:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
افزایش قیمت اونس جهانی طلا

بازار طلا و جواهر به مدت ۲ هفته تعطیل است / بیتکوین بار دیگر ۵۸ هزار دلاری شد/ کمترین ذخایر ارزی ترکیه در ۱۸ سال اخیر

روز جمعه با اعلام قیمت هر دلار 25030 تومان و هر اونس جهانی طلا به قیمت 1747 دلار، قیمت طلا و سکه افزایش داشت و سکه طرح جدید 10 میلیون و 700 هزار تومان، طرح قدیم 10.5 میلیون، نیم سکه 6 میلیون و 350 هزار، ربع سکه 4 میلیون و 50 هزار، سکه گرمی 2.3 میلیون تومان، هر گرم طلای 18 عیار معامله شد. 1 میلیون و 50 هزار و مظنه مثقال طلا 4 میلیون و 552 هزار تومان معامله شد.
کد خبر: ۱۷۱۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
خبراقتصادی - رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: این بازار و تمام اعضای صنفی این اتحادیه همزمان با مشاغل گروه‌های ۲ به مدت دو هفته از روز شنبه (۲۱ فروردین‌ماه) تعطیل خواهند بود.
ابراهیم محمدولی با اشاره به رشد مبتلایان به بیماری کرونا و آغاز موج چهارم این بیماری و ایجاد محدودیت های کرونایی برای صنوف مختلف در پایتخت، اظهار داشت: بنابر مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا و دستور استانداری تهران، صنف طلا و جواهر با توجه به قرار گرفتن در گروه ۲ شغلی از روز شنبه ۲۱ فروردین ماه به مدت ۱۴ روز تعطیل خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: بازار طلای تهران در این مدت تعطیل بوده و تمام فعالیت ها در بازار بزرگ تهران برای کاهش روند این بیماری و توقف موج فراگیری در این برهه زمانی متوقف خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه فقط فعالیت صنوف گروه شغلی ۱ در تهران ادامه دارد و صنف طلا و جواهر هم راستا با صنوف گروه‌های ۲، ۳ و ۴ در زمان اعلام شده، تعطیل هستند، گفت: این صنف طبق مصوبه مشمول محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها هستند و از همکاران این صنف خواهشمندیم برای کاهش مبتلایان به این بیماری همکاری لازم را با ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام دهند و واحد صنفی خود را از روز شنبه تعطیل و فعالیت‌های خود را متوقف کنند.
محمدولی تاکید کرد: بازرسان اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت و پلیس نظارت بر اماکن عمومی بر اجرای مصوبات ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا نظارت کرده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، واحدهای صنفی را به مدت دو هفته پلمب خواهند کرد.
با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا و قرار گرفتن پایتخت در وضعیت قرمز، ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های ۲ هفته‌ای را تصویب کرد.بر همین اساس «قاسم نوده فراهانی» رییس اتاق اصناف تهران از تعطیلی ۲ هفته ای بازار بزرگ پایتخت از روز شنبه ۲۱ فروردین ماه خبر داد.

این تعطیلی و محدودیت ها برای گروه های شغلی ۲، ۳ و ۴ اعمال خواهد شد و گروه شغلی ۱ که شامل مشاغل خدماتی می شود در این مدت می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

افزایش قیمت اونس جهانی طلا

روز جمعه با اعلام قیمت هر دلار 25030 تومان و هر اونس جهانی طلا به قیمت 1747 دلار، قیمت طلا و سکه افزایش داشت و سکه طرح جدید 10 میلیون و 700 هزار تومان، طرح قدیم 10.5 میلیون، نیم سکه 6 میلیون و 350 هزار، ربع سکه 4 میلیون و 50 هزار، سکه گرمی 2.3 میلیون تومان، هر گرم طلای 18 عیار  معامله شد. 1 میلیون و 50 هزار و مظنه مثقال طلا 4 میلیون و 552 هزار تومان معامله شد.
 روز پنج شنبه نیز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز ۱۷۴۲ دلار و ۳۹ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۴۸ هزار و ۵۸ تومان  اعلام شده است.
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی پنجشنبه، ۱۹فروردین با ۱۷۹ تومان کاهش در مقایسه با روز کاری گذشته چهارشنبه به رقم ۲۴ هزار و ۲۸۸ تومان رسید.
قیمت فروش یورو با کاهش ۲۳۶ تومانی ۲۸ هزار و ۵۴۹ تومان شد.قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۸۰۷ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۹۸۴ تومان بود.نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۴۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۲۸۸ تومان اعلام شد.  همچنین نرخ یورو در این بازار  ۲۸ هزار و ۲۶۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۵۴۹ تومان اعلام شد.
در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته، هر یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۷۷۳ تومان و هر دلار ۲۴ هزار و ۵۴۹ تومان به فروش رسید.همچنین روز کاری گذشته در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۵۲۸ تومان فروخته شد و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۹۳۴ تومان معامله شد.

قیمت طلای جهانی کاهش یافت


گزارش جلسه ۱۶-۱۷ مارس فدرال رزرو که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد که مقامات درلزوم پیشروی بیشتر در بهبود قبل از تعدیل برنامه خرید گسترده اوراق قرضه، متحد هستند. آنها خاطرنشان کردند که هر جهش تورمی موقت است. بازرگانان به دنبال نظرات بیشتر رئیس جروم پاول هستند که قرار است روز پنجشنبه در هیئتی درباره اقتصاد جهانی شرکت کند.
با خوش بینی ها به بهبود اقتصاد جهانی و در نتیجه افزایش سود اوراق قرضه، جذابیت این فلز گرانبها کاهش داشت ، شمش هم بدون کسب سود بیش از ۸ درصد در سال جاری کاهش یافته است. منابع موجود در صندوق های معاملاتی در بورس، که یکی از ارکان اصلی رسیدن قیمت طلا به رکورد سال ۲۰۲۰ هستند، روند نزولی خود را ادامه می دهند و این نشان دهنده کاهش علاقه سرمایه گذاران است.

آزمایش روبل دیجیتال توسط روسیه

بانک مرکزی روسیه قصد دارد روبل دیجیتال را در سال ۲۰۲۲ آزمایش کندو پس از آن نقشه ای برای اجرای آینده این پروژه تهیه می شود.

روز پنجشنبه معاون اول رییس کل بانک مرکزی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که بانک مرکزی روسیه قصد دارد روبل دیجیتال را در طول سال ۲۰۲۲ آزمایش کند و پس از آن نقشه ای برای اجرای آینده این پروژه تهیه خواهد شد.

کمترین ذخایر ارزی ترکیه در ۱۸ سال اخیر

ذخایر ارزی ترکیه با ۱۰.۶۸ میلیارد دلار به کمترین میزان در ۱۸ سال اخیر رسید.به گزارش رویترز، طبق داده ها، ذخایر خالص ارزی بانک مرکزی ترکیه به ۱۰.۶۸ میلیارد دلار و پایین ترین سطح از سال ۲۰۰۳ رسیده است. روز پنج شنبه نرخ این ارز ۸.۱۷۰۷ در مقایسه با ۷.۹۴۰۹ هفته قبل بود. این ذخایر سال گذشته سقوط کرد با اینکه بانک های محلی حدود ۱۳۰ میلیارد دلار برای تثبیت لیر فروختند. ذخایر خالص ارزی در پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۴۱ میلیارد دلار بود.

تحلیل گران می گویند بانک مرکزی برای تقویت ذخایر ارزی خود در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ از تهاتر با بانک های محلی استفاده کرده است. این سیاست غیرمتعارف، سرمایه گذاران خارجی را به خود جلب کرد و خطر بحران تراز پرداخت ها را افزایش داد. داده ها نشان داد معاملات تهاتری این بانک تا روز چهارشنبه ۴۱.۱۱۶ میلیارد دلار بوده است.

ارز دیجیتال چین و تهدید دلار

توسعه سریع ارز دیجیتال چین می تواند برای سلطه جهانی دلار آمریکا تهدیدی به شمار برود.در حالی که بسیاری از کشورهای جهان در حال استقبال از ایده داشتن ارزهای دیجیتال خود هستند، چین با یوان دیجیتال خود برای موفقیت در فناوری مالی پیشی گرفت.

بیتکوین بار دیگر ۵۸ هزار دلاری شد

برای سومین بار در یک هفته اخیر بیتکوین موفق به فتح کانال ۵۸ هزار دلاری شد.پس از آن که صرافی کوین بیس موفق شد مجوز عرضه اولیه سهام خود در بورس نیویورک را از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا کسب کند، حالا دیگر صرافی بزرگ ارزهای دیجیتالی به نام کراکن نیز اعلام کرده که در تدارک عرضه سهام خود در بورس برای سال ۲۰۲۲ میلیادی است. این صرافی اکنون چهارمین صرافی بزرگ دنیا محسوب می شود و بیش از ۶ میلیون مشتری دارد. جسی پاول- مدیرعامل این صرافی- پیشتر گفته بود بیتکوین پتانسیل رسیدن به یک میلیون دلار را دارد.

ارزش دلار برای چهارمین روز متوالی مقابل بیشتر ارزهای مهم کاهشی ماند.
به گزارش رویترز، افزایش پیاپی بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داری آمریکا باعث شد تا رابرت کاپلان- رییس دفتر منطقه ای فدرال رزرو در دالاس- به معامله گران اطمینان دهد با بازگشت تدریجی فعالیت های اقتصادی به سطح قبل از کرونا، وضعیت بازار اوراق قرضه نیز سر و سامان بگیرد. کاپلان افزایش اخیر بازدهی اوراق را نشانه ای از سلامت بازارهای مالی آمریکا دانست و افزود: به هیچ وجه چیزی برای نگرانی وجود ندارد. با توجه به روند خوب واکسیناسیون و احیای تقاضا، پیش بینی ما این است که امسال رشد اقتصادی خوبی داشته باشیم.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۱۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۲۲۶ واحد بسته شد.نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۷۸ دلار اعلام شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۷۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳۷ درصد بالا رفت و با رفتن به کانال ۱.۱۹ به ۱.۱۹۱ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۹ درصد کاهش به ۱۰۹.۲۴۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۰۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۵۱ یوان چین اعلام شد.