسکناس یورو به نرخ ۲۷۱۲۱ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به نرخ ۲۷۶۶۹ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود.
به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 2 هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.
‌ نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.
به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

بیتکوین ۶۰ هزار دلار را پس میگیرد؟

ورود موج تازه سرمایه های ورودی باعث افزایش قیمت ارزهای دیجیتالی از جمله بیتکوین شد.رویای کسب سودهای هنگفت و نوسانات وسوسه انگیز ارزهای دیجیتالی باعث شده است تا شمار ورود سرمایه های جدید به این بازارها با شیبی تند رو به افزایش باشد. روزنامه چوسان ایلبو کره جنوبی در گزارشی تب ارزهای دیجیتالی در این کشور را نگران کننده خوانده و نوشته است بسیاری از جوانان ۲۰ تا ۳۰ سال کره ای به خیال یک شبه پولدار شدن، کار خود را رها کرده اند و تمام دارایی های خود را به بازار آورده اند.  
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۲۷۸ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۶ درصد پایین رفت و با ورود به کانال ۱.۲۰ به ۱.۲۰۱ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۴ درصد افزایش به ۱۰۹.۳۳۰ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۹۶ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۷۳ یوان چین اعلام شد.