:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

بیشتر بنگاه های تولیدی گرفتار کمبود نقدینگی هستند

یک فعال تعاونی نوسان نرخ ارز، تامین سرمایه و کمبود نقدینگی را از مهمترین موانع پیش روی تولیدکندگان دانست و گفت: برخی دستورالعمل ها بدون بررسی آثار آن در طولانی مدت به تصویب می رسد و به واحدهای تولیدی لطمه می زند.
کد خبر: ۱۷۱۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
اقتصادگردان- ارسلان قاسمی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" اظهار کرد: طی سالهای گذشته موانع و چالشهای پیش روی بخش تولید را شناسایی کرده ایم و با توجه به فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری باید برای تحقق شعار امسال تلاش کنیم.

وی نبود ثبات برخی قوانین و دستورالعمل ها را از جمله موانع پیش روی تولید برشمرد و افزود: متاسفانه برخی از این دستورالعمل ها بدون بررسی آثار آن در طولانی مدت به تصویب رسیده و به بخشهای تولید و واحدهای تولیدی لطمه زده است.

قاسمی تصریح کرد: به دلیل نوسان نرخ ارز طی سالهای گذشته بسیاری از بنگاههای تولیدی با کمبود نقدینگی مواجه شدند و نظام بانکی نیز نتوانسته عملکرد موثری در جهت تامین نیاز نقدینگی واحدهای تولیدی صورت دهد.

به گفته این فعال تعاونی، تامین سرمایه یکی از مهمترین موانع و چالشهای پیش روی تولید به ویژه بخش کشاورزی است و به دلیل نبود نقدینگی امکان استفاده از تمام ظرفیتهای تولید فراهم نشده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون درعین حال فقدان برنامه مشخص در زمینه الگوی کشت و آمایش سرزمینی را یکی دیگر از چالشهای پیش روی تولید عنوان و اظهار کرد: علیرغم آنکه طی دو سال گذشته بارندگی ها در کشور از روند قابل توجهی برخوردار بوده اما برنامه ریزی های مناسبی برای استفاده از منابع آبی صورت نگرفته است لذا امسال باید هم در بخش منابع آبی و هم منابع خاکی این تاخیر را جبران کنیم.

وی در پایان ایجاد شبکه تامین و توزیع در بخشهای مختلف کشاورزی را در اولویت و دستور کار اتاق تعاون برشمرد و بر لزوم تحقق شعار امسال و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص شبکه سازی و بهره گیری از منابع خرد تاکید کرد.