:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
قیمت ربع و نیم سکه بالا رفت تقاضای سکه نسبت به شب عید پارسال 50 درصد کاهش یافته است

نرخ تسعیر ارز بانک‌ها دلار 11 هزار، یورو 12900 تومان / ربع سکه 4.250 میلیون شد

قیمت طلای جهانی افزایش یافت / قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۵۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 600 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 700 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 250 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 450 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 550 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۷۰۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
خبراقتصادی – محسن شمشیری

بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۳۹۹ را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تسعیر ارز بانک‌ها برای دلار 11 هزار، یورو 12900 تومان اعلام شده است. بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۳۹۹ را برابر با نرخ تسعیر مقرر برای گزارشگری مالی میان دوره‌ای منتهی به شهریور سال ۱۳۹۹، معادل ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان برای هر یورو (۱۱ هزار تومان برای هر دلار آمریکا) تعیین کرد. بر این اساس در مورد سایر اسعار باید بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان اسفندماه سال ۱۳۹۹ تعیین شود.

بازار طلا در روزهای اخیر متاثر از تقاضای شب عید با رشد حباب گونه قیمت ربع و نیم سکه همراه شده است. در این زمینه  نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر  از کاهش ۵۰ درصدی تقاضا در بازار طلا و سکه نسبت به ماه مشابه سال قبل خبر داد و گفت: به دلیل قیمت پایین‌تر، این روزها تقاضا برای خرید نیم و ربع سکه افزایش یافته و همین موضوع به افزایش حباب این قطعات سکه دامن زده است.
محمد کشتی آرای ، درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روزهای پایانی سال گفت: بازار امسال نسبت به سال های قبل با کاهش شدید تقاضا همراه بوده و همین امر نیز موجب شد تا در چهارهفته پایانی سال مانند سال های گذشته نوسان خاصی در قیمت طلا و سکه و ارز نداشته باشیم. در یک هفته گذشته کاهش تقاضا موجب کاهش حباب سکه شده است. ضمن آنکه التهاب و افزایش قیمت به دلیل افزایش تقاضا را نیز در اسفندماه نداشتیم.
وی با اشاره به کاهش 50 درصدی تقاضای خرید طلا و سکه در اسفندماه، افزود:‌برخلاف سال های قبل که برخی مردم برای هدایای نورزی از طلا و سکه استفاده می کردند، امسال تقاضایی از جهت نداشتیم و مردم ترجیح دادند به جای طلا و سکه سراغ کارت هدیه بانکی و ... بروند.
کشتی آرای درباره علت افزایش قیمت نیم سکه و ربع سکه در روزهای اخیر گفت: نیم سکه و ربع سکه به دلیل قیمت پایین تر تقاضای بیشتری دارند درحالی که برای سکه های یک گرمی تقاضا وجود ندارد. افزایش تقاضا موجب شده تا حباب نیم سکه یک میلیون و 100 هزار تومان و حباب ربع سکه هم حدود 700-800 هزار تومان باشد.
وی با تأکید براینکه طلای عادی خریدار و حبابی ندارد، تصریح کرد:‌ قیمت اونس طلا از 1580 اول سال در تیر و مرداد تا 2 هزار دلار افزایش یافت و مجدد نزولی شد و الان در محدوده 1700 دلار است. قیمت ارز هم از 15 هزار تومان در اوایل سال شروع شد و تا اوج 32 هزار تومان بالا رفت و الان در محدوده 24500 تومان است؛ سکه اوج قیمتش از تیر تا شهریور بود که تا 16 میلیون تومان بالا رفت و امروز در محدوده 10 میلیون و 800 هزار تومان است.
این فعال بازار طلا و جواهر با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید طلا و سکه در ماه های نخست امسال، گفت: این نوسانات باعث توجه ویژه به طلا شد؛ سرمایه های خردو کلان مردم عادی از بانک خارج و به سمت طلای ابشده و سکه و طلا رفت. بعد از انتخابات امریکا، قیمت جهانی طلا سیر نزولی داشت و کاهش قیمت طلا همزمان با کاهش قیمت ارز در ایران، قیمت طلا و سکه را به شدت نزولی کرد و انگیزه خرید و سرمایه گذاری روی طلا و سکه را به شدت کاهش داد.
وی تأکید کرد: همین موضوع باعث شد تا توجه از طلا به سرمایه گذاری های دیگر مانند مسکن معطوف شود در نتیجه با کاهش تقاضا در بازار طلا و سکه و ارز ، یکی دو ماه قیمت طلا و ارز ثبات نسبی یافت؛ مخصوصا در این روزهای پایانی سال هم هیچ تقاضایی در بازار بوجود نیامده و همین موضوع در تثبیت قیمت طلا و سکه موثر بوده است.

دلار ثابت ماند

روز سه شنبه 26 اسفند 99،  قیمت دلار 24 هزار و 700 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 400 تومان و درهم امارات  6 هزار و 730 تومان اعلام شد و در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل ثابت مانده است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 916 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 442 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 428 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 865 تومان اعلام شده است.
 قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۵۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 600 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 700 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 250 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 450 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 550 هزار تومان معامله شد.
قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با افزایش همراه شده است؛ سکه طی هفته های گذشته از کانال 12 میلیونی عقب نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشته است؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.
در حالی که سرمایه گذاران در انتظار نشست فدرال رزرو هستند تا نگرانی هایشان در خصوص تورم و سوددهی اوراق قرضه پاسخ داده شود و در حالی که به دلیل پیش بینی ترمیم سریعتر اقتصاد اشتها برای خرید دارایی های پرریسک افزایش یافته است، قیمت طلا امروز شاهد رشدی اندک بود.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.12 درصد افزایش به 1733 دلار و 75 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه آوریل هم با 0.13 درصد رشد به 1731 دلار و 50 سنت رسید.
مارگارت یانگ تحلیلگر موسسه دیلی اف ایکس در این باره گفت: فدرال رزرو ممکن است در پی کاستن از نگرانی ها از افزایش تورم برآید و حتی خرید دارایی ها جهت جبران افزایش سود اوراق قرضه را در دستور کار قرار دهد که در این صورت قیمت طلا شاهد رشد خواهد بود. با این وجود، به دلیل خوش بینی به توزیع واکسن و تصویب بسته های محرک مالی احساس کلی حاکم بر بازار طلا کاهشی است.
نوسان قیمت دلار در کانال 24 هزار تومانی در حالی در هفته های اخیر ادامه دارد که که صرافی های بانکی در روزهای اخیر قیمت خود را کاهش داده اند و به کانال 23 هزار تومان رسانده اند. این درحالی است که در بازار آزاد، دلار توانسته است خود را بالای محدوده 24 هزار و 500  تومانی نگه دارد.
کارشناسان ارزی می گویند: در شرایطی که بازارساز قصد دارد دلار را به کانال 23 هزار تومانی از طریق صرافی های بانکی ببرد، معامله گران بازار آزاد، در مرحله اول تلاش می کنند کانال 24 هزار تومانی را حفظ کنند و در مرحله دوم، قبل از پایان سال، برای شکست کانال 25 هزار تومانی تلاش خواهند کرد
نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

اونس جهانی به 1730 دلار رسید

با کاهش سود خزانه داری و تمرکز روی جلسه فدرال رزرو، قیمت طلا کمی افزایش یافت. با اینکه سود خزانه داری ایالات متحده از اوج های اخیر خود عقب نشینی کرد و با وجود انتظار سرمایه گذاران از نشانه های جلسه سیاست فدرال رزرو، قیمت طلا افزایش یافت.هر اونس طلای اسپات با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۷۲۹.۹۴ دلار رسید. معاملات آتی طلای ایالات متحده با ۰.۵ درصد رشد به ۱۷۲۹.۲۰ دلار رسید. گفته می شود که با وجود فروکش کردن سود خزانه داری، افت اخیر طلا به عنوان فرصتی برای خرید قلمداد می شود.

بیتکوین پربازده ترین دارایی دنیا!

ارزش بیتکوین از سال ۲۰۱۳ تاکنون ۵۵۰۷ درصد رشد داشته است.داده های جمع آوری شده توسط چارلی بیلو- بنیان گذار موسسه کامپاند کپیتال ادوایزرز- نشان می دهد که در یک دهه اخیر هیچ دارایی دیگری در جهان به اندازه بیتکوین بازدهی مثبت نداشته است.  

دلار در معاملات جهانی بالا رفت

شاخص دلار در آستانه فتح کانال ۹۲ واحدی قرار گرفت.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۸۱۲ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۶ درصد پایین رفت و ماندن در کانال ۱.۱۹ به ۱.۱۹۳ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۰۹.۱۲۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۹۰ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۰ یوان چین اعلام شد.