:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دلایل کوچ و چرای زودهنگام دام عشایر

زمان‌بندی کوچ عشایر اعلام شد؛ ۳۰ فروردین تا ۲۰ اردیبهشت

سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد: عشایر باید تقریبا از ۳۰ فروردین از عرصه‌های مرتعی مناطق قشلاقی خارج و از ۲۰ اردیبهشت تا یکم خرداد وارد عرصه های مناطق ییلاقی شوند.
کد خبر: ۱۷۱۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳
اقتصادگردانبه نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: اگر زمان کوچ و چرای دام عشایر در عرصه های مرتعی رعایت نشود و یا دام خارج از ظرفیت وارد مراتع شود، طبق تبصره (۲) ماده ۴۷ و ۴۴ قانون حفاظت از بهره برداری جنگل ها و مراتع با افراد خاطی برخورد می شود.

ترحم بهزاد با بیان این که با کمک ستاد کوچ، زمان کوچ عشایر تنظیم و مشخص شده است، اظهار کرد: عشایر باید تقریبا از ۳۰ فروردین از عرصه های مرتعی مناطق قشلاقی خارج و از ۲۰ اردیبهشت تا یکم خرداد وارد عرصه های مناطق ییلاقی شوند.

وی درعین حال از تدوین دستورالعمل اجرای مدت چرا، کنترل پروانه ساماندهی کوچ برای نخستین بار خبر داد و گفت: این دستورالعمل به استانداری ها، سازمان امور عشایر و ادارات کل منابع طبیعی کشور ابلاغ شده است.

بهزاد بر لزوم هماهنگی بین دستگاه های مختلف برای اجرای این دستورالعمل در سطح ملی و استانی و مشارکت با سازمان جنگل ها با هدف جلوگیری از تخریب مراتع و منابع پایه کشور و حفظ ذخایر ژنتیکی تاکید کرد.

وی با اشاره به این که اکثر اراضی مرتعی کشور از گیاهان نامرغوب پوشیده شده اند، افزود: از ۸۴.۸ میلیون هکتار مراتع کشور حدود ۷.۲ میلیون هکتار جزو مراتع خوب، ۲۱.۴ میلیون هکتار مراتع متوسط و ۵۶.۲ میلیون هکتار مراتع فقیر به لحاظ پوشش گیاهی هستند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد تاج پوشش مراتع کشور خوب، ۲۰ تا ۵۰ درصد متوسط و کمتر از ۲۵ درصد تاج پوشش مراتع فقیر است.

وی در مورد اقدامات برای جلوگیری از کوچ زود هنگام عشایر به مراتع گفت: اکنون زمان حرکت عشایر از مناطق قشلاقی در استان هایی مانند خوزستان، بوشهر، ایلام، بخشی از جنوب فارس و بخشی از جنوب کرمانشاه به مناطق ییلاقی در استان های همدان، لرستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و بخشی از استان فارس است و از این رو اکیپ های ثابت و سیار را در گلوگاه های مبادی ورودی به مناطق ییلاقی مستقر کرده ایم. این افراد برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی، دارای لباس فرم، تجهیزات و حکم ماموریت آموزشی هستند.

بهزاد، کوچ ماشینی را یکی از دلایل ورود زود هنگام عشایر به مراتع مناطق ییلاقی عنوان کرد و گفت: کوچ ماشینی عشایر نزدیک به ۱۵ سال است که افزایش پیدا کرده است. کوچ پیاده یا کوچ زمینی بین یک ماه تا ۴۵ روز طول می کشد؛ در حالی که کوچ ماشینی یک روزه صورت می گیرد و عشایر دام خود را با کامیون به مناطق ییلاقی حمل می کنند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، تلاش برای احیای کوچ پیاده عشایر را به منظور حفظ مراتع و منابع پایه و جلوگیری از ورود پیش از موعد دام به عرصه های مرتعی ضروری خواندو در این زمینه بر حمایتهای فراسازمانی، همکاری، شرکت پشتیبانی، سازمان امور عشایر ایران و معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی برای تامین علوفه جو و آب شرب در راستای تاخیر کوچ عشایر تاکید کرد.

بهزاد، کمبود آب در مناطق قشلاقی برای شرب دام و انسان، کمبود علوفه، گرمای هوا و افزایش حشرات، نداشتن پروانه چرا در مراتع خوب، رقابت در رسیدن و بهره برداری از مناطق ییلاقی و استفاده از علوفه های تازه را از دلایل کوچ و چرای زودهنگام دام عشایر برشمرد.

وی همچنین عدم امکان اطراق و توقف عشایر در مسیر ایل راه ها در مناطق ییلاقی و تبدیل مراتع میانبند به بزرگراه ها، شهرک های صنعتی، ویلا ها و اراضی کشاورزی به عنوان یکی دیگر از دلایل کوچ زود هنگام اشاره کرد.