:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
بر اساس مصوبه هیات عامل بانک مرکزی؛ نرخ تسعیر ارز بانک‌ها ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد

قیمت سهام بانک ها با نرخ تسعیر دلار 15900 تومانی افزایش می یابد / نرخ تسعیر ارز با 32 درصد افزایش از 11 هزار به 15900 تومان رسید

بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۳۹۹ را به ازای هر دلار ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین کرد.براین اساس با افزایش نرخ تسعیر ارز به 15900 تومان، ارزش دارایی بانک ها به صورت اسمی افزایش یافته و در نتیجه قیمت سهام بانک ها را نیز افزایش خواهد داد. کارشناسان می گویند که افزایش نرخ تسعیر با هدف کمک به قیمت سهام شاخص بورس در شرایط کنونی صورت گرفته تا قیمت سهام را افزایش دهد اما کمک زیادی به دارایی های بانک ها به صورت واقعی نمی کند زیرا بخش عمده ای از این ارزها را بانک ها به شرکت ها بدهکار هستند و یا بخش عمده ای از ارز آنها در خارج کشور بلوکه شده است
کد خبر: ۱۷۲۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
خبراقتصادی - بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۳۹۹ را به ازای هر دلار ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین کرد.براین اساس با افزایش نرخ تسعیر ارز به 15900 تومان، ارزش دارایی بانک ها به صورت اسمی افزایش یافته و در نتیجه قیمت سهام بانک ها را نیز افزایش خواهد داد. کارشناسان می گویند که افزایش نرخ تسعیر با هدف کمک به قیمت سهام شاخص بورس در شرایط کنونی صورت گرفته تا قیمت سهام را افزایش دهد اما کمک زیادی به دارایی های بانک ها به صورت واقعی نمی کند زیرا بخش عمده ای از این ارزها را بانک ها به شرکت ها بدهکار هستند و یا بخش عمده ای از ارز آنها در خارج کشور بلوکه شده است

یکی از مصوبات جدید دولت برای حمایت از بازار سرمایه اصلاح نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها است که در این زمینه بانک مرکزی نرخ جدید تسعیر ارز را اعلام کرد.
در راستای مصوبات دولت برای حمایت از بازار سرمایه بانک مرکزی اعلام آمادگی کرد تا نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها اصلاح شود.
در این زمینه، عبدالناصر همتی مؤثر واقع شدن این امر در قیمت سهام بانک‌ها را مشروط به اعطای معافیت مالیات سود ناشی از تسعیر، تا زمان نقد شدن آنها می‌داند.
حال، بانک مرکزی تغییرات نرخ تسعیر ارز را پس از اصلاحات اعلام کرد که طبق آن نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۳۹۹ به منظور اعمال در دفاتر بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی و تهیه صورت مالی برای هر یورو ۱۹ هزار تومان و برای هر دلار آمریکا ۱۵ هزار ۹۰۰ تومان تعیین شد.
همچنین، این نرخ برای سایر اسعار نیز بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان اسفند ۹۹ تعیین می‌شود.
براین اساس با افزایش نرخ تسعیر ارز به 15900 تومان، ارزش دارایی بانک ها به صورت اسمی افزایش یافته و در نتیجه قیمت سهام بانک ها را نیز افزایش خواهد داد. کارشناسان می گویند که افزایش نرخ تسعیر با هدف کمک به قیمت سهام شاخص بورس در شرایط کنونی صورت گرفته تا قیمت سهام را افزایش دهد اما کمک زیادی به دارایی های بانک ها به صورت واقعی نمی کند زیرا بخش عمده ای از این ارزها را بانک ها به شرکت ها بدهکار هستند و یا بخش عمده ای از ارز آنها در خارج کشور بلوکه شده است
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای، نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی شبکه بانکی کشور برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۳۹۹ را اعلام کرد.
متن این بخشنامه به شرح زیر است: پیرو بخشنامه 25 اسفند 99  موضوع اعلام نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی شبکه بانکی کشور برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۳۹۹، به استحضار می رساند، حسب مصوبه جلسه مورخ  8 اردیبهشت 1400  هیات عامل محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مقرر گردید:

نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۳۹۹ به منظور اعمال در دفاتر بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی و تهیه صورت مالی، مبلغ ۱۹۰۰۰۰ ریال برای هر یورو ( مبلغ  ۱۵۹۰۰۰ ریال برای هر دلار آمریکا)  و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان اسفند ۹۹ تعیین شود.
در پایان ضمن اعلام اینکه سایر مفاد بخشنامه 28 اسفند 98  همچنان معتبر و قابل استناد می باشد. خواهشمند است دستور فرمایند، مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه 16 مرداد 96 به تمامی واحدهای ذیربط آن بانک و موسسه اعتباری غیر بانکی ابلاغ شده و برحسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید.
این درحالی است که پیش از این نرخ تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به منظور تهیه صورت‌های مالی پایان سال ۱۳۹۹ برای هر یورو، معادل ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان و برای هر دلار، ۱۱ هزار تومان اعلام شده بود.

بنابراین، در حال حاضر نرخ تسعیر ارز معادل ۳۲ درصد رشد کرده است. نرخ تسعیر عبارت است از نرخ تبدیل دو واحد پولی به یکدیگر (شامل انواع نرخ‌های برابری رسمی، قراردادی و غیره) که در فرایند تسعیر بکار گرفته می‌شود، به‌ نحوی‌ که نتایج آن عموماً با آثار تغییرات نرخ ارز بر جریان‌های وجوه نقد واحد تجاری و ارزش ویژه آن هماهنگی داشته باشد و این اطمینان را ایجاد کند که صورت‌های مالی، تصویری مطلوب از نتایج عملکرد ارائه می‌دهد.