:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

عوامل اصلی نابسامانی بازار خودرو

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا در نشست خود با مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو ضمن تاکید براینکه نابسامانی بازار خودرو به سبب وجود واسطه‌گران و دلالان بوده است، کمک به خودروسازان را کمک به اقتصاد و تولید دانسته و معتقد است که خودروی ملی که با به‌کارگیری توان و استعداد متخصصان ایرانی تولید می‌شود، بایستی مورد حمایت قرار گیرد.
کد خبر: ۱۷۱۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
اقتصادگردان- سردار محمدرضا مقیمی در نشست امروز (شنبه) با مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، این شرکت را جزو بنگاه‌های شاخص کشور دانست و گفت: ایده‌آل‌ترین نوع عملکرد ایران‌خودرو، طی دو سال اخیر و به‌ویژه طی سال گذشته بوده است که علیرغم مشکلات متعدد سال‌های گذشته در حوزه تولید، توزیع و سایر حوزه‌های مرتبط با اقتصاد، کاهش و خروجی این خودروساز بهبود یافته است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا، با بیان اینکه پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از سال گذشته در ایران‌خودرو آغاز شده و مدیران این شرکت روی پای خود ایستاده‌اند؛ گفت: ایران‌خودرو با پشتیبانی از سازمان، موانع خود را شناسایی کرده و پشت سر گذاشته‌ است. پلیس امنیت اقتصادی نیز در بخش‌های مختلف به حوزه اقتصادی کمک کرده است؛ در حال حاضر بهترین شرایط را از منظر امنیت اقتصادی در ایران‌خودرو شاهد هستیم.

وی افزود: در سال پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها در مسیر تولید، بایستی بتوانیم با تمام توان، تلاش کنیم تا این شعار عملی شود و به تولید و ارتقای توان آن کمک کرده و از شکل‌گیری اتفاقات ناگوار برای حوزه کار جلوگیری کنیم. با حفظ و ارتقای تولید، می‌توان نیروی کار را حفظ کرده و هزینه‌ها را هم کاهش داد.

حمایت از خودروهای ملی

سردار مقیمی مشکلات ایجاد شده در حوزه بازار خودرو در سال گذشته را ناشی از حضور واسطه بین ایران‌خودرو و مصرف‌کنندگان دانسته و تصریح کرد: مدیران ایران‌خودرو تلاش کردند تا شرایط را بهبود بخشیده و نتایج خوبی هم حاصل شد؛ آرامش فعلی حاکم بر فضای اقتصادی و جامعه در موضوع خودرو حاصل برنامه‌های اجرا شده توسط خوردوسازان ما و به‌ویژه گروه صنعتی ایران‌خودرو است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا، ضمن تاکید بر ارتقای کمی و کیفی محصولات، ابراز امیدواری کرد: با مباهات و سربلندی از کالای ایرانی استفاده کنیم که به دست توانمند کارگران ایرانی تولید می‌شود. این امر باعث گردش چرخ اقتصاد و حفظ امنیت و اشتغال کشور خواهد بود.

کراس اوور جدید به زودی رونمایی می‌شود

فرشاد مقیمی- مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو- نیز در نشست با رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا، ضمن قدردانی از پشتیبانی‌های این نهاد از صنعت خودروی کشور، از افزایش سهم تولیدات متعلق به گروه ایران خودرو در سال۱۴۰۰ خبر داد.

 وی با بیان این‌که سال ۱۳۹۹ را با افزایش ۳۵ درصدی تولیدخودرو سواری و رشد ۶۷ درصدی تولید خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین نسبت به سال ۱۳۹۸، ارتقای کیفیت پنج محصول فعلی و به تولید رساندن محصول جدید تارا به پایان رساندیم؛ اظهار کرد: رشد تولید محقق شده با تولید بیش از ۹۹ درصد از محصولات به صورت داخلی و سهم کم‌تر از یک درصدی خودروهای مونتاژی رقم خورده است. این موفقیت حاصل تلاش کارگران و جهادگران تولید در ایران‌خودرو و شرکت‌های قطعه‌ساز و تامین‌کننده در شرایط تحریم و کرونا بوده است.

۱۸۰ هزار دستگاه خودرو، محصولات جدید خواهد بود

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه صنعت خودروی کشور ۲۰ درصد رشد را در سال گذشته تجربه کرده که سهم ایران‌خودرو در این میان ۸۳ درصد بوده است؛ در اعلام برنامه این گروه خودروسازی برای سال ۱۴۰۰ گفت: تعداد تولید خودرو در ایران‌خودرو در سال جاری ۱۳۰ هزار دستگاه بیشتر از سال گذشته خواهد بود. برنامه‌ریزی شده است تا قریب به ۱۸۰ هزار دستگاه خودرو از تولیدات امسال، متعلق به محصولات جدید باشد. ضمن اینکه کیفیت محصولات و خدمات را به سطح انتظار و شایستگی مردم ایران خواهیم رساند.  

مقیمی با بیان این‌که در حوزه ارتقای کیفیت محصولات توانستیم نخستین خودروی پنج ستاره تمام ایرانی را در سبد محصولات خود قرار دهیم؛ تاکید کرد: در حال حاضر بخش عمده محصولات ایران خودرو دارای چهار ستاره کیفی هستند.

این مدیر خودروساز در ادامه از رونمایی کراس‌اوور ایران‌خودرو در آینده نزدیک خبر داد و گفت: طبق نقشه راه ایران‌خودرو، هر سال یک محصول جدید وارد بازار خواهیم کرد. پروژه‌های توسعه موتور و قوای محرکه نیز به موازات توسعه محصول در دستور کار ایران خودرو قرار دارد.

تا پایان ماه جاری، معوقات ایران‌خودرو به زیر ۱۰ هزاردستگاه می‌رسد

وی تصریح کرد: در سال گذشته توانستیم با کاهش ۸۰ درصدی، تعداد تعهدات معوق را از ۱۱۱ هزار دستگاه در انتهای سال ۱۳۹۸، به ۲۱ هزار دستگاه در پایان سال ۱۳۹۹ برسانیم. در حال حاضر نیز این عدد به ۱۵ هزار دستگاه رسیده و تا پایان فروردین ماه نیز به عددی کم‌تر از ۱۰ هزار دستگاه خواهد رسید. با در نظر گرفتن رعایت حقوق شهروندی برای تمامی مشتریان ایران‌خودرو، در نظر داریم تا در سال جاری، هیچ‌گونه تعهد معوقی نداشته باشیم و برخی خودروها همچون تارا را پیش از فرا رسیدن موعد تحویل، به دست مشتریان برسانیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو،   ضمن اشاره به کاهش هزینه حدود ۲۲ هزار میلیارد ریالی ناشی از اجرای پروژه‌های کاهش هزینه در سال ۱۳۹۹، تاکید کرد:‌ این روند در سال جاری نیز با هدف کاهش بهای تمام شده تولید ادامه خواهد داشت.

مقیمی رشد ۳۵ درصدی تیراژ تولید، تغییر در ترکیب تولیدات و تعمیق ساخت داخل را عامل اصلی حفظ نیروی کار و اضافه شدن ۱۵۰ هزار نفر نیروی جدید به شبکه تامین و قطعه‌سازان ایران‌خودرو دانسته و تصریح کرد:‌ با کاهش قابل توجه سهم خودرو های مونتاژی توانستیم ضمن حفظ اشتغال موجود، نیروی کار جدید را نیز به این شبکه اضافه کنیم. در سال گذشته سهم خودروهای مونتاژی به کم‌تر از یک درصد کاهش یافته است و این در حالی است که در سال ۱۳۹۷، بالغ بر ۱۳ درصد تولید به خودروهای مونتاژی اختصاص داشت.

این مدیر خودروساز، ضمن اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در تعطیلات نوروز و فعالیت خطوط تولید قطعه‌سازان و تکمیل‌کاری ایران‌خودرو، تصریح کرد: با اقدامات سال گذشته و به ویژه در پایان سال، ۲۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه  خودرو در تعطیلات نوروزی با همکاری سازندگان و تامین‌کنندگان به مشتریان تحویل شد که تاثیر بسیاری در ایجاد آرامش در بازار داشته است.

رکورد ۱۰ ساله اخیر ایران‌خودرو نیز شکسته شد

وی در ادامه به احیای خط تولید اتوبوس اشاره کرده و گفت: ایران‌خودرو دیزل در سال گذشته ۳۷۰۰ دستگاه انواع خودروی سنگین و نیمه‌سنگین را به تولید رساند و بدین ترتیب رکورد تولید ۱۰ ساله اخیر خود را پشت سر گذاشت. ۳۳ درصد از این میزان به محصولات مونتاژی اختصاص داشته است و این نیز در حالی است که در سال  ۱۳۹۸ خودروهای مونتاژی سهم ۶۷ درصدی در تولیدات ایران‌خودرو دیزل داشته است.

مقیمی ادامه داد: آغاز تولید انبوه اتوبوس آمبولانس نیز از دستاوردهای مهم سال گذشته ایران‌خودرو دیزل بوده و تولید داخلی این محصول، صرفه‌جویی ارزی بالایی را ایجاد کرده است. همچنین طراحی و تولید کامیون ۶ در ۶ دیزلی با کاربری‌های خاص، آتش‌نشانی و امداد و نجات هم دستاورد دیگر سال گذشته این شرکت بوده است. تاکنون این کامیون از منابع خارجی تامین شده است اما در نیمه اول امسال ظرفیت تولید ۲۰۰ دستگاه از این کامیون وجود دارد که این ظرفیت تا پایان سال به ۶۰۰ دستگاه قابل افزایش است.