:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
با تشکیل کارگروه ساماندهی مرغ، آرامش به کل کشور بازمی گردد

وزیر جهاد کشاورزی به خاطر مرغ از مردم عذرخواهی کرد /تخلفات گسترده در حوزه مرغ

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه به نمایندگی از دولت از مردم به دلیل اتفاقات بازار مرغ عذرخواهی می‌کنم، ابراز امیدواری کرد با تشکیل کارگروه ساماندهی مرغ، آرامش به کل کشور بازگردد. نیاز تهران به مرغ حدود یک هزار و 200 تن است در حالی که در سه شیفت حدود هزار تن بسته‌بندی شد، اما ما شاهد تخلفات گسترده در این حوزه هستیم
کد خبر: ۱۷۱۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲
خبراقتصادی -  کاظم خاوازی در تشریح دلایل اتفاقات ناگوار بازار مرغ طی دو ماه گذشته گفت: از ابتدای سال گذشته تا بهمن ماه جوجه‌ریزی در بهمن ماه به بیشترین میزان رسیده است به این معنا که آماری بالاتر از بهمن ماه برای جوجه‌ریزی نداشتیم که این امر نیز توسط چند سیستم مختلف کنترل می‌شود به طور مثال سامانه سما که توسط سازمان دامپزشکی و بیمه کنترل می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات میدانی انحراف از جوجه‌ریزی حدود 1.3 درصد است، گفت: جوجه‌ریزی و تولید به میزان طی ماه گذشته به میزان کافی بوده است و حتی ما با تولیدات کمتری مانند 90 میلیون و 110 میلیون نیز مشکلی در بازار نداشتیم، از سوی دیگر از آنجا که قدرت خرید مردم طی ماه‌های گذشته افزایشی نداشته، باید اتفاقات بازار مرغ را در جای دیگری جستجو کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر احتکار و منجمد کردن مرغ در بازار به چشم می‌خورد، تصریح کرد: نیاز تهران به مرغ حدود یک هزار و 200 تن است در حالی که در سه شیفت حدود هزار تن بسته‌بندی شد، اما ما شاهد تخلفات گسترده در این حوزه هستیم.

خاوازی با بیان اینکه اتفاقات بازار مرغ موجب شد دولت کارگروهی در راستای حل مشکلات این حوزه تشکیل دهد که مسئولیت آن با وزیر جهاد کشاورزی است، ادامه داد: در 3 روز کاری با برگزاری جلسات و هماهنگی‌ها توانستیم قیمت‌ها را تا حدودی سامان دهیم، تنها در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان و سیستان مشکلاتی وجود دارد که برای آن استان معین تعریف شده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم اضافه کرد: در صورت اجرای طرحی که برای جهش تولید آماده کرده ایم به راحتی می‌توان طی 4 سال قریب به 800 هزار تن روغن را در داخل کشور بدون اینکه گندم و دیگر محصولات استراتژیک تحت تاثیر قرار گیرند، تولید کنیم.همچنین یکی از تصمیمات خوبی که در شورای قیمت گذاری صورت گرفت، کمک به چغندرکاران کشور بود. اگرچه در سال 98 در حدود 3.5 میلیون تن چغندر تولید شد، ولی این رقم در سال 99 به حدود 5.5 میلیون تن رسید و پیش بینی ما این است در سال 1400 این رقم به 7 میلیون تن برسد که قریب به 1.2 میلیون تن فقط شکر از چغندر می‌گیریم و قطعاً در سال پیش رو به مرز خودکفایی تولید شکر خواهیم رسید.

وی در رابطه با تولید پنبه نیز توضیح داد: در سال 98 مجموعاً 222 هزار تن پنبه برداشته کرده ایم و در سال زراعی 99 این عدد به 270 هزار تن رسید و در سال 1400 آن را به 327 هزار تن خواهیم رساند.در تولید گوشت قرمز به 881 هزار تن، در تولید شیر به 11 میلیون تن و در تولید مرغ به 2 میلیون و 500 هزار تن رسیده‌ایم، همچنین مشکلی در تولید تخم‌مرغ و عسل نداریم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال 99 در تولید کره خودکفا شدیم، ادامه داد: واردات گوشت به یک چهارم تا یک پنجم رسیده است.

بخش کشاورزی نیز مانند سایر حوزه‌ها رقابتی بوده و متأثر از قیمت کالا‌های دیگر است، به صورت میانگین دستمزد روزانه نیروی کار حدود 49 درصد، حمل و نقل 30 درصد و ... افزایش داشته است که این امر در قیمت نهایی محصولات کشاورزی اثرگذار است.در بخش کشاورزی تمام نهاده‌ها به جز 4 نهاده از جمله ذرت، کنجاله و دانه‌های سویا با نرخ‌های آزاد تأمین می‌شود.