:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی پنبه و دانه‌های روغنی:

خودکفایی کشور در تولید پنبه تا ۳ سال آینده محقق می‌شود

معاون فنی و اجرایی اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی پنبه و دانه‌های روغنی پیش‌بینی کرد که با توجه به روند کنونی تولید پنبه، تا سه سال آینده در این محصول به خودکفایی برسیم.
کد خبر: ۱۷۱۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
اقتصادگردان- به گزارش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، «ولی‌الله وثوقی» افزود: سطح زیر کشت پنبه در سال گذشته نزدیک به ۹۸ هزار و ۸۱۰ هکتار برآورد شده و از این سطح حدود ۲۷۰ هزار تن وش پنبه برداشت و به کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی ارسال شده است.

معاون فنی و اجرایی اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی پنبه و دانه‌های روغنی اظهار داشت: پنبه محلوج استحصالی از این مقدار وش نیز حدود ۸۱ هزار تن بوده که نزدیک به ۶۸ درصد نیاز داخل را تامین می‌کند.

وثوقی بیان‌داشت: با توجه به حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی به‌ویژه معاونت امور زراعت و مجری طرح پنبه، تلاش‌ها و اقدام‌های این اتحادیه در زمینه تولید بذور پنبه از ارقام زودرس و با عملکرد بالا، تامین نهاده‌ها و اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی، حمایت‌های سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران و همکاری موسسات تحقیقات پنبه کشور و ثبت و گواهی بذر و نهال و با در نظر گرفتن روندی که از سال ۹۵ در توسعه کشت و افزایش تولید پنبه وجود دارد، دست‌یابی به خودکفایی در پنبه و بی‌نیاز شدن کشور از واردات پنبه محلوج در سه سال آینده تحقق می‌یابد.

وی گفت: بر اساس آمار موجود، در سال ۹۵ سطح زیر کشت پنبه حدود ۷۰ هزار هکتار و وش تولیدی حدود ۱۶۱ هزار تن و پنبه محلوج استحصالی نزدیک به ۴۸ هزار تن بوده است که در مقایسه با سال ۹۹، اکنون شاهد افزایش ۴۱ درصدی سطح زیر کشت و افزایش ۶۷ درصدی وش پنبه تولید شده هستیم.

 معاون فنی و اجرایی اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی پنبه و دانه‌های روغنی خاطرنشان‌کرد: که این مهم موید خوداتکایی ۶۸درصدی در پنبه محلوج در سال ۹۹ است؛ بنابراین با این روند می‌توان پیش‌بینی کرد که در سال ۱۴۰۲ دست‌یابی به خودکفایی در تولید پنبه محلوج دور از انتظار نباشد.

وثوقی ادامه‌داد: تحقق این امر بدون حمایت‌های دولت امکان‌پذیر نخواهد بود و روند افزایشی در تولید پنبه در پنج ساله اخیر نیز به‌دلیل توجه دولت و وزارت جهاد کشاورزی به توسعه سطح زیر کشت و تولید پنبه بوده است.

اکنون سالیانه ۲۷۰ هزارتن «وش پنبه» در سطح ۹۸ هزار و ۵۰۰ هکتار در کشور تولید می‌شود که از این میزان ۱۲۰ هزار تن یعنی یک‌سوم آن، پنبه مورد مصرف در صنعت است.

در حالی که نیاز سالیانه صنعت و ظرفیت جذب پنبه کشور ۲۵۰ هزار تن است، بنابراین بخش قابل توجهی از پنبه مورد نیاز صنعت از محل واردات از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و هند تامین می‌شود که عمده واردات از ازبکستان است.

همچنین محصول پنبه در سطح ۱۸ استان کشور کشت می‌شود، اما کشت عمده این محصول مربوط به استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان، فارس و اردبیل است.

اکنون ۷۰ کارخانه جداکننده پنبه دانه در کشور فعال است، این درحالی است که در سال‌های گذشته تعداد این کارخانجات ۱۰۰ مورد بوده است.