:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
دلار به 24870 تومان رسید

سکه در کانال 11 میلیون تومانی / افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی و جهانی

روز چهارشنبه 27 اسفند 99 نرخ دلار در بازار آزاد به 24870 تومان رسید و با افزایش نرخ اونس جهانی طلا به 1736 دلار، قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافت و هر سکه طرح جدید به 11 میلیون و 20 هزار تومان، مظنه مثقال طلا 4 میلیون و 635 هزار، هر گرم طلا 1 میلیون و 70 هزار تومان، سکه طرح قدیم به 10 میلیون و 650 هزار، نیم سکه 6 میلیون و 750 هزار، ربع سکه 4 میلیون و 250 هزار، سکه گرمی 2 میلیون و 450 هزار تومان معامله شد. در صرافی های مجاز بانکی نیز نرخ فروش دلار 24 هزار و 89 تومان و نرخ خرید دلار 23612 تومان، فروش یورو 28744 تومان و خرید یورو 28175 تومان اعلام شده است
کد خبر: ۱۷۰۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
خبراقتصادی – محسن شمشیری

روز چهارشنبه 27 اسفند 99 نرخ دلار در بازار آزاد به 24870 تومان رسید و با افزایش نرخ اونس جهانی طلا به 1736 دلار، قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافت و هر سکه طرح جدید به 11 میلیون و 20 هزار تومان، مظنه مثقال طلا 4 میلیون و 635 هزار، هر گرم طلا 1 میلیون و 70 هزار تومان، سکه طرح قدیم به 10 میلیون و 650 هزار، نیم سکه 6 میلیون و 750 هزار، ربع سکه 4 میلیون و 250 هزار، سکه گرمی 2 میلیون و 450 هزار تومان معامله شد. در صرافی های مجاز بانکی نیز نرخ فروش دلار 24 هزار و 89 تومان و نرخ خرید دلار 23612 تومان، فروش یورو 28744 تومان و خرید یورو 28175 تومان اعلام شده است.
در ساعات عصر نیز قیمت دلار 24 هزار و 900 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 500 تومان و درهم امارات  6 هزار و 800 تومان اعلام شده است. نوسان قیمت دلار در کانال 24 هزار تومانی در حالی در هفته های اخیر ادامه دارد که که صرافی های بانکی در روزهای اخیر قیمت خود را کاهش داده اند و به کانال 23 هزار تومان رسانده اند. این درحالی است که در بازار آزاد، دلار توانسته است خود را بالای محدوده 24 هزار و 500  تومانی نگه دارد.
کارشناسان ارزی می گویند: در شرایطی که بازارساز قصد دارد دلار را به کانال 23 هزار تومانی از طریق صرافی های بانکی ببرد، معامله گران بازار آزاد، در مرحله اول تلاش می کنند کانال 24 هزار تومانی را حفظ کنند و در مرحله دوم، قبل از پایان سال، برای شکست کانال 25 هزار تومانی تلاش خواهند کرد
در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 45 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 569 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 479 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 915 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران به رقم ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون  و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۷۷ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون و ۶۶۸ هزار تومان رسید.اونس جهانی طلا نیز ایک‌هزار و ۷۳۴ دلار و ۸۳ سنت فروخته شد
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی  (چهارشنبه) با ۴۴ تومان کاهش در مقایسه  به رقم ۲۴ هزار و ۴۵ تومان رسید. هر یورو نیز به بهای ۲۸ هزار و ۴۷۹ تومان معامله شد. قیمت فروش یورو با کاهش ۲۶۵ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته (سه شنبه) به ۲۸ هزار و ۴۷۹ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار  ۲۳ هزار و ۵۶۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۹۱۵ تومان بود. همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۸۴۷ تومان و قیمت فروش آن ۲۴ هزار و ۸۶ تومان است.
علاوه بر این، نرخ خرید یورو در بازار ۲۸ هزار و ۱۱۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۳۹۵ تومان اعلام شد.در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (سه شنبه )، هر یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۶۴۳ تومان و هر دلار ۲۳ هزار و ۹۱۶ تومان به فروش رسید.
همچنین روز گذشته در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان معامله و همچنین حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۵۱۸ تومان فروخته شد.وقوع تحولات مثبت در عرصه سیاست خارجی، افزایش احتمال پذیرش FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی و عراق از جمله مهم‌ترین عوامل افت نرخ دلار در روزهای اخیر محسوب می‌شودقیمت هر اونس طلا با ۰.۳۲ درصد افزایش به ۱۷۳۶ دلار و ۸۶ سنت رسید. به دنبال احتمال افزایش نرخ تورم قیمت طلا روز چهارشنبه اندکی افزایش داشت و به نزدیکی بالاترین رقم بیش از 2 هفته اخیر رسید، هرچند با توجه به حرکت محتاطانه سرمایه گذاران در آستانه مشخص شدن نتیجه نشست دو روزه فدرال رزرو حجم معاملات در بازار پایین بوده است.
همچنین به دنبال ریزش بورس وال استرین، همه شاخص های مهم بورس وال استریت ریزش کردند و ار زش دلار در مقابل بیشتر ارزها اندکی صعود کرد.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۹ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۸۹۲ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۸ درصد پایین رفت و ماندن در کانال ۱.۱۹ به ۱.۱۹۰ دلار رسید.
در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۱ درصد کاهش به ۱۰۹.۱۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۹۰ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۰۶ یوان چین اعلام شد.

سرعت ریزش رمزارزها کند شد

ارزش کاردانو در ۲۴ ساعت اخیر بیش از ۱۷ درصد افزایش یافت. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بررسی روند معاملات نشان می دهد که تمایل معامله گران قدیمی برای نگهداری بیتکوین رو به افزایش است و بیشتر بیتکوین های تازه عرضه شده مربوط به معامله گران تازه کار تر است. همچنین ارز کاردانو که در روزهای اخیر ریزش زیادی را تجربه کرد دست به توسعه بازارهای خود زده است و علاوه بر لیست شدن این رمزارز در صرافی کوین بیس پرو، امکان معامله این رمز ارز در بستر سوایپ سواپ نیز فراهم شد که این دو اتفاق باعث رشد بالای این ارز شد.  

یک مقام هندی به رویترز گفته است که دولت در نظر دارد هرگونه فعالیت مرتبط با رمزارزها از جمله استخراج، نگهداری، معامله یا انتقال آن ها را در این کشور ممنوع اعلام و متخلفان را جریمه کند. با توجه به جمعیت بالای معامله گران هندی ممکن است این تصمیم در صورت اجرایی شدن پیامدهای زیادی برای بازار داشته باشد. البته این مقام هندی گفته است به دارندگان این ارزها ۶ ماه فرصت برای خروج از بازار مهلت داده خواهد شد.  

بیتکوین که در روزهای اخیر روند پرشتابی از کانال ۴۰ هزار دلار تا ۶۰۰۰ دلار داشت پس از فتح کانال ۶۰ هزار دلاری دچار یک وقفه حرکتی شد که دلیل اصلی آن افزایش فشار فروش بوده است. بیتکوین طبق برخی از تحلیل ها این پتانسیل را خواهد داشت که قله ۱۰۰ هزار دلاری را در سال جاری فتح کند. مایکرو استراتژی در جدیدترین خرید خود ۷۵ میلیون دلار دیگر بیتکوین خریده است.  

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۷۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۳ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۶۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۲ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  



هند چهارمین دارنده بزرگ ذخایر ارزی دنیا شد

مجموع ذخایر ارزی و طلای هند درابتدای ماه مارس به ۵۸۰.۳ میلیارد دلار رسید.به گزارش راشاتودی، بانک مرکزی هند اعلام کرد که مجموع ذخایر ارزی و طلای این کشور درابتدای ماه مارس به ۵۸۰.۳ میلیارد دلار رسیده است که بدین ترتیب این کشور پس از چین، ژاپن و سوییس به چهارمین دارنده بزرگ ذخایر طلا و ارز دنیا تبدیل شد.  

در حال حاضر ذخایر ارزی هند برای تامین نیاز ۱۸ ماه واردات این کشور کافی است و این تقویت ذخایر به لطف افزایش مازاد حساب جاری، افزایش جریان سرمایه ورودی به بازار بورس و افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی حاصل شد.  

طبق برآورد بانک مرکزی هند، ۵۳۹.۶ میلیارد دلار از ذخایر به شکل ارزهای خارجی و ۳۴.۲ میلیارد دلار از این ذخایر به شکل طلا است. همچنین ۱.۵ میلیارد دلار از این ذخایر به کل حق برداشت مخصوص و ۴.۹ میلیارد دلار ه شکل ذخیره حساب نزد صندوق بین المللی پول است.  

به گفته تحلیل گران، ذخایر ارزی نیرومند به هند این قابلیت را داده است تا به مقصد جذاب تری برای سرمایه گذاران خارجی تبدیل شود. اقتصاد هند سال قبل برای نخستین بار در چهار دهه اخیر رشد منفی را تجربه کرد که باعث به هم خوردن توان مالی دولت شد.  

کاشیک داس- کارشناس ارشد اقتصاد هند در دویچه بانک- گفت: ذخایر ارزی هند هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی به میزان قابل توجهی تقویت شده است. در سال های اخیر دولت هند توجه بیشتری به تقویت ذخایر ارزی هند داشته و این مساله آن را قادر ساخته است با ریسک های احتمالی خارجی و شرایط اضطراری نظیر همین شرایط ایجاد شده ناشی از کرونا بهتر از قبل مقابله کند.  

بانک مرکزی هند در ادامه گزارش خود هم چنین بار دیگر بر تعهد خود بر تقویت بیشتر ذخایر طلا و ارز این کشور و به حداقل رساندن آسیب شوک های ارزی احتمالی آینده بر روی فعالیت های اقتصادی این کشور تاکید کرده است.