:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹
اثر دلار بر اقتصاد ایران باید خنثی شود

طلای جهانی به 1742 دلار رسید / ثبات نسبی در بازار ارز و طلا

عصر سه شنبه قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به 1742 دلار رسید. در بازار ارز ایران نیز روز سه شنبه، قیمت دلار 25 هزار و 30 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 200 تومان و درهم امارات 6 هزار و 900 تومان اعلام شده است.با ورود قیمت دلار به کانال 25 هزار تومان ومعامله ۲۵ هزار و ۳۰ تومانی آن و همچنین اعلام هر اونس طلا به قیمت 1733 دلار، قیمت طلا و سکه عملا روند با ثباتی را طی می کند
کد خبر: ۱۷۱۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳
خبراقتصادی - محسن شمشیری
در بازار ارز  روز سه شنبه، قیمت دلار 25 هزار و 30 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 200 تومان و درهم امارات  6 هزار و 900 تومان اعلام شده است.با ورود قیمت دلار به کانال 25 هزار تومان ومعامله  ۲۵ هزار و ۳۰ تومانی آن و همچنین اعلام هر اونس طلا به قیمت  1733 دلار، قیمت طلا و سکه عملا روند با ثباتی را طی می کند.
    قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۶۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 600 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 400 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 100 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 615 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.
نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.
کاهش قیمت ارز در دو روز ابتدایی هفته با مقاومت عده ای از بازاری‌ها همراه شده و همین امر نیز سبب تغییر مسیر قیمت‌ها در بازار ارز شده است؛ قیمت دلار که تا 24 هزار و 600 تومان کاهش یافته بود عصر دیروز در بازار آزاد به 25 هزار و 100 تومان هم رسید.
به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.
در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 465 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 980 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 552 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 987 تومان اعلام شده است.
نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: امروز سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ با توجه به ثبات قیمت انس و افزایش اندک نرخ ارز در بازار، قیمت طلا و سکه بدون تغییر بوده است.
محمد کشتی آرای با بیان اینکه انس جهانی ۱۷۳۳ دلار قیمت گذاری شده است، افزود: هم اکنون قیمت سکه طرح جدید، ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بفروش می‌رسد.هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۶۲ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت ارز در بازار امروز با افزایش اندک روبرو بوده است. قیمت دلار تا لحظه تنظیم خبر ۲۵ هزار تومان و هر یورو ۲۹ هزار ۹۰۰ تومان فروخته شده است





محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است چند راه از جمله پیمان‌های پولی،‌ استفاده از ارزهای دیجیتال و تهاتر وجود دارد که می‎توان اثر منفی دلار بر اقتصاد ایران را کمرنگ کرد.

بهروز محبی نجم آبادی در گفتگو با ایبِنا، در رابطه با راهکارهای کاهش تاثیر منفی دلار بر اقتصاد ایران، اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در اقتصاد ایران که در رتبه اول قرار دارد دلار و قیمت آن است، زیرا این مورد می‌تواند با اقتصاد ایران بازی کند که این موضوع مورد تایید کارشناسان اقتصادی هم قرار دارد.

نماینده‌ مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین متاسفانه دلار و اتصال آن به ارزش پول ملی یک فاکتور مهم و تاثیرگذار است که می‌تواند اقتصاد و پول کشور را در دست خود نگه دارد.
زمانی در کشور دچار گرانی قیمت ارز می‌شویم که عرضه با تقاضا با هم فاصله پیدا می‌کند. یعنی هر چه تقاضای دلار بیشتر باشد، دلار کمیاب‌تر می شود و قیمت آن افزایش پیدا می‌کند که این خود اثر منفی بر اقتصاد دارد.حال سوال این است که چطور باید نقش دلار را در اقتصاد کم کرد؟ یکی از این راهکارها این است که تولید داخل را گسترش دهیم، مثلا باید کشور در نهاده‌های دامی خودکفا شود تا شاهد خروج ارز برای این کالای استراتژیک نباشیم.برای آنکه بتوانیم دلار را از اقتصاد جدا کنیم باید به سمت پیمان‌های دوجانبه پولی با کشورهای مختلف برویم. یعنی تهیه پول ملی چین برای ایران راحت‌تر از دلار آمریکاست که حتما باید به آن سمت رفت.نکته بعدی این است که استفاده از بحث تهاتر در صادرات است، یعنی اگر بتوانیم با کشورهای مختلف بر اساس تولیدات داخلی واردات و صادرات را بر اساس تهاتر تنظیم کنیم می‌توانیم قسمتی از مشکلات کشور را حل کنیم.
موضوع بعدی که می‌تواند دلار را از اقتصاد کشور حذف کند بحث ارزهای دیجیتال است که اگر به آن ورود شود می‌توانیم از طریق ارز دیجیتال قسمتی از کارها را انجام دهیم.
باید اقدامات متعددی صورت بگیرد تا این موجود مزاحمی به نام دلار از اقتصاد کشور خارج شود، زیرا این مورد ابزاری در دستان ایالات متحده آمریکا شده است تا ایران را تحت فشار قرار دهد.


همترازی سرمایه بازار ارزهای رمزنگاری شده با شرکت اپل

سرمایه بازار ارزهای رمزنگاری شده در حال حاضر و پس از کسب رکورد دو تریلیون دلار، تقریباً به اندازه شرکت اپل ارزش دارد.

به گزارش راشاتودی، برای اولین بار در تاریخ سرمایه بازارهمه ارزهای رمزپایه از دو تریلیون دلار فراتر رفته است که با رشد چشمگیر بیت کوین و سایر سکه ها تقویت شده است.

داده های وب سایت کوین گکو نشان می دهد که عصر دوشنبه ارزش تمام ارزهای رمزپایه از مرز دو تریلیون دلار فراتر رفت و پس از آن نیز به روند صعودی خود ادامه داده است. صبح روز سه شنبه، پیش از آنکه به سطح فعلی یعنی ۲.۰۲۰ تریلیون دلار برسد، سرمایه بازار ارز رمزنگاری شده به بالاترین قیمت ۲.۰۳۹ تریلیون دلار رسید.

این بدان معناست که اکنون تمام ارزهای رمزنگاری شده موجود در بازار تقریباً به اندازه شرکت اپل، دومین شرکت بزرگ جهان یا مجموع شرکت های گوگل و تسلا، ارزشمند هستند. کمتر از سه ماه طول کشیده تا بازار ارزرمزنگاری شده بیش از یک تریلیون دلار سود کسب کند. ارزش بازار کل تمام ارزهای رمزنگاری شده برای اولین بار در ژانویه به ۱ تریلیون دلار رسیده بود.

این رکورد جدید از سود بالای ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت کوین حاصل شده است. سرمایه بازار بیت کوین از اواخر ماه مارس به زیر یک تریلیون دلار کاهش پیدا نکرده است و در حال حاضر در حدود ۱.۱ تریلیون دلار است. قیمت بزرگ ترین ارز رمزنگاری شده جهان در سال جاری بیش از دو برابر شد و اخیراً در کوین دسک به بالاترین سطح ۶۱۵۵۶.۵۹ دلار رسید. در حال حاضر با قیمت حدود ۵۸۸۰۰ دلار معامله می شود.

بامداد سه شنبه، دومین ارز مجازی، اتریوم ، به بالاترین قیمت ۲۱۵۱.۲۵ دلاررسید. طبق داده های کوین دسک، از صبح ۵ درصد رشد داشت و کماکان معامله می شود. علاوه برافزایش سرمایه گذاران خرد، طی چند ماه گذشته گلدمن ساکس و دویچه بانک و همچنین تامین کنندگان اصلی پرداخت هم به این بازار روی آورده اند.



قیمت جهانی طلا افزایش یافت

با کاهش دلار و سود خزانه‌داری آمریکا، قیمت طلا افزایش یافت.

به گزارش رویترز، روز سه شنبه قیمت طلا افزایش یافت، با اینکه دلار پایین تر، شمش را برای خریداران خارج از ایالات متحده ارزان تر و جذاب تر کرد و کاهش سود خزانه داری ایالات متحده هم از آن بیشتر پشتیبانی کرد.

طلای اسپات با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۷۳۳.۳۱ دلار در هر اونس رسید. معاملات آتی طلا با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۷۳۵.۱۰ دلار در هر اونس رسید. دلار در برابر سایر ارزها تقریباً به پایین ترین حد دو هفته سقوط کرد، در حالی که سود خزانه داری آمریکا نیز کاهش داشت در حالی که سرمایه گذاران فروش اخیر اوراق قرضه دولتی را متوقف کردند.

سود خزانه داری کمتر به معنای هزینه کمتر برای نگهداری شمش است که بازگشتی ندارد.اما، داده ها نشان می دهد که فعالیت صنعت خدمات ایالات متحده در ماه مارس با رکورد بالایی افزایش داشته و به جذابیت طلا رسیده است.

این داده ها پس از ثبت رکوردهای شاخص های اس اند پی ۵۰۰ و داوجونز، با درخشش این فلز زرد، سهام های آسیایی را در مسیر صعودی قرار داد. روز دوشنبه جانت یلن گفت که با کشورهای G۲۰ در تلاش است تا در مورد حداقل نرخ مالیات شرکت های بزرگ به توافق برسد.

روز دوشنبه جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، از پیشنهاد خود برای افزایش مالیات شرکت ها جهت کمک به پرداخت هزینه های زیرساختی خود دفاع کرد و گفت که او نگران آسیب این افزایش به اقتصاد نیست.

روز دوشنبه لورتا مستر، رییس بانک رزرو فدرال کلیولند، گفت: فدرال رزرو باید به سیاست پولی خود پایبند باشد تا به رشد بیشتر کمک کند. نقره با ۰.۳ درصدافزایش به ۲۴.۹۶ دلار رسید، در حالی که هر اونس پالادیوم با ۰.۳ درصد کاهش به ۲۶۵۷.۶۶ دلار رسید. هر اونس پلاتین با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۲۰۹.۷۶ دلار رسید

ژاپن صدور ارز دیجیتال ملی را آغاز کرد

بانک مرکزی ژاپن (BOJ) آزمایش بررسی امکان صدور ارز دیجیتال خود آغاز کرده است.

به گزارش راشاتودی، روز دوشنبه بانک مرکزی ژاپن (BOJ) گفت که آزمایش را برای بررسی امکان صدور ارز دیجیتال خود آغاز کرده که پیش بینی می شود تا به بانک های مرکزی دیگر جهان در بررسی گزینه ها در بخش دیجیتال ملحق شود.

 مرحله اول آزمایش ها تا مارس ۲۰۲۲ انجام می شود و روی امکان سنجی صدور، توزیع و بازخرید ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) متمرکز است. در مرحله دوم که عملکردهای دقیق تری از جمله تعیین محدودیت در مقدار ارز دیجیتال بانک مرکزی برای هر نهاد را بررسی می کند.

برنامه بانک مرکزی برای شروع آزمایش نحوه کار با ارز دیجیتال خود در ماه اکتبر اعلام شد. شینیچی اوچیدا مدیر اجرایی، ماه گذشته گفت که در صورت لزوم، این بانک طرح آزمایشی را که شامل تامین کنندگان خدمات پرداخت و کاربران نهایی است، راه اندازی خواهد کرد.

اعلامیه بانک مرکزی ژاپن در حالی است که بانک های مرکزی جهانی با ابتکار عمل برای توسعه ارزهای دیجیتال خود پیش می روند. آنها به دنبال مدرن کردن سیستم های مالی و جلوگیری از تهدید ارزهای رمزنگاری شده و همچنین تسریع در پرداخت های داخلی و بین المللی هستند.