:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱

نمایش مجازی «معدن‌کاوی باستانی» ایران و آلمان از امروز

ایران و آلمان از امروز (۱۸ فروردین‌ماه) همزمان دو نمایشگاه باستان‌شناسی با موضوع معدن را افتتاح می‌کنند. این نمایشگاه‌ها به صورت مجازی قابل مشاهده است.
کد خبر: ۱۷۱۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹
اقتصادگردان- نمایشگاه‌های مجازی «مرگ در نمک، روایت باستان‌شناسانه از سرزمین پارس» به میزبانی موزه معدن آلمان بوخوم و «انسان در جستجوی معادن: گزیده‌ای اژ آثار معدنکاری باستانی موزه معدن آلمان در بوخوم» به میزبانی موزه ملی ایران از عصر چهارشنبه ۱۸ فروردین گشایش می‌یابد.

جبرییل نوکنده ـ مدیر کل موزه ملی ایران ـ درباره این نمایشگاه‌ها گفت: موزه ملی ایران و موزه معدن آلمان در بوخوم در راستای تفاهم‌نامه همکاری که سال ۱۳۹۶ امضا شد، همکاری‌های موزه‌ای را آغاز کرده‌اند که در راستای تعاملات و برنامه‌های مشترک، این دو موزه درصدد برگزاری نمایشگاه‌های فیزیکی متقابلی از آثار تاریخی و فرهنگی یکدیگر، مرتبط با موضوع معدنکاوی باستان بوده‌اند.

او افزود: با توجه به ادامه محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری بیماری کووید_۱۹ در مرحله اول نمایشگاه‌ها به صورت مجازی برگزار و  همزمان از طریق وبگاه‌های هر دو موزه برای بازدیدکنندگان در سراسر جهان قابل بازدید خواهد شد.

مدیرکل موزه ملی ایران در خصوص نمایشگاه آثار ایرانی،‌ گفت: نمایشگاه «مرگ در نمک، روایت باستان‌شناسانه از سرزمین پارس»  به فعالیت‌های باستان‌شناسی و  یافته‌های باستان‌شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان می‌پردازد و در وبگاه موزه معدن آلمان در شهر بوخوم آماده بازدید مجازی است.

او درباره نمایشگاهی که موزه ملی ایران میزبان آن شده است، توضیح داد: نمایشگاه «انسان در جستجوی معادن: گزیده‌ای از آثار معدنکاری باستانی موزه معدن آلمان در بوخوم» در وبگاه موزه ملی ایران  قابل بازید مجازی است. در این نمایشگاه بیش از ۲۰۰ قلم آثار تاریخی و فرهنگی با موضوع تاریخچه معدنکاوی از ۲۰ کشور جهان از دوره پارینه‌سنگی تا دوره معاصر به نمایش درآمده است.

به گفته او، این نمایشگاه‌های مجازی ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۰ به صورت هم‌زمان در ایران و آلمان با حضور مقامات فرهنگی دو کشور رونمایی و این مراسم از صفحه رسمی اینستاگرام موزه ملی ایران به صورت زنده پوشش داده خواهد شد.

نوکنده در بیان اهداف این رویداد فرهنگی بین‌المللی مجازی، یادآور شد: برگزاری نمایشگاه‌های متقابل از فعالیت‌های مهم و رسالت‌های موزه ملی ایران در سال‌های اخیر بوده و با توجه به همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن همکاری موزه‌ها در قالبی مجازی ادامه یافته و از سوی دیگر برگزاری رخدادهای این‌چنینی بازتاب نقش موزه‌ها، یعنی حضوری التیام‌بخش در بحران‌ها را روشن می‌سازد که همان ایجاد حسی از آرامش و امنیت در مقابله با سایه تجارب تلخ اجتماعی است.

این نمایشگاه‌ها پس از رونمایی به صورت رایگان و با پیوندهای «انسان  در جستجوی معادن: گزیده‌ای از آثار معدنکاری باستانی موزه معدن آلمان در بوخوم» از طریق وبگاه موزه ملی ایران به آدرس
http://irannationalmuseum.ir/Virtula-Tour/Human_Search_for_Resources/ و «مرگ در نمک، روایت باستان‌شناسانه از سرزمین پارس» در وبگاه  موزه معدن آلمان در بوخوم به آدرس https://tod-im-salz.de  در دسترس علاقه‌مندان خواهد بود.