:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

اکتشاف سنگ‌آهن در ۳ گستره معدنی بزرگ برای رفع نیاز واحدهای فولادسازی

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی از اجرای عملیات اکتشاف سنگ آهن در سه گستره بزرگ معدنی در اصفهان برای رفع نیاز واحدهای فولادی این خطه خبر داد.
کد خبر: ۱۷۱۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
اقتصادگردان- رضا جدیدی افزود: اکتشاف سنگ آهن توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای رفع نیاز و تامین مواد اولیه صنایع فولادی استان اصفهان در قالب یک طرح و قرارداد مشارکتی در حال اجراست.

وی با بیان اینکه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به اکتشاف سنگ آهن در سه گستره معدنی به وسعت ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع در اصفهان برای مجتمع های فولادی این استان پرداخته است، افزود: به نتایج خوبی در ۶ ماه اخیر در این زمینه رسیدیم و امید است دستاوردهای آن تا پایان سال ارائه شود.

جدیدی با اشاره به اینکه یکی از این گستره‌ها حدود ۱۱۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد، خاطرنشان کرد: مطالعات اولیه درباره این گستره‌ها در قرارداد با مجتمع‌های فولادی اصفهان انجام شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه این قرارداد که در زمان حاضر فقط برای اکتشاف سنگ آهن است، روش جدیدی در جهت اجرای طرح‌های مشترک و حفظ منابع بنگاه‌های اقتصادی است، گفت: این ذخایر اکتشافی تا به مرحله بعد و بهره‌برداری برسد به بازه زمانی ۲ تا پنج سال نیاز دارد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان زمین‌‎شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در منطقه خاورمیانه، قطب علمی بشمار می‌آید و همکاری خوبی با دنیا دارد، افزود: این سازمان در جهت بومی‌شناسی و ارتقای علمی زمین‌شناسی برنامه‌های ترویجی را در همکاری با دانشگاه‌ها و موسسه‌های خصوصی در دستور کار دارد.

جدیدی همچنین از تعریف پروژه مدیریت و پایش ذخایرمعدنی کشور برای برخی مواد معدنی با هدف آینده‌نگری و برنامه‌ریزی اکتشاف تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها خبر داد و گفت: بررسی و پایش ذخایر سنگ‌آهن کشور در زمره یکی از این موادمعدنی است که در سال جاری اجرایی خواهد شد.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، استان اصفهان دارای بزرگترین مجتمع‌ها و کارخانه‌های فولادی کشور است که تامین ماده اولیه سنگ آهن یکی از مسائل و دغدغه‌های اصلی آنها در شرایط کنونی است.