:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

تبدیل ۴۳۰۰ هکتار اراضی دیم به آبی در پایاب سد آزاد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۴۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست سد آزاد با اجرای سامانه انتقال آب از دیم به آبی تبدیل می‌شوند.
کد خبر: ۱۷۱۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
اقتصادگردان- محمد فرید سپری در جلسه رها سازی آب برای باغات از سد آزاد و انتقال برق برای پروژه توسعه باغات دهکانان شهرستان سرو آباد که با حضور معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری و مدیر عامل آب منطقه ای استان و دیگر اعضا برگزار شد اظهار کرد که پروژه احداث باغات مثمر در اراضی پایاب سامانه انتقال سد آزاد در منطقه کلاترزان سنندج که احداث شبکه های آبیاری اصلی از سوی وزارت نیرو و فرعی بوسیله جهاد کشاورزی در حال انجام است، سرمایه گذاری زیرساختی کلان را در بردارد و موجب ارتقای تولید، اشتغال و سطح معییشت مردم خواهد شد.

وی افزود که حمایت‌های استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و پای کار بودن نهادهایی مانند بسیج سپاه پاسداران که با تمام توان برای به ثمر رساندن این پروژه بسیار حائز اهمیت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تصریح کرد که تشکیل تعاونی های تولید و تعیین نظام بهره‌برداری مناسب، تدوین الگوی کشت متناسب با خاک و اقلیم، اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی و تشکیل کمیته اجرایی از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی استان است.

وی با اشاره به استقبال کم نظیر بهره‌برداران و همچنین تأمین نهال اصلاح شده و لیبل دار و فعالیت تعاونی ها عنوان کرد که در فرصت زمانی کم برای بالغ بر ۴۰۰ هکتار زمین نهال‌های گردو، بادام، انگور و گلابی غرس شده است.

سپری ادامه داد که به دلیل همکاری بهره‌برداران با جهاد کشاورزی استان، ۵۱۰ هکتار طراحی و پیاده سازی نقشه باغ و ۵۰۰ هکتار چاله کنی انجام شده و این وضعیت بسیار امیدوار کننده بوده و در حال حاضر بحث رها سازی آب در شبکه مطرح است.

وی در ادامه یادآور شد که برای اجرای پروژه دهکانان واقع در شهرستان سروآباد تاکنون ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که در این طرح حدود ۷۰۰ هکتار باغ ایجاد می شود و در صورت انتقال برق ۶۳ کیلوولت و تأمین برق ۱۰ مگاوات توسط برق منطقه‌ای غرب، احداث پروژه باغات اجرایی می‌شود.