:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تغییرات اندک قیمت انواع سکه در بازار

افزایش قیمت سکه در کانال ۱۰ میلیون تومانی / ۴.۵ میلیارد دلار وارد بازار ارزهای مجازی شد

قیمت سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بفروش می‌رسد.هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۶۹ هزار و ۳۰۰ تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۳۲ هزار تومان فروخته می‌شود
کد خبر: ۱۷۱۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۳
خبراقتصادی – محسن شمشیری
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهارشنبه، ۱۸ فروردین‌ماه در بازار تهران با افزایش ۲۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رسیدو سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۶۱ هزار تومان رسید.هر مثقال طلا نیز به قیمت چهار میلیون و ۵۹۸ هزار تومان معامله شد. اونس جهانی طلا نیز  یک‌هزار و ۷۳۷ دلار و ۶۷ سنت فروخته شد.

روند آرام افت نرخ دلار

دلار در صرافی‌های بانکی چهارشنبه، ۱۸ فروردین با ۳۲۷ تومان کاهش در مقایسه با روز کاری گذشته (سه شنبه) به رقم ۲۴ هزار و ۴۶۷ تومان رسید.قیمت فروش یورو بدون تغییر نسبت به قیمت‌های پایانی روز قبل ۲۸ هزار و ۷۸۵ تومان ماند. قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۹۸۳ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۱۵ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۳۸۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۶۲۵ تومان اعلام شد. همچنین نرخ یورو در این بازار  ۲۸ هزار و ۷۳۱ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۱۸ تومان اعلام شد. براساس این گزارش، در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته، هر یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۶۱۵ تومان و هر دلار ۲۴ هزار و ۴۷۷ تومان به فروش رسید.همچنین روز کاری گذشته در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۷۸۶ تومان فروخته شد و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۷۲۷ تومان معامله شد.

روز چهارشنبه، در بازار آزاد نیز قیمت دلار 25 هزار و 130 تومان و اونس جهانی طلا 1742 دلار اعلام شد و به دنبال آن قیمت طلا نیز اندکی افزایش داشت.  قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۶۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۱۳۰ تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 600 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 400 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 100 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 417 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 615 هزار تومان ارزش‌گذاری شد.
 از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.
به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.
در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل اندکی افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 467 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 983 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 785 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 215 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.۱۸ فروردین ۱۴۰۰ با توجه به ثبات نرخ ارز، قیمت طلا و سکه در مقایسه با روز گذشته، تغییر چندانی نداشته است.
محمد کشتی آرای با بیان اینکه انس جهانی طلا ۱۷۴۲ دلار قیمت گذاری شده، افزود: هم اکنون قیمت سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بفروش می‌رسد.هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۶۹ هزار و ۳۰۰ تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۳۲ هزار تومان فروخته می‌شود.
قیمت هر اونس طلا  با ۰.۳۱ درصد کاهش به ۱۷۳۷ دلار و ۷۸ سنت رسید.در حالی که انتشار برخی آمارهای امیدوارکننده اقتصادی سبب تقویت احتمال ترمیم سریع اقتصاد آمریکا شده است، قیمت طلا روز چهارشنبه شاهد کاهش بود و از بالاترین رقم 2 هفته اخیر که دیروز به ثبت رسیده بود فاصله گرفت.
بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.31 درصد کاهش به 1737 دلار و 78 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه ژوئن نیز با 0.26 درصد افت به 1738 دلار و 50 سنت رسید.
روز سه شنبه و در حالی که سوددهی اوراق قرضه خزانه داری امریکا کاهش داشت و همزمان با افت ارزش دلار به پایین ترین رقم 2 هفته گذشته، قیمت طلا شاهد جهش بود و به بالاترین رقم از 25 مارس یعنی 1745 دلار و 15 سنت رسید.
در ادامه انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا، میزان فرصت های شغلی ایجاد شده در ماه فوریه به بالاترین رقم دو سال گذشته رسیده، در حالی که تعداد استخدام ها نیز رشد داشته است. افزایش تعداد واکسینه شدگان سبب شده تا تقاضای داخلی در آمریکا تقویت شود و اعطای کمک های دولتی سبب بالا رفتن نیاز شرکت ها به نیروی کار بیشتر شود.
صندوق بین المللی پول چشم انداز مثبت تری برای اقتصاد جهانی ترسیم و پیش بینی کرده که رشد اقتصاد جهان امسال به 6 درصد برسد.
حجم دارایی های اس پی دی آر گلد تراست، بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در بازار طلا روز سه شنبه با 0.4 درصد کاهش نسبت به روز قبل از آن به 1029.04 تن رسید. در همین حال قیمت فلز نقره با 0.3 درصد کاهش به 25 دلار 10 سنت رسید در حالی که قیمت فلز پالادیوم هم شاهد افت 0.4 درصدی و رسیدن به 2674 دلار و 91 سنت بود. اما قیمت پلاتین امروز 0.6 درصد رشد داشت و 1240 دلار و 40 سنت معامله شد.

۴.۵ میلیارد دلار وارد بازار ارزهای مجازی شد

جریان سرمایه‌گذاری در ارزهای مجازی در فصل زمستان ۱۱ درصد نسبت به آخرین فصل ۲۰۲۰ افزایش داشت و به ۴.۵ میلیارد دلار رسید.اطلاعات شرکت انگلیسی مدیریت ارزهای دیجیتال «کوین شیرز» نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در ارزهای مجازی در سه ماه اول سال جاری میلادی به 4.5 میلیارد دلار رسیده که حاکی از افزایش مشارکت موسسات در این بخش است.
 جریان سرمایه‌گذاری در ارزهای مجازی در فصل زمستان 11 درصد نسبت به فصل قبل از آن یعنی آخرین فصل 2020 افزایش داشت ولی سرعت این سرمایه‌گذاری پایین‌تر بود.
 ارزش بازار ارزهای مجازی در روز دوشنبه به بالاترین رقم دو تریلیون دلار رسید. سرمایه بازار بیت کوین بیش از یک تریلیون دلار است و حدود یک هفته این رقم را حفظ کرده است.

پیش بینی بانک آمریکایی از قیمت بیت کوین

طبق اطلاعات کوین شیرز، بیت کوین با 3.5 میلیارد دلار بیشترین جریان سرمایه‌گذاری را در سه ماهه اول سال جاری میلادی داشته و پس از آن اتریوم با 765 میلیون دلار قرار دارد. بزرگترین ارز مجازی دنیا از نظر سرمایه بازار در اواسط مارس به اوج 61781.83 دلار رسید ولی پس از آن در محدوده پایین‌تری معامله می‌شود. سرمایه‌های ارز مجازی تحت مدیریت تا  59 میلیارد دلار افزایش یافته است. این رقم در سال گذشته میلادی برابر با 37.6 میلیارد دلار بود.
 گری اسکیل هنوز هم بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال در جهان است که ارزش سرمایه آن به 46.1 میلیارد دلار می‌رسد. کوین شیرز دومین صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ دنیا و بزرگترین شرکت مدیریت سرمایه‌های دیجیتال در اروپاست که حدود 5.1 میلیارد دلار سرمایه دارد