:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

مطالبات رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص تامین مرغ در ماه رمضان

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی و رئیس بانک مرکزی نسبت به امنیت غذایی کشور تذکر داد و خواستار مدیریت ارز نهاده های دامی و ساماندهی بازار مرغ در ماه رمضان شد.
کد خبر: ۱۷۱۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
اقتصادگردان- سید جواد ساداتی نژاد در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود اظهار کرد: یکی از ارکان انقلاب اسلامی پیوند ناگستنی بین امام و مردم است که کشتی انقلاب را از همه گردنه های سخت عبور داده است. دشمن، با شناسایی این ویژگی برجسته همه تلاش خود را برای تضعیف و گسست این پیوند به کار بسته است. تحریمها و مشکلات معیشتی برای شکستن همین پیوند است. اما تاریخ شهادت می دهد که به فرموده امام راحل این مردم از مردمان عصر پیامبر (ص) و حضرت بالاترند چرا که با حفظ این رابطه همه فتنه ها را خنثنی کردند و در کنار امام خود ایستادند.

نماینده مردم کاشان در مجلس یازدهم با اشاره به مهم بودن سال ۱۴۰۰ به علت تغییر ریاست قوه مجریه اظهار کرد: اصلی ترین اولویت دولت آینده تمرکز بر مشکلات اقتصادی و اصلاح وضع معیشت مردم است. این کار با یک دولت انقلابی و تفکر جهادی امکان پذیر است. شرایط کشور به تفکر «ما می توانیم» نیاز دارد.

ساداتی نژاد ادامه داد: به دولتی نیاز داریم که به داخل کشور متکی باشد نه به خارج. دولتی که با لبخند مردم شاد شود نه با لبخند دولتمردان آمریکایی و اروپایی. تجربه دولتهای گذشته به ما آموخته است که اگر مشکلی در کشور وجود دارد به انتخابهای ما برمی گردد. وگرنه انقلاب، آرمانهایش و امامهایش درست ترین انتخابهای این مردم بوده است.

وی همزمان با مذاکرات دولت دوازدهم در وین اظهار کرد: دنباله های غرب در داخل کشور نیز به وعده های توخالی حکام آمریکایی دلخوش نکنند. ساده انگاری است که عده ای به دنبال مذاکره و تاثیر آن بر انتخابات ۱۴۰۰ هستند. خرابکاری دشمن در سایت نطنز و شهادت شهید سلیمانی و فخری زاده اوج کینه آمریکا و اسرائیل با مردم است. اسرائیل بداند که درباره خرابکاری در نطنز ضربه دندانشکنی دریافت خواهد کرد. این کارها تروریستی نیز نمی تواند عزم مردم ایران در مسیر اقتدار را سست کند.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نزدیک شدن دولت دوزادهم به پایان خود خطاب به رئیس جمهور گفت: هر چه تا به امروز بود در حوزه سیاست خارجه، اعتماد به وعده دشمن و عدم استفاده از نظرات کارشناسی گذشت و هزینه های زیادی به مردم تحمیل کرد. توصیه می کنم دست کم در ایام پایانی به حرف کارشناسان گوش دهید از مصدایق عدم توجه به نظر کارشناسی جدی نگرفتن سخن کارشناسان بهداشت و درمان است که موجب افزایش بحران کرونا در کشور شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: مصداق دیگری از عدم توجه به نظرات کارشناسی قیمت محصولاتی مثل گندم و سویا است. چرا جنابعالی قیمت تمام شده محصول مثلی گندم و سویا نمی پذیرد و به دنبال خرید غیرواقعی و زیر قیمت از کشاورزان است؟ چرا دولت حاضر است گندم و سویا به چند برابر  از خارج بخرد اما حاضر به پرداخت قیمت واقعی به کشاورزان داخلی نیست؟ این روزها کشاورزان مزارع گندم را به دامداران اجاره می دهند چراکه درآمدی بالاتر از برداشت خرید دولت از آنها دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از وزیر جهاد کشاورزی خواست تا در همکاری با اعضای شورای قیمت گذاری قیمت تمام شده گندم را ۵۵۰۰ تا ۵۸۰۰ تومان اعلام کند؛ چرا که در غیر این صورت کشورمان در سال آینده در تامین گندم به مشکل خواهد خورد و وادار به واردات ۵ میلیون تن گندم خواهد شد.

وی خطاب به رئیس بانک مرکزی گفت: با توجه به شروع ماه مبارک رمضان تجربه تلخ نیمه اول سال ۹۹ را تکرار نکنید. عدم مدیریت ارز نهادهای دامی در نیمه اول سال ۹۹ عامل بسیاری از کمبودهای مرغ بود. امنیت غذایی اولویت اول عرضه است و بی توجهی به آن برای کشور خسارت آور است.

ساداتی نژاد در پایان نطق خود  خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر فرمانده قرارگاه ساماندهی مرغ شما هستید. دیگر بهانه ای وجود ندارد با توجه به ماه رمضان بودجه ریزی دقیق کنید. حداقل ۱۵۰ میلیون تن در ماه باید جوجه ریزی صورت گیرد. تامین جوجه یکروزه و مرغ منجمد برای ذخایر و مدیریت و کنترل واقعی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است.